Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Wnętrza > Podłogi i sufity > Jak położyć płytki na podłodze?

Jak położyć płytki na podłodze?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 2.6/5 (377 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Układanie płytek potrafi spędzić sen z powiek niejednemu majsterkowiczowi. Jeśli nie mamy w tym doświadczenia mogą pojawić się niemałe problemy. W rezultacie płytek zacznie ubywać, a postępów w pracy nie będzie. Jeśli chcesz zrobić to dobrze zapoznaj się z prostą instrukcją układania płytek na podłodze. Pamiętaj, by dokładnie przeczytać ją zanim przystąpisz do pracy. W razie wątpliwości przeczytaj instrukcję kilka razy.
1
kładzenie płytek podłogowych - krok 1.

Przygotowanie podłogi.

  • Zacznij od usunięcia z podłogi wszelkiego rodzaju tłustych substancji, takich jak wosk, smar czy olej. Zrób to przy użyciu środka bezpiecznego dla środowiska. Pamiętaj, że klej nie będzie dobrze trzymał, jeśli na powierzchni będzie znajdował się olej czy tłuszcz.

  • Następnie wyrównaj powierzchnię i przybij wszystkie luźne klepki w drewnianej podłodze. Wszelkie nierówności z czasem zaczną przebijać przez płytki i mogą zniszczyć całą naszą pracę.

  • Jeśli oryginalna podłoga jest w złym stanie, może zaistnieć potrzeba pokrycia jej wytrzymałą sklejką lub płytą.

  • Jeśli układasz nową podłogę, przybij ją co 10 cm wzdłuż każdej krawędzi i we wszystkich kierunkach. Układaj panele naprzemiennie, tak aby cztery krawędzie nie stykały się ze sobą. Użyj hartowanych gwoździ z płaskimi łepkami, aby mieć pewność, że nie będą wystawać nad poziom desek.

2

Zacznij od samego środka pomieszczenia.

Pierwsze płytki powinny być ułożone na samym środku pomieszczenia. Wykonaj więc następujące kroki, aby go zlokalizować.

  • Znajdź dokładny środek każdej ze ścian pokoju. Zaznacz go punktem.

  • W pokoju, którym znajdują się wnęki i przesunięcia ściany, należy podczas pomiaru ignorować te nierówności.

  • Weź do ręki metr i przyłóż jego jeden koniec do zaznaczonego punktu na ścianie, a drugi do punktu wyznaczającego środek przeciwległej ściany. Poprowadź wzdłuż niego linię. Tę samą czynność powtórz z kolejnymi naprzeciwległymi ścianami. Punkt przecięcia się tych dwóch linii to ścisły środek pokoju.

  • Aby sprawdzić dokładność pomiarów, odmierz na jednej linii od środka odległość 3 cm i na prostopadłej do niej linii odmierz od środka 4 cm (między obiema liniami powinien być kąt 90º). Odcinek łączący oba te punkty powinien mieć dokładnie 5 cm. Jeśli pomiary się nie zgadzają, powtórz wszystkie czynności mające na celu wyznaczenie środka pokoju. Znajdź właściwy środek pokoju, ma to istotne znaczenie dla dobrego wykończenia.

Jak wyczyścić parkiet?
Jak oświetlić łazienkę?
Jak kłaść panele podłogowe?
Jak składać papierowe serwetki?
Ostrzeżenia
  • Nie myj nowej podłogi przez co najmniej tydzień od ułożenia.
3
kładzenie płytek podłogowych - krok 3.

Dokonaj ostatecznego sprawdzenia dokładności pomiaru układając płytki luźno, bez mocowania.

  • Zacznij od wyznaczonego punktu centralnego i ułóż płytki wzdłuż linii łączącej środek danej ściany ze środkiem pokoju. Dzięki temu będziesz mieć możliwość dokonania korekty, jeśli okaże się, że środek został źle wyznaczony.

  • Ułóż luźno płytki w ten sam sposób wzdłuż każdej z narysowanych na podłodze linii. Z każdej strony zmierz odległość między krawędzią ostatniej płytki, a ścianą.

  • Jeśli odległość między ostatnia płytką a ścianą jest mniejsza, niż 5 cm lub większa, niż 20, będziesz zmuszony ciąć płytki bardzo ostrożnie na cienkie paski.

  • W razie konieczności, przesuń środek linii łączącej przeciwległe ściany tak, by odległość ostatnich płytek od ściany była nieco większa.

4
kładzenie płytek podłogowych - krok 4.

Przygotuj plan układania płytek.

  • Otwórz wszystkie kartony z płytkami, które zamierzasz wykorzystać. Dzięki temu będziesz mógł odłożyć na bok wszystkie płytki, które nieco odróżniają się od innych. Zapobiegniesz w ten sposób ułożeniu płytek w różnych odcieniach.

  • Przyglądnij się jaki wzór widoczny jest na płytkach i rozplanuj jak chcesz go ułożyć. Jeśli wszystkie płytki są w jednym kolorze, zaplanuj wzór zgodnie z ziarnistościami.

  • Możesz wybrać ułożenie naprzemienne lub w jednym kierunku. Jednak niezależnie od tego, jaki wzór wybierzesz, koniecznie musisz zaplanować to z wyprzedzeniem.

  • Jeśli układasz płytki w różnych kolorach, starannie zaplanuj całe ich ułożenie zanim przystąpisz do układania pierwszej płytki. Ma to duże znaczenie. Od tego będzie zależało, gdzie zaczniesz układanie.

5
kładzenie płytek podłogowych - krok 5.

Nałóż klej do płytek.

  • Po dokładnym wyznaczeniu środka pokoju i wybraniu wzoru i sposobu układania płytek, czas zacząć nakładać klej.

  • Zacznij od przeczytania wszystkich instrukcji i ostrzeżeń znajdujących się na opakowaniu produktu. Rozpocznij od nałożenia gładkiej warstwy kleju na ¼ powierzchni całej podłogi. Najczęściej klej do płytek rozprowadza się przy pomocy pacy zębatej, ale możesz do tego celu wykorzystać również pędzel bądź wałek.

  • W większości przypadków klej do płytek zasycha do prawidłowej konsystencji po około 15 minutach. Jednak czas ten może się wahać w zależności od wilgotności i temperatury panującej w pomieszczeniu, w którym układasz płytki.

  • Po około 15 minutach sprawdź konsystencję kleju, wkładając w niego kciuk. Klej powinien być lepki, ale nie powinien przylegać do kciuka. Jeśli przykleja się do palca, oznacza to, że potrzebuje jeszcze trochę czasu na schnięcie.

  • Kiedy klej jest lepki, ale nie zostaje na palcach, oznacza to, że ma odpowiednią konsystencję i można przystąpić do układania płytek.

6
kładzenie płytek podłogowych - krok 6.

Układanie płytek podłogowych.

  • Zacznij od ułożenia pierwszej płytki na wyznaczonym przez ciebie środku pomieszczenia. Ważne jest, aby położyć ją dokładnie tam, gdzie narysowane są linie. Jeśli pierwsza płytka będzie źle ułożona, reszta automatycznie też będzie położona nieprawidłowo.

  • Układaj płytki jedna obok drugiej. Płytki powinny mocno do siebie przylegać. Nie pozostawiaj żadnych luk.
    Nie próbuj ślizgać płytek po kleju i w ten sposób umieszczać ich obok siebie. Kładź je bezpośrednio na swoje miejsce.

  • Kontynuuj układanie zgodnie ze swoim planem w kierunku każdej ze ścian. Pomaga to zapobiec rozszerzaniu i kurczeniu się wzoru, co z pewnością będzie wyglądało znacznie bardziej estetycznie.
    Aby obciąć odpowiednią ilość płytki, umieść luźno płytkę przy krawędzi ściany, opierając ją na ostatniej przymocowanej płytce. Mocno dociśnij ją do ściany i zaznacz odpowiednią długość. Obetnij płytkę wzdłuż wyznaczonej linii. Jeśli pracujesz w chłodnym pomieszczeniu, zanim przystąpisz do cięcia, musisz nieco ogrzać płytkę.

  • Obcięta płytka powinna teraz idealnie pasować do obrzeża. Przyłóż krawędzi obciętej płytki do ostatniej przymocowanej płytki. Upewnij się, że znajduje się w odpowiednim ułożeniu, wzorem do góry i umieść ją na miejscu.

  • Gdy istnieje konieczność dopasowania płytek wokół rur czy innych elementów, po prostu wytnij potrzebny wzór z papieru i przenieś go na płytkę. Następnie odpowiednio przytnij ją.

  • Można rozważyć zastosowanie pomiędzy płytkami fugi w pasującym bądź kontrastowym kolorze. Dzięki temu nadasz swojej podłodze niepowtarzalny wygląd i z pewnością będzie ona łatwiejsza do czyszczenia.

Ostrzeżenia
 2.6/5 (377 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (4)

pas - 2016-03-29
Strasznie bzdurne i niedokończone porady bo jak ułożyć te płytki na 1/4 podłogi ze świeżo nałożonym klejem jeżeli wymiar pomieszczenia np 6x6m czy z wykorzystaniem drabiny strażackiej z koszem?
fachowiec - 2015-12-28
Dawno nie słyszałem większych bredni. Nawet się uśmiałem.
Ksyw - 2015-05-18
a potem przenikaj przez ściany jak odetniesz sobie drogę do drzwi
zenek50zenek - 2013-02-12
W sumie to żadna filozofia tylko potrzeba dobrej organizacji
Do położenia wykładziny potrzeba niewielu narzędzi, lecz jeśli chcesz osiągnąć dobry efekt końcowy, musisz je...
Jak wybrać narzędzia potrzebne do położenia wykładziny?
Do położenia wykładziny potrzeba niewielu narzędzi...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt