Tutaj jesteś: Jedzenie i Picie > Gotowanie i Pieczenie > Przetwory > Jak zrobić kiszoną kapustę?

Jak zrobić kiszoną kapustę?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 3.8/5 (16 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Kiszona kapusta jest przepyszna sama w sobie, ale głębię jej smaku wydobywamy dopiero, gdy stosujemy ją jako dodatek do innych dań. Wspaniale smakuje z ziemniaczkami i schabowym, podobnie z wątróbką czy kaszanką, doskonale nadaje się także do surówek. Ale oczywiście jeżeli wolisz, możesz ją zajadać samą lub tylko pić sok z kiszenia, który jest niezwykle bogaty w witaminę C. Poniżej znajdziesz wskazówki jak przygotować kiszoną kapustę.
Rzeczy, których potrzebujesz:
Ceramiczny garnek lub wiaderko spożywcze z tworzywa sztucznego o pojemności 4-5 litrów, Dzbanek przegotowanej wody, Kawałek tkaniny, może być ścierka lub ręcznik, Około 2,5 kg kapusty, 3 łyżki stołowe soli (najlepiej morskiej)
1
Posiekaj kapustę. Grubość zależy od ciebie. Doskonała jest również mieszanka zielonej i czerwonej kapusty.
2
Posiekana kapustę umieść w dużej misce. Posyp ją z wierzchu solą. Sól poprzez osmozę wyciągnie wodę z kapusty. Dzięki temu kapusta umieszczona w solance fermentuje, a nie gnije. Dodatkowo sól pozwala zachować dość twardą konsystencje kapusty dzięki temu, że hamuje enzymy, które ją rozmiękczają. Z mojego doświadczenia wynika, że powinno się dodać 3 łyżki soli na każde 2,5 kg kapusty. Ostateczna decyzja zależy jednak od ciebie.
3
Dodaj inne warzywa. Marchewka doskonale uzupełni smak kiszonej kapusty. Oprócz marchewki możesz także dodać cebulę, czosnek, brukselkę, rzepę, buraki lub korzeń łopianu. Doskonale z kapustą komponują się także jabłka, całe lub w plasterkach oraz zioła i przyprawy takie jak kminek, koper, nasiona selera. Możesz więc śmiało eksperymentować z różnymi smakami.
4
Wymieszaj wszystkie składniki razem i włóż do garnka lub wiadra. Nie wrzucaj od razu całej kapusty, bo będzie ci ciężko ją ubić. Umieść w garnku część, ubij i dołóż następna porcję.
Jak zrobić dżem jabłkowy?
Jak zrobić dżem z gruszek?
Jak zrobić dżem ze śliwek?
Jak zrobić marmoladę ze śliwek?
5
Przykryj naczynie płytką lub pokrywką, która zmieści się nim. Postaw na pokrywce dzbanek z wodą, który będzie naciskał kapustę tak, by cały czas była ona zanurzona w solance. Na wierzchu połóż ściereczkę, by całość się nie kurzyła.
6
Co jakiś czas naciśnij dodatkowo pokrywę, by wydobyć z kapusty nadmiar wody. Sól wyciąga ją stopniowo i cały proces musi trochę potrwać (nawet do 24 godzin). Jeżeli mimo uciskania poziom solanki po upływie doby nie wzrośnie na tyle, by wpłynęła ona na pokrywę dolej trochę przegotowanej wody osolonej łyżeczką soli, być może kapusta, której użyłeś była po prostu bardziej sucha. Odstaw garnek na bok tak, by ci nie przeszkadzał. Możesz go przechowywać w chłodnym miejscu np. piwnicy lub spiżarni, wtedy fermentacja będzie zachodzić bardzo powoli i dzięki temu kapusta będzie się dłużej trzymać. Zaglądaj do kapusty co dzień lub dwa, czasami na wierzchu może pojawić się szumowina, związana z procesem fermentacji, zbierz ją z powierzchni i wymyj płytkę.
7
Smak kapusty będzie zmieniał się wraz z upływem czasu. Efekty fermentacja widoczne będą po upływie 1-4 tygodni. Gdy kapusta będzie już gotowa i zechcesz zatrzymać proces fermentacji przechowuj ją w lodówce.
 3.8/5 (16 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (2)

topielica - 2013-08-27
Badzo ważny jest kminek przy kiszeniu kapusty i liście laurowe.
Elle70 - 2011-01-03
Przepyszne. Wlasnie jemy:-))
 
Gruszki, gruszeczki.... Ich orzeźwiający i słodki smak sprawia, że te owoce niemal rozpływają się w ustach. Są bardzo...
Jak zrobić dżem z gruszek?
Gruszki, gruszeczki.... Ich orzeźwiający i słodki smak sprawia, że te owoce niemal...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt