Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Sprzątanie > Usuwanie plam > Jak usunąć plamy z kawy?
Jak usunąć plamy z kawy?

Jak usunąć plamy z kawy?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3.1/5 (10 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Jeśli jesteś wielbicielką kawy, z pewnością nieraz zdarzyło się, że rozlałaś ją na swój ulubiony obrus lub strój. Plamy z kawy są trudne do usunięcia i jeśli pozwolimy im wyschnąć, będzie to prawie niemożliwe. Poniżej znajdziesz wskazówki, jak usunąć świeże plamy z kawy, zanim zostaną na twoich tkaninach na stałe.
Rzeczy, których potrzebujesz:
chłonne białe ręczniki papierowe, proszek do prania, ocet, zimna woda, mała filiżanka lub miseczka, szczoteczka do zębów lub do paznokci, wybielacz chroniący kolory twoich tkanin
1
Korzystając z ręczników papierowych osusz plamę. Mocno przyłóż ręcznik na plamę i poczekaj aż plama w niego wsiąknie. W żadnym wypadku nie pocieraj plamy, to sprawi, że będzie ona jeszcze większa.
2
Przewróć tkaninę na drugą stronę i wypłukuj od tyłu plamę strumieniem zimnej wody. Nie płucz jej od przodu, przyczyni się to do zwiększenia jej powierzchni.
3
W małym naczyniu wymieszaj ze sobą proszek do prania, zimną wodę i ocet, tworząc pastę. Pasta ta powinna mieć konsystencję pasty do zębów.
4
Nałóż niewielką ilość utworzonej pasty na obie strony tkaniny. Pamiętaj jednak, zanim to zrobisz, sprawdź w mało widocznym miejscu czy mieszanka nie uszkodzi tkaniny. Pozostaw pastę na około 5 minut.
5
Za pomocą szczoteczki do zębów lub szczoteczki do paznokci pocieraj ruchem okrężnym plamę. Czynność powtórz z obu stron tkaniny.
6
Umyj zimną wodą zanieczyszczona powierzchnię tkaniny z obu stron.
7
Nalej niewielką ilość odplamiacza bezpośrednio na plamę i wetrzyj go w tkaninę za pomocą kciuka i palca wskazującego.
8
Wrzuć tkaninę do pralki i wypierz jak zwykle. Postępuj zgodnie ze wskazówkami na metce, dodaj odrobinę proszku i wybielacza. Jeśli plama znajduje się na białej tkaninie możesz bez problemu zastosować tradycyjne wybielacze, jeśli jednak są to tkaniny kolorowe zastosuj odplamiacz chroniący kolory.
9
Jeśli po praniu plama nadal jest widoczna, powtórz kroki od 1 do 7. Nie susz tkaniny w suszarce. Ciepło utrwali plamę, która stanie się niemożliwa do usunięcia.
Jak usunąć żółte plamy z białej bluzki?
Jak usunąć plamy z żywicy?
Jak usunąć żółte plamy z potu?
Jak usunąć plamy po podkładzie?
Wskazówki
  • Plamy z kawy trzeba usunąć tak szybko, jak jest to tylko możliwe. Po wyschnięciu jej usunięcie będzie prawie nie możliwe.
  • Zawsze stosuj białe ręczniki papierowe. Kolory i wzory na ręcznikach mogą zafarbować białe tkaniny i tylko pogorszy to sytuację
  • Jeśli plamy znajdują się na delikatnych tkaninach, takich jak wełna czy jedwab, rozważ oddanie jej do profesjonalnego czyszczenia. Unikniesz w ten sposób jej uszkodzenia czy odbarwienia.
  • Zawsze należy przestrzegać wskazówek znajdujących się na metkach. Zapoznaj się z nimi zanim przystąpisz do usuwania plam. Jeśli zalecenia na metce są sprzeczne z powyższymi wskazówkami, zastosuj się do nich.
  • Jeśli jesteś w miejscu, gdzie natychmiastowe usunięcie plamy nie jest możliwe, nałóż na plamę wilgotny ręcznik papierowy. Zazwyczaj nie pomaga to całkowicie usunąć plamy, ale nie pozwala się jej utrwalić, dopóki nie dotrzesz do domu.
  • Podobnie działa ocet. Nałóż go na plamę, co zapobiegnie jej utrwaleniu.
  • W sklepach dostępne są produkty, które mają na celu usuniecie plam z kawy. Zanim jednak je zastosujesz, zapoznaj się z zaleceniami producenta. Nieostrożne stosowanie może uszkodzić tkaniny.
 3.1/5 (10 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (4)

Agniesia2678 - 2013-12-30
Skuteczne niekiedy okazuje się zastosowanie ciepłej wody z dodatkiem amoniaku lub gliceryny. Plamę przetrzyj roztworem, a następnie wypłucz. Innym sposobem jest użycie ciepłej wody z dodatkiem środka piorącego, a następnie czyszczenie spirytusem. Trzeci sposób to mieszanka spirytusu i gliceryny – kilkukrotnie posmaruj nią plamę i pozostaw na dłuższy czas. Na koniec dokładnie wypłucz ciepłą wodą.
NeCiiADg - 2013-04-02
Zawsze myślałam, że plamę z kawy łatwo jest usunąć
Jaaa - 2012-08-13
Użyj winish'a : )
Matronacienia - 2010-08-04
Też dużo zależy od materiału jaki został pobrudzony kawą i tak najlepiej usuwa się plamy z kawy:

- bawełna i len: natychmiast przepłukać w ciepłej wodzie a następnie wyprać w wysokiej temperaturze. Jeśli nie można prać w wysokiej temp to plamę wyczyścić wodą utlenioną

- jedwab - na plamę kładziemy na kilka minut żółtko jajka zmieszanie z kilkoma kroplami wody

- wełna. Zapieramy w wodzie z mydłem. Jak nic nie pomoże to zostawiamy na noc w wodzie z dodatkiem gliceryny (łyżeczka na 3l wody)
Często zdarza nam się poplamić ubranie tłuszczem. Chyba jest to jeden z najczęstszych rodzajów plam. Warto więc...
Jak usunąć tłuste plamy?
Często zdarza nam się poplamić ubranie tłuszczem. Chyba jest to jeden z najczęstszych...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

Dołącz do nas!
Tipy.pl to źródło pełne porad, pomysłów i inspiracji.

  • Kamil Kowalski
  • Jolanta Florek
  • Emilia Andżelina
  • Angelika Mielczyk
  • Magda Postek
  • Aneta Gumowska
  • Mateusz Pałyska
  • Danuta Garbowicz
  • Beata Klimas Kala
  • Zofia Wojcik
  • Janina Węgrzyk
  • Elżbieta Łakomska
pasożyt