Tutaj jesteś: Zwierzęta > Owady > Karaczany > Jak zwalczyć prusaki?

Jak zwalczyć prusaki?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 2.3/5 (390 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Prusaki karaczany to jedne z najbardziej wstrętnych, obrzydliwych owadów, które za wszelką cenę nie chcą dać się wyrzucić z Twojego domu. Żyją one wszędzie, ale najchętniej właśnie w mieszkaniach. Dlatego, że mają tam stały dostęp do Twojego jedzenia, niszczą książki i tapety, oraz rozsiewają zarazki po całym domu. Podążając za poniższymi poradami dowiesz się jak zwalczać te niechciane owady.
1
Przeszukaj całe mieszkanie czy dom. Prusaki są niestety bardzo malutkie, mają 10-16 milimetrów, więc ciężko jest je zauważyć od razu (choć w niektórych częściach świata prusaki mają większe rozmiary). Mają kolczaste odnóża i długie czułki. Jeśli zobaczysz gdzieś w domu jednego prusaka, przygotuj się, że jest ich bez wątpienia dużo więcej. Problemem jest to, że chowają się one w dzień, a wychodzą nocą, więc to wtedy należy ich szukać. Najlepiej z latarką, nie przy zaświeconym świetle. Sprawdź szafki, kredens, spiżarnię w poszukiwaniu ich odchodów – malutkie, brązowe, śluzowate plamki lub kuleczki.
2
Zastanów się skąd mogą wychodzić. Jak już zobaczysz prusaka, podążaj za nim i śledź dokąd idzie. Wiem, że łatwiej to powiedzieć niż zrobić, ale można spróbować. Sprawdź wszystkie kratki wentylacyjne, rury odpływowe i inne miejsca, przez które prusaki mogą się dostać do domu.
3
Zabijaj je. Jest mnóstwo sposobów na pozbycie się prusaków. Na przykład możesz zmieszać niegranulowany kwas borowy z białą mąką i białym cukrem w proporcjach 1:1:1. Cukier zwabi prusaki, dzięki mące zesztywnieją, a kwas borowy je zabije. Umieść przynętę w szufladach i szafkach, blisko odpływów, pod lodówką, piekarnikiem. Powtórz zabieg ze trzy razy. Każdy niech trwa około dwa tygodnie, co daje razem sześć tygodni walki z prusakami.
Jak pozbyć się muszek owocówek?
Jak pozbyć się pluskiew łóżkowych?
Jak domowym sposobem pozbyć się komarów?
Jak zwalczyć pluskwy?
4
Uważaj, żeby Twoje zwierzęta domowe nie zjadły tej mikstury. Chowaj ją również przed dziećmi, jako że one potrafią być nieobliczalne, nie znają jeszcze przecież na tyle świata i nie wiedzą co im szkodzi, a co nie. Umieść więc przygotowaną miksturę w miejscu niedostępnym dla dzieci i zwierząt. Możesz ją trzymać na przykład pod przykryciem.
5
Stosuj spraye na prusaki i inne środki przeznaczone do walki z tymi szkodnikami (do kupienia tutaj). Pryskaj nimi każde miejsce, w którym są lub mogą znajdować się te owady. Wyprowadź w tym czasie zwierzęta i dzieci z pomieszczenia. Przeczytaj instrukcję stosowania i środki ostrożności, które znajdziesz na opakowaniu.
6
Zastosuj wabiki na prusaki. Najlepszym wabikiem będzie żywność, którą prusak uwielbia. Dodaj do niej jakąś truciznę. Prusak zje ją lub pójdzie z nią do gniazda, gdzie ewentualnie zjedzą ją inne prusaki.
7
Stosuj pułapki na prusaki. Postaw na przykład słoik z wodą, do którego prusak wejdzie, ale już nie wyjdzie.
8
Jest też jeszcze inne, bardzo proste rozwiązanie. Po prostu rozpuść trochę mydła w wodzie. Pryskaj tym roztworem prusaki . Parę kropel wystarczy, prusaki mogą zabić już dwie-trzy krople wody z mydłem – pod warunkiem oczywiście, że zostaną prawidłowo zastosowane. Woda z mydłem powinna mieć styczność z głową lub odwłokiem prusaka, albo z jego podbrzuszem. Dzieje się tak dlatego, że prusaki oddychają przez skórę. Woda z mydłem zatyka te kanaliki oddechowe i prusaki się duszą. Insekty te będą na pewno uciekać lub będą starały się uciekać, ale w końcu umrą. Będzie to trwało około minuty. Natychmiast potem zbierz padnięte prusaki i wyrzuć z domu. Możliwe, że niektóre zostały tylko lekko podduszone i mogą się ocknąć.
9
Zabezpiecz się przed ponownym atakiem prusaków. Utrzymuj kuchnię w czystości. Nie zostawiaj jedzenia zbyt długo w pomieszczeniach. Żywność przechowuj w pojemnikach. Regularnie wyrzucaj śmieci. Naprawiaj przeciekające krany i rury. Sprzątaj łazienkę. Uszczelnij kratki wentylacyjne. Pozakładaj gęste moskitiery. Porozkładaj naftalinę w domu. Prusaki jej nie cierpią.
10
Jeśli jednak nie umiesz sobie poradzić samodzielnie z prusakami, zadzwoń po profesjonalistów.
 2.3/5 (390 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (19)

Alex80 - 2016-06-10
Witam, walkę z prusakami zacząłem od dawna, przyznam że niesłychanie trudno jest ich pokonać, to są mistrzowie przetrwania, niczym komandosi, dlatego trzeba do tego podejść bardzo poważnie i profesjonalni. Na wstępie i przede wszystkim trzeba zacząć od: uszczelnienia wszystkich możliwych przejść między rurami do sąsiadów ,kratka wentylacyjna łazienka i kuchnia, wszystkie miejsca przy zlewie bądź łazience, wszystkie większe szczeliny dziury zagłębienia w kuchni i w łazience w miejsca gdzie mogą się zagnieździć się prusaki. Następną sprawą jest dobrze przechowywać jedzenie, czyli szczelnie w dobrym miejscu i żeby się nie roznosiło po kuchni, szczególnie okruchy. Kolejny punkt to umówić się specjalną firmę która robi opryski na prusaki, i nie myślę że to będzie koniec, Ale dzięki temu pokonać wiele wiele sztuk i da wam to bardzo dużą przewagę w walce z robactwem. Następnie trzeba zaopatrzyć się w środki do walki z robakami polecam, boraks drobny, mąka, cukier puder i rozdrobnić to po równo 1:1:1. IP rozstawiać we wszystkich miejscach w których mogą pojawiać się karaluchy pod szafkami lodówkami pralką wszędzie w ciemnych miejscach zakamarkach itp. Dalej kupić złotego Rajda, będzie służył do walki z robakiem którego widzimy bezpośrednie małymi krótkimi osiągnięciami walczyć z robalem, kupić drugi środek do rozcieńczania i spryskiwania domu pomieszczenia miejsc w których znajdują się potencjalne robale, środek nazywa się :aspermet 200 EC robić regularne opryski co tydzień dwa, aż do wybicia wszystkich robaki, czynności powtarzać do osiągnięcia skutku.
NIEUDACZNIK!!!!!!! - 2015-07-26
nie polecam nic związanego z nazwa GETOX!! niby jest tyle pozytywnych komentarzy na temat chemii z tej serii... pfff czymś mi to śmierdzi... to kompletnie nie działa!!!! nie wydawajcie nie potrzebnie pieniedzy.
marta - 2013-06-17
Kapkan jest niebezpieczny i dlatego jest nie dopuszczony do handlu!!!
kruchy - 2013-06-05
Z perspektywy czasu, czytam te porady z politowaniem - człowiek się narobi, a robactwo i tak jest przebieglejsze. Jedyny skuteczny i tani sposób to kupić Kapkan - dostępny choćby na Allegro. Jest to trucizna "z opóźnionym zapłonem" - dla robactwa smakuje jak delicje i po jakimś czasie zaczynają zdychać. Karaluchy mają tendencję do zjadania trupów swoich towarzyszy, w których cały czas będzie aktywna trucizna. Można sobie wyobrazić, efekt domina i trup będzie ścielił się w postępie geometrycznym. Sam zastosowałem i z tego co pamiętam po 2 tyg. było już po sprawie - polecam!
SILESIAPEST - 2013-03-19

jajaja napisał

,Wcale nie prawda , tu porzadek nic sie nie ma do tego wiem sama po sobie, tyle lat z tym walczyłam i w koncu mi sie udało:) I to bez zadnej dezynfekcji....

Jestem pełen podziwu że walczyła pani TYLE LAT i nie skusiła się pani na zabieg dezynsekcji wykonany przez profesjonalistów .Co do porządku to okruchy zalegające za szafkami stanowią pożywienie dla prusaków tak więc żeby prusak przeżył w naszym mieszkaniu potrzebuje jedzenia, wody i odpowiedniej temperatury im cieplej tym lepiej i tyle w temacie pozdrawiam .

jajaja - 2013-03-19
Wcale nie prawda , tu porzadek nic sie nie ma do tego wiem sama po sobie, tyle lat z tym walczyłam i w koncu mi sie udało:) I to bez zadnej dezynfekcji....
SILESIA-PEST - 2013-01-21
Witam zajmuje się dezynsekcją obiektów mieszkania itp. jakiekolwiek pułapki nigdy nie zlikwidują w mieszkaniu prusaków jedynie zmniejsza ich populacje na odstraszacze ultradzwiękowe szkoda waszych pieniędzy po prostu to nie działa wiem z doświadczenia .Moja rada dbać o porządek w szczególności w kuchni zatkać szczeliny którymi prusaki lub pluskwy mogą się przedostać do waszego mieszkania (kratki wentylacyjne nałożyć pończochę ,rurki CO przy wejściu i wyjściu do waszego mieszkania za silikonować szpary )zadzwonić do firmy zajmującą się dezynsekcją i zlecić profesjonalną usługę często wychodzi taniej niż wszystkie wydatki na wszelkiego rodzaju spraye kupione w sklepie.
spokój gwarantowany.
gosc - 2013-01-08
bez przesady z tymi zarazkami... to bArdzo ciekawe i inteligentne owady.
$!W@ - 2012-12-28

"Uszczelnij kratki wentylacyjne. Pozakładaj gęste moskitiery" Nie zawsze to dobry pomysł (zwłaszcza, gdy w małej, ciemnej łazience i kuchni są urzadzenia gazowe). Wolę żyć z robalem i chować jedzenie niż się zaczadzić...

ona - 2012-10-19
Ten 1 to zwiadowca! Niedługo przyjdzie całe stado! Współczuje. Życzę powodzenia w walce z nimi ja swoją przegrałam
Aleks - 2012-10-18
Mam pytanie... zobaczylam ostatnio w łazience 1 prusaka. Nigdy wcześniej tego robactwa nie widzialam w domu. A że panikuje na widok takich rzeczy to zaczęłam od razu szukac sposobow na walkę z nimi. Jednak teraz zastanawiam się czy to dobry pomysl bo większosć trutek zawiera WABIK - atrakcyjny dla prusakow. Czy to ich nie przyciagnie jeszcze więcej? Moze ten 1 tylko przypadkiem się pojawil? Co robic?
ona - 2012-10-17

próbowałam wszystkiego, a one nadal są.

Wyprowadzam się !!!!!!!!

Prusaczek - 2012-10-07
Dlaczego chcecie się mnie pozbyć?? ;(
łowca - 2012-09-03
d7bn
NASZA WALKA Z KARALUCHAMI JEST BARDZO SKUTECZNA . W KUCHNI IW ŁAZIENCE UMIEŚCILIŚMY MUCHOŁAPKI KLEJĄCE , TE KTÓRE NORMALNIE WIESZA SIĘ LATEM PRZY LAMPIE . MUCHOŁAPKI LEŻĄ NA SZAFKACH KUCHENNYCH , POD LODÓWKĄ , POD PRALKĄ A TAKŻE W POKOJU POD MEBLAMI .W KUCHNI MUCHOŁAPKI LEŻĄ TAKŻE NA PARAPECIE . POŁÓW MAMY OBFITY . NIESTETY . JEDNOCZEŚNIE MAMY DOWÓD DLA SĄSIADÓW , KTÓRZY CIĄGLE TWIERDZĄ , ŻE ONI NIE MAJĄ TEGO PROBLEMU . GDY IĘCEJ SĄSIADÓW ZNAJDZIE KARALUCHY WTENCZAS NALEŻY BOMBARDOWAĆ TELEFONICZNIE I LISTOWNIE ADMINISTRACJĘ . DEZYNFEKCJA NASZEGO PIONU POMOGŁA NA OK . 7 MIESIĘCY . TERAZ WALKĘ ZACZYNAMY NA NOWO .
robson - 2012-08-03
Dopiero co wynająłem mieszkanie. Akurat tak trafiło że jest zaraz przy zsypie + winda. W pierwszych dniach nie widziałem ani jednego potem stopniowo zaczęły się pojawiać. Najczęściej je widać w tym pokoju od strony zsypu trochę w kuchni reszta pokoi jest OK. Wczoraj zabiłem ich z 8, pewnie głodne zrobiły się skur..ny. Do mieszkania od września ma wprowadzić się moja ukochana i siostra. Na razie im nic nie mówię, że coś takiego tutaj mam. Wytępię jeba..ców co do jednego nawet gdybym musiał zacząć od tego cholernego zsypu i śmietnika. Na razie przenoszę się do drugiego pokoju bo mnie też one obrzydzają. Wszystkim podejmującym z nimi walkę życzę powodzenia! Szable w dłoń :P.
pchelka80 - 2012-03-05
Ja mam ten sam problem... są po prostu wszędzie najczęściej w nocy wychodzą jak siedzę przed kompem to widzę jak łażą po biurku...
Ogółem ja u siebie w pokoju mam bardzo czysto niestety reszta mieszkania jest zaniedbana przez właściciela tam to widać je wszędzie na ścianach na płytkach najwięcej w kuchni i łazience oraz WC
Do mnie niestety przechodzą przez dziurę w ścianie w której jest doprowadzony kabel od internetu i pod drzwiami. Raz mi się zdarzyło jak widziałam samice znosząca młode...( miała ok 2,5cm i bardzo duży odwłok z którego wychodziły małe gdyby nie to ze mam czarne meble nie było by ich widać małe dosłownie jak ziarenka maku biało przezroczyste skur....
zaznaczę ze mam bardzo mały pokój 2m na 3 m

Stosowałam rożne metody:
nie polecam sprayu brosa ponieważ owszem działa że prusak czy karaluch pada... ale na chwile tak jak by został uśpiony po chwili normalnie wstaje i idzie taki ogłuszony Reid jest o wiele lepszy bo zabija. No ale cóż jest ich mnóstwo i silą faktu nie da się zabić wszystkie naraz... bo się znajdzie zawsze jakiś którego się przeoczy SZCZEGÓLNIE ZA MEBLAMI psikam tam kilka razy i w panice zaczęły uciekać po ścianę, rękę miałam owinięta w ręcznik papierowy i zaczęłam je tłuc jeden po drugim.Było troche3 spokoju ok miesiąca teraz znów wyłażą. Nie mam już do nich nerwów i sił wszystkie metody walki z tym dziadostwem są dobre ale działają tak naprawdę na chwile.Bo żeby się ich pozbyć trzeba zabić wszystkie co do jednej szt inaczej nici z naszego trudu pozbycia się ich(a domowymi sposobami i kupionymi w sklepie jest to nie realne bo i tak znajdzie się szczelina którą się ominie a one tam będą).

Dobrymi produktami w zwalczaniu ich a szczególnie ograniczeniu ich ilości do min sa:

Spray Reida koszt ok 15-20zl 300ml

Reid skuteczny w miejscu gdzie je widać w momencie padają, w miejscach mniej dostępnych gdzie dojdzie tylko część tego specyfiku prusaki i karaluchy natychmiast uciekają najczęściej są to ściany i ścianki mebli przygotować coś czym można je zabijać np. tak jak ja ręka owinięta ręcznikiem papierowym.
UWAGA!!! zapach dla nas bardzo drażniący, drapiący po gardle wręcz duszący!!! za pierwszym razem nie otworzyłam okna przy pryskaniu dosiałam się godzinę nie mogłam siedzieć w pokoju.. w przypadku stosowania tego specyfiku należny otworzyć jak najszerzej okno jak się tylko da (działanie mimo takiej dużej wentylacji jest to samo!)i dobrze by było mieć założona drogi oddechowe maskę która się kupi za grosze w aptece.

Kratki ( zielone z białymi w środku) koszt ok 8-13zl szt(nie pamiętam firmy)
Jeśli chodzi o kratki to w małym pomieszczeniu wystarczy jedna w swoim pokoju miałam dwie kiedyś gdzie mam malutki 2 na 3 metry nie mogłam spać(musiałam jedną usunąć) a rano mnie głowa bolała przez zapach ale jest za to skuteczna.

Pułapka Expel na prusaki koszt 6-8zl 2 szt ( w carfur najtańsza jest)

Natomiast pułapka Expel jest skuteczna nie wydziela zapachu przyklei się nawet do ściany!! można dać za meble i w miejscach mało dostępnych dla nas a miejsca gdzie najczęściej się chowają, mała , zgrabna, naklejona w widocznym miejscu sprawia wrażenie odświeżacza a nie pułapki.

Oczywiście wszystkie te metody są dobre ale żadne z nas które boryka się z tym problemem nie jest w stanie wytępić wszystkie
bimbolo - 2012-01-23
najlepszy do tego dziadostwa jet raid przeciw prusakom.mieliśmy podobny problem w domu.moja mama wytępiła je.po czasie powróciły bo mieszkaliśmy na przeciw sąsiadki która też miała je w domu.lubią wilgoć.ojciec miał akwaria a je do wilgoci ciągnie.co prawda nie zlikfidował ich z powodu robali,ale sąsiadka też musiała je usunąć bo to okazała się walka z wiatrakami.wchodziły przez szczelinę przy drzwiach do domu.wychodziły ze zsypu na smieci tam miały dogodne warunki.ktoś napisał aby śledzić prusaka skąd wychodzi ale to nie mozliwe on tak szybko biega że to trudne do wykonania .poza tym wyłażą w nocy .na pewno mają gdzieś gniazdo w ciemnym pomieszczeniu np.pod zlewem za szafką,u nas siedziały w szfce tam gdzie był licznik gazowy .jak się chce zlikfidować te szkodniki to trzeba dokładnie przeszukać ciemne miejsca na pewno gniazdo będzie w kuchni na 1000 procent bo tam macie jedzenie.
mala - 2011-12-10
Witam! chciałabym podzielić się swoimi doświadczeniami z tymi paskudami :) otóż zaczeliśmy wynajmowac mieszkanie, w którym stopniowo codziennie pojawiały się prusaki - może nie było ich nie wiadomo ile, ale codziennie zabijałam 1-2. Po przeczytaniu setek opinii i przejrzeniu wielu forów internetowych zakupiliśmy 2 płytki GLOBOL (1 ustawiliśmy w kuchni, a drugą w salonie) oraz BLATTANEX żel, który co metr wycisnęlismy po kropelce na podłogach i przy większych szparach i sufitach. Dodatkowo wszystkie szpary przy rurach, kaloryferach itp od strony sąsiadów zakleiliśmy silikonem i co??? juz następnego dnia nie było ŻADNEGO nieproszonego gościa - i tak mija już tydzień od kiedy mam spokój:) szczerze polecam i oby dalej odnosiło to sukces :) po ok 3-4 mies. całą operację trzeba powtórzyć, bo płytki i żel się zuzywają ale warto :)))
....... - 2011-07-19
widziałam prusaka! ciary miałam na całym ciele a te ostatnio miałam oglądając film z anthonym hopkinsem 'rytuał'. co za makabra, na mojej podłodze... zabiłam go chodnikiem.. hlast hlast
 
Muchy są bardzo irytującymi stworzeniami. Jak to możliwe, że one zawsze potrafią nas znaleźć i bardzo często potrafią...
Jak pozbyć się much?
Muchy są bardzo irytującymi stworzeniami. Jak to możliwe, że one zawsze potrafią...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt