Tutaj jesteś: Komputery > Rozwiązywanie Problemów > Diagnostyka i Usuwanie Błędów > Jak naprawić uszkodzony plik?

Jak naprawić uszkodzony plik?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3.6/5 (5 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Większość z nas przechowuje ważne informacje na komputerze, zakładając przy tym, że są one bezpieczne i dobrze chronione. Może się jednak zdarzyć, że plik ulegnie uszkodzeniu. Może być ono spowodowane błędem w systemie operacyjnym lub w programie korzystającym z określonego pliku, nieprawidłowym przebiegiem procesu zapisywania pliku, awarią systemu, bądź też działaniem niebezpiecznego wirusa komputerowego. Czasem do uszkodzenia pliku dochodzi na skutek awarii dysku twardego. Co zrobić w takiej sytuacji? Jak naprawić plik, żeby nadawał się do użycia? Przeczytaj poniższe wskazówki, a podpowiemy ci jak to zrobić.
1

Jak sprawdzić, czy plik rzeczywiście jest uszkodzony?

Jeśli plik, który próbujesz uruchomić, nie otwiera się i wyświetla się komunikat „Nie można otworzyć pliku”, jest to wyraźny znak, że twój plik jest uszkodzony. W niektórych przypadkach plik (np. tekstowy) otworzy się, lecz zamiast liter i cyfr widoczne będą dziwne znaki i symbole – to również wskazuje na to, że plik uległ uszkodzeniu.

2

Pliki avi.

Avi to pliki wideo, które mogą być odtwarzane w specjalnie przeznaczonych do tego programach. Naprawa uszkodzonych plików avi jest bardzo prosta. Wystarczy pobrać specjalne oprogramowanie, które naprawia takie pliki. Po uruchomieniu takiego programu wyszukaj uszkodzony plik avi, a następnie wybierz funkcję naprawy. Naprawione pliki mogą być przechowywane w tym samym miejscu co poprzednie lub możesz wybrać inną ich lokalizację. Różne programy mogą oferować różne funkcje, więc wybierz ten, który najbardziej odpowiada twoim potrzebom. Powyżej przedstawiono tylko ogólną procedurę naprawy plików avi. Najbardziej znane programy do naprawy plików avi to: DivXRepair, Avi Previewer oraz RegCure.

Jak sprawdzić dlaczego nie działa Internet?
Jak wyczyścić rejestr?
Jak sprawdzić o której był wyłączony komputer?
Jak odinstalować avast?
Wskazówki
  • Niektóre z programów do odzyskiwania danych są dostępne bezpłatnie. Jeśli są to programy płatne możesz pobrać wersję próbną lub demo i spróbować naprawić swoje pliki. Metodą prób i błędów wybierz odpowiednie dla siebie oprogramowanie. Jeśli przyczyną awarii był wirus, konieczne będzie uruchomienie programu antywirusowego.
  • Możliwe jest również odzyskanie danych utraconych na skutek awarii sprzętu (np. dysku twardego).
3

Pliki jpeg/jpg.

Jeśli pliki jpeg/jpg nie otwierają się w żadnej aplikacji przeznaczonej do przeglądania obrazów (Paint, Podgląd obrazów i faksów, itp.), oznacza to, że są one uszkodzone. Aby odzyskać uszkodzony plik, spróbuj zmienić jego nazwę i zapisać go z rozszerzeniem *.jpg. Innym wyjściem z sytuacji jest wykorzystanie specjalnych narzędzi do odzyskiwania obrazów. Skuteczne narzędzie musisz wybrać metodą prób i błędów, trudno bowiem jednoznacznie określić, które z nich zadziała. Najskuteczniejsze programy do odzyskiwania plików jpeg to: JPEG Recovery i Picture Doctor. Możesz również spróbować otworzyć uszkodzone obrazy w programach ACDSee lub IrfanView, nie ma jednak pewności, że ta sztuka się uda.

4

Pliki doc.

Pliki doc to dokumenty, które zawierają dane tekstowe. Jeśli tego typu plik zostanie uszkodzony, musisz pobrać specjalny program, który go odtworzy. Niektóry programy będą wymagały wcześniejszej instalacji na komputerze, podczas gdy inne nie. Najskuteczniejsze programy służące do naprawy plików doc to: Repair MyWord czy Nucleus Kernel Word Document Repair Software. Program Repair MyWord można pobrać bezpłatnie i jest naprawdę prosty w użyciu. Niestety na dzień dzisiejszy nie ma polskiej wersji żadnego z wymienionych programów.

5

Pliki zip.

Archiwa zip to pliki poddane kompresji. Pliki o dużych rozmiarach możemy zazwyczaj spakować przy użyciu specjalnych programów przeznaczonych do tego celu. Dzięki temu mają one mniejszy rozmiar i z łatwością możemy wysłać je jako załącznik do wiadomości e-mail, czy zapisać na zewnętrznym dysku pamięci. Proces odzyskiwania plików zip jest taki sam jak wszystkich innych plików i wymaga użycia specjalnych narzędzi. Pobierz więc program i postępuj zgodnie z instrukcjami. Dodaj plik zip, który chcesz odzyskać. Oprogramowanie zeskanuje go i wyświetli wynik operacji. Wybierz teraz pojedyncze pliki z całego archiwum zip, które chcesz naprawić i przejdź do następnego kroku. Najskuteczniejsze programy służące do naprawy plików zip to: Zip Repair Tool, Zip Repair Software oraz Advancet Zip Repair.

6

Pliki na PSP.

Przede wszystkim sprawdź czy pliki, które chcesz odtworzyć na swoim PSP (PlayStation Portable) mają odpowiedni format. Jeśli twoje PSP nie obsługuje danego formatu pliku, trzeba będzie go przekonwertować do obsługiwanego formatu. Bezpośrednia metoda naprawy polega na podłączeniu PSP do komputera i uruchomieniu na nim programu do odzyskiwania danych. Zaznacz pliki z PSP, które są uszkodzone i napraw je. Jeśli ta metoda nie zadziała, uszkodzone pliki przenieś z powrotem do komputera, napraw je przy użyciu specjalnych narzędzi i ponownie wgraj je na PSP.

Wskazówki
 3.6/5 (5 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Szybkość internetu zawarta w umowie, jaką podpisujemy z jego dostawcą nie zawsze zgadza się z rzeczywistą szybkością...
Jak sprawdzić szybkość internetu?
Szybkość internetu zawarta w umowie, jaką podpisujemy...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt