Tutaj jesteś: Komputery > Sprzęt Komputerowy > Komputery Osobiste (PC) > Jak zaktualizować BIOS?

Jak zaktualizować BIOS?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 4/5 (6 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Basic Input-Output System (BIOS), czyli system wejścia-wyjścia, zamieszczony jest na płycie głównej i zawiera informacje o sprzęcie, niezbędne do kontroli poprawności jego działania. Wszystkie komponenty BIOSa mogą działać poprawnie dzięki jego regularnej aktualizacji. Proces ten nazywany jest „Aktualizacją BIOS”. Sam proces jest bardzo delikatną sprawą, ponieważ wszelkie wahania napięcia mogą nieodwracalnie uszkodzić płytę główną. Trzeba więc podjąć wszelkie starania, aby nie uszkodzić płyty podczas aktualizacji BIOS-u. Poniżej znajdziesz kilka porad na temat tego, jak dokonać aktualizacji BIOS-u w bezpieczny sposób, krok po kroku. Musisz jednak mieć na uwadze, że nie wszystkie komputery ten sam BIOS, nie mówiąc już o samym procesie jego aktualizacji. Jenak w większości przypadków, kroki i środki ostrożności są podobne.
1

Określ swoje potrzeby. Czy ktoś pomógł Ci zaktualizować BIOSa w zeszłym miesiącu? Być może BIOS nie był aktualizowany od czasu od kiedy kupiłeś swój komputer? Czy aktualizacja BIOSa rozwiąże wszystkie problemy? Odpowiedzi na te pytania pomogą ustalić Ci, czy aktualizacja jest konieczna. Nie wszystkie aktualizacje BIOS są potrzebne, ale dla entuzjastów sprzętu komputerowego najnowszy BIOS zawsze wiąże się z osiągnięciem lepszej wydajności sprzętu.

2

Sprawdź oryginalność i źródło pochodzenia systemu. Jest to pierwszy krok do stwierdzenia tego, gdzie szukać i skąd pobrać najnowszą wersję BIOS:

  • Czy komputer został zakupiony w całości, czy też został złożony z zakupionych części? Najwięksi ze znanych producentów komputerów to: Dell/Alienware, HP/Compaq, IBM, Lenovo, Sun, Gateway, Acer itp. Jeżeli masz ich produkt, wystarczy odwiedzić ich stronę internetową. Jeżeli Twój komputer został złożony z różnych komponentów, odwiedź witrynę internetową producenta płyty głównej. Jeśli nie wiesz z jakich części został złożony twój komputer i nie znasz producenta płyty głównej, znajdź BIOS ID i używając wyszukiwarki w Internecie określ producenta i model.

  • Jeżeli posiadasz laptopa, odwiedź w sieci stronę jego producenta np. Toshiba, Dell/Alienware, HP/Compaq, Acer, itp.

Jak zwiększyć wydajność baterii w laptopie?
Jak zrobić obraz płyty (ISO)?
Jak uruchomić komputer w trybie awaryjnym?
Jak zresetować BIOS?
Wskazówki
  • Jeżeli do tej pory system pracuje nienagannie, to zdecyduj się na aktualizację BIOSu tylko wtedy, gdy jesteś gotów na zmierzenie się z ewentualnością wystąpienia błędu krytycznego. Jeżeli Twój komputer czy sprzęt (płyta główna) jest na gwarancji producenta, a ty jeszcze nie podjąłeś się samoczynnej aktualizacji BIOS, możesz zwrócić się o pomoc do producenta sprzętu. Jednak proces ten jest długotrwały i często obejmuje następujące czynności: kontakt z pomocą techniczną i sprawdzenie problemów związanych z aktualizacją BIOS, dostarczenie produktu do producenta lub fabryki, czekanie na zatwierdzenie gwarancji oraz naprawy lub wymiany, czekanie aż produkt zostanie odesłany powrotem do Ciebie.
  • Upewnij się, że w celu uzyskania aktualizacji oprogramowania BIOS korzystasz z wiarygodnego źródła. Pobieranie aktualizacji w sieci ze stron innych, niż strony producenta jest ryzykowne. Na przykład ta sama wersja oprogramowania BIOS jednego producenta, może nie działać na płycie głównej innego. Używanie błędnej wersji BIOS może spowodować problemu z funkcjonowaniem sprzętu (brak rozruchu komputera), co wiąże się z wymianą BIOSa lub jego przeprogramowaniem przez producenta
  • Upewnij się, że gdy aktualizujesz BIOS źródło energii elektrycznej jest pewne. Wszelkie wahania zasilania lub jego zanik w trakcie procesu aktualizacji mogą uszkodzić płytę główną. Dlatego nigdy nie wyłączaj i nie resetuj komputera podczas aktualizacji BIOSa.
  • Unikaj aktualizacji BIOS, chyba że wiesz, co robisz. Niezastosowanie się do wskazówek producenta i nie zachowanie wszelkich środków ostrożności może przyczynić się do uszkodzenia BIOS.
Przeczytaj teraz: Jak zresetować BIOS?
 4/5 (6 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (1)

karol - 2010-05-21
Ja nie aktualizowałem biosa odkąd kupiłem kompa, czyli już dobre parę lat. Znaczy się starczy ściągnąć aktualną wersję, uruchomić i po zainstalowaniu zrestartować kompa? A później sprawdzić w biosie czy wszystko ok?
Czasami zdarza się, że przez przypadek wykasujemy ikonkę kosza z pulpitu w systemie Windows Vista lub Windows XP....
Jak przywrócić kosz?
Czasami zdarza się, że przez przypadek wykasujemy ikonkę kosza z pulpitu w systemie...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

Dołącz do nas!
Tipy.pl to źródło pełne porad, pomysłów i inspiracji.

  • Agnieszka Chwałowska
  • Wanda Zwiewka
  • Krystyna Zykus
  • Piotr Kołodziej
  • Max Polander
  • Janina Domaradzka
  • Beata Marcin Gadomscy
  • Henryk Cieślak
  • Anna Frąckowiak
  • Jan Bałazy
  • Anna Boguszewska
  • Basia Wójcik
pasożyt