Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Naprawy Domowe i Remonty > Malowanie > Jak pomalować ściany?

Jak pomalować ściany?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3.6/5 (8 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Malowanie pokoju jest zajęciem, które zajmie Ci kilka godzin, pół dnia, a nawet kilka dni. Wszystko zależy od tego jaką powierzchnię masz do pomalowania i ile warstw będziesz kłaść. Przejdziemy z Tobą przez cały proces malowania, od wybrania pędzla do porządków po malowaniu.
1

Już wkrótce się dowiesz, że malowanie pędzlami wcale nie jest rzeczą trudną i skomplikowaną. Istnieje kilka technik, dzięki którym zbędne będą dodatkowe poprawki lub ponowne malowanie.

2
malowanie pędzlem

MALOWANIE PĘDZLEM

Uchwyt pędzla zależy od rodzaju i grubości włosia. Pędzle wzornikowe (płaskie, cienkie) trzymaj tak jak ołówek, przy pomocy kciuka, palca wskazującego i środkowego. Pędzle płaskie, angielskie czy półangielskie trzymaj całą dłonią, wszystkimi palcami tak, jakbyś trzymał rakietę tenisową. Włosie jest szersze, a pędzel cięższy, dlatego trzymanie pędzla całą dłonią ułatwi Ci malowanie i kontrolowanie pędzla. Szerszymi pędzlami najlepiej maluje się większe, płaskie powierzchnie.

3
nabieranie farby na pędzel

Przejdźmy do nabierania farby na pędzel. Chodzi o to, żeby nałożyć na ścianę taką ilość farby, żeby nie ochlapać przy tym ani siebie, ani podłogi. Zajmie Ci to chwilkę, aby ocenić ile farby 'przyjmuje' pędzel. Zanim przystąpisz do malowania zmocz pędzel w wodzie, aby lepiej się nim pracowało. Usuń nadmiar wody. Potrząsaj pędzlem i uderzaj jego metalową częścią o dłoń, aby strzepać wodę.

Jak malować paznokcie?
Jak malować oczy głęboko osadzone?
Jak malować paznokcie lakierem pękającym?
Jak przygotować pokój do malowania?
Wskazówki
  • Pamiętaj, że zawsze lepiej mieć zbyt suchy pędzel niż zbyt mokry. Unikniesz w ten sposób niekontrolowanego rozpryskiwania się farby i zacieków.
  • Profesjonalni malarze sugerują, aby używać kijków do wałków i stanąć troszkę dalej od ściany podczas malowania.
  • Pierwsze pociągnięcie wałkiem na ścianie powinno być wykonane w górę. Jeśli poprowadzisz wałek w dół farba może spłynąć po ścianie lub ochlapać podłogę.
4

Przy pierwszym zamoczeniu pędzla w farbie obróć nim kilka razy w farbie, aby dobrze przyjął farbę. Nigdy nie maczaj w farbie więcej niż 1/3 włosia. Ułatwi Ci to pracę i późniejsze mycie pędzla. Jeśli kładziesz grubszą warstwę farby, nabierz jej więcej na pędzel, jeśli mniejszą – nałóż mniej. Jeśli nałożyłeś za dużo możesz wytrzeć pędzel o brzeg pojemnika z farbą.

5
malowanie krawędzi ścian

Aby schludnie pomalować granicę między dwoma kolorami w rogu między ścianą a sufitem, lub między dwoma ścianami użyj cienkiego pędzelka angielskiego. Pociągnij pędzlem pięć do sześciu razy prostopadle do ściany lub sufitu (zależy, gdzie stykają się kolory; jeśli kolory stykają się między ścianą a sufitem pędzel będziesz najpierw prowadzić pionowo, czyli prostopadle do sufitu). Następnie wyrównaj te pociągnięcia jednym, długim ruchem pędzla malując od granicy farby w kierunku pionowym. W ten sposób nie będziesz musiał wykorzystywać taśmy malarskiej. Jeśli jednak chcesz mieć absolutną pewność, że wszystko przebiegnie po Twojej myśli i nie 'wyjedziesz' jednym kolorem na drugi, naklej taśmę. Nawet jeśli kolor farby jest ten sam możesz zastosować tą technikę, ładnie i bez smug pomalujesz kąty.

6

Aby pomalować kąty możesz też użyć specjalnych pędzli kątowych, przeznaczonych specjalnie do tego typu malowania. Mają one poręczne długie trzonki i są wygięte, aby miały łatwiejszy dostęp do kątów. Dociskaj pędzel delikatnie do ściany. Nie stykaj pędzla razem z drugim kolorem. Delikatnie naciśnij go, a farba sama 'wyjdzie' i wypełni miejsce do granicy drugiego koloru.

7
nabieranie farby na wałek

MALOWANIE WAŁKIEM

Tak samo jak w przypadku malowania pędzlem, wałek również należy przed malowaniem namoczyć. Nadwyżkę wody wytrzyj w ręcznik. Nie używaj gazet, ponieważ mokry wałek łatwo wsiąknie farbę drukarską. Napełnij kuwetę malarską farbą mniej więcej do połowy. Zamocz wałek w farbie w połowie kuwety. Unieś wałek i wałkuj nim po kuwecie, w miejscu do tego przeznaczonym (zwykle chropowatym lub po kratce malarskiej, żeby pozbyć się nadmiaru farby z wałka. Możesz powtórzyć czynność przy pierwszym zamoczeniu wałka w farbie, aby farba się dobrze i równomiernie nałożyła.

8
malowanie wałkiem

Najbardziej efektywną metodą malowania wałkiem jest malowanie dużej powierzchni ściany naraz. Dociskaj wałek do ściany, aby zostawiał na niej farbę. Najlepiej jeśli zrobisz na ścianie zygzaki w kształcie liter M czy W. Następnie, bez ponownego maczania wałka w farbie wypełnij przestrzenie między powstałymi zygzakami. W ten sposób pomaluj całą powierzchnię. Następnie już pionowymi ruchami wałka wykończ porządnie ścianę.

Wskazówki
 3.6/5 (8 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (3)

Milena - 2016-03-23
malowanie wałkiem nie jest trudne, trzeba tylko wybrać dobrą farbę. Ja od lat używam śnieżki, fajnie się nią maluje, no i paleta kolorów ładna, zwłaszcza satynowej.
Dośka - 2011-09-02

mam ten sam problem..i dochodzi do tego sufit..wałkiem dotykam ścian i pozostają ślady..może ktoś mi poradzi,jak zrobić to "poprawnie"? :)

Margaret - 2010-07-05
Malowanie wałkiem nie jest trudne, ja osobiście mam problemy z malowaniem brzegów dwóch sąsiednich ścian. Wałkiem tego nie zrobię, a pędzlem często nanoszę tyle farby, że wszystkie malowane nim fragmenty bardzo się odróżniają ;/
Malowanie ścian to niby nic trudnego, ale jak to zrobić na tyle dobrze by nie pozostawić smug lub by stary kolor nigdy...
Jak malować ściany przy pomocy pędzla i wałka?
Malowanie ścian to niby nic trudnego, ale jak to zrobić...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt