Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Ogrody > Uprawa Warzyw > Jak sadzić pomidory?

Jak sadzić pomidory?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 4.4/5 (248 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Pomidory są bardzo zdrowe, ale te kupowane w sklepach często są w różny sposób modyfikowane i ulepszane. Najlepiej mieć własne. Niestety trzeba mieć do tego kawałek ziemi lub przynajmniej większy balkon. Jednak smak własnych pomidorów w porównaniu ze smakiem pomidorów kupowanych w sklepie jest nieporównywalny. Spróbujcie sami!
1

Jak pozyskać nasiona?

Musisz wybrać bardzo dojrzałego pomidora. To właśnie z niego będziesz mieć nasiona na nowe sadzonki. Pomidora po zerwaniu z krzaczka połóż na kilka dni na talerzyku na parapecie. Po tym czasie przekrój go na pół i wydziel ziarenka. Opłucz je dokładnie i odsącz. Następnie rozłóż je na czystym, suchym talerzyku do całkowitego wyschnięcia. Może to potrwać. Możesz również kupić gotowe nasiona pomidora (wiele różnych gatunków znajdziesz tutaj).

2

Jak sadzić pomidory?

Nasiona sadzi się do doniczek w domu na początku marca. Wielu osobom nie udaje się uzyskać pięknych pomidorów tylko dlatego, że sadzą je zbyt szybko. Ziemia z ogródka nie będzie zbyt dobra, jako że zawiera zbyt dużo mikroorganizmów mogących wywołać różne choroby. Najlepiej zakup ziemię w sklepie, już ze składnikami odżywczymi. Unikaj jednak ziemi z wysoką zawartością nawozu. Może to przynieść więcej szkody, niż pożytku. Ziemia, w której będziesz sadzić nasiona, powinna być wilgotna, ale nie mokra i nasączona wodą.

Jak sparzyć i wydrylować pomidory?
Jak uniknąć salmonelli?
Jak zrobić sałatkę z pomidora, ogórka i sałaty?
Jak zrobić omlet hiszpański?
3
Pomidory lubią dość wysoką temperaturę powietrza i gleby. Nasiona będą kiełkowały dopiero w temperaturze 14-16 stopni Celsjusza. Doniczki, w których sadzisz pomidory, powinny mieć od spodu zrobione dziurki, aby nadmiar wody mógł spokojnie wyciekać.
4
Posadź nasionka w doniczkach. Włóż je w ziemię na głębokość około 3 mm. Ugnieć ziemię, aby mieć pewność, że nasionko się samo nie przemieści i że jest dobrze w niej umiejscowione. Będzie ono absorbować wilgoć w czasie kiełkowania. Możesz posadzić wiele nasionek obok siebie, bo i tak będziesz je przesadzać do większych pojemników. Dobrym pomysłem jest, aby przykryć doniczki po wsadzeniu nasionek folią, aby dłużej utrzymać wilgoć. Nie zapomnij zrobić w nich dziurki, żeby powietrze miało swobodny dostęp.
5
Cierpliwie czekaj na kiełkowanie. Postaw doniczki w ciepłym (21-27 stopni Celsjusza) miejscu, niekoniecznie z bezpośrednim dostępem do światła słonecznego. Nie jest ono potrzebne w procesie kiełkowania, ale nie jest też szkodliwe, pod warunkiem, że nie grzeje zbyt mocno. Zakładając, że zadbaliśmy o nasze pomidory w odpowiedni sposób, powinniśmy się spodziewać pierwszych kiełków po pięciu-dziesięciu dniach. Kiełkowanie jest często opóźnione przez zbyt niską lub za wysoką temperaturę. Pomidorom szkodzi temperatura poniżej dziesięciu i powyżej trzydziestu stopni Celsjusza.
6
Bacznie obserwuj swoje nasionka. Jak tylko pojawią się kiełki na powierzchni ziemi ustaw je w słonecznym miejscu. Będą szukać światła. Najlepiej jeśli będą mieć zapewniony dostęp do światła. Trzymaj doniczki na parapetach w oknach, w które przez większą część dnia świeci słońce.
7
Jeśli krzaczek będzie miał już dwa listki pora rozsadzić pomidory do większych doniczek. Krzaczki nie mogą być ściśnięte. Każdy z nich potrzebuje miejsca. Najlepiej posadzić je w osobnych malutkich doniczkach. Jeśli już sadzisz je w dużych doniczkach pamiętaj o zachowaniu odpowiedniego odstępu między krzaczkami. Przesadzenie pomaga pomidorom rozwinąć solidny system korzeni. Ponownie pamiętaj o dobrym nasłonecznieniu krzaczków.
8
przesadzanie krzaczków pomidorów do szklarni
Pomidory powinno się przesadzać do tuneli do przygotowanej wcześniej ziemi około kwietnia-maja. Najlepiej wtedy, gdy nie będzie już przymrozków i ziemia zdąży się trochę nagrzać. Chyba, że mamy ogrzewany tunel – szklarnię. Wtedy można przesadzić pomidory z doniczek do ziemi już w kwietniu.
9
Pamiętaj o regularnym podlewaniu pomidorów, ale nie przesadzaj. Nie zrywaj z krzaka zielonych owoców, poczekaj aż się zaczerwienią.
 4.4/5 (248 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (8)

sobol - 2015-05-14
w zeszłym roku wypreparowałem z 2 gatunków pomidora malinowego Ożarów nasionka . mam balkon w bloku od południa . posiałem bazylie miętę chili Thailandia i 2 pomidory . Właśnie wyszły . Troche puxno ale ma max słońca więc jestem dobrej myśli . Pomidor kupuję na bazarku , chodzi mi o wygląd i o zapach . zobaczymy co będzie ... pozdrawiam .
Karol Słowik - 2014-04-07
Ale te pomidory to sadzi się tak jak ziółko albo mefedron czy jak kapuste że do beczki albo do słoiczka?
Patriszja - 2014-02-12
Informacje dotyczące sadzenia pomidorów bardzo wyczerpujące :-). A może ktoś mi podpowie coś więcej na temat odmian tych warzyw i które najlepiej sadzić??
AIRAM463 - 2013-05-05
Na kilka godzin przed wsadzeniem rozsady pomidora do ziemi należy rozsadę dobrze podlać.
Dobrze jest wsadzać roślinę pod kątem ( w pozycji półleżącej ) tak , aby większa część łodygi była przysypana ziemią , ( należy zadbać by ziemia dobrze przylegała do łodygi). Dzięki takiemu sadzeniu zwiększy się system korzeniowy rośliny co będzie miało duży wpływ na lepsze warunki do czerpania wody oraz składników odżywczych z ziemi.Dobrze odżywiona roślina mniej podatna jest na choroby. lepiej rośnie i wydaje więcej owoców.
Justyna306 - 2013-04-11
Jeśli uprawiacie pomidorki w domu i nie ma możliwości zapylenia przez pszczółki, wystarczy że potrząśniemy delikatnie krzaczkami (oczywiście gdy już pojawia się kwiaty). W ten sposób kwiat powinien się zapylić a owoc zawiązać :)
joannanowa8019 - 2013-02-18
no wlasnie
ogrodnik - 2012-04-06
nasiona się sieje a nie sadzi.....
12321 - 2011-08-30
A kijek kiedy wsadzić do ziemi? Przecież pomidory dojrzewają na długich palikach.
 
W środku lata, pomidory będą wspaniale rozwijać się pod folią, przy odpowiednim świetle, cieple, nawodnieniu i...
Jak uprawiać pomidory pod folią?
W środku lata, pomidory będą wspaniale rozwijać się...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt