Tutaj jesteś: Zwierzęta > Koty > Zdrowie Kotów > Jak rozpoznać, że kot jest chory?

Jak rozpoznać, że kot jest chory?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 1.7/5 (268 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 10 
Szybkie rozpoznanie choroby może pomóc kotu w wyzdrowieniu. Istnieje wiele chorób kocich, z których część jest niestety nieuleczalna, jednak inne można wyleczyć za pomocą antybiotyków oraz odpowiedniej diety i pielęgnacji. Poniżej znajdziesz objawy choroby u kota.
1
mierzenie kotu temperatury
Zmierz kotu temperaturę

Kotu mierzy się temperaturę w odbycie za pomocą specjalnego termometru weterynaryjnego. Zanim przystąpisz do pomiaru posmaruj końcówkę termometru wazeliną (inaczej może kotka to boleć). Prawidłowa temperatura kota to 38 a 39.3 stopni Celsjusza.

Dobrze jednak zmierzyć kotu temperaturę wcześniej (lub po wyzdrowieniu), aby wiedzieć jaką zwykle ma temperaturę by mieć punkt odniesienia.
2
sprawdzanie dziąseł kota
Sprawdź dziąsła kota

Dziąsła kota powinny być różowe. Dziąsła bardzo blade, szare, żółte, niebieskie, czerwone, ceglaste są znakiem choroby.
3
śpiący kot
Czy kot jest ospały?

Ospałość i nieruchliwość u kotów są zwykle znakiem choroby. Przyczyną może być jakiś wirus, infekcja, odwodnienie organizmu, krwawienie wewnętrzne, anemia, brak apetytu lub wiele innych. Jednak jeśli Twój kot godzinami siedzi w jednym miejscu, nie przychodzi na zawołanie, mniej mruczy i wydaje się być smutny to z pewnością oznacza, że jest chory.
4
kot ma apetyt
Czy kot je i pije?

Jednym z objawów choroby u kotów jest brak apetytu. Chory kot nie chce jeść jak również prawie w ogóle nie pije. Jest to powód do poważnego niepokoju, ponieważ w ciągu kilku godzin kot może się odwodnić.
5
kot wymiotuje
Czy kot wymiotuje? Czy ma biegunkę?

Biegunka i wymioty mogą być objawem zatrucia pokarmowego (zatrucie jakimiś toksynami, salmonella) lecz również innych, poważniejszych chorób. Wymioty i biegunka szybko mogą doprowadzić kota do odwodnienia i hipoglikemii co może spowodować drgawki, zapaść a nawet śmierć. Dlatego, jeśli kot przestał pić i jeść, należy jak najszybciej udać się do weterynarza.
6
kot ma dreszcze
Czy kot ma dreszcze, ślini się lub dyszy?

Drżenie, ślinotok i dyszenie mogą być przyczyną stresu oraz bólu. Kot, który ma takie objawy jest zdenerwowany oraz obolały. Objawy te są bardzo niebezpieczne i należy jak najszybciej udać się do weterynarza.
7
kot apatyczny
Czy kot nie chce się bawić w swoje ulubione zabawy? Nie chce się już przytulać?

Żywy i ruchliwy kot, który nagle traci zainteresowanie zabawą lub staje się mniej towarzyski prawdopodobnie jest chory. Chore koty zachowują się zwykle całkiem inaczej niż normalnie. Towarzyski kot będzie szukać samotności, kot, który nie lubił przebywać z ludźmi, nagle zacznie szukać ich towarzystwa, kot rozrabiaka stanie się bardzo wyciszony itp.
8
kot kicha
Czy kot kicha i kaszle?

Infekcja górnych dróg oddechowych jest bardzo niebezpieczna dla kota. Musisz jak najszybciej udać się do lekarza. Kot sam się nie wyleczy z przeziębienia tak jak człowiek.
9
kot korzystający z kuwety
Czy kot korzysta z kuwety?

Jeśli twój kot nagle zaprzestanie korzystania z kuwety może to oznaczać, doszło do zapalenia pęcherza moczowego (lub inny stan zapalny dróg moczowych). Jeśli kot sika poza kuwetą to nie karć go i nie zakładaj, że jest to wina złego wychowania tylko udaj się z nim jak najszybciej do weterynarza.
Wskazówki
  • Jeśli szukasz po Internecie objawów choroby kota to oznacza, że prawdopodobnie twój kot jest chory. Zaufaj swojemu instynktowi i weź natychmiast kota do weterynarza.
  • Jeśli podejrzewasz kota, że jest chory wówczas sprawdzaj go co 2 h i zapisuj na kartce temperaturę, kolor dziąseł, częstość wymiotowania itp. Dane te pomogą weterynarzowi zdiagnozować chorobę.
  • Nie mierz temperatury kota od razu po zabawie. Kot będzie wówczas rozgrzany więc pomiar nie będzie prawidłowy.
  • Również nie mierz temperatury kotu od razu po spaniu - wówczas temperatura może być zaniżona.
  • Dziąsła kota są jaśniejsze w chwili snu i obudzenia. Jeśli sprawdzasz kolor dziąseł to zrób to, jak kot się dobrze obudzi.
  • Idź jak najszybciej do weterynarza. Im szybciej rozpocznie się leczenie tym szybciej kot wyzdrowieje. Niektóre choroby są nieuleczalne w późniejszym stadium rozwoju.
 1.7/5 (268 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (23)

tissol - 2016-05-04
"Jeśli szukasz po Internecie objawów choroby kota to oznacza, że prawdopodobnie twój kot jest chory."
-yyy...naprawdę ?

Najważniejszy objaw to ta ospałość kota. Nawet jeśli normalnie je, to po kilku godz spania powinien być żywy, a jeśli wstaje, zjada coś i kładzie się z powrotem to trzeba go wziąć do weterynarza.
maurycy11 - 2016-04-25
Mój Maurycek odszedł. Bardzo cierpiał, nie mogłam tego znieść !! Szukam przyczyny , dlaczego nie dostrzegłam wcześniej zmian ?? Decyzja o eutanazji była bardzo bolesna
iva - 2016-04-18
Jestem załamana !! Mój 11 letni kot -nie wychodzący z domu ,karmiony mieszanką suchej karmy Royal , czasami mokrą w saszetkach - jest w bardzo złym stanie .Nigdy nie był gruby, ale teraz jest b. chudy -chociaż waga wskazuje ok. 3,5 kg.Zaczęło się od drobnych strupków w okolicy głowy . Zaniepokojona tym poszam do weterynarza. Kazał kota odrobaczyć Ponieważ siedział tylko z nami w domu nie był przez wiele lat odrobaczywiony. Nic nie pomogło, kot prawie wcale nie jadł -tylko troszkę mokrej karmy. Przy nst. wizycie po tygodniu wet, przepisał coś na stan zapalny( miał lekka gorączkę) jakiś preparat do picia przez 4 dni.a przy okazji stwierdził, że kot jest wzorcowy, nie za gruby, ładna sierść itp. Po 5 dniach kolejna wizyta- kot bardzo słaby,prawie nie je (tylko mokrą karmę i to niewiele. Wet. już nie mówił o ładnym wyglądzie kota -tylko stwierdził ,że coś mu się nie podobają jego oczy, na pewno ma anemię.Po przebadaniu zewnętrznym stwierdził ,że to może być nawet białaczka(węzły chłonne powiększone, apatia, brak apetytu.Zalecił badania krwi. Już są pierwsze wyniki : bardzo silna anemia i leukocytoza ( nie wiem czy dobrze zapamiętałam nazwę -coś od leukocytów?) Na pozostałe wyniki jeszcze czekam. Ta moja walka trwa od już 4 tygodni. Kot leży tylko na blacie w łazience, nie chce jeść ani pić. Codziennie jeżdżę na kroplówki . Oddaje mocz do kuwety -dość sporo po tych kroplówkach.Widzę że ma wstręt do jedzenia.Gdy go zmuszam -to wypluwa, odwraca się ode mnie -jakby chciał mi powiedzieć -daj mi spokój.Znalazł sobie miejsce w łazience ( jest ciemna- bez okna) i tylko tam leży.Nie mogę już patrzyć na to co się z nim dzieje.Całą noc nie śpię ,zaglądam do niego, trochę pogłaszcze,próbuję zachęcić do picia czy jedzenia( bez skutku). Dzisiaj kolejna kroplówka i może będą już wyniki na wirusy.Nie wiem jaka będzie diagnoza wet.Boję się tego okropnie! Nie mogę tez już patrzeć jak mój Kot się męczy ...cały czas jestem w strachu ,że gdy wejdę do łazienki ...to może nie żyć...Wydaje mi się,że ja tez jestem chora ! Wiem -jestem świadoma tego, że kot bez jedzenia nie przeżyje długo. Na kroplówki nie wiem jak długo będzie mnie będzie jeszcze stać. Jestem u kresu sił ! A jeszcze niedawno było wszystko dobrze ! Co mam robić ??? Czy ktoś mnie rozumie?? Czy może mi coś poradzić??
xNowiutka - 2016-03-23
koty są słodkie ale ja myśle że nie ważne czy tokot czy kotka więc ja mam pytanie! Po co oni robią takie dziwne żeczy (Piszą jak rozpoznać czy to kot czy kotka ) dziwne?
Ola - 2016-02-08
U mojego kota ostatnio zauważyłam, że płacze i jak kicha to pozbywa się wydzieliny z nosa. Zrobił się ostatnio posępny. Normalnie je i wychodzi na dwór. Proszę o pomoc.
Daria - 2015-12-07
Pomóżcie. Mój kot od kilku dni wymiotuje (na nasze łóżko w sypialni, jakby chciał zwrócić uwagę i coś powiedzieć). Je normalnie, załatwia się też normalnie (nie ma biegunki). Zachowanie również nie wzbudza podejrzeń (mruczy, jest milusiński itp.) Wizytę u weterynarza mam umówioną na środę, ale bardzo się martwię. Co to może być i czy mogłabym kotkowi jakoś pomóc? Dodam, że regularnie podaję mu chrupki na kłaczki, więc obawiam się, że to coś poważniejszego ;(
pomocy - 2015-09-11
Mój kot jest ospały,je tylko jak mu przyniosę,ale gdy je to tak dziwnie mlaska,nawet nie wiem czy to mlaskanie taki dziwny głos z pyszczka.Błagam pomocy
Sybilla - 2015-05-28
Moja koka ma takie skudlone futerko tzn nie jest gladkie tylko sie dzieli i jest bez polysku.
Je i pije noralne. je przewaznie mieso z kurczaka, czasami gotowane, czasami je gotowane pomidory, ziemniaki, sardynki, maslo, mleko, topione czy zolte sery.
Z tym, ze codziennie je surowe mieso kurczaka. Gotowe chruki czy jedzenie z puszki raczej jej nie interesuje.
malawania - 2015-01-14
DO ADMINISTRATORA:
bardzo prszepraszam za zamieszanie ale w ostatnim komentarzu wpisalam zlego odbiorce, uprzejmie prosze o zmiane z
'DO ADY' na 'DO PSA'
Dziekuje
malawania - 2015-01-14
DO ANY: polecam dokształcenie się w temacie TOKSOPLAZMOZY
http://pl.wikipedia.org/wiki/Toksoplazmoza

Zanim dalej będziesz rozsiewać takie szkodliwe opinie...
Milej lektury...
zurich - 2015-01-12
jeśli kot nie je i nie pije-wiadomo-cos mu dolega, ale warto wiedzieć, ze nadmierne pragnienie u kota tez jest objawem choroby zwierzaka-najprawdoodobniej męczą go pasozyty
pies - 2015-01-12
nie trzymajcie w domu kotów bo one roznoszą toxoplazmozę a to jest tak okropny pasożyt ,że potrafi zmienić funkcjonowanie ludzkiego mózgu.Sami siebie nie poznacie po zarażeniu tym pasożytem.Więć kiciusiom mówcie STOP
ana - 2015-01-12
jesli kot ma cieply nos, to dawaj mu pic nawet na sile strzykawką, by się nie odwodnil
gość - 2015-01-12
zmień weta,to problem z dziąsłami jest taki specjalny żel do dziąseł który łagodzi i potrzebny antybiotyk
ana - 2015-01-12
moj kot tez wymiotuje prawie codziennie bo ma problemy z odklaczaniem, co rano zjada 10 chrupek odklaczaczy , co kilka dni pasta odklaczajaca, pije osoloną wodę bo ma niedokwasote, mial tez objawy padaczkowe- kawa co kilka miesięcy, te wszystkie zalecenia od weterynarza, ktory go monitoruje, kot mruczy i jest szczęsliwy
Ola - 2015-01-12
Mój kot jest wyjątkowo wredny - miły jest tylko wtedy, gdy chce mu się jeść (on nie je, on dosłownie żre, i to najlepiej gotowane mięsko, byle dużo!). Poza tym cały czas traktuje nas jak zabawki, gryzie, kiedy mu się podoba, drapie, panoszy się na fotelach i syka, jak go proszę, żeby zszedł. Ale jest kochany, dlatego na wszystko przymykam oko, choć to mały bandyta, na dodatek nazywa się Carlos, niby zwykły dachowiec, a maniery króla-tyrana.
malawania - 2013-05-07

idster napisał

,Pomożecie? Mój kot zrobił się ospały, ma ciepły nosek. (Pyszczek też ale wątpie czy to się liczy). Cały dzień śpi. Apetyt ma teraz właśnie zajada :) Cały czas kicha. Od wczoraj praktycznie rzecz biorąc. Dzisiaj już rzadziej kicha. Cały dzień śpi! Boje się że się przeziębił. stoi na parapecie przy otwartym oknie. Teraz mu się odechciało :)) Dopiszę jeszcze że to jest śliczny kocurek o imieniu Mruczuś który był wykastrowany. :)

________________

Ciężko cokolwiek stwierdzić - nie jestem weterynarzem i nie mam zamiaru się wymądrzać, ale możliwe, że coś złapał - jakiegoś wirusa czy coś - leć do weta - lepiej dmuchać na zimne.

Pozdrawiam

idster - 2013-05-06
Pomożecie? Mój kot zrobił się ospały, ma ciepły nosek. (Pyszczek też ale wątpie czy to się liczy). Cały dzień śpi. Apetyt ma teraz właśnie zajada :) Cały czas kicha. Od wczoraj praktycznie rzecz biorąc. Dzisiaj już rzadziej kicha. Cały dzień śpi! Boje się że się przeziębił. stoi na parapecie przy otwartym oknie. Teraz mu się odechciało :)) Dopiszę jeszcze że to jest śliczny kocurek o imieniu Mruczuś który był wykastrowany. :)
malawania - 2013-02-22

Pytanie czy warto jest nie na miejscu...

Zabierz koniecznie - skoro kot wymiotuje codziennie - coś mu dolega...

a długotrwała biegunka jak i wymioty mogą kota odwodnić...

Jeden z moich kotów złapał wirusa od innego i cały czas wymiotował... bez serii zastrzyków u weta się nie obeszło - drugi zaś miał problem z kłaczkami - tu pomogła pasta odkłaczająca...

Leć czym prędze!

malawania - 2013-02-21

Pytanie czy wybrać się z kotkiem który wymiotuje jest naprawdę nie na miejscu...

Skoro wymiotuje codziennie - znaczy, że coś mu jest...

Może to być problem z klaczkami - wówczas pomoże pasta odkrzaczająca...

lub też coś poważniejszego...

jeden z moich kotów złapał wirusa od jakiegoś chorego kociaka i wówczas seria zastrzyków u weta tylko pomogła.

A może Twój kotek został przygładzony i teraz przejada się do granic możliwości aż w końcu wymiotuje?

Za mało informacji sprzedałaś... z resztą nie ma co się bawić w internetową diagnozę - leć to weta..

Pozdrawiam

PaniDomu - 2013-02-21
Mój kot codziennie wymiotuje, tylko to, żadnych innych zmian, objawów, nie wiem czy jestem przewrażliwiona czy coś się dzieje. Czy warto zabrać kota do weterynarza?
malawania - 2012-03-22
Trafne uwagi! O zgrozo chociaż mamy XXI wiek to ludzie częściej wierzą w złośliwość tych zwierząt bo załatwia się po kontach, wymiotuje...
zamiast pójść do weterynarza...
dana1951 - 2011-05-19
moj kotek jest chory, widzę ,że cierpi, ma spuchnięte i bardzo twarde dziąsła z jednej strony. Byłam z kotem dziś u weterynarza, lekarz oglądnał kotka potwierdził fakt, ze tak jest i kazał czekac i obserwować, nie przepisał żadnych lekarstw. Jeśli taki stan bedzie się utrzymywał należy zgłosić się ponownie.... za wizytę zapłaciłam 54,00 PLN. Proszę, może ktoś udzieli mi rady jak pomóc kotku ?
Wychowanie kota nie jest sprawą prostą. Jak wiemy koty chodzą własnymi ścieżkami, robią co chcą i bardzo ciężko jest im...
Jak wychować kota?
Wychowanie kota nie jest sprawą prostą. Jak wiemy koty chodzą własnymi ścieżkami...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt