Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Ogrody > Sadzenie > Jak sadzić tuje?

Jak sadzić tuje?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 2.1/5 (419 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Tuje to bardzo popularne szybko rosnące i wiecznie zielone drzewka. Rosną one około 0,5 metra rocznie, dopóki nie osiągną wysokości 18 metrów i rozpiętości do 9 metrów. Nawet jeśli drzewko nie będzie przycinane, będzie miało piękny stożkowaty kształt. Tuje mogą być uprawiane na wszystkich rodzajach gleb, od gleby piaszczystej po twarde gliny.
1

Drzewko powinno być sadzone na około 6 tygodni przed ostatnimi przymrozkami. To wczesne sadzenie pozwala drzewkom z łatwością przystosować się do nowego klimatu. W łagodnym klimacie drzewka możemy sadzić nawet w zimie, jeśli tylko ziemia nie jest zamarznięta.

2

Zanim zasadzisz tuję, zadbaj o to, by jej korzenie były odpowiednio nawilżone. Jeśli dopuścisz do wysuszenia korzeni przed zasadzeniem, drzewko może się nie przyjąć. Regularnie spryskuj korzenie tui wodą przy pomocy węża lub ustaw roślinę w dużym wiaderku z wodą.

3

Wykop duży dołek. Powinien być on dwa razy większy, niż korzenie drzewka, które chcesz zasadzić. Włóż drzewko do dołka i delikatnie rozłóż jego korzenie. Uważaj, aby nie złamać ani nie uszkodzić żadnego z nich. Wypełnij dołek ziemią z ogrodu. Mocno ubij ziemię, aby upewnić się, że nie ma w niej uwięzionego powietrza. Dokładnie podlej wodą zasadzone drzewko. Wokół podstawy drzewka wyłóż 7–10 cm ściółki, aby mieć pewność, że korzenie będą odpowiednio nawodnione. Wykorzystaj do tego celu mech, wiórki kory, trociny lub ściółkę pochodzącą z recyclingu. Ściółka dodatkowo zapobiegnie wyrastaniu chwastów w pobliżu podstawy drzewka. Wokół pnia pozostaw około 50 cm strefy wolnej od traw i chwastów. Dzięki temu drzewko nie będzie musiało konkurować z innymi roślinami o składniki odżywcze.

4

Regularnie podlewaj tuję. Zadbaj o odpowiednią wilgotność podłoża, zwłaszcza w okresie suszy. Tuja bardzo lubi, gdy wokół jej systemu korzeniowego stale znajduje się woda.

5

Pamiętaj o odpowiednim nawożeniu drzewka. Wiosną stosuj nawóz raz w miesiącu, latem dwa razy w miesiącu i zaprzestań nawożenia dopiero jesienią. Stosuj nawóz NPK 10-10-10 lub 20- 20-20. Postępuj zgodnie ze wskazówkami znajdującymi się na etykiecie. Po każdym zastosowaniu nawozu podlej drzewko.

Jak zasadzić klon japoński w doniczce?
Jak przycinać tuje szmaragd?
Jak sadzić ziemniaki?
Jak suszyć lawendę?
Przeczytaj teraz: Jak rozmnażać tuje?
 2.1/5 (419 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (4)

mim - 2015-04-13
(Thuja occidentalis) Liście żywotnika olbrzymiego są trujące
Platycladus orientalis) Zawiera trujące tujony
(Thuja occidentalis) Żywotnik zachodni jest rośliną trującą. Drzewo ozdobne – chętnie sadzony
paaweld - 2012-07-11
1,5 metra rocznie? czy to nie pomyłka? chyba tuja brabant ktora ma najwiejsze przyrosty roczne osiaga srednio 50cm.
Wiktolka - 2012-03-11
Jakiej pielęgnacji potrzebuje Tuja gdy ma 180cm wzrostu?
I jaki trzeba wykopać dołek by ją zasadzić?
Jaki okres będzien najlepszy dla niej?
Ogrodnik - 2010-07-22
Tuje należy sadzić w miejscu nasłonecznionym i osłoniętym od wiatru. Wiatr bardzo wysusza rośliny a tuja (szczególnie podczas wczesnej fazy wzrostu) potrzebuje dużo wilgoci (dzięki wilgoci tuja będzie gęsta a pędy nie będą usychać i brązowieć).
Pielęgnacja drzewek i krzaków iglastych, nie nastręcza zazwyczaj zbyt wielu problemów, dlatego tak chętnie...
Jak pielęgnować rośliny iglaste?
Pielęgnacja drzewek i krzaków iglastych, nie nastręcza...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

Dołącz do nas!
Tipy.pl to źródło pełne porad, pomysłów i inspiracji.

  • Jadwiga Gosia Kucharska
  • Marlena Smukowska
  • Mieczysław Ogórowicz
  • Tomasz Majchrzak
  • Piotr Ossowski
  • Edyta Osik
  • Krystian Forgel
  • Paulina Skrobała
  • Barbara Lachowicz
  • Hanna Kaczmarek
  • Paweł Szymański
pasożyt