Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Ogrody > Ogrody Skalne > Jak zrobić skalniak?

Jak zrobić skalniak?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 4.9/5 (236 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Skalniaki są idealne by stworzyć interesującą aranżację w każdym miejscu ogrodu. Jednakże najlepiej prezentują się one w pobliżu domu lub patio. Jest tak dlatego, że rośliny tworzące taki skalniak są małe i zwykle mają mało wyraziste kolory, wiec lepiej prezentują się, gdy ogląda się je z bliska. Skalniak trzeba stale pielęgnować, by nie dopuścić do rozrośnięcia się chwastów. Są one bardzo niepożądane zwłaszcza na początku, gdy rośliny skalniakowe są na tyle małe, że chwasty mogłyby je całkowicie zniszczyć. Na skalniakach najlepiej rosną rośliny nazywane alpejskimi. Nie zawsze są to rzeczywiście rośliny alpejskie, ale często tak się je nazywa, by podkreślić fakt, że nadają się na skalniaki. Poniżej znajdziesz wskazówki jak zrobić swój ogród skalny.
1
Umiejscowienie ogrodu. Nasłonecznione i dobrze nawodnione miejsce jest najlepsze na ogród skalny. Jednak, jeżeli obszar nie jest dobrze nawodniony, starczy, że zwiększymy nieco nachylenie skalniaka, a powinno to rozwiązać problem. Zanim zaczniesz cokolwiek robić upewnij się, że obszar jest wolny od chwastów. Jeżeli tak nie jest, zastosuj pestycyd zawierający glifosat i odczekaj około trzy tygodnie. W tym czasie środek zniszczy wszystkie chwasty i częściowo zdąży się już rozłożyć. Nie używaj pestycydów z inną substancją czynną, chyba, że masz pewność, że nie zaszkodzą roślinom na twoim skalniaku.
2
Jeżeli teren jest zupełnie płaski możesz go podnieść za pomocą podkładów kolejowych lub starych cegieł (potem ukryjesz je pod ziemią). Na początek powinieneś dokładnie określić, jaki kształt chcesz uzyskać. Byłoby dobrze, gdybyś mógł obejrzeć projekt widziany z perspektywy patio lub okna, z którego będziesz oglądać skalniak.
3
Do tworzenia obszaru pod ogród skalny można kupić specjalną ziemię i zastosować ją jako wierzchnią warstwę gleby. Możesz także zastosować odwróconą do góry nogami darń. Możesz także umieścić w głębszej warstwie ziemi trochę gruzu, to pomoże w odwadnianiu terenu. Nie używaj kompostu ani torfu. Jeżeli gleba jest lepka i ciężka dodaj do niej grubego piasku, a stanie się bardziej przepuszczalna.
Jak sadzić marchew?
Jak używać bazylię?
Jak sadzić chrzan?
Jak sadzić orzech włoski?
Wskazówki
  • Nie należy stosować różnego typu kamieni na jednym skalniaku.
  • Nie należy używać plastikowych wiatraków.
  • Nie maluj kamieni.
  • Nie wysypuj ogrodu skalnego żwirem, dopóki nie zakończysz sadzenia w nim roślin.
4
Bardzo ważny jest odpowiedni wybór kamieni. Kształt, wielkość, typ mają ogromne znaczenie w skali całego projektu. Unikaj kamieni o regularnych kształtach wielkości piłki nożnej. Są one często dostępne w sklepach ogrodniczych, ale sprawią, że twój ogród będzie wyglądał nienaturalnie. Najlepsze są kamienie o ostrych, zdecydowanych kształtach. Możesz zacząć od tworzenia nieregularnej linii bazowej z największych kamieni. Pamiętaj jednak by nie poukładać ich zbyt gęsto. Odległość między nimi musi być na tyle duża, by zmieściły się jeszcze rośliny. Możesz też wykopać nieznaczny dołek tak, by kamień delikatnie zanurzał się w glebie, uzyskany efekt będzie bardziej naturalny. Dosyp na tym poziomie więcej ziemi i nie bój się, jeśli przykryje nieco niektóre kamienie. Teraz poukładaj mniejsze kamienie i ponownie dosyp trochę ziemi, żeby zwiększyć wysokość danego poziomu. Rozważ też jak wysoki chcesz mieć skalniak. Nie zaleca się tworzenia zbyt stromego zbocza, ponieważ podczas deszczu ziemia będzie osuwać się w dół. Zrób też półki do sadzenia roślin i nie martw się, że niektóre kamienie schowają się pod ziemią lub roślinami. Taki efekt często występuje przecież w przyrodzie i będzie wyglądać bardzo naturalnie.
5
Po wykonaniu każdego poziomu skalniaka zrób krok lub dwa do tyłu i upewnij się, że wszystko razem dobrze wygląda i pasuje do twojej koncepcji.
Wskazówki
  • Nie maluj kamieni.
 4.9/5 (236 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (3)

s.grzanka - 2013-06-24
Skalniak fajna sprawa. Widziałam kilka naprawdę efektownych. Myślę, że w moim ogrodzie również by się to sprawdziło. W weekend chcę zabrać męża na zakupy i wziąć się za ścieżkę w ogródku to od razu można i o skalniaku pomyśleć. Od czego by tu tylko zacząć żeby wszystko miało ręce i nogi? Dodam, że nie wiem też czy ścieżkę ogrodową kupić lepiej u producenta czy w sklepie budowlanym?
grazyna2 - 2013-04-14
Skalniak wymaga dużo pracy - to ważne, bo nie wystarczy go tylko zrobić, ale należy doglądać, pielęgnować, obserwować i posadzić go w miejscu, gdzie nie wejdzie niepożądany gość- pies, kura,...
pati_99fox - 2013-04-14
Bardzo przydatne.. Na pewno wypróbuję
Przycinanie bonsai odgrywa ogromną rolę w formowaniu wyglądu drzewka. Trzeba mieć jednak na uwadze fakt, że nie każdy...
Jak przycinać bonsai?
Przycinanie bonsai odgrywa ogromną rolę w formowaniu wyglądu drzewka. Trzeba mieć...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt