Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Naprawy Domowe i Remonty > Tapetowanie > Jak położyć tapetę?

Jak położyć tapetę?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 4.8/5 (234 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Tapetowanie pokoju może być prostsze, niż się spodziewasz. Wystarczy tylko przed przystąpieniem do pracy odpowiednio się przygotować. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak w prosty i w miarę szybki sposób uporać się z położeniem tapety. Jeżeli zastosujesz się do tych kilku prostych zasad, może to być w miarę łatwe zadanie.
Rzeczy, których potrzebujesz:
Ołówek, Metr, Wiaderko i szeroki pędzel, Poziomica, Drabina, Tapeta, Nożyczki, Nożyk do papieru, Stół, Linijka, Klej do tapet, Gąbka
1

Przygotowanie.

Przygotuj wszystkie narzędzia, które będą potrzebne do pracy. Następnie zmierz wysokość pomieszczenia i dolicz do niej około 10 cm od góry i od dołu. Wszystkie pomiary zapisz sobie gdzieś na kartce, dzięki temu, w razie czego zawsze będziesz mógł na nie zerknąć. Jeśli zdecydowałeś się na położenie bardzo wzorzystej tapety, możesz uciąć jej nieco więcej. Dzięki temu będziesz mógł lepiej zgrać ze sobą każdy z fragmentów tapety. Utnij pierwszy odpowiedniej wielkości pasek tapety i połóż go na stole wzorem do dołu.

2

Od czego zacząć?

Miejsce, od którego rozpoczynamy tapetowanie pokoju, nie jest ściśle określone. Jeśli w naszym pokoju znajduje się jakiś dominujący i wyróżniający się obiekt (np. kominek), zaczynamy od niego. Jeśli jednak nasz pokój jest prosty, najlepiej zacząć od któregoś z kątów. Jeśli zaczynasz układanie tapety od kominka, zmierz go i zaznacz środek. Następnie przy pomocy kredy narysuj na ścianie pionową linię biegnącą od środka kominka, aż do sufitu. Na tej linii powinna znajdować się krawędź pierwszego pasa tapety. Przyklej go wzdłuż linii i przemieszczaj się na zewnątrz. Jeśli zaczynasz w kącie, odmierz na ścianie odległość równą szerokości pasa tapety (odejmij około 2 cm na pokrycie rogu) i narysuj w tym miejscu na ścianie pionową linię. Krawędź pierwszego pasa tapety powinna pokrywać się z tą linią.

Jak udrożnić rury sodą i octem?
Jak malować płytki ceramiczne?
Jak udrożnić rury?
Jak rozpalić w piecu?
3

Stosuj tylko specjalne kleje do tapet.

Nałóż klej na tylną stronę wyciętego paska. Nakładanie rozpocznij od środka i kieruj się w stronę krawędzi. Postaraj się pokryć całą powierzchnię tapety i nie omijaj żadnych obszarów. Lekko zagnij końce tapety do środka i pozostaw na kilka minut, aby klej wsiąkł, rozmiękczył tapetę. Delikatnie weź do ręki tapetę i przyłóż ją do ściany, zaczynając od samej góry pomieszczenia. Skorzystaj z drabiny i uważaj, aby tapeta nie skleiła się ze sobą, powoli rozkładaj ją do dołu. Przymocuj górną część paska tapety do ściany, pozostawiając na górze około 5 cm zakładkę. Odpowiednio ułóż tapetę na ścianie, tak aby jej krawędź pokrywała się z narysowaną wcześniej linią. Następnie za pomocą szerokiego pędzla wygładź powierzchnię całej tapety. Czynność tą zaczynamy od środkowej części pasa przesuwając się do jego zewnętrznych krawędzi. Ma to na celu pozbycie się wszelkich pęcherzyków powietrza. Zegnij tapetę w kącie między ścianą a sufitem (ewentualnie za listwami podłogowymi). Delikatnie oderwij górny kawałek tapety od sufitu, przy pomocy ostrych nożyczek bądź noża do papieru odetnij jej nadmiar i ponownie przyklej ją do ściany. Wygładź całą tapetę przy pomocy szerokiego pędzla lub wałka malarskiego.

4

Wykończenie pokoju.

Teraz nie pozostało nic innego, jak tylko powtarzać te kroki kładąc na ścianie kolejne pasy tapety. Upewnij się, że są one równo położone, nie występują między nimi żadne przerwy, a wzory idealnie schodzą się ze sobą. Nie zapominaj także o dokładnym pokryciu klejem krawędzi tapety i dokładnym usunięciu pęcherzyków powietrza. Za każdym razem, gdy dotrzesz do rogu pokoju, zatrzymaj się i zacznij układanie na nowej ścianie, tak jakbyś układał wszystko od początku.

5

Drzwi i okna.

Gdy dojdziesz do ościeżnicy, dociśnij papier do kąta znajdującego się między ścianą a ościeżnicą za pomocą tępych krawędzi nożyczek, aby uzyskać ładne i czyste kąty. Odciągnij papier od ściany i odetnij jego nadmiar. Za pomocą pędzla przyklej tapetę z powrotem na miejsce. Tapetowanie wnęk przy oknie nie wymaga od nas wiele pracy, ale nie wypada aby zepsuć cały efekt naszej pracy przez niechlujne działanie. Sekretem jest docięcie dwóch łatek do górnych krawędzi okna i założenie na nie reszty pasa tapety schodzącej z górnej części ściany. Nałóż je dopiero wówczas, gdy boczne krawędzie wnęki będą już pokryte.

 4.8/5 (234 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (3)

shikusia - 2015-01-15
Bardzo dobre znalazłam tu porady,super sprawa , ale czy można zadawać pytania, na tematy których nie znalazłam?
martyna - 2013-09-16
Autorzy nie wspominają słowem o obowiązku przeczytania etykiety z rolki przed przystąpieniem do tapetowania, może się okazać , że tapeta jest na flizelinie i wówczas odpada smarowanie jej klejem, klej nakładamy na wcześniej zagruntowaną ścianę, po czym przyklejamy do niej suche bryty tapety.
EEE:D - 2011-01-06
dobre przydaje się
Tapetowanie ścian może sprawić nam wiele problemów. Wymaga cierpliwości i niejednemu z nas spędziło sen z powiek....
Jak tapetować ściany wokół kontaktów i gniazdek?
Tapetowanie ścian może sprawić nam wiele problemów...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt