Tutaj jesteś: Jedzenie i Picie > Śniadanie > Potrawy z jajka > Jak zrobić jajko sadzone?
Jak zrobić jajko sadzone?

Jak zrobić jajko sadzone?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 4.5/5 (4 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Jajko sadzone (szczególnie na boczku czy kiełbasie) jest wspaniałym wyborem jeśli chodzi o śniadanie. Dostarcza nam dużo białka oraz energii na cały dzień. Po takim śniadaniu z pewnością nie będziemy głodni przez długi czas. Poniżej opiszę jak zrobić jajko sadzone na twardo oraz co zrobić, aby było ono na miękko.
Rzeczy, których potrzebujesz:
jajka (najlepiej te oznaczone cyfrą 0 - oznacza to, że są od "szczęśliwych" kur hodowanych w sposób ekologiczny), boczek (najlepiej taki w którym jest więcej mięsa niż tłuszczu - jednak nie należy odkrawać tłuszczyku - dzięki niemu jajko będzie lepiej smakowało. Tłuszcz i tak się roztopi więc później będzie można odlać jego nadmiar)., Kiełbasa - oczywiście jeśli ktoś nie je mięsa, to nie musi dodawać ani boczku ani kiełbasy. Jednak jajko posadzone na boczku i kiełbasie jest rewelacyjne w smaku., Szczypiorek - do posypania. Mogą być również posiekane kiełki czy zielona cebulka. Ważne, aby było trochę zielonego., Łyżka masła - pod warunkiem, że nasz boczek jest tak chudy, że obawiamy się iż przypali nam się do patelni., Sól, pieprz do smaku
1
Najpierw kroimy boczek oraz kiełbasę w cienkie plasterki i układamy na patelni. Najlepiej, jeśli pokryjemy nimi całą powierzchnię patelni. Warto zaznaczyć, że boczek podczas przysmażania się troszkę "kurczy" jak jak i kiełbasa.
2
Boczek oraz kiełbasę przysmażamy delikatnie z jednej strony na małym ogniu. Obracamy po czym od razu (nie czekamy, aż przysmaży się z drugiej strony) wbijamy na patelnię jajka.
3
Całość solimy, jednak nie za dużo. Zarówno boczek jak i kiełbasa są słone, zatem dodatkowej soli powinno być naprawdę niewiele. Po posoleniu szybko przykrywamy patelnię pokrywką. Upewniamy się, czy ogień nie jest za duży. Jeśli ogień będzie za duży to spód jajka się przypali i zrobi się (niedobra w smaku), twarda skorupka.
4
Teraz obserwujemy jajko jak się ścina. Jeśli chcemy jajko sadzone na miękko, czekamy aż zetnie się samo białko. Można to sprawdzić, poruszając patelnią. Jeśli białko jest "galaretowate" to należy poczekać jeszcze chwileczkę (jednak nie za długo). Jak jajko się trzyma, to można przełożyć już je na talerz.
5
Jeśli chcemy uzyskać jajko sadzone na twardo, to w momencie całkowitego ścięcia się białka, wyłączamy gaz, jednak pozostawiamy jeszcze przykryte jajko na kilka chwil na palniku. Gorące powietrze sprawi, że żółtko się za chwilkę też zetnie. Nie zostawiamy jajka dalej na ogniu, ponieważ może się od spodu przypalić.
6
Po przełożeniu jajka na talerz posypujemy je posiekanym na drobno szczypiorkiem lub inną zieleniną. Podajemy z chlebem lub bułką z masłem (lub bez, ponieważ potrawa jest wystarczająco tłusta. Jeśli chleb jest bez masła a jajko sadzone na miękko, wówczas możemy sobie maczać chleb w żółtku).
Co można zrobic z jednym jajkiem?
Jak zrobić zajączka wielkanocnego z jajka?
Jak posiać rzeżuchę w jajku?
Jak zrobić jajko zapiekane w cukinii?
Wskazówki
  • Jeśli ogień będzie za duży, to jajko się przypali od spodu, a na powierzchni białka powstaną bąbelki.
  • Jeśli chcesz jajko sadzone na miękko, wówczas po ścięciu się białka od razu wyłącz ogień i ściągnij pokrywkę z patelni. Jeśli pozostawisz pokrywkę wówczas białko się zetnie całkowicie za kilkanaście sekund.
  • Oprócz boczku i kiełbasy warto zastanowić się nad dodaniem kilku plasterków słoniny. Słoninę można dodać również samą, bez innych wędlin. Jajko sadzone na słonince jest również przepyszne. Należy tylko pamiętać, aby słoninę wcześniej przysmażyć.
 4.5/5 (4 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (2)

topielica - 2013-09-15
Ja posypuję jajko papryką czerwoną -ma wtedy fajny kolor i smak.
Tomasz - 2010-09-14
Ja jeszcze na wierzch daję plaster żółtego sera - kładę go jak jajko jest już troszkę ścięte, przykrywam i czekam aż się całkiem zetnie.
Jajka to samo zdrowie! Są one źródłem wielu witamin i minerałów oraz pełnowartościowego białka. Mogą być one...
Właściwości zdrowotne jajek
Jajka to samo zdrowie! Są one źródłem wielu witamin i minerałów oraz pełnowartościowego...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt