Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Budowa i Przebudowa Domów > Materiały budowlane > Jak układać kostkę brukową?

Jak układać kostkę brukową?

Stopień trudności: trudne
, specjalista Tipy.pl
 1.7/5 (69 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Przed przystąpieniem do układania kostki brukowej dobrze jest wcześniej wykonać plan. Musimy ustalić wielkość powierzchni (i tym samym ilość potrzebnych materiałów), zaprojektować instalację odwodnieniową, zaplanować spadki nawierzchni, również ustalić przewidywalne obciążenia oraz zaprojektować wzór kostki.
1
Wybierz odpowiednią kostkę 

Najpierw zastanów się jak będzie wykorzystywana kostka. Jeśli będzie się po niej tylko chodzić lub od czasu do czasu jeździć samochodem osobowym to wystarczy, aby miała ona grubość 4-6 cm. Jeśli przewidujesz większe obciążenia wówczas wybierz kostkę grubą na 8-10 cm.
2
Wyznacz teren 

Wbij w podłoże kołki i oznacz poziom na którym ma znaleźć się nawierzchnia za pomocą linek lub żyłek. Linki te będą wyznaczać górną krawędź kostki brukowej.
3
Wykonaj korytowanie 

Zrób wykop na całej powierzchni na której chcesz ułożyć kostkę. Jeśli robisz wykop na terenie piaszczystym lub pod chodnik to głębokość wykopu powinna wynosić około 20 cm. Jeśli układasz kostkę na terenie o glebie gliniastej lub jeśli robisz podjazd dla samochodów ciężarowych wówczas głębokość wykopu powinna wynosić minimum 0,5 m. Grunt oczyść z kamieni i korzeni. 

Pamiętaj, aby dno wykopu ukształtować tak, aby miało ono spadek w określonym kierunku (najlepiej w kierunku nieutwardzanego gruntu, aby szybko odprowadzać wodę opadową). W przypadku chodników i dróg dojazdowych spadek powinien być poprzeczny do osi drogi z delikatnym pochyleniem na jedną lub obydwie strony.
Jak uzupełnić fugi między płytkami ceramicznymi?
Jak wiercić w metalu?
Jak wybrać kolor dachu?
Jak żyć ekologicznie?
4
Wyrównaj grunt 

Ukształtuj powierzchnię, wykonaj docelowe spadki i nachylenia. Nachylenia wynoszą zwykle 5 mm do 3 cm na długości 1 m. Wyrównaj grunt za pomocą 10 cm warstwy grubego piasku i ubij go walcem pamiętając o nachyleniach.
5
Zaprojektuj instalację odwadniającą 

Jeśli układasz kostkę brukową na dużej powierzchni wówczas zrób instalację odwodnieniową. Korytka odwadniające powinny się znaleźć również przy wjeździe do garażu, w szczególności jeśli znajduje się on w piwnicy, zaś przy kranach ogrodowych i rynnach powinny się znaleźć wypusty. Korytka odwadniające połącz z rurami odpływowymi, które wystaw na nawierzchnię. Woda może być odprowadzana do zbiorników retencyjnych, rowu melioracyjnego, kanalizacji deszczowej, studni chłonnej (jeśli dom stoi na gruncie nie przepuszczającym wody), lub rozprowadzona rurami na odległość 20-30 m od budynków (jeśli są to grunty przepuszczające wodę).
6
Wykonaj podbudowę 

Podbudowa konstrukcyjna powinna być wykonana z kruszywa naturalnego lub innego materiału drogowego (żwir, tłuczeń, grys, żużel lub mieszanka piasku ze żwirem). Grubość podbudowy na chodnikach i podjazdach dla samochodów osobowych powinna wynosić ok 20 cm zaś w przypadku planowanych większych obciążeń – ok 25-40 cm. Podbudowę należy układać warstwami po 10 cm i mechanicznie zagęszczać.
7
Obramowanie nawierzchni 

Wzdłuż obramowania planowanego chodnika i podjazdu należy osadzić krawężniki. W zależności od przeznaczenia należy wybrać krawężniki chodnikowe lub krawężniki drogowe. Zanim przejdzie się do układania krawężników warto jest ułożyć pojedynczy rząd kostki, aby dokładnie sprawdzić szerokość – dzięki temu nie będzie trzeba jej przycinać. 

Wysokość oraz linię przebiegu krawężników można wytyczyć za pomocą sznurka i poziomicy laserowej. Krawężnik może być wyżej niż kostka brukowa lub na tej samej wysokości. Nawierzchnia kostki brukowej powinna być delikatnie powyżej poziomem gruntu. Dzięki temu, kostka nie będzie się brudzić od ziemi przy mocnych opadach deszczu. 

Jeśli nawierzchnia nie będzie obciążana wówczas zamiast krawężników można podmurować krawędzie w miejscu gdzie stykają się z gruntem. Jest to tzw. oporowanie.
8
Podsypka 

Na warstwę konstrukcyjną należy wykonać podsypkę z płukanego piasku 1-7 mm. Grubość warstwy podsypki powinna wynosić po zagęszczeniu ok 4-5 cm. Jeśli warstwy podsypki nie zagęszczamy wówczas ułożona na niej kostka powinna być kilka mm ponad planowaną wysokość, gdyż podczas zagęszczenia wibratorem podłoże jeszcze osiądzie.
9
Układanie kostki 

Kostkę należy układać według zaplanowanego wzoru. Podczas układania stoimy nie na podsypce ale na ułożonej już nawierzchni. Skrajne elementy kostki można przycinać gilotyną hydrauliczną do cięcia kostki brukowej lub szlifierką kątową z tarczą diamentową do betonu. Kostkę układamy z zachowaniem fug (w przypadku chodników to 2-3 mm), które na bieżąco podczas układania kostki wypełniamy płukanym, drobnym piaskiem.
10
Wibrowanie powierzchni kostki brukowej 

Kostkę należy ubić za pomocą wibratora płytowego z gumową nakładką. Należy pamiętać, aby zagęszczać zawsze od brzegów kostki do środka a później wzdłuż. Po zawibrowaniu wmiatamy pomiędzy fugi piasek, aby uzupełnić powstałe braki po czym usuwamy jego nadmiar.
 1.7/5 (69 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (1)

Mem - 2013-05-29
Większy problem z układaniem kostki o różnych kształtach i wymiarach, są takie, np. typ promenada
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt