Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Rośliny, Kwiaty i Zioła > Rośliny cebulowe > Jak podlewać storczyki?
Jak podlewać storczyki?

Jak podlewać storczyki?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3.4/5 (36 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Nieprawidłowe podlewanie storczyków jest najprawdopodobniej w większości przypadków przyczyną ich utraty. Podlewanie storczyków wbrew pozorom nie jest jednak wcale trudne – nie istnieje żaden sekretny sposób na to i nie jest to uzależnione od cyklu księżyca, jednak wymaga nieco innych reguł niż pozostałe rośliny doniczkowe uprawiane w domu. Konieczne będzie poznanie i zrozumienie podstawowych zasad funkcjonowania storczyków.
1

Poznanie systemu korzeniowego storczyków.

Większość storczyków uprawianych w domu to epifity, oznacza to, że w przyrodzie żyją one przyczepione do innych roślin lub nawet kamieni. Nie są to jednak rośliny pasożytnicze, wykorzystują one inne byliny jako podporę.

Korzenie tych roślin to wysoce wyspecjalizowane organy, które znacznie różnią się od zwykłych korzeni innych domowych roślin. Oczywiście trudno jest jednoznacznie opisać system korzeniowy wszystkich storczyków. Jest to największa grupa roślin na świecie, a jak wiadomo od każdej reguły istnieją wyjątki. W artykule zajmiemy się więc epifitami, do których należą storczyki tropikalne. Najlepiej jednak jeśli będziemy postępować zgodnie z wytycznymi dla każdego gatunku, jeśli chodzi o sposób podlewania.

Korzenie storczyków otoczone są bardzo cienką błoną zwaną velamen. Błona ta zdolna jest w krótkim czasie wsiąknąć bardzo duże ilości wody, przylega do szorstkich powierzchni i ułatwia wymianę soli mineralnych i składników odżywczych. Błona ta jest doskonałym wskaźnikiem zapotrzebowania danej rośliny na wodę.

Sucha błona jest biała lub srebrna, świeżo podlana przybiera kolor zielony lub jest plamista – w zależności od gatunku. Naucz się odczytywać informację o zapotrzebowaniu rośliny na wodę z korzeni, dzięki temu będziesz mieć pewność, że podlewasz ją prawidłowo.

Pamiętaj – większość storczyków lepiej znosi lekki niedobór wody, niż jej nadmiar. Stale mokre korzenie storczyków szybko zaczynają gnić, co prowadzi do śmierci rośliny.

Jak pielęgnować Gwiazdę Betlejemską przez cały rok?
Jak dbać o fiołek alpejski?
Jak pielęgnować gardenię?
Jak przechowywać kwiaty cięte?
Przeczytaj teraz: Jak hodować fikusa?
 3.4/5 (36 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (6)

nika - 2014-11-18
witam, ja swojego storczyka podlewam woda z akwarium i robie to co 1.5 tygodnia dodam że stoi na oknie od strony wschodniej , a pod soba ma grzejnik żeliwny.Woda z akwarium zawiera dużo żelaza a to kwiatkom potrzeba.
grazyna2 - 2014-07-12
Storczyka nie należy przelać. To znaczy- on lubi mieć sucho. Jeśli nie ma nowych pędów to podlewać go raz na miesiąc na podstawek- niech sobie wypije, ile chce. Jak ma pędy - potrzebuje nieco więcej wody. Wtedy staram się wlewać na podstawek raz na 1,5 tygodnia- niech pije, ile chce.
AGA - 2013-09-24
Ja podlewam mojego tym sposobem, że latem podlewam go dwa razy w tygodniu, a zimą raz na tydzień. Dostałam go w marcu a już trzeci raz wypuszcza pączki i wyrasta mu kolejna odnoga ;-) Poza podlewaniem mam też inny sposób żeby ładnie kwitnął oczywiście jest on bardzo zabawny, gdyż staram się aby codziennie chociaż na chwilę stanąć obok niego i do niego mówić :-P podobno kwiatki potrzebują kontaktu z ludźmi :-p Ja w to akurat wierzę
Ewelka - 2013-08-05
Moja metoda kompletnie przeczy przedstawionej wyżej. Mój storczyk cały czas jest zamoczony w wodzie. Dolewam mu świeżej wtedy, kiedy wypije tę, którą ma. Gdy się skończy daje mu 3-4 dni bez wody i dolewam kolejną dawkę. Kwiat stoi na stole ponad rok czasu i zakwita poraz kolejny. Wypuścił nawet nowy pęd. Wszyscy mi mówili, że zgnije- a on zrobił na przekór wszystkim!! :)
STELLA176 - 2013-04-18
. . . (~") . . . Ja proponuje podlewanie raz na 7 dni wodą mineralną, niegazowaną a najlepiej wstawić doniczkę do osłonki z wodą tak, aby nie lać woda po korzeniach ;-)
Kicia - 2010-05-26
Liście mojego storczyka zaczęły żółknąć. Co się dzieje? Jak mam go ratować?
Anturium wymaga stosunkowo wysokiej, stałej temperatury i dużej wilgotności powietrza. Kupując roślinę należy zwrócić...
Jak pielęgnować anturium?
Anturium wymaga stosunkowo wysokiej, stałej temperatury i dużej wilgotności powietrza...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

Dołącz do nas!
Tipy.pl to źródło pełne porad, pomysłów i inspiracji.

  • Longina Kulak
  • Mirosława Tymanowska-Mozol
  • Kar Szczepanik
  • Ewelina Galik
  • Ola Gąsior
  • Marzena Jankiewicz
  • Natalia Gąsowska
  • Maria Romanowska
  • Stanisław Kowalski
  • Milena Gzik
pasożyt