Tutaj jesteś: Jedzenie i Picie > Gotowanie i Pieczenie > Przetwory > Jak zrobić dżem malinowy?
Jak zrobić dżem malinowy?

Jak zrobić dżem malinowy?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 2.4/5 (307 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Samodzielne przygotowanie pysznego dżemu może być bardzo proste, jeśli tylko zastosujesz się do poniższej metody. Maliny są owocami, które doskonale nadają się na dżem, ponieważ bardzo dobrze się je konserwuje. Co więcej, dodanie do nich cukru jeszcze bardziej zwiększa ich trwałość. Wiele przepisów wymaga, by dżem przez długi czas gotować, zmniejszając w ten sposób jego objętość. Jeśli jednak zawczasu dodamy do owoców cukru, etap gotowania znacznie się skróci, a dżem zyska bardziej intensywny smak. Oto jak zrobić dżem malinowy krok po kroku:
Rzeczy, których potrzebujesz:
2 szklanki dojrzałych (ale nie przejrzałych!) malin, wypłukanych i przebranych, 2 szklanki cukru kryształu, odrobina (ok. pół łyżki stołowej) masła – opcjonalnie
1
dżem malinowy - krok 1.
Przygotuj 2 szklanki (500ml) świeżych, dojrzałych malin.
2
dżem malinowy - krok 2.
Przebierz maliny wyrzucając wszelkie zanieczyszczenia i podgniłe owoce. Resztę malin dobrze opłucz w zimnej wodzie.
3
dżem malinowy - krok 3.
Słoiki, nakrętki i uszczelki umieść w dużym (ok. 4 litrowym) garnku. Nalej do garnka wody na wysokość ok. 3 cm, szczelnie przykryj pokrywką, doprowadź do wrzenia i gotuj tak przez 10 minut.
4
dżem malinowy - krok 4.
Maliny wrzuć do litrowego garnka i odmierz ilość cukru równą ilości malin (szklanka cukru na szklankę malin).
5
dżem malinowy - krok 5.
Zasyp cukrem maliny.
6
dżem malinowy - krok 6.
Dokładnie wymieszaj maliny z cukrem. Pamiętaj, żeby zebrać też cukier, który przylepi się do brzegów garnka.
7
dżem malinowy - krok 7.
Mieszaj dopóki maliny nie puszczą soku, a cała mikstura nie stanie się mokra.
8
dżem malinowy - krok 8.
Połóż garnek z malinami na średnim ogniu. Zamontuj termometr kuchenny. Pamiętaj o częstym mieszaniu mikstury.
Jak zrobić dżem ze śliwek?
Jak zrobić dżem pomarańczowy?
Jak zrobić dżem dyniowy z wanilią?
Jak zrobić dżem śliwkowy z cynamonem?
9
dżem malinowy - krok 9.
Doprowadź miksturę do wrzenia. Skręć ogień i poczekaj dopóki „oleisty” sok nie zbierze się na powierzchni. Bądź ostrożna. Nie możesz doprowadzić dżemu do kolejnego wrzenia!
10
dżem malinowy - krok 10.
Poczekaj aż temperatura ustabilizuje się przy 104ºC (przy odpowiednich proporcjach owoców i cukru). Jeśli temperatura ustabilizuje się przy niższej wartości, łyżeczką do herbaty dodawaj jeszcze odrobinę cukru, dopóki wartość temperatury nie osiągnie 104ºC. Uważaj żeby się nie poparzyć, roztopiony, gorący cukier jest bardzo niebezpieczny.
11
dżem malinowy - krok 11.
Bardzo ostrożnie przelej dżem do wysterylizowanych słoików. W każdym słoiku zostaw trochę wolnego miejsca (ok. 0,5cm wysokości). Powycieraj słoik papierowym ręczniczkiem. Żeby nakrętka dobrze trzymała, słoik musi być bezwzględnie czysty.
12
dżem malinowy - krok 12.
Natychmiast zakręć słoik nakrętką.
13
dżem malinowy - krok 13.
Umieść słoiki w dużym garnku. Dobrze byłoby, gdyby na dnie garnka leżała jeszcze jakaś podstawka tak, by słoiki nie stykały się bezpośrednio z jego dnem. Wlej do garnka tyle gorącej wody, by przykryła słoiki na wysokość ok. 5cm.
14
Garnek przykryj pokrywką i doprowadź wodę do lekkiego wrzenia. Gotuj przez około10 minut.
15
dżem malinowy - krok 15.
Wyjmij słoiki z wrzącej wody przy pomocy specjalnych szczypczyków. Umieść słoiki na czystym ręczniku i poczekaj, aż ostygną.
16
dżem malinowy - krok 16.
Pozostaw słoiki na 24h w czystym, chłodnym miejscu. Możesz w międzyczasie usłyszeć dźwięk „strzelających” metalowych zakrętek. Jest to efekt studzenia się dżemu, który zmniejszając swoją objętość tworzy wolną przestrzeń (próżnię).
17
Upewnij się, że słoiki są szczelnie zamknięte. Próżnia wytworzona podczas stygnięcia dżemu lekko „wciągnęła” metalowe zakrętki w dół. Jeśli naciskając środek nakrętki nie słyszysz, by odskakiwał, oznacza to, że słoik jest szczelnie zamknięty. Jeśli z jakiegoś powodu „test szczelności” się nie powiódł, wymień nakrętkę i powtórz całą procedurę (kroki 12-16) lub po prostu włóż słoik do lodówki i szybko zużyj jego zawartość.
18
Umyj ostudzone słoiki w chłodnej wodzie z dodatkiem mydła, by usunąć z nich ewentualne zabrudzenia. Powycieraj je papierowym ręcznikiem. Dżem przenieś do spiżarni, niech czeka na długie zimowe wieczory.
 2.4/5 (307 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (2)

sarna - 2010-09-19
przepis jest ŚWIETNY bardzo fajnie zorganizowany krok po kroku i do tego przedstawiony w zdjęciach nie miałam do prawdy tego termometra ale dżem wyszedł świetnie
Anna - 2010-07-12
Zjadłabym taki dżemik domowej roboty, z swojskich malin i bez konserwantów i jeszcze ze świeżym chrupiącym chlebkiem, masełkiem i mleczkiem takim prosto od krowy :)
 
Nadchodzi jesień a wraz  z nią sezonowe owoce, min. gruszki. Dlaczego więc nie zachować smaku jesieni na późną zimę?...
Jak zrobić gruszki w occie?
Nadchodzi jesień a wraz z nią sezonowe owoce, min. gruszki. Dlaczego więc nie zachować...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt