Tutaj jesteś: Zwierzęta > Koty > Kot w Domu > Jak przyzwyczaić kota do kota?

Jak przyzwyczaić kota do kota?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 2.2/5 (201 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Masz już jednego kotka, ale wpadłaś na pomysł, żeby sobie sprawić kolejnego? A może już masz dwa kotki i nie wiesz jak je do siebie przekonać? Nie martw się. Kocia przyjaźń jest możliwa! Wystarczy, że podążysz za poniższymi wskazówkami, a wszystko będzie dobrze.
1

Poddaj nowego kota kwarantannie. Jak tylko sprowadzisz nowego kotka do domu 'ukryj' go przed tym, który już z Tobą pomieszkuje. Będziemy go nazywać 'starym kotem' (bez obrazy dla wszystkich kotów). Najlepiej będzie jeśli nowy kotek zostanie zamknięty na przykład w którymś z pokoi, aby niejako przyzwyczaił się do nowego miejsca. Nie ma na razie potrzeby 'informowania' starego kota, o nowym mieszkańcu. Niech nowy kotek się oswoi z otoczeniem.

2

Nie wpuszczaj starego kota do pokoju, w którym przebywa młodziak. Stary kot na pewno się zorientuje, że coś jest nie tak i wyczuje obecność innego kota, ale nie oznacza to, iż musisz go do niego wpuszczać. Nie rób tego. Zabawiaj go i odciągaj jego uwagę od pomieszczenia, w którym trzymasz młodego kotka.

3

Pomóż nowemu kotkowi się zaaklimatyzować. Niech się przyzwyczai do zapachu nowego domu i do zapachu kota, który już z Tobą mieszka. Zrób to za pomocą skarpetek. Natrzyj skarpetkę o starego kota, na przykład w czasie zabawy. Niech skarpetka dobrze nasiąknie zapachem kota. Następnie weź tą skarpetkę i połóż koło nowego kotka. Może będzie syczał, ale to normalne. Na tym polega przyzwyczajanie. Jeśli natomiast wszystko jest okey, to nagródź kotka.

Jak rozpoznać ruję u kotki?
Jak rozpoznać płeć u kota?
Jak nauczyć kota korzystać z drapaka?
Jak obliczyć wiek kota?
Wskazówki
  • W zależności od tego jak kotki będą na siebie reagować oswajanie może trwać przez dłuższy lub krótszy czas. Zawsze jednak warto.
  • Jeśli kotki zaczną na siebie syczeć nie wkraczaj między nie. Zrób to dopiero wtedy, gdy zaczną się krzywdzić.
  • Jeśli zaczną się z ciekawością obwąchiwać bądź lizać nagródź je.
  • Nigdy nie karz kotków poprzez bicie. To do niczego dobrego nie doprowadzi.
4

Pomóż staremu kotkowi zaakceptować obecność nowego osobnika. Wykorzystaj powyższą metodę ze skarpetką, ale z oczywistych względów użyj nowej, czystej skarpetki. Nagródź go jak już zaakceptuje zapach skarpetki.

5

Pozostaw skarpetki z kotami na kilka dni. Możesz je wciąż na nowo nacierać o koty, aby przeszły ich zapachami. Jak już całkowicie się z nimi oswoją możesz powoli zapoznawać koty ze sobą.

6

Zamknij starego kota w innym pokoju, niż ten w którym przebywa nowy kotek. W tym czasie wypuść nowego kotka z pokoju, aby zapoznał się z domem. Jak już sobie pochodzi, pozwiedza zamknij go ponownie w 'jego” pokoju. Następnie wypuść starego kota i obserwuj jego reakcję na obecność nowego kota na terenie jego terytorium. Powtórz tą 'sztuczkę' kilka razy. Niech się oba kotki przyzwyczajają.

7

Możesz użyć bramek zabezpieczających dla dzieci, aby zapoznać ze sobą kotki. Otwórz drzwi do pokoju, w którym trzymasz nowego kotka, ale zatarasuj wejście bramkami zabezpieczającymi dla dzieci, najlepiej dwoma, aby kot nie przeskoczył. Twój stary kot już wkrótce pojawi się z jednej strony bramki, podczas gdy nowy kotek będzie z ciekawością się mu z drugiej strony przyglądał. Niech się kotki w ten sposób poznają. Jeśli jednak nie są zbyt pozytywnie do siebie nastawione, dozuj im czas przebywania ze sobą, z każdym dniem go zwiększając.

8

Gdy kotki nie będą się do siebie odnosić z agresją, możesz odgrodzić drzwi i pozwolić im na większy kontakt. Cały czas jednak bacznie obserwuj kotki, aby nic im nie strzeliło do głowy. Jednak po dłuższym czasie oswajania się ze swoimi zapachami, dzięki skarpetkom, a później kontakcie przez barierki kotki nie powinny zrobić sobie krzywdy i powinny na początku z większym dystansem się do siebie przyzwyczaić. Ten dystans z czasem się oczywiście zmniejszy.

Wskazówki
 2.2/5 (201 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (13)

Ola - 2016-01-08
Witam,mam od 5lat kota,wczoraj wrócił do mnie mój"stary kot 10letni, który po jakiś 5latach mieszkania
z nami przeprowadził się na działki( lubi spokój a u nas z przyczyn od nas niezależnych atmosfera na podwórku nie odpowiadała mu), pokazywał się co jakiś czas ale od 3lat przestał nas odwiedzać. Może było to spowodowane tym,że ostatnie 3 razy był już nowy kot wtedy jeszcze mały-tolerowały się.Od wczoraj mam oba koty-są do mnie bardzo przywiązane, każdy chciałby mieć mnie na własność ale tylko w nocy. Wtedy to syczą na siebie i"śpiewają",są bardzo agresywnie nastawione.
W dzień każdy ma swoje miejsce,śpią i żaden nawet na siebie nie spojrzy. Proszę o pomoc co robić,
ja wiem,że one w końcu się pogodzą ale zależy mi,żeby było to jak najszybciej( mam tylko 1pokój i musimy być wypoczęci rano a zwłaszcza mąż,który ciężko pracuje po 10-13 godzin). Pozdrawiam wszystkich użytkowników.
Monika - 2015-12-15
Witam pisze bo mam problem z dwoma kotami jeden Charlie kot fachowiec 9 miesięcy i od 4 dni Szila Maine coonka ma 3 miesiące jest malutka od 4 dni cały czas kot na nią poluje i się Agresywnie żuca muszę je izolować i pilnować bo boje się żeby jej nie zagryzl pomocy niewiem co już robić niechce żadnego z nich wydawać bo je kocham co robić mam bo już niewiem sama
annas - 2015-12-04
proszę o pomoc. Mam parkę kotów (dziewczynka i chłopaczek) 1,5 roczne: od urodzenia wychowywały się razem, wszysto było dobrze do momentu kiedy kotka urodziła małe a kocura poddałam sterylizacji. Od początku kotka stała się wobec kocura bardzo agresywna, zaczęła go atakować. Odizolowałam koty ale i tak czasami na siebie wpadną, kotka gryzie drapie a on ucieka, wcale się nie broni. Po takim ataku kocur jest zdezorientowany, płochliwy. Nie wiem już co robić, nie chcę ich oddawać bo jestem z nimi bardzo zżyta ale taka sytuacja w domu jest bardzo uciążliwa i męcząca, domownicy jak i zwierzęta są zestresowani.
Iwona - 2015-08-17
Proszę o poradę. Od dwóch lat mam kotkę nie czystej rasy maine coon.kotka jest wspaniala,przytula się, wsłuchuje się w słowa do niej mówione, towarzyszy w życiu domowym. Ona sama ma do dyspozycji duży teren do przechadzek. Przez swoje dwuletnie życie zawsze w naszym domu towarzyszył jej iny kot. Niestety na skutek nieszczęśliwych okoliczności kotki gineły,moja Kajka od 4mcy była sama. Tydzień temu przywiozłam do domu jej wnuczkę :-) Kajka warkneła i uciekła od tygodnia jest gościem w domu 2 razy dziennie albo raz na kilka minut. Wczoraj nawet przede mną uciekała a jak chciałam ją zostawić w domu gryzła. Boję się że odejdzie, co powinnam zrobić? Może oddać tą mała kotkę?
nah - 2015-07-21
Posiadam 4 koty, każdy młodszy od poprzedniego, wszystkie to samiczki. Tylko jedna kicia, "ta moja" nie cierpi dwóch młodszych od niej: roczna kicia i 4 miesięczna kicia, bo jest zazdrosna xD Goni je, gdy chcą, aby się nimi zajęła, a kiedy kładę się spać "moja kicia" kładzie się obok i te dwie młodsze wiedzą, ze nie mają prawa wejść na łóżko. Najstarsza kicia(15 lat) ma już na wszystko wywalone i jedynie burczy, jak młokos zaczyna bawić się jej ogonem. Ogólnie od przyniesienia "mojej kici" ta najstarsza lała ją na początku po łbie łapą, warczała i goniła, kicia wtedy zaczaiła, że całe mieszkanie to teren naszej kochanej seniorki. Dopiero po czasie się do siebie przyzwyczaiły i teraz obie zwykle ze mną śpią. Pozostałe dwie są przyklejone do siebie, roczna kicia stała się matką dla tej najmłodszej i to widać, myje ją, opiekuję się nią, bawi etc :D
Dosia - 2015-01-12
Aneta, przeczekaj :) Pozwól starszemu kotu się obrazić (może też byś się obraziła na jego miejscu), daj mu trochę czasu, jeśli cię unika nie narzucaj mu się. Na pewno z czasem przyzwyczają się do siebie (pisze na podstawie własnych doświadczeń)
kitty - 2012-07-30
KarPL dobry pomysł!! to faktycznie może być sposób- one wtedy są no hmm lekko nie są sobą :D
aneta - 2012-07-05
a ja mam od kilku dni małą kotkę, mój kot nie może na nią patrzeć. Jest agresywny, prycha, burczy, miauczy, a na dodatek jest obrażony na mnie i na mnie też czasami prycha i miauczy, a nawet potrafi drapnąć. Nie wiem co robić. Staram się starszemu poświęcać dużo uwagi, żeby nie czuł się odtrącony,ale jest wielce obrażony i mnie unika. małej też nie chcę oddawać, bo to mała przybłęda i już się bardzo do mnie przyzwyczaiła. Co robić?
Kaka i Lis - 2011-10-05
Kaka: A co jak już od razu przyniosłam kota do domu gdzie czekał ten "stary" i już sie poznali tylko ten "stary" warczy i prycha na tego "młodziaka"? I jeśli nie mam bramek dla dzieci, a to niemożliwe żeby jeden był w jednym pokoju a drugi w drugim, przecierz nie będe latać z kuwetą po domu!_Lis:Żal Kaka ma racje że nie bedzie latać z KUWETĄ po domu !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! To nie normalne !!!!!_Kaka: Dzięki Lisek (jakby co to jestem z koleżanką :D). A nie ma jakiejś innej metody????????? 0_0?
Maddie - 2010-11-13
Mam dosyć powarzny problem . Mam kota - Kajtusia juz od ponad 3 lat i niedawno przybłąkał się do nas mały kotek ( kotka , ok 4 miesiące temu) i w ciągu tych 3/4 miesiecy koty nie pogodziły się ze sobą . Kajtuś jest wrogo nastawiony do młodej kotki. Boję się ze nigdy nie beda się lubić . Pomocy , co robić ??(Starszy kot ma mocny charakter, zawsze wszystkich "przegania" z naszego ogrodu , bije się z innymi kotami o jego tereny , nie robi młodej kotce ksztywdy , ale widze ze gdy te 2 zwierzeta sa razem w pokoju jet zła atmosfera , a Kajtek burczy , fuka i odchodzi od niej ) Prosze o pomoc ;)
KarPL - 2010-10-29
Na początku u mnie był sajgon. kotka starsza nie mogła znieść widoku małej. dopiero gdzies po miesiacu starsza dostala ruje - poczatkowa faza rui, samo mialczenie i gruchanie. no i nagle w tym samym momencie co pierwszy raz mialknela to zainteresowala sie małą. minal juz z miesiac od kiedy koty sie pokochaly. mlodsza ma 4,5msc i ssa cycki starszej (4l) - chyba mysli ze to nowa mama. A starsza lazi za mala krok w krok i do niej ciagle gada.
Ywonka - 2010-09-27
Mam drugiego kota od 2 tygodni. Starsza kotka jest coraz bardziej przyzwyczajona, jednak w dalszym ciągu nie pozwala się zbliżyć małej do siebie. Widać że mała kotka chciałaby się przytulić do starszej (chyba brakuje jej mamy bo ma dopiero 2 miesiące). Starsza czasami chodzi za małą, patrzy jak ona się bawi, ale nic nie wskazuje na to, aby chciała do małej dołączyć. Słyszałam od znajomych, że ich koty zaczęły się ze sobą bawić dopiero po roku. Czy nie da się tego jakoś przyspieszyć?
Ala - 2010-09-21
Kotki małe (2msc) szybko przyzwyczajają się do starszych kotów bo są jeszcze młode i ufne. Gorzej ze starszymi. U mnie po przyniesieniu kociaka do domu starsza kotka syczała na małą przez kilka dni, potem około 3 dni podchodziła do małej i ją obwąchiwała. Po tygodniu podeszła i ją liznęła po uchu. Więc nie było tak źle. Jednak po przyniesieniu małej do domu cały swój czas i uwagę poświęcałam starszej aby nie była zazdrosna i nie czuła się pokrzywdzona. Małą zajmowali się moi rodzice.
Adoptując kotka z schroniska lub kotka znalezionego na ulicy nie jesteśmy nigdy do końca pewni w jego wieku. Poniżej...
Jak rozpoznać wiek kota?
Adoptując kotka z schroniska lub kotka znalezionego na ulicy nie jesteśmy nigdy do...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt