Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Ogrody > Ogrody Skalne > Jak zrobić skalniak?

Jak zrobić skalniak?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 4.9/5 (236 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Skalniaki są idealne by stworzyć interesującą aranżację w każdym miejscu ogrodu. Jednakże najlepiej prezentują się one w pobliżu domu lub patio. Jest tak dlatego, że rośliny tworzące taki skalniak są małe i zwykle mają mało wyraziste kolory, wiec lepiej prezentują się, gdy ogląda się je z bliska. Skalniak trzeba stale pielęgnować, by nie dopuścić do rozrośnięcia się chwastów. Są one bardzo niepożądane zwłaszcza na początku, gdy rośliny skalniakowe są na tyle małe, że chwasty mogłyby je całkowicie zniszczyć. Na skalniakach najlepiej rosną rośliny nazywane alpejskimi. Nie zawsze są to rzeczywiście rośliny alpejskie, ale często tak się je nazywa, by podkreślić fakt, że nadają się na skalniaki. Poniżej znajdziesz wskazówki jak zrobić swój ogród skalny.
1
Umiejscowienie ogrodu. Nasłonecznione i dobrze nawodnione miejsce jest najlepsze na ogród skalny. Jednak, jeżeli obszar nie jest dobrze nawodniony, starczy, że zwiększymy nieco nachylenie skalniaka, a powinno to rozwiązać problem. Zanim zaczniesz cokolwiek robić upewnij się, że obszar jest wolny od chwastów. Jeżeli tak nie jest, zastosuj pestycyd zawierający glifosat i odczekaj około trzy tygodnie. W tym czasie środek zniszczy wszystkie chwasty i częściowo zdąży się już rozłożyć. Nie używaj pestycydów z inną substancją czynną, chyba, że masz pewność, że nie zaszkodzą roślinom na twoim skalniaku.
2
Jeżeli teren jest zupełnie płaski możesz go podnieść za pomocą podkładów kolejowych lub starych cegieł (potem ukryjesz je pod ziemią). Na początek powinieneś dokładnie określić, jaki kształt chcesz uzyskać. Byłoby dobrze, gdybyś mógł obejrzeć projekt widziany z perspektywy patio lub okna, z którego będziesz oglądać skalniak.
3
Do tworzenia obszaru pod ogród skalny można kupić specjalną ziemię i zastosować ją jako wierzchnią warstwę gleby. Możesz także zastosować odwróconą do góry nogami darń. Możesz także umieścić w głębszej warstwie ziemi trochę gruzu, to pomoże w odwadnianiu terenu. Nie używaj kompostu ani torfu. Jeżeli gleba jest lepka i ciężka dodaj do niej grubego piasku, a stanie się bardziej przepuszczalna.
Jak zrobić kompost?
Domowe sposoby na mszyce
Jak sadzić tuje?
Jak sadzić szczypiorek?
Wskazówki
  • Nie należy stosować różnego typu kamieni na jednym skalniaku.
  • Nie należy używać plastikowych wiatraków.
  • Nie maluj kamieni.
  • Nie wysypuj ogrodu skalnego żwirem, dopóki nie zakończysz sadzenia w nim roślin.
 4.9/5 (236 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (3)

s.grzanka - 2013-06-24
Skalniak fajna sprawa. Widziałam kilka naprawdę efektownych. Myślę, że w moim ogrodzie również by się to sprawdziło. W weekend chcę zabrać męża na zakupy i wziąć się za ścieżkę w ogródku to od razu można i o skalniaku pomyśleć. Od czego by tu tylko zacząć żeby wszystko miało ręce i nogi? Dodam, że nie wiem też czy ścieżkę ogrodową kupić lepiej u producenta czy w sklepie budowlanym?
grazyna2 - 2013-04-14
pati_99fox - 2013-04-14
Bardzo przydatne.. Na pewno wypróbuję
Jak tanio zrobić oczko wodne?
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

Dołącz do nas!
Tipy.pl to źródło pełne porad, pomysłów i inspiracji.

  • Irena Olejarczyk
  • Grażyna Lewandowska
  • Danuta Wojcieszyńska
  • Kazimiera Majka
  • Daria Lesik
  • Joanna Gac-Ciszek
  • Magda Niedowóz
  • Elżbieta Pyzio
  • Konrad Macel
  • Danuta Prusek
  • Osvaldo Rampin
  • Małgorzata Osińska
pasożyt