Tutaj jesteś: Komputery > Sprzęt Komputerowy > Komputery Osobiste (PC) > Jak zaktualizować BIOS?

Jak zaktualizować BIOS?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 4/5 (6 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Basic Input-Output System (BIOS), czyli system wejścia-wyjścia, zamieszczony jest na płycie głównej i zawiera informacje o sprzęcie, niezbędne do kontroli poprawności jego działania. Wszystkie komponenty BIOSa mogą działać poprawnie dzięki jego regularnej aktualizacji. Proces ten nazywany jest „Aktualizacją BIOS”. Sam proces jest bardzo delikatną sprawą, ponieważ wszelkie wahania napięcia mogą nieodwracalnie uszkodzić płytę główną. Trzeba więc podjąć wszelkie starania, aby nie uszkodzić płyty podczas aktualizacji BIOS-u. Poniżej znajdziesz kilka porad na temat tego, jak dokonać aktualizacji BIOS-u w bezpieczny sposób, krok po kroku. Musisz jednak mieć na uwadze, że nie wszystkie komputery ten sam BIOS, nie mówiąc już o samym procesie jego aktualizacji. Jenak w większości przypadków, kroki i środki ostrożności są podobne.
1

Określ swoje potrzeby. Czy ktoś pomógł Ci zaktualizować BIOSa w zeszłym miesiącu? Być może BIOS nie był aktualizowany od czasu od kiedy kupiłeś swój komputer? Czy aktualizacja BIOSa rozwiąże wszystkie problemy? Odpowiedzi na te pytania pomogą ustalić Ci, czy aktualizacja jest konieczna. Nie wszystkie aktualizacje BIOS są potrzebne, ale dla entuzjastów sprzętu komputerowego najnowszy BIOS zawsze wiąże się z osiągnięciem lepszej wydajności sprzętu.

2

Sprawdź oryginalność i źródło pochodzenia systemu. Jest to pierwszy krok do stwierdzenia tego, gdzie szukać i skąd pobrać najnowszą wersję BIOS:

  • Czy komputer został zakupiony w całości, czy też został złożony z zakupionych części? Najwięksi ze znanych producentów komputerów to: Dell/Alienware, HP/Compaq, IBM, Lenovo, Sun, Gateway, Acer itp. Jeżeli masz ich produkt, wystarczy odwiedzić ich stronę internetową. Jeżeli Twój komputer został złożony z różnych komponentów, odwiedź witrynę internetową producenta płyty głównej. Jeśli nie wiesz z jakich części został złożony twój komputer i nie znasz producenta płyty głównej, znajdź BIOS ID i używając wyszukiwarki w Internecie określ producenta i model.

  • Jeżeli posiadasz laptopa, odwiedź w sieci stronę jego producenta np. Toshiba, Dell/Alienware, HP/Compaq, Acer, itp.

Jak wyłączyć touchpad w laptopie?
Jak uruchomić komputer w trybie awaryjnym?
Jak sprawdzić dlaczego nie działa Internet?
Jak zresetować BIOS?
Wskazówki
  • Jeżeli do tej pory system pracuje nienagannie, to zdecyduj się na aktualizację BIOSu tylko wtedy, gdy jesteś gotów na zmierzenie się z ewentualnością wystąpienia błędu krytycznego. Jeżeli Twój komputer czy sprzęt (płyta główna) jest na gwarancji producenta, a ty jeszcze nie podjąłeś się samoczynnej aktualizacji BIOS, możesz zwrócić się o pomoc do producenta sprzętu. Jednak proces ten jest długotrwały i często obejmuje następujące czynności: kontakt z pomocą techniczną i sprawdzenie problemów związanych z aktualizacją BIOS, dostarczenie produktu do producenta lub fabryki, czekanie na zatwierdzenie gwarancji oraz naprawy lub wymiany, czekanie aż produkt zostanie odesłany powrotem do Ciebie.
  • Upewnij się, że w celu uzyskania aktualizacji oprogramowania BIOS korzystasz z wiarygodnego źródła. Pobieranie aktualizacji w sieci ze stron innych, niż strony producenta jest ryzykowne. Na przykład ta sama wersja oprogramowania BIOS jednego producenta, może nie działać na płycie głównej innego. Używanie błędnej wersji BIOS może spowodować problemu z funkcjonowaniem sprzętu (brak rozruchu komputera), co wiąże się z wymianą BIOSa lub jego przeprogramowaniem przez producenta
  • Upewnij się, że gdy aktualizujesz BIOS źródło energii elektrycznej jest pewne. Wszelkie wahania zasilania lub jego zanik w trakcie procesu aktualizacji mogą uszkodzić płytę główną. Dlatego nigdy nie wyłączaj i nie resetuj komputera podczas aktualizacji BIOSa.
  • Unikaj aktualizacji BIOS, chyba że wiesz, co robisz. Niezastosowanie się do wskazówek producenta i nie zachowanie wszelkich środków ostrożności może przyczynić się do uszkodzenia BIOS.
3

Dowiedz się, jakie są dostępne metody aktualizacji. Nie wszystkie aktualizacje BIOSu są wykonywane w ten sam sposób. Producenci zazwyczaj podają kilka informacji dotyczących metod i rodzajów aktualizacji, jakie oferują. Niektóre aktualizacje można wykonać za pomocą systemu operacyjnego i uruchomionego w ich środowisku programu. W innych przypadkach system musi być uruchamiany z dyskietki, płyty CD lub dysków USB (przy użyciu oprogramowania dostarczonego przez producenta systemu lub płyty głównej). Niektórzy producenci mają własne instrukcje, co do aktualizacji BIOSa, inni uruchamiają program podczas rozruchu wraz z systemem operacyjnym. Pobierz aktualizację do odpowiedniego oprogramowania BIOS ze strony internetowej producenta..

4

Wykonaj wcześniej kopię zapasową istniejącego BIOSa. Jeśli korzystasz z aktualizacji oprogramowania BIOS uruchamianej z Windowsa lub innego systemu operacyjnego, skopiuj wcześniej pierwotną wersję BIOS. Niektóre wersje BIOS mają tę funkcję wbudowaną („Zapisz” lub „Kopia zapasowa”). Zanim przystąpisz do aktualizacji, możesz otrzymać komunikat z zapytaniem czy wykonać najpierw kopię zapasową?

5

Wykonaj aktualizację. Uruchom pobrany plik instalacyjny lub odnośnik do aktualizacji oprogramowania BIOS. Jeśli oprogramowanie poprosi o dyskietkę użyj sformatowanej 1,44MB 3,5” dyskietki.

1. Jeżeli korzystasz z dyskietki, włóż ją do napędu i ponownie uruchom z niej system. Dyskietka może zawierać niektóre pliki „autoexec.bat”, dzięki temu aktualizacja BIOS rozpocznie się automatycznie. W przeciwnym przypadku otwórz plik tekstowy „readme”, który zawiera wskazówki dotyczące aktualizacji. Jeśli nie ma wskazówek, ale są co najmniej dwa pliki (np. "A06_123.bin" i "awflash.exe"), zrób tak: wpisz polecenia takie jak „awflash A06_123.bin” i naciśnij Enter. Dzięki temu wykonasz aktualizację BIOSU przy pomocy pliku „A06_123.bin”.

2. Porównanie dwóch wersji. Większość aktualizacji BIOSa odczytuje dotychczasową jego wersję, a następnie porównuje ją z pobraną. Jeśli obecna wersja BIOSa jest starsza, przeprowadza się aktualizację. Interfejsy użytkownika oprogramowania BIOS mogą być bardzo różne, ale zazwyczaj w większości wersji spotykamy się opcjami, takimi jak „Zapisz”, „Zaktualizuj”, lub „Potwierdź”. Zatwierdzając nasz wybór, potwierdzimy żądanie aktualizacji.

6

Wykonaj restart komputera po zakończeniu aktualizacji. Wiele programów robi to automatycznie. Niektóre żądają na to zgody, podczas gdy inne mogą ostrzec nas o tym już przed rozpoczęciem aktualizacji. Zdarzają się też sytuacje, które wymagają od nas ponownego uruchomienia systemu.

Jeśli jesteś zmuszony do samoczynnego odpalenia systemu:
1. Całkowicie wyłączy komputer poprzez naciśnięcie przycisku zasilania.
2. Przyciśnij wyłącznik główny z tyłu komputera do pozycji OFF (jeśli posiadasz taki przełącznik w swoim komputerze)
3. Odczekaj chwilkę.
4. Przełącz przełącznik zasilacza do pierwotnej pozycji - ON
5. Włącz komputer.

7

Czyszczenie aktualnych ustawień systemu BIOS. Wyczyść BIOS tylko w przypadku, gdy jest to zalecane. Nie zawsze jest to konieczne. Zależy to od tego, jakie funkcję zostały zmienione pomiędzy istniejącą wersją, a uaktualnioną. BIOSa wywołujemy w momencie uruchamiania komputera. Dla większości systemów odbywa się to za pomocą naciśnięcia klawisza „Del” w ciągu 2-10 sekund on momentu włączenia komputera. W innych systemach do wykonania tej operacji wymagane jest użycie przycisków, takich jak: F2, F10, Ctrl, Enter, itp.
Jeśli nie znasz sekwencji przycisków umożliwiających wejście do nowego BIOS-a, obejrzyj dokładnie ekran powitalny i sprawdź czy nie jest nigdzie wyświetlana taka informacja. Aby wyczyścić ustawienia BIOS, poszukaj opcji: „przywróć domyślne” lub "Load Fail-Safe Defaults”. Może być to na głównej stronie programu narzędziowego BIOS lub na ostatniej stronie kart MENU. Za pomocą klawiszy strzałek nawigacji wybieraj interesujące Cię ustawienia, a następnie postępuj zgodnie z instrukcjami wyświetlanymi na ekranie. Po zakończeniu zapisz ustawienia i wyjdź z BIOSa.

8

Skonfigurowanie BIOS. Jeśli znasz już ustawienia i chcesz skonfigurować je teraz – do dzieła! Jeśli jednak nigdy nie zmieniałeś ustawień BIOS, nie jest to konieczne. Większość komputerów będzie działała dobrze przy użyciu domyślnych ustawień BIOS.

Wskazówki
 4/5 (6 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (1)

karol - 2010-05-21
Ja nie aktualizowałem biosa odkąd kupiłem kompa, czyli już dobre parę lat. Znaczy się starczy ściągnąć aktualną wersję, uruchomić i po zainstalowaniu zrestartować kompa? A później sprawdzić w biosie czy wszystko ok?
 
Czasami zdarza się, że przez przypadek wykasujemy ikonkę kosza z pulpitu w systemie Windows Vista lub Windows XP....
Jak przywrócić kosz?
Czasami zdarza się, że przez przypadek wykasujemy ikonkę kosza z pulpitu w systemie...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt