Tutaj jesteś: Dziecko > Dzieci > Dziecko i Dyscyplina > Jak oduczyć dziecko kłamstwa?
Jak oduczyć dziecko kłamstwa?

Jak oduczyć dziecko kłamstwa?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 5/5 (3 ocen)
Oceń 
Każdemu z nas zdarzyło się skłamać. Często robimy to, by nie ranić czyichś uczuć. Jednak dzieci nie umieją jeszcze rozróżnić dobrego i złego kłamstwa (jeśli w ogóle można powiedzieć, że jakieś kłamstwo jest dobre). Pierwszym co możesz zrobić, żeby oduczyć dziecko kłamania, to być dla niego przykładem. Dzieci cały czas obserwują dorosłych, choć często robią to nieświadomie. Kopiują naszą mimikę i zachowania. Zastanów się, czy kiedyś nie zdarzyło się tak, że dziecko było świadkiem twojego kłamstwa, np. gdy powiedziałeś dzwoniącej do ciebie osobie, że nie ma cię w domu, mimo iż planowałeś spędzić wieczór na kanapie przed telewizorem. Dziecko dostrzega takie sytuacje i może potraktować je jako nieformalne przyzwolenie do mówienia nieprawdy. Jeśli przyłapałeś dziecko na kłamstwie, podejmij natychmiastową akcję. Przeczytaj ten artykuł, a dowiesz się jak oduczyć dziecko kłamać.
1
Opisuj świat takim, jaki jest w rzeczywistości. Uczenie dziecka szczerości to najlepsze rozwiązanie. Zmień sposób, w jaki rozmawiasz z otaczającymi cię ludźmi. Jeśli znajomy zadzwoni do ciebie z prośbą o przysługę, a ty właśnie oglądasz interesujący film, po prostu powiedz mu, że będziesz do jego dyspozycji jak tylko film się skończy. Jeśli twoja żona spyta, czy pogrubiają ją założone przed chwilą spodnie, powiedz, że wolisz, gdy ubiera inny fason. To samo tyczy się pań. Nie manipulujcie swoimi mężami, ponieważ dzieci wyczują w waszym głosie każdą nieszczerość. Wiem, że może to być ciężkie i prowadzić do spięć, ale pamiętaj, że jeśli ty nie dasz przykładu swojemu dziecku, nie zrobi tego nikt inny.
2
Jeśli dziecko zniszczy jakiś przedmiot i nie przyzna się do winy, musisz zareagować od razu. Po pierwsze musisz udowodnić, że to dziecko jest winowajcą. Następnie musisz wytłumaczyć mu, że lepsze jest dla niego przyznanie się do prawdy i poniesienie konsekwencji, niż skłamanie i narażenie się na jeszcze większy gniew, gdy wszystko się wyda. Dziecko musi zrozumieć, że wszystko co robi ma swoje konsekwencje. Pamiętaj, żeby nie denerwować się na dziecko, jeśli przypadkiem coś zniszczy. Pochwal je za to, że miało odwagę przyznać się do tego. Każdy wybuch agresji może sprawić, że dziecko będzie kłamać tylko dlatego, by uchronić się przed twoim gniewem. Zawsze gdy rozmawiasz z dzieckiem, zachowuj spokój. Wyjaśnij mu co zrobiło źle i dlaczego tak się stało. Ucz je ostrożności i odpowiedzialności. Pamiętaj, że dzieci kłamią tylko wówczas, gdy chcą uniknąć kłopotów. Gdy dziecko nie będzie się bało powiedzieć ci prawdy, nie będzie miało powodów, by cię okłamywać.
Co robić gdy dziecko boi się samo spać?
Jak rozpoznać, że mężczyzna cię okłamuje?
Jak rozsądnie ukarać dziecko za złe zachowanie?
Co robić gdy dziecko nie szanuje rodziców?
strona 1 z 2następna >
 5/5 (3 ocen)
Oceń 
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Jak wychować dziecko na człowieka sukcesu?
Małe dzieci bardzo szybko się uczą, dlatego powinniśmy...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Dołącz do nas!
Tipy.pl to źródło pełne porad, pomysłów i inspiracji.

  • Mirela Kleszewska
  • Aga Lisek
  • Anna Białczyk
  • Sylwia Połczyńska-Goszcz
  • Artur Smidoda
  • Anna Podgorska
  • Wieslaw Hermann
  • Hanna Guza
  • Reinhold Wessoly
  • Marek Kozłowski
  • Agata Krawiec
  • Monika Anna Bitkowska
  • Sylwia Swierczynska
  • Basia Knebel
  • Wlodzimierz Krasowski
  • Anna Krzysztof Chudy
  • Katarzyna Kuczyńska
  • Władysław Duźniak
  • Monika Klag
  • Mirosława Kadula
  • Elżbieta Konopińska
  • Renata Czarnecka
  • Wojtek Kudła
  • Marzena Kowalska
  • Basia Grzelak
  • Barbara Plesińska
  • Krzysztof Jelonek
  • Adrian Grabowski
  • Roger Sinuhe
  • Michał Obuszko