Tutaj jesteś: Zdrowie > Choroby i Leczenie > Choroby Układu Pokarmowego > Jak przygotować się do kolonoskopii?

Jak przygotować się do kolonoskopii?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 4.9/5 (240 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Kolonoskopia to mało inwazyjne, endoskopowe badanie okrężnicy i końcowego odcinka jelita cienkiego. Przeprowadza się je za pomocą wziernika zakończonego kamerą, który wprowadza się do odbytu. Dzięki temu zabiegowi lekarz może wykryć niektóre z chorób (np. owrzodzenia, polipy) lub pobrać fragment tkanki do badań.
Procedura przebiegu samego zabiegu nie jest wcale taka straszna. Pacjentów poddaje się znieczuleniu, dzięki czemu nie odczuwają oni bólu w czasie zabiegu ani też po nim. Jednak bądźmy szczerzy, nikt nie lubi przygotowania do kolonoskopii. 24-godzinny proces oczyszczania organizmu poprzedzający zabieg nie należy do najprzyjemniejszych. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, dzięki którym dowiesz się jak odpowiednio przygotować się do kolonoskopii i zminimalizować zdenerwowanie wywołane przygotowaniami.
1
Na tydzień przed zaplanowanymi badaniami skontaktuj się z lekarzem, który udzieli ci informacji, które leki i witaminy możesz nadal przyjmować. Większość specjalistów zaleca odstawienie leków zawierających żelazo i ibuprofen, ponieważ mogą one zwiększyć ryzyko wystąpienia krwawienia podczas zabiegu.
2
Dzień przed zabiegiem musisz zacząć pościć. Oznacza to, że powinieneś pić jedynie klarowne płyny. Nie należy spożywać żadnych stałych pokarmów. Jeśli nie będziesz postępować według tych wskazówek i będziesz przyjmować stały pokarm, proces oczyszczania jelit będzie o wiele bardziej nieprzyjemny.
3
Nawet jeśli jesteś głodny, nie jedz. Staraj się wypełnić brzuch płynami, sokami i wodą mineralną, aby pozbyć się uczucia głodu. Znajdź sobie również dodatkowe zajęcie w tym dniu – czytanie książek, oglądanie filmów, czy praca po godzinach pozwala zapomnieć o głodzie.
4
Specjalną zawiesinę oczyszczającą jelita wypij dopiero wówczas, gdy znajdziesz się w domu lub innym zapewniającym ci komfort miejscu. Niektóre osoby potrzebują bowiem naprawdę niewiele czasu, by rozpoczęło się wypróżnienie. Musisz mieć natychmiastowy dostęp do toalety.
Jak poprawić trawienie?
Jakie są przyczyny puchnięcia nóg?
Jak leczyć gazy?
Jak oczyścić jelita?
5
Zadbaj o to, by łazienka była wygodna i przygotuj miękki papier toaletowy. Możesz również wziąć ze sobą coś do czytania, aby umilić sobie czas spędzony w toalecie. W aptekach dostępne są różnego rodzaju środki do czyszczenia i pielęgnacji odbytu, które możesz nabyć bez recepty. Pomogą one uchronić delikatną skórę wokół odbytu od zbytnich podrażnień.
6
Starannie przestrzegaj wszystkich zaleceń lekarza. Przyjmij 2–4 przepisane dawki środków przeczyszczających miedzy godziną 12, a 14 w dniu poprzedzającym zabieg. Poczekaj kilka godzin, a następnie zacznij przyjmować środki na oczyszczenie okrężnicy. Przeczytaj ulotkę dołączoną do leku i przestrzegaj uważnie wszystkich wskazówek. Będziesz musiał szybko pić po szklance płynu co 10 minut (choć lekarz może zalecić inaczej). Celem jest wypróżnienie się prawie czystą wodą. Jeśli nie uzyskasz tego efektu po wypiciu połowy płynów, kontynuuj przyjmowanie drugiej połowy. Uwaga: Wielu pacjentów uzyskuje pożądany efekt już po wypiciu połowy dawki.
7
Twój organizm może zareagować różnorodny sposób, bądź cierpliwy. Możesz się spodziewać znacznej ilość gazów (wzdęcia), jak również biegunki. Jest to normalna reakcja organizmu i jest częścią procesu oczyszczania. Mogą wystąpić również skurcze żołądka, ale jeśli tylko zaczniesz wymiotować, skontaktuj się z lekarzem.
8
Zachowaj pozytywne myśli. Staraj się nie martwić z powodu zbliżającego się zabiegu. Jeśli tylko zauważysz, że zaczynasz się denerwować, weź kilka głębokich oddechów lub zacznij medytować. Pamiętaj, że twój organizm pozbawiony jest składników odżywczych i płynów, przez co możesz być znaczniej mniej cierpliwy i energiczny, niż zazwyczaj. Traktuj się ze wyrozumiałością. To jest bardzo ważne.
9
Poproś dobrego przyjaciela lub bliską ci osobę, aby zawiózł cię na zabieg, a później z powrotem do domu. Musisz się czuć z tą osobą na tyle komfortowo, by nie czuć się zakłopotanym, gdy po zabiegu zaczniesz mówić bez ładu i składu. Często lekarze podają mocne leki znieczulające, które sprawiają, że pacjenci nie pamiętają o tym, co mówili zaraz po zabiegu. Zatem poproś bliską osobę o pomoc i nie martw się niczym.
10
Po zabiegu pozwól sobie na dłuższy sen. Środki uspokajające mogą sprawić, że będziesz odczuwać zmęczenie. Zrób sobie drzemkę, a z pewnością poczujesz się o wiele lepiej.
11
Bądź przygotowany na zjedzenie dużego i zdrowego posiłku już kilka godzin po zakończeniu zabiegu. Z pewnością będziesz odczuwać duży głód.
12
Spróbuj się zrelaksować i odpocząć. Pomyśl o tym, jak o 2 dniach wolnych od problemów życia codziennego, stresu, działania i myślenia.
 4.9/5 (240 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (3)

aaa - 2013-09-26
Zasada I: Rozluźnij poślady.
loo_k - 2013-04-29
Kolonoskopię w Warszawie można wykonać w krótkim terminie w Centrum Zdrowia Matki Dziecka i Młodzieży, Aleja Armii Ludowej 13. Zabiegi wykonywane są zarówno u dzieci ( od niemowląt ) jak i u osób dorosłych. Placówka oferuje różne rodzaje znieczuleń, także znieczulenie ogólne.

Informacje www.czmdm.pl
Gino - 2011-10-30
Już po kolonoskopii, więc chętnie podzielę się info jak przygotowywałem się do badania. Byłem na konsultacji u dr Szabłowskiego z Prywatnej lecznicy Certus i przygotowywałem się wg jego zaleceń. Na tydzień przed badaniem miałem wykluczyć z diety owoce pestkowe, pomidory i sok pomidorowy i ziarniste pieczywo. W dniu poprzedzającym badanie byłem na diecie płynnej, a od południa zacząłem pić środek przeczyszczający. W dniu badania pozostawałem na czczo. Mam nadzieję, że się przyda :)
Scyntygrafia pozwala badać strukturę tkanek, przepływy krwi, moczu, żółci. Precyzyjnie ukazuje zagrożone chorobą...
Jak wygląda badanie scyntygraficzne?
Scyntygrafia pozwala badać strukturę tkanek, przepływy...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt