Tutaj jesteś: Motoryzacja > Jazda i Bezpieczeństwo > Nauka Jazdy > Jak prowadzić samochód z automatyczną skrzynią biegów?
Jak prowadzić samochód z automatyczną skrzynią biegów?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 2.8/5 (14 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Jazda samochodem z automatyczną skrzynią biegów jest nieco inna, niż samochodem z tradycyjna skrzynią. Dla początkującego kierowcy łatwiejszy w obsłudze jest samochód z automatyczną skrzynią, gdyż nie musi on uczyć się zmiany biegów i niekonieczna jest jej synchronizacja z używaniem sprzęgła. Koordynacja czasu naciskania sprzęgła z momentem zmiany biegów jest prawdopodobnie najbardziej uciążliwym zadaniem dla każdego początkującego kierowcy. Automatyczna skrzynia biegów robi wszystko sama, a kierowca może siedzieć komfortowo i skupić się jedynie na kierownicy. Jednakże kierowca, który przyzwyczaił się do manualnej skrzyni potrzebuje trochę czasu na oswojenie się ze skrzynią automatyczną. Poniżej znajdziesz wskazówki jak jeździć samochodem z automatyczną skrzynią biegów, by poczuć się luksusowo.
1

Parkowanie (P).

Ten mechanizm ogranicza ruchy samochodu we wszystkich kierunkach przez mechaniczne blokowanie skrzyni. Jednakże przy zablokowaniu jazdy możliwe jest obracanie kół w dowolnym kierunku. Dlatego też zaleca się użycie hamulca ręcznego lub postojowego w celu zablokowania tylnych kół. Hamulec zapobiegnie poruszeniu się samochodu, nawet jeżeli przypadkowo wrzucisz wsteczny.

2

Wsteczny (R).

Mechanizm ten daje możliwość swobodnego prowadzenia samochodu do tyłu, wystarczy tylko wrzucić bieg wsteczny. Samochód musi zostać całkowicie zatrzymany, następnie należy wcisnąć przycisk blokady i zmienić bieg na wsteczny. Jeżeli nie zatrzymasz całkowicie samochodu przed wrzuceniem wstecznego, może dojść do jego bardzo poważnych uszkodzeń. Mechanizm automatycznej skrzyni biegów zawiera specjalną barierę, która zostaje automatycznie wyłączona podczas hamowania.

3

Neutralny (N).

Ten mechanizm pozwala na swobodne przemieszczanie się pojazdu pod wpływem jego własnego ciężaru. Dzieje się tak dzięki temu, że mechanizm skrzyni nie przenosi momentu na koła. Tylko przy włączeniu tej funkcji możliwe jest uruchomienie samochodu.

Jak parkować samochód na górce?
Jak zdać egzamin na prawo jazdy?
Jak jeździć dieslem?
Jak prowadzić samochód?
Przeczytaj teraz: Jak prowadzić samochód?
 2.8/5 (14 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (5)

TheSlaw - 2014-11-18
Jeżdżę vw T4 z ASB. Być może autor pisze o innych typach ASB? W położeniu N nie wolno jechać na tzw luzie. Brak smarowania (ciśnienia oleju). Dopuszczalne jest holowanie z prędkością do 50 km/h. U mnie nie przestawi się dźwigni bez uprzedniego wciśnięcia pedału hamulca i przycisku na dźwigni ASB. Nie wiem co autor miał na myśli opisując pozycję P? A wskazówki opisane w pkt. 5 to koszałki opałki. Czy autor w ogóle kiedykolwiek prowadził samochód z ASB?
Elwood - 2013-04-01
Jaki idiota napisał że dla bab i mułów? czym jeździli Bluesbrothers ? mistrz kierownicy ? Madmax ? wszyscy Automatami ! ja mam Forda Crown i pod dodaniu gazu od strzała pali gumę jak dzikus !
pp - 2012-10-02
To nie jest prawda co tu napisano o neutralu. Można przecież uruchomić samochód z pozycji P i tak przeważnie się robi. Holować na neutralu za bardzo nie można więc swobody nie ma-są ograniczenia.
transveg - 2010-08-18

chyba 20 letnie automaty, najnowsze automaty zmienią duzo szybciej bieg niż TY

Wacek - 2010-08-11
Samochody z automatyczną skrzynią biegów to muły dla bab i dla osób starszych.
Parkując tyłem musimy zachować szczególną uwagę, manewrowanie na wstecznym biegu może bowiem sprawić wiele kłopotów...
Jak parkować tyłem?
Parkując tyłem musimy zachować szczególną uwagę, manewrowanie na wstecznym biegu...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

Dołącz do nas!
Tipy.pl to źródło pełne porad, pomysłów i inspiracji.

  • Magdalena Merda
  • Asia Kalamarz
  • Janusz Dudała
  • Alina Wójtowicz
  • Paulina Jaszczak
  • Agnieszka Wysocka
  • Anna Janowiecka
  • Lidia Baran
  • Joasia Szczeglik
  • Katarzyna Kalista
  • Ewa Kowalak
  • Bozena Lodzinska
pasożyt