Tutaj jesteś: Komputery > Sprzęt Komputerowy > Napędy i Dyski Twarde > Jak podzielić dysk na partycje?

Jak podzielić dysk na partycje?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 3/5 (4 ocen)
Oceń 
Nikt z nas nie chce mieć dysku twardego jako jednej gigantycznej partycji do zapisu danych. Podzielenie dysku na kilka mniejszych partycji pozwala nam na jego łatwiejsze używanie, a także podkreśla jego wielozadaniowość. Przechowywanie różnych typów danych, takich jak dokumenty robocze, MP3, pliki wideo itp. na oddzielonych partycjach, niż partycja systemowa, może znacznie zwiększyć wydajność komputera. A jeśli planujesz korzystanie z wielu systemów operacyjnych, wtedy koniecznie musisz podzielić swój dysk na kilka partycji. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak tego dokonać.
1

Co to są partycje?

Partycję można przyrównać do szufladki z plikami. Każda partycja używa systemu plików do przechowywania danych i ich opisów. System plików FAT32, stosowany w Windows 98, umożliwiał uzyskanie maksymalnej wielkości partycji oraz przechowywanie danych o większej wydajności, niż miało to miejsce w przypadku systemu plików FAT 16 w DOS i Windows 95. Windows NT wprowadził system plików NTFS, który oferuje lepsze zabezpieczenie danych i bardziej wydajne użycie zasobów pamięci. Windows 2000 i XP mogą odczytywać i zapisywać zarówno pliki w systemie FAT 32, jak i NTFS.

2

Aby rozpocząć podział dysku na partycje w systemie Windows 2000/XP, kliknij prawym przyciskiem myszy na Mój komputer i wybierz Zarządzaj. Następnie z lewej strony okienka wybierz opcję Zarządzanie dyskami. Na głównym ekranie ukaże się okno, na który dysk podzielony jest na partycje, ich nazwy i rozmiar. Windows zazwyczaj otwiera to okienko, by pomoc nam w sformatowaniu partycji lub utworzeniu nowej.

Jak wyłączyć touchpad w laptopie?
Jak poruszać kursorem bez myszki?
Jak zresetować BIOS?
Jak podłączyć telefon do komputera przez Bluetooth?
Wskazówki
  • Jeśli masz nowy, nieformatowany dysk, partycję systemową utworzysz za pomocą płyty z systemem Windows XP. Włóż płytę do napędu i zrestartuj komputer. Uruchomiony zostanie Instalator systemu Windows. Stosuj się do podanych na ekranie instrukcji. Kolejne partycje możesz już tworzyć po zainstalowaniu systemu, za pomocą procedury opisanej w krokach poprzednich.
strona 1 z 2następna >
 3/5 (4 ocen)
Oceń 
  • Komentarze Tipy.pl (1)

kwywka - 2010-05-21
Jak się ma nowy dysk, najlepiej jest z płyty systemowej Windowsa utworzyć partycję C, zainstalować system, a dopiero później dzielić resztę dysku na mniejsze partycje, wykorzystując sposób opisany w kroku 2.
Potrzebujesz podzielić dysk? Masz za dużo miejsca na partycji systemowej i boisz się utraty danych w przypadku awarii...
Jak utworzyć partycje w Windows 7?
Potrzebujesz podzielić dysk? Masz za dużo miejsca na...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Dołącz do nas!
Tipy.pl to źródło pełne porad, pomysłów i inspiracji.

  • Magdalena Bartnik
  • Joanna Kostrzewska
  • Hanna Sokół
  • Ireneusz Sobczyk
  • Gosia Rączkowiak
  • Waldemar Janiszewski
  • Karolina Tyl
  • Paulina Szymkiewicz
  • Karolina Ziółkowska
  • Gosia Zabłocka
  • Marta Teresa Nowak
  • Magdalena Ludwicka
  • Komitet Pomocy Sos Solidarność
  • Jasia Asia
  • Natalia Nowak
  • Małgorzata Siembida
  • Zenon Trup
  • Antosia Basia Bartel
  • Jan Kurts
  • Monika Biegańska Bojczuk
  • Ewa Wszołek
  • Aneta Bethke
  • Weronika Zawadzka
  • Rolando Rolo
  • So Bi
  • Paulina Włodarczyk
  • Barbara Kocjan Wuwer
  • Joanna Nazar
  • Halina Ceglarek
  • Adrianna Weindich-Wija