Tutaj jesteś: Komputery > Sprzęt Komputerowy > Napędy i Dyski Twarde > Jak podzielić dysk na partycje?

Jak podzielić dysk na partycje?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 3/5 (4 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Nikt z nas nie chce mieć dysku twardego jako jednej gigantycznej partycji do zapisu danych. Podzielenie dysku na kilka mniejszych partycji pozwala nam na jego łatwiejsze używanie, a także podkreśla jego wielozadaniowość. Przechowywanie różnych typów danych, takich jak dokumenty robocze, MP3, pliki wideo itp. na oddzielonych partycjach, niż partycja systemowa, może znacznie zwiększyć wydajność komputera. A jeśli planujesz korzystanie z wielu systemów operacyjnych, wtedy koniecznie musisz podzielić swój dysk na kilka partycji. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak tego dokonać.
1

Co to są partycje?

Partycję można przyrównać do szufladki z plikami. Każda partycja używa systemu plików do przechowywania danych i ich opisów. System plików FAT32, stosowany w Windows 98, umożliwiał uzyskanie maksymalnej wielkości partycji oraz przechowywanie danych o większej wydajności, niż miało to miejsce w przypadku systemu plików FAT 16 w DOS i Windows 95. Windows NT wprowadził system plików NTFS, który oferuje lepsze zabezpieczenie danych i bardziej wydajne użycie zasobów pamięci. Windows 2000 i XP mogą odczytywać i zapisywać zarówno pliki w systemie FAT 32, jak i NTFS.

2

Aby rozpocząć podział dysku na partycje w systemie Windows 2000/XP, kliknij prawym przyciskiem myszy na Mój komputer i wybierz Zarządzaj. Następnie z lewej strony okienka wybierz opcję Zarządzanie dyskami. Na głównym ekranie ukaże się okno, na który dysk podzielony jest na partycje, ich nazwy i rozmiar. Windows zazwyczaj otwiera to okienko, by pomoc nam w sformatowaniu partycji lub utworzeniu nowej.

Jak zwiększyć wydajność laptopa?
Jak zrobić format?
Jak wyczyścić ekran LCD?
Jak poprawić wydajność komputera?
Wskazówki
  • Jeśli masz nowy, nieformatowany dysk, partycję systemową utworzysz za pomocą płyty z systemem Windows XP. Włóż płytę do napędu i zrestartuj komputer. Uruchomiony zostanie Instalator systemu Windows. Stosuj się do podanych na ekranie instrukcji. Kolejne partycje możesz już tworzyć po zainstalowaniu systemu, za pomocą procedury opisanej w krokach poprzednich.
3

Teraz możesz przejść do tworzenia partycji na swoim dysku - wykonaj następujące kroki:

Kliknij prawym przyciskiem myszy na nowym dysku i wybierz nową partycję, następnie uruchom kreator partycji.

4
W tym kroku pojawi się monit z informacją, ile miejsca jest na dysku i ile możesz przeznaczyć z tego na utworzenie nowej partycji.
5
Jeśli nie chcesz korzystać z pełnej ilości miejsca na pierwszej partycji, możesz utworzyć dodatkowe partycję w ten sam sposób - maksymalnie 4 partycję na jednym dysku.
6
Teraz kreator poprosi Cię o nadanie nazwy, z którą system Windows będzie utożsamiał nową partycję, wpisz literę alfabetu – np. D:
7
Po utworzeniu partycji musisz sformatować nowo utworzoną partycję - system Windows poprosi Cię o to automatycznie.
8
Po zakończeniu formatowania uruchom ponownie komputer i gotowe.
Wskazówki
Przeczytaj teraz: Jak zrobić format?
 3/5 (4 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (1)

kwywka - 2010-05-21
Jak się ma nowy dysk, najlepiej jest z płyty systemowej Windowsa utworzyć partycję C, zainstalować system, a dopiero później dzielić resztę dysku na mniejsze partycje, wykorzystując sposób opisany w kroku 2.
Szukasz pomysłu na dowcip dla twojego kolegi informatyka? Myślisz, że widział już wszystko i z każdą rzeczą jest sobie...
Jak ukryć dysk?
Szukasz pomysłu na dowcip dla twojego kolegi informatyka? Myślisz, że widział już...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt