Tutaj jesteś: Zdrowie > Zdrowie Psychiczne > Depresje > Jak wyjść z depresji?

Jak wyjść z depresji?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3.6/5 (42 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 11 
W czasach coraz szybszego tempa życia, dużego bezrobocia i rosnącej izolacji społecznej, ludzie mają coraz więcej powodów do popadania w depresję i coraz mniej środków finansowych, by ją pokonać. Publiczna opieka medyczna często nie zapewnia chorym możliwości wyleczenia. Jeśli cierpisz na depresję, a zwłaszcza, gdy chorujesz na chorobę afektywną dwubiegunową, zmiana stylu życia i inne samodzielnie podjęte działania nie wystarczą, by się z niej wyleczyć. Jednak nawet jeśli zażywasz antydepresanty i regularnie spotykasz się z terapeutą, jest wiele rzeczy, które możesz zrobić, żeby pomóc sobie wyjść z depresji. Co więcej, nie kosztują one ani grosza.
1
walka z depresją - krok 1.

Nie obwiniaj się za wszystko.

To najprostsza, najtańsza i jednocześnie najważniejsza rzecz w walce z depresją. Objawy depresji, poczucie winy i odmienności zawsze stoją na drodze do wyleczenia. Nauczenie się kontrolowania tych myśli wymaga dużo aktywnego, praktycznego podejścia, a przede wszystkim – dużo cierpliwości. Musisz uświadomić sobie, że depresja to choroba jak każda inna. Nie różni się niczym od cukrzycy, choroby wieńcowej, czy raka. Nie możesz się z niej wyleczyć czekając, aż sama minie. Musisz pogodzić się z tym, że jesteś chory i zrozumieć, że potrzebujesz profesjonalnej opieki. Najważniejsze jest to, że nie ma w tym twojej winy, więc przestań obwiniać się za stan, w jakim się znalazłeś.

2
walka z depresją - krok 2.

Porozmawiaj o swoich problemach.

Niełatwo jest powiedzieć innym o swojej depresji, ale jest to dużo lepsze rozwiązanie, niż trzymanie jej w sekrecie. Nie wszyscy zrozumieją co do nich mówisz, a jeszcze mniej osób okaże ci wsparcie. Jeśli złamiesz sobie rękę, rozboli cie głowa lub zachorujesz na grypę, zapewne każdy będzie ci służyć pomocą, ponieważ wie co należy robić w takiej sytuacji. Zupełnie inaczej jest z chorobami psychicznymi. Ludzie często boją się tego, czego nie rozumieją. Jednak nawet jeśli twoi bliscy nie do końca są w stanie pojąć przez co przechodzisz, mogą ci oni zapewnić emocjonalne wsparcie, które pomoże ci podjąć leczenie i pokonać depresję. Nie pozwól depresji odizolować cię od innych. Wyjdź do ludzi w tak dużym stopniu, jak tylko jest to możliwe.

3
walka z depresją - krok 3.

Ćwicz regularnie.

Może to być ostatnia rzecz, na jaką masz ochotę, ale jogging, jazda na rowerze czy wypad na siłownię naprawdę pomogą ci poczuć się lepiej. Udowodniono, że regularny 30-minutowy wysiłek fizyczny łagodzi objawy depresji. W jednym z badań u pacjentów, którzy regularnie ćwiczyli na bieżni lub rowerku stacjonarnym przez okres 12 tygodni, zaobserwowano zmniejszenie symptomów depresji aż o 50%! Ruch ma korzystne działanie na ludzką psychikę także w krótkim czasie. Udowodniono, że może poprawić twój nastrój nawet na 12 godzin!

4
walka z depresją - krok 4.

Ważne decyzje odłóż na później.

Depresja może znacząco wpłynąć na twoją percepcję i osąd rzeczywistości, dlatego rozsądnym krokiem będzie odłożenie ważnych decyzji dotyczących twojej kariery i rodziny na czas, kiedy poczujesz się lepiej. Jednym z objawów depresji jest negatywne spojrzenie na wiele rzeczy, które dzieją się w twoim życiu. Zaniża to twój osąd praktycznie na każdy temat, a ty nawet nie zdajesz sobie z tego sprawy. Z tego właśnie powodu wszystkie ważne sprawy powinny być bezwzględnie odłożone na później. Jeśli podjęcie jakiejś decyzji jest absolutnie konieczne, nie kieruj się przy tym impulsem. Skonsultuj się najpierw ze swoimi bliskimi, którym ufasz i którzy będą mogli ci w tej sprawie doradzić. Poproś o pomoc swojego terapeutę, rodzinę, przyjaciół. Na pewno ci nie odmówią.

5
walka z depresją - krok 5.

Zadbaj o zdrowie.

Jeśli masz objawy depresji, zapewne nie interesuje cię stan twojego zdrowia. Jednak zaniedbania w tym temacie mogą jeszcze bardziej pogorszyć symptomy depresji. Między depresją a innymi schorzeniami, takimi jak cukrzyca i choroby serca jest taki sam związek jak między jajkiem i kurą. Badania dowodzą, że depresja może zaostrzyć objawy tych chorób i vice versa – choroby również wpływają niekorzystnie na symptomy depresji. Ludzie, którzy cierpią na cukrzycę znacznie częściej popadają w depresję, a podobną zależność zaobserwowano również u osób cierpiących na choroby serca.

6
walka z depresją - krok 6.

Trzymaj się planu dnia.

Rutyna jest bardzo ważna w przypadku wszystkich osób cierpiących na depresję. Na jakąkolwiek formę aktywności się zdecydujesz, staraj się wykonywać wszystko tak samo każdego dnia. Wprowadź rutynę do wszystkiego co robisz, począwszy od biegania, przez zakupy, aż do zmywania naczyń. Pozwoli ci to uniknąć „syndromu snucia się po domu w piżamie”, który tylko pogorszy twój stan psychiczny. Rutynowe działania udowodnią tobie i twoim bliskim, że skoro jesteś w stanie przetrwać dzień, możesz również wyjść z depresji.

7
walka z depresją - krok 7.

Zdrowo się odżywiaj.

To co jesz bezpośrednio oddziałuje nie tylko na twoje ciało, ale i na mózg. Zatem, jeśli cierpisz na depresję, musisz odżywiać się zdrowo. Włącz do swojej diety pełne ziarno, owoce, warzywa i białko. Żadne jedzenie nie wyleczy cię z depresji, ale odpowiednia dieta może poprawić twój nastrój. I tak na przykład węglowodany i pokarmy bogate w witaminę D podnoszą poziom serotoniny, która bezpośrednio wpływa na nastrój (działając analogicznie jak Prozac). Niektóre badania sugerują, że kwasy Omega-3, które można znaleźć w rybach i tranie, mogą pomóc w pokonaniu depresji.

8
walka z depresją - krok 8.

Unikaj narkotyków i alkoholu.

Mimo iż jest to bardzo kusząca opcja, nie sięgaj po używki. Stosowanie i nadużywanie tych substancji sieje spustoszenie w organizmie ludzi cierpiących na depresję. Osoby ze skłonnością do depresji często sięgają po używki, żeby złagodzić objawy choroby, ale na dłuższą metę taka strategia wyrządza im jeszcze większą szkodę. Alkohol i narkotyki wpływają na reakcje chemiczne zachodzące w mózgu i niekorzystnie oddziałują na relacje w związku, pracy i innych aspektach życia. W połączeniu z antydepresantami są niezwykle niebezpieczne. O ile lampka wina wypita od czasu do czasu nie wyrządzi ci żadnej krzywdy, o tyle powinieneś ograniczyć spożycie alkoholu i oczywiście bezwzględnie unikać narkotyków.

9
walka z depresją - krok 9.

Postaraj się o zdrowy, spokojny sen.

Depresja i bezsenność zazwyczaj idą ze sobą w parze. Depresja powoduje bezsenność, a brak snu wywołuje spadki nastroju. W większości przypadków sen wpływa korzystnie na poprawę nastroju i pomaga w walce z depresją. Może również złagodzić objawy psychozy maniakalno-depresyjnej. O dokładnym związku między depresją, a snem nie wszystko jeszcze wiadomo. Różni ludzie mają w tym zakresie inne potrzeby. Eksperci są jednak zgodni co do jednego – osoby cierpiące na depresję powinny zapewniać organizmowi wystarczająco dużo snu i codziennie starać się wstawać i kłaść o tej samej godzinie.

10
walka z depresją - krok 10.

Nie bierz na siebie zbyt wiele.

Stres i natłok obowiązków są częstym powodem depresji. Jeśli zmagasz się z depresją, ważne jest, żebyś nie brał na siebie więcej, niż jesteś w stanie udźwignąć. Jeśli w pracy lub w domu stoją przed tobą skomplikowane zadania, podziel je na mniejsze części. Pamiętaj, że nie ma nic złego w tym, żeby zwolnić nieco tempo. Może nie zawsze musisz dawać z siebie 100%. Nawet jeśli wypracujesz 75% normy to i tak jest to sukces. Naucz się wyrozumiałości w stosunku do siebie. Zasługujesz na odpoczynek, weź urlop, idź na zwolnienie, zrób cokolwiek, co pozwoli ci złapać oddech.

 3.6/5 (42 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (25)

Nata127 - 2016-08-02
To nie jest sposób... Prosze o usunięcie tego. Wy na serio myslicie ze osoba dla ktorej wyjscie z lozka to problem bedzie chodzila na silownie czy cos ? Ze bedzie dobrze sypiac (co nie jest zalezne od niej) ? Autor tego artykulu chyba nie wie co to depresja.
Monika - 2016-08-01
Bardzo ciekawy artykuł, z czego dowiedziałam się, że nie robię nic z tych rzeczy wymienionych, ani nie rozmawiam z przyjaciółmi, bo ich nie mam, nie wychodzę z przyjaciółmi, bo ich nie mam, ani nie ćwiczę fizycznie, mam jakąś dużą niechęć do ćwiczeń fizycznych, po prostu nie mam siły się ruszyć, niezdrowo się odżywiam, piję kawę i alkohol, ani nie wysypiam się dobrze, cierpię na bezsenność, żyję w ciągłym stresie, za dużo biorę na siebie obowiązków i niestety nie myślę o swoim zdrowiu, dlatego choruję na depresję.
Krystian - 2016-06-22
Bardzo pomocny artykuł. Pomógł mi znaleźć sposób i motywacje na walkę z ta moja dolegliwości oraz rzucił na nią trochę logicznego swiatla.
swingwuliczce - 2016-04-28
Ja walczę z depresją oficjalnie zdiagnozowaną od ośmiu miesięcy, ale tak naprawdę od kilku lat. Dobranie odpowiednich leków to niełatwa sprawa, przynajmniej w moim przypadku, obecne leki jakie biorę w sumie nie są jakieś rewelacyjne, korzystam też z pomocy psychoterapeuty. NIKT nie zrozumie osoby cierpiącej na depresję jeśli sam jej nie przeżył. Zrozumienie otoczenia jest bardzo ważne, ale trudno jest je uzyskać. Inni nawet najbliżsi często nie są w stanie zrozumieć, że brak sił, chęci do życia zrobienia czegokolwiek to nie lenistwo i nie tak łatwo jest zrobić cokolwiek, jak się nie ma siły rano wstać z łóżka. Mnie rutyna zabija. Obecnie mam gorszy okres, nie chodzę na siłkę, jak robot do pracy i z pracy do domu na głębokiej rezerwie energii, ale nie poddam się, jakoś, jeszcze nie wiem jak, podniosę się, nie dam się tej jędzy pokonać.
wv - 2016-02-03
To nie są porady dla ludzi z depresją... "Nie obwiniaj się o wszystko" - jak? Przecież problem tkwi głęboko w psychice i objawia się właśnie zaburzeniem emocjonalnym, taka osoba nie jest w stanie z dnia na dzień zmienić swojego podejścia, to jest choroba jak każda inna i ma związek z neuroprzekaźnikami. I rutyna? No brak słów po prostu, właśnie należy się trzymać od niej jak najdalej i to nie tyczy się tylko ludzi z depresją. Bezsenność, brak nastroju, apetytu, żadna z powyższych porad się nie sprawdzi, artykuł do poprawki.
Anna - 2016-02-01
Co to sa za bzdury, za ten artykul powinny sie zamknac, jezeli osoba z depresje szczegolnie maniakalna to przeczyta bedzie tylko gorzej. Bardzo prosze o usuniecie. To jest recepta na smutne ciche dni, samotnosc Baez handre. Osobie w depresji CIEZKo jest podniesc nawet sama dlon.
Anna - 2016-02-01
nieprawda - 2015-12-21
Artykuł dobry dla ludzi z chandrą, ale na pewno nie z depresją. Co to znaczy zadbaj o dobry sen, ćwicz regularnie itp.,problem w tym,że bezsenności i braku energii (napędu) nie da się zwalczyć pstryknięciem palców, powodem są głębokie zaburzenia pracy mózgu (neuroprzekaźników) i bez farmakologii nie obejdzie się. Takie artykuły pisane przez ignorantów mogą tragicznie zaszkodzić, depresja to śmiertelna choroba, nie da jej się zwalczyć samemu
Depresant - 2015-10-29
Dobre, rutyna jest właśnie w depresji najgorsza, ja choruje 4 lata, zjadłem już pól apteki i nadal mam depresje, nie wiem jak to możliwe, że wiąż żyje, chyba tylko dlatgo, że nie lubie przegrywać nigdy się kurwa nie poddaje, jak wszyscy wymiękają to ja ide do końca, być może kiedyś zajde za daleko i nie dam rade, leki jeśli na kogoś działają to powinien je brać!!
maba - 2015-03-23
Jedno wiem na pewno...nie można,aż tak przejmować się zdradą męża.Siebie wpedzimy w chorobę a ten łajdak będzie się cieszył.
Melatoniniarz - 2015-02-28
Z porad widzę same bzdury. Opisują to ludzie bez depresji , a najedzony nie zrozumie nigdy głodnego, tak samo jak dobija człowieka mąka cukier oraz lekarz pierwszego kontaktu :)
amnesia - 2015-02-04
od kilku lat zmagam się z tym dziadostwem , grunt to odpowiednie nastawianie, sport i dobrze dobrane leki.
graza - 2015-02-04
Pierwszy raz dopadła mnie depresja po nagłym spadku ciśnienia ,znalazłam się w szpitalu.Po wyjściu miałam nerwicę wegetatywną a potem dopadła mnie depresja.Nikt w moim otoczeniu nie rozumiał co się ze mną dzieje.Odechciało mi się żyć.Kiedy zdradził mnie mąż ,zaczęłam intensywnie ćwiczyć,myślałam ,że zapomnę o wszystkim,ale nie pomogło i teraz jest coraz gorzej.Chodzę do pracy jak automat,nie mogę spać i mam już wszystkiego dość.Jak mam sobie pomóc? Co zrobić ,żeby wróciła chęć do życia i radość istnienia????
el nino - 2014-07-28
Artykuł wymaga aktualizacji. Obecnie nie istnieje psychoza maniakalno-depresyjna tylko choroba afektywna dwubiegunowa (CHAD). Uprzejmie proszę o zmianę.
skrzacik0007 - 2013-05-07
Kiedy ma się depresję najlepiej iść do specjalisty bo na własna rękę to słaby pomysł
efi5 - 2013-04-16
Depresja jest chorobą, która może zaatakować każdego bez względu na wiek i wykształcenie.To prawda, że bez pomocy lekarza się nie obejdzie, ale i samemu warto zawalczyć o siebie.Można i należy porządnie się wysypiać , co przy depresji nie jest wcale takie łatwe.Można zająć się czytaniem książek i wyjściem na spacer.Dobrze byłoby mieć zwierzaka, bo troska o naszych"braci mniejszych" także ma zbawienny wpływ na nasze samopoczucie.Duży wpływ ma także zmiana pogody i tutaj można się wspomóc ziołami melisy.Warto mieć przyjaciół i przebywac z nimi.Nie trzeba wstydzić się choroby, bo tej sobie nikt z nas nie wybiera ona poprostu przychodzi i dręczy.Dobrze jest także ćwiczyć jogę rąk-czyli mudry, świetnie pomaga pływanie na basenie i masaże, bo rozlużniamy się.Jeśli mamy ochotę popłakać to proszę płakać, bo to jest naturalny"wentyl bezpieczeństwa" i rozładuje emocje.Można znależć sobie jakieś hobby jak rysowanie, malowanie, taniec i wiele innych.Polecam wychodzenie z domu do ludzi to także pomaga, bo izolacja tylko pogarsza stan naszego samopoczucia.Oczywiście w stadium rozwoju depresji nic się nie chce, ale warto się zmusić aby przełamać w sobie lęki i walczyć o swoje zdrowe życie.Z depresją można żyć oswajając się z jej objawami i tłumacząc sobie, że w końcu one ustąpią i wróci zdrowie.
Morf - 2013-04-05
Wysiłek fizyczny wspomaga produkcję hormonu szczęścia - dlatego jest polecany. A przecież to nie tylko bieganie czy robienie brzuszków. Równie dobrze można sobie uzbierać stos gazet i z wściekłością podrzeć na kawałki. A jak ktoś ma możliwość to polecam rąbanie drewna - wysiłek fizyczny jak się patrzy, a ile złości i bezsilności można przy tym wyładować!

Rickky, bez pomocy lekarza się obejdzie, chociaż to bardziej znęcanie się nad samym sobą. I wymaga naprawdę wiele wysiłku (tym bardziej uciążliwego, że zupełnie niewidocznego dla osób postronnych). Ale jeśli dla kogoś jest ważne, żeby nie faszerować się sztuczną chemią, to jeśli tylko znajdzie odpowiednio dużo siły - da radę to przetrwać.

Jeśli u kogoś depresja nawraca i wie mniej więcej kiedy to się może zdarzyć (przeładowanie pracą czy tak jak w moim przypadku - zima) - polecam przekonywanie siebie na każdym kroku, że nie będzie się miało depresji. Może to być kupienie biletów na wymarzony koncert na pól roku przed, może to być spontaniczne robienie sobie drobnych prezentów kiedy tylko mamy okazję, a może to być po prostu powtarzanie w myślach "jestem pełna siły, szczęśliwa, wypełniona pozytywną energią" - może to brzmi bardzo banalnie, ale jako profilaktyka działa.
bea - 2012-11-01

Rickky napisał

,Depresja jest jedną z najgorszych chorób, bez pomocy lekarza się nie obejdzie, ale warto podjąć próbę zobaczenia wszystkiego w lepszym świetle, zrobić mały wypad do jakiegoś innego miejsca po poprawi samopoczucie, i może wziąć się w garść dziewczyny i rozpocząć walkę z depresją bo sam jestem chory i sam lekarz i leki nie pomogą gdy same nie będziecie chciały przezwyciężyć tej choroby. bo ja walczę z depresją już 6,5 miesiąca, i nie jest lekko, nie raz się poddałem ale znowu wracam na ring i walczę.

choruję od trzech lat, tzn trzy lata temu rozpoczęłam leczenie farmakologiczne, ale myślę, że choroba trwa znacznie dłużej.

prawdą jest, że wysilek fizyczny, bardo pomaga. Dobrze jeśli chory ma jakąś pasję, która wypełnia uczucie pustki, jak zwykle towarzyszy depresji, ale zgadzam sie z dziewzynami, ze bardzo trudno zmusić się do działania, gdy choroba rzuca na kolana. Na pocieszenie ...nie raz klęczałam, ale jak do tąd zawsze udało mi sie podnieść. Wprawdzie dziś znów klęczę, ale nie poddaję się, wciąż walczę i choć dzień zaczyam i kończę łzami, to ducha nie tracę, biegam na zajęcia z tańca i czekam, aż ta zmora znudzi się i odpuści.

mirek - 2012-09-17
Witaj, ja dostałem depresje kilka lat temu, mialem rzadkie objawy np. denerwowalo mnie jadące pociagi z wioski do wioski, myslalem ze zwarjuję, jeszcze tel mamy czemu tak długo, moze to smieszne, ale pozniej wyszedlem z tego u czulem sie dobrze, inna rzecz zdarza mie sie np. jestem w sklepie i widze ze cos mam dokonac wybór zakupu , to powoduje mnie troche depresja, jeszcze inna sytuacja jak bylem za granica i mieszkałem w spółlokatorami ale oni wyjechali, nie chcialo mi sie zawierac nowych znajomosci dostałem depresje przez jeden dzien z nikim nie rozmawiałem pracyjac cały dzien słuchałem muzyki przez mp3 na słuchawkach, za pare miesiecy wyjechałem za granice uczac sie jezyka, nei miałem z kim rozmawiac po polsku na codzien , tylko na jakis czas, rozmawiałem po angielski od tego momentu jak bylem w niemczech dostałem depresje przez kilka tyg, malo spalem duzo się uczyłem, fast food codziennnie w ogole nie pilem herbaty, kawa, soki, warzywa owoce , tak. Dzisiaj czasem nie dobrze sie czuje , staram się wysypiac , juz mniej pije kawy, troche sport, rower,itp czasem dobrzez z kims porozmawiac powiedziec o swoich problemach, stanach bywa ze czuje sie db przez ponad tydzien, pozniej znow bole glowy , spac sie chce, itp, teraz w miare db, pozdrawiam
Rickky - 2012-05-05
Depresja jest jedną z najgorszych chorób, bez pomocy lekarza się nie obejdzie, ale warto podjąć próbę zobaczenia wszystkiego w lepszym świetle, zrobić mały wypad do jakiegoś innego miejsca po poprawi samopoczucie, i może wziąć się w garść dziewczyny i rozpocząć walkę z depresją bo sam jestem chory i sam lekarz i leki nie pomogą gdy same nie będziecie chciały przezwyciężyć tej choroby. bo ja walczę z depresją już 6,5 miesiąca, i nie jest lekko, nie raz się poddałem ale znowu wracam na ring i walczę.
Smutna - 2012-04-30
Jeżeli mam depresję i codziennie czuję się wykończona,nic mi się nie chce i do tego trudno zrobić cokolwiek jak można jeszcze zmusić się do ćwiczeń?!Toż to śmieszne jest,albo nie obwinianie się?Przecież trudno jest sobie wmówić że jest dobrze albo widzieć cokolwiek w lepszym świetle?Depresji nie da się pokonać samemu,do tego potrzeba lekarza i antydepresantów inaczej samemu zapędzimy się w kozi róg.
Zdołowana - 2012-02-26
To tak, nie możesz się zabić, nie umiesz też żyć. Na nic nie wpłyniesz. Brakuje Ci siły do wszystkiego. Chce Ci się wciąż płakać. Powoli przytłaczają cię spojrzenia innych. Czujesz się dennie. Nikt Cię nie rozumie. Jesteś sam. A wy mi proponujecie wysiłek fizyczny?
Diana - 2010-09-14
Mi się nie chce ruszać, nie chce mi się w ogóle wychodzić z domu, najchętniej bym leżała w łóżku i czytała książkę. Mam doła i wiem że powinnam się ruszyć, ale nie mam sił ani ochoty. Jeszcze ta pogoda mnie zupełnie dobija.
Matronacienia - 2010-09-04
Jeśli depresja dopadła dobrze jest iść do lekarza. Przepisze on środki n depresję dzięki którym szybciej poczujemy się lepiej. Dobrze jest też pić dziurawiec zwyczajny, który jest nazywany też ziołowym prozakiem.
Halinka - 2010-09-04
Na pewno pomagają ćwiczenia - im więcej ruchu na świeżym powietrzu tym lepiej dla naszej psychiki. Jest to najskuteczniejsza metoda leczenia depresji.
 
Zanim termin „depresja” wszedł do powszechnego użycia, ludzie zwykle lekceważyli objawy tej choroby. A depresja to...
Jak radzić sobie z depresją?
Zanim termin „depresja” wszedł do powszechnego użycia, ludzie zwykle lekceważyli...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt