Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Rośliny, Kwiaty i Zioła > Rośliny cebulowe > Jak podlewać storczyki?

Jak podlewać storczyki?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3.4/5 (42 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Nieprawidłowe podlewanie storczyków jest najprawdopodobniej w większości przypadków przyczyną ich utraty. Podlewanie storczyków wbrew pozorom nie jest jednak wcale trudne – nie istnieje żaden sekretny sposób na to i nie jest to uzależnione od cyklu księżyca, jednak wymaga nieco innych reguł niż pozostałe rośliny doniczkowe uprawiane w domu. Konieczne będzie poznanie i zrozumienie podstawowych zasad funkcjonowania storczyków.
1

Poznanie systemu korzeniowego storczyków.

Większość storczyków uprawianych w domu to epifity, oznacza to, że w przyrodzie żyją one przyczepione do innych roślin lub nawet kamieni. Nie są to jednak rośliny pasożytnicze, wykorzystują one inne byliny jako podporę.

Korzenie tych roślin to wysoce wyspecjalizowane organy, które znacznie różnią się od zwykłych korzeni innych domowych roślin. Oczywiście trudno jest jednoznacznie opisać system korzeniowy wszystkich storczyków. Jest to największa grupa roślin na świecie, a jak wiadomo od każdej reguły istnieją wyjątki. W artykule zajmiemy się więc epifitami, do których należą storczyki tropikalne. Najlepiej jednak jeśli będziemy postępować zgodnie z wytycznymi dla każdego gatunku, jeśli chodzi o sposób podlewania.

Korzenie storczyków otoczone są bardzo cienką błoną zwaną velamen. Błona ta zdolna jest w krótkim czasie wsiąknąć bardzo duże ilości wody, przylega do szorstkich powierzchni i ułatwia wymianę soli mineralnych i składników odżywczych. Błona ta jest doskonałym wskaźnikiem zapotrzebowania danej rośliny na wodę.

Sucha błona jest biała lub srebrna, świeżo podlana przybiera kolor zielony lub jest plamista – w zależności od gatunku. Naucz się odczytywać informację o zapotrzebowaniu rośliny na wodę z korzeni, dzięki temu będziesz mieć pewność, że podlewasz ją prawidłowo.

Pamiętaj – większość storczyków lepiej znosi lekki niedobór wody, niż jej nadmiar. Stale mokre korzenie storczyków szybko zaczynają gnić, co prowadzi do śmierci rośliny.

Jak przycinać storczyki?
Jak pielęgnować gardenię?
Jak należy dbać o figowiec sprężysty?
Jak pielęgnować aloes?
2

Typowe błędy podczas podlewania.

Storczyki to rośliny tropikalne, prawda? Zatem potrzebują dużo wody, prawda? Otóż nie do końca. Wiele popularnych storczyków to rośliny tropikalne, ale są to rośliny, które żyją na drzewach. W naturalnym środowisku są one narażone na długotrwałe ulewy deszczu, które mogą trwać kilka godzin a nawet dni, ale większość gatunków jest również przystosowanych do okresu suszy, podczas którego deszcz może spaść tylko w niewielkich ilościach.

Hodując storczyki w domu istnieje bardzo małe prawdopodobieństwo, by stworzyć im warunki takie same, jak w lasach tropikalnych – odpowiedni przepływ powietrza, odpowiednia wilgotność oraz poziom oświetlenia. Miej to jednak na uwadze i staraj się nie popełnić tych typowych błędów podczas ich podlewania:

  • Zbyt częste podlewanie. Storczyki nigdy nie powinny być hodowane w stale mokrym podłożu. W wielu przypadkach, pomiędzy kolejnym podlaniem należy odczekać, aż korzenie będą całkowicie suche.

  • Podlewanie w nocy. Niezależnie od tego, jaki gatunek storczyków uprawiasz, zawsze należy podlewać je w godzinach porannych. Podlewanie w godzinach nocnych przyczynia się do wystąpienia chorób bakteryjnych i grzybiczych. Storczyki powinny być w nocy całkowicie suche.

  • Ignorowanie niepokojących oznak. Storczyki potrafią nam w bardzo prosty sposób przekazać, czego potrzebują. W okresie wegetacji pseudobulwy powinny być grube i pełne. U niektórych gatunków storczyków w okresie zimowym mogą więdnąć liście. To również jest w porządku. Zorientuj się jednak, jaki gatunek hodujesz.

3
storczyk w wodzie

Odpowiednie podlewanie.

Jak już wspomniano, trudno określić jednoznaczne zasady. Najlepiej jeśli będziemy postępować zgodnie z zaleceniami dla danego gatunku. Jednakże istnieją pewne rzeczy, które możesz zrobić, by zwiększyć swoje szanse na sukces.

  • Podlewaj je dokładnie. Różni hodowcy mają różne zasady, jednak wielu z nich uważa, że najlepiej włączać zraszacze na 8 lub więcej minut. Ich zdaniem, aby dobrze podlać roślinę w warunkach domowych, należy od czasu do czasu zamaczać ją w wiadrze lub zlewie wypełnionym wodą. Niektóre odmiany, takie jak Vandas, można pozostawić pływające w wodzie na zaskakująco długi okres czasu. Chodzi o to, aby upewnić się, że błona jest całkowicie nasycona. Jeśli zaobserwujesz małe krople zawieszone na korzeniach po podlaniu, oznacza to, że roślina jest w pełni uwodniona.

  • Sprawdź swoją wodę. Przez długi czas hodowcy uważali, że storczyki mogą być podlewane tylko przy użyciu wody deszczowej. Jednakże w dzisiejszych czasach większość ludzi używa do tego celu zwykłej wody z kranu, to również jest w porządku. Należy jednak pamiętać, że uzdatniona woda z kranu może zawierać większą ilość soli lub też może być wzbogacona w wapń. Jeśli zauważysz więc na roślinie jakieś złe oznaki, lepiej poszukaj innych źródeł wody do podlewania.

  • Jeśli masz wątpliwości czy podlać czy nie, to nie podlewaj. Być może brzmi to dziwnie, jednak jeśli nie masz pewności czy powinnaś podlać orchideę, lepiej tego nie rób. Oczywiście istnieją wyjątki od tej reguły, niektóre gatunki jeśli nie zostaną podlane na czas, szybciej zwiędną. Jednak najczęściej doniczkowe storczyki epifityczne wolą raczej umiarkowaną suszę niż zbytnie nawodnienie.

4

Czynniki mające wpływ na podlewanie.

Nie ma określonego sposobu na to kiedy i ile podlewać storczyki. Ale to właśnie dzięki temu hodowanie tych roślin może być bardzo satysfakcjonujące. Chodzi tutaj o równowagę, instynkt i oczywiście cierpliwość. Oto niektóre z czynników, które należy wziąć pod uwagę podczas opracowywania harmonogramu nawadniania:

  • Pochłaniacze wilgoci. Różne pochłaniacze wilgoci zatrzymują różne ilości wody. Kora sosnowa zatrzymuje wodę na dłużej w porównaniu z granulkami węgla drzewnego czy gliną. Im lepsza retencja wody, tym mniej wody potrzeba do podlania rośliny. Rośliny pnące potrzebują więcej wody.

  • Gatunek. Upewnij się, że wiesz jaki gatunek rośliny uprawiasz i przestrzegaj jego wymagań. Różne gatunki storczyków mogą mieć bardzo różne wymagania co do podlewania i w różny sposób mogą znosić przesuszenie czy zbytnie nawodnienie. Zacznij hodowlę od jednego czy nawet dwóch ulubionych gatunków.

  • Temperatura. Im wyższa temperatura, tym większe zapotrzebowanie na wodę.

  • Wilgotność. Ogólnie rzecz biorąc istnieje zasada, że im większa wilgotność, tym mniej wody rośliny potrzebują. Wilgotność jest ściśle związana z rodzajem użytego pochłaniacza.

  • Przepływ powietrza. Storczyki lubią duży przepływ świeżego powietrza, zarówno wokół korzeni (odmiany pnące), jak i wokół liści. Jednak pamiętaj, im większy przepływ powietrza, tym szybciej następuje wysuszenie. Wiąże się to więc z częstszym podlewaniem.

Przeczytaj teraz: Jak dbać o storczyka?
 3.4/5 (42 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (6)

nika - 2014-11-18
witam, ja swojego storczyka podlewam woda z akwarium i robie to co 1.5 tygodnia dodam że stoi na oknie od strony wschodniej , a pod soba ma grzejnik żeliwny.Woda z akwarium zawiera dużo żelaza a to kwiatkom potrzeba.
grazyna2 - 2014-07-12
Storczyka nie należy przelać. To znaczy- on lubi mieć sucho. Jeśli nie ma nowych pędów to podlewać go raz na miesiąc na podstawek- niech sobie wypije, ile chce. Jak ma pędy - potrzebuje nieco więcej wody. Wtedy staram się wlewać na podstawek raz na 1,5 tygodnia- niech pije, ile chce.
AGA - 2013-09-24
Ja podlewam mojego tym sposobem, że latem podlewam go dwa razy w tygodniu, a zimą raz na tydzień. Dostałam go w marcu a już trzeci raz wypuszcza pączki i wyrasta mu kolejna odnoga ;-) Poza podlewaniem mam też inny sposób żeby ładnie kwitnął oczywiście jest on bardzo zabawny, gdyż staram się aby codziennie chociaż na chwilę stanąć obok niego i do niego mówić :-P podobno kwiatki potrzebują kontaktu z ludźmi :-p Ja w to akurat wierzę
Ewelka - 2013-08-05
Moja metoda kompletnie przeczy przedstawionej wyżej. Mój storczyk cały czas jest zamoczony w wodzie. Dolewam mu świeżej wtedy, kiedy wypije tę, którą ma. Gdy się skończy daje mu 3-4 dni bez wody i dolewam kolejną dawkę. Kwiat stoi na stole ponad rok czasu i zakwita poraz kolejny. Wypuścił nawet nowy pęd. Wszyscy mi mówili, że zgnije- a on zrobił na przekór wszystkim!! :)
STELLA176 - 2013-04-18
. . . (~") . . . Ja proponuje podlewanie raz na 7 dni wodą mineralną, niegazowaną a najlepiej wstawić doniczkę do osłonki z wodą tak, aby nie lać woda po korzeniach ;-)
Kicia - 2010-05-26
Liście mojego storczyka zaczęły żółknąć. Co się dzieje? Jak mam go ratować?
Paprocie, mimo iż wcale nie kwitną, bujnie rosną i potrafią urzec każdego. Odpowiednio pielęgnowane mogą zdobić nasze...
Jak pielęgnować paprotki?
Paprocie, mimo iż wcale nie kwitną, bujnie rosną i potrafią urzec każdego. Odpowiednio...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt