Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Budowa i Przebudowa Domów > Domy energooszczędne > Jak chronić środowisko?
Jak chronić środowisko?

Jak chronić środowisko?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 4.8/5 (166 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Nasze środowisko jest naszym domem. Powinniśmy więc o nie dbać, ponieważ jesteśmy za nie odpowiedzialni. Chcemy, a przynajmniej powinniśmy żyć z naszym otoczeniem w symbiozie. Nie zaśmiecać i nie niszczyć go, aby również przyszłe pokolenia mogły się cieszyć jego pięknem. Jest ono w dużej mierze odpowiedzialne za nasze samopoczucie, tak jak i my jesteśmy odpowiedzialni za jego stan. Nasze środowisko to nasza przyszłość. Jak więc o nie dbać, abyśmy i my i ono byli zadowoleni?
1

JAK OSZCZĘDZAĆ ENERGIĘ W DOMU

Czyść lub wymieniaj filtry w klimatyzatorach przynajmniej raz w miesiącu. To samo rób z kratkami wentylacyjnymi.

2
Jeśli masz klimatyzację, to nie wyłączaj jej w pomieszczeniach, które nie są używane. To samo dotyczy kratek wentylacyjnych.
3
Obniż wartość temperatury na termostacie i staraj się utrzymywać stałą temperaturę.
4
Owiń podgrzewacz wody (junkers, bojler) kocem izolacyjnym.
5
Jeśli wyjeżdżasz na dłużej to wyłącz całkiem wspomniane w kroku czwartym urządzenie.
6
Zawsze wyłączaj niepotrzebnie świecące się żarówki, nawet wtedy, gdy opuszczasz pomieszczenie tylko na chwilę.
7
Ustaw temperaturę w lodówce pomiędzy cztery a siedem stopni Celsjusza, a w zamrażarce pomiędzy minus piętnastu do minus dziewiętnastu stopni Celsjusza.
8
Kiedy korzystasz z piekarnika postaraj się nie otwierać drzwi, kiedy jest on włączony. Za każdym razem, gdy otwierasz drzwi redukujesz temperaturę piekarnika o kilka stopni.
Darmowe programy do projektowania domów
Jak wykryć żyłę wodną?
Jak zbudować grilla?
Jak dbać o środowisko?
9
Po każdym suszeniu czyść filtr w suszarce. W ten sposób następnym razem podczas pracy urządzenie nie będzie zużywało dodatkowej energii, aby się przebić przez zabity filtr.
10
Odłącz od prądu urządzenia, których nie używasz. Powyciągaj z gniazdek wtyczki.
11
Kiedy tylko możesz zastąp piekarnik mikrofalówką.
12
Myj ubrania w chłodnej lub ciepłej wodzie, zamiast w gorącej.
13
Jeśli masz wentylatory przy lampach stosuj je w lecie i w zimie zgodnie z ich instrukcją.
14
Wyłącz komputer i radio wtedy, gdy ich nie potrzebujesz. Nawet jeśli za chwilę wrócisz, to sobie je włączysz. Niech na darmo nie zużywają energii.
15
Kupuj urządzenia typu lodówki, pralki z klasy energooszczędnej.
16
Używaj urządzeń elektrycznych tylko wtedy, kiedy potrzebujesz i zawsze pamiętaj o odłączeniu ich od prądu.
17
Zakup żarówki energooszczędne.
18
Jeśli suszysz włosy odłącz potem suszarkę od prądu. Mimo że jest wyłączona to i tak pobiera prąd.
19
To samo dotyczy prostownicy, telewizora, kabla zasilającego laptopy. Zawsze wyłączaj ładowarki od telefonów i aparatów fotograficznych, jak już skończy się ładowanie.
20
Zaizoluj swój dom, jak tylko się da.
21
Jeśli masz nieszczelne okna lub drzwi zamontuj w nich uszczelki. W ten sposób zimą zapobiegniesz nadmiernej utracie ciepła i zatrzymasz je w domu.
22
Przed położeniem się spać sprawdź, czy wszystkie urządzenia są powyłączane. Odłącz również telewizor, czujka też pobiera prąd.
23
Posadź wokół domu drzewa, aby zapewniały cień latem i ochronę przed wiatrem.
24
Wymień stare okna na nowe, szczelne.
25
Zrób zadaszenie nad wejściem do domu, aby wiatr nie podwiewał zbytnio przez drzwi. Dzięki niemu również deszcz czy śnieg nie będzie zacinał w drzwi.
26
Kiedy tylko możesz używaj chłodnej lub ciepłej wody, zamiast gorącej.
27
Na zewnątrz domu zamontuj światła z czujnikiem ruchu. Niech się świecą tylko wtedy, gdy są potrzebne.
28
Zamontuj kolektory (baterie) słoneczne. Pozwolą Ci one zaoszczędzić mnóstwo energii.
29

ZREDUKUJ ILOŚĆ WYDZIELANYCH TOKSYN W DOMU

Postaraj się zlikwidować w domu termometry z rtęcią. Zastąp je innymi termometrami, mniej niebezpiecznymi dla zdrowia i środowiska.

30
Poczytaj o alternatywnych do tych, które posiadasz, środkach dezynfekujących z mniejszą zawartością szkodliwych substancji.
31
Gdy planujesz przemalowanie, kupuj odpowiednią ilość farby. Niech nie zalega w schowkach i nie wydziela toksyn.
32
Pamiętaj, że wiele środków czyszczących możesz zastąpić soda oczyszczoną, cytryną, myjkami, wodą i własnymi rękami.
33
Jeśli nie masz możliwości zastąpienia toksycznego produktu innym, postaraj wybrać się ten, który ma najmniej szkodliwych składników.
34
Jeśli masz stary dom upewnij się przed remontem, czy zastosowana farba nie miała w swoim składzie ołowiu. Jeśli tak, nie skrob jej i nie czyść ściany papierem ściernym. Najlepiej będzie jeśli nałożysz na ścianę tapetę.
35
Zamiast trutek na myszy ponastawiaj nietoksyczne pułapki.
36
Sprawdź czy w Twoim domu nie ma radonu.
37
Zamiast tabletek na mole wypróbuj naturalną lawendę, cedr i inne zioła.
38

W OGRÓDKU

Nie używaj ogrodowego odkurzacza do liści i innych urządzeń, które będą unosić pył w powietrzu i rozprowadzą go po całym podwórku.

39
Zamiast kosiarki spalinowej zakup elektryczną.
40
Pozostaw ściętą trawę na trawniku (oznacza to, iż musisz kosić trawę raz w tygodniu, aby na podwórku nie zalegało siano). Dzięki temu trawa się sama rozłoży i będzie stanowić kompost dla podłoża.
41
Zamiast kupować torf wykorzystaj do obłożenia roślinek stare deseczki i patyki. Potnij lub połam je na małe kawałki i poukładaj tam gdzie chcesz.
42
Używaj tylko potrzebnej ilości nawozu.
43
Zminimalizuj użycie pestycydów.
44
Stwórz w swoim ogródku roślinom tak naturalne warunki jak to tylko możliwe.
45
Podlewaj trawę i roślinki wczesnym rankiem.
46
Jeśli rzadko używasz narzędzi typu drabina, piła motorowa, dekoracje urodzinowe czy cokolwiek innego lepiej je wypożyczyć niż kupować.
47
Dbaj o rośliny, to one będą dbać o Ciebie. Uprawiaj zioła.
48
Jesienią zamiast palić liście połóż je w miejscach, w których przyda Ci się kompost.
49

DBAJ O ŚRODOWISKO W BIURZE

Kopiuj i drukuj wykorzystując obie strony kartki papieru.

50
Kilkukrotnie używaj takich rzeczy jak koperty, spinacze, klipsy biurowe czy teczki.
51
Jeśli chcesz przesłać wiadomość koledze z pracy zrób to mailem, zamiast wysyłać mu ją na papierze.
52
Zamiast przesyłać kopie biuletynów zeskanuj je i prześlij mailem.
53
Używajcie papieru, który łatwo i szybko się rozkłada.
54
Jeśli chcesz zostawić komuś na biurku kilkuzdaniową wiadomość, nie zużywaj na to całej kartki papieru. Oderwij kawałek lub posłuż się małymi karteczkami samoprzylepnymi.
55
Zachęć firmę, aby używała tuszu sojowego do drukarek. Jest mniej toksyczny.
56
Zamiast używać wciąż jednorazowych kubków miej swój kubek ceramiczny.
57
Podobnie ze sztućcami i talerzykami. Lepiej mieć swoje, wielokrotnego użytku niż wciąż korzystać z plastikowych sztućców i papierowych talerzyków.
58

JAK DBAĆ O CZYSTE POWIETRZE

Poproś pracodawcę, aby zapewnił Tobie i Twoim współpracownikom możliwość telepracy. W ten sposób poprawicie produktywność i zredukujecie koszty.

59
Napełniaj puste pojemniki po tuszach, zamiast wciąż kupować nowe.
60
Kiedy wychodzisz z pracy powyłączaj wszystkie urządzenia.
61
Nie pal gdzie popadnie, tylko w specjalnie do tego przeznaczonych strefach.
62
Nie korzystajcie z tzw. farelki jeśli jakość powietrza w biurze i wentylacja pozostawiają wiele do życzenia. Podobnie w domu.
63
Nie rozpalaj ognisk, które będą się długo tliły. One produkują dużą ilość zanieczyszczenia.
64
Spalaj drewno sezonowe.
65
Korzystaj z kolektorów świetlnych, aby ogrzewać nimi wodę.
66
Jeśli coś sklejasz rób to na zewnątrz, aby toksyczne opary nie rozprzestrzeniały się po domu.
67
Opony do samochodu, środki chemiczne i konserwujące trzymaj poza domem, najlepiej w szopie lub garażu.
68
Jeśli malujesz używaj do tego pędzelków i wałków zamiast farb w sprayach. Dzięki temu zniwelujesz rozprzestrzenianie się związków chemicznych w powietrzu.
69
Jeśli lubisz grillować, zakup grill na węgiel drzewny. Nie korzystaj z tych elektrycznych. Może i są wygodne, ale nie służą ani oszczędzaniu, ani środowisku.
70
Zamiast wszędzie jeździć samochodem, zrób sobie spacer, wsiądź na rower lub skorzystaj z komunikacji miejskiej. Nie spalaj spalin jeśli nie musisz.
71
Jeśli Twój sąsiad dojeżdża do pracy w tych samych godzinach co Ty, mniej więcej w to samo miejsce, lub twój kolega z pracy mieszka dwa bloki dalej dojeżdżajcie razem jednym samochodem. Im mniej samochodów tym mniej spalin.
72

JAK OSZCZĘDZAĆ WODĘ

Napraw wszystkie cieknące krany.

73
Zamontuj urządzenia oszczędzające wodę w toalecie i przy kranach.
74
Nie zmywaj naczyń pod bieżącą wodą.
75
Pierz tylko wtedy, gdy masz pełną pralkę.
76
Włączaj zmywarkę tylko wtedy, gdy jest załadowana. Nie opłaca się włączać zmywarki, aby umyć trzy talerze i dwie szklanki.
77
Dostosuj się do zasad oszczędzania wody wyznaczonych przez spółdzielnię mieszkaniową, pod która podlegasz.
78
Pod prysznicem zainstaluj baterię, która nie będzie gwarantowała dużego przepustu wody.
79
Zastąp stare toalety nowymi. Te nowoczesne zużywają dużo mniej wody, a równie efektywnie działają, o ile nie lepiej.
80
Jeśli nie używasz pralki odłącz ją od prądu.
81

JAK DBAĆ O CZYSTOŚĆ WODY

Nie wrzucaj odpadków do ścieków i spustów wody.

82
Regularnie sprawdzaj wszystkie pompy i system kanalizacyjny.
83
Sprawdzaj również swój samochód w poszukiwaniu różnych wycieków i przeciwdziałaj im.
84
Korzystaj z myjni zamiast myć samochód przed domem z węża.
85
Poczytaj o systemie wodnym, który jest w Twojej okolicy i którym woda doprowadzana jest do Twojego domu.
86
Nie zaśmiecaj rzek, jezior, stawów, mórz i innych zbiorników wodnych.
87

NIE PRODUKUJ TYLU ŚMIECI

Jeśli nie musisz nie kupuj dużej ilości produktów. Im więcej produktów, tym więcej śmieci.

88
Unikaj kupowania rzeczy, które mają podwójne czy potrójne opakowanie, podczas gdy jest ono zupełnie zbędne.
89
Używaj produktów, które możesz używać kilkukrotnie.
90
Naprawiaj i odnawiaj stare rzeczy, zamiast kupować nowe.
91
Zanim coś kupisz poczytaj opinie w internecie, czy produkt jest zachwalany przez użytkowników, czy wręcz przeciwnie.
92
Kilkukrotnie używaj tych samych pudełek czy reklamówek.
93
Używaj materiałowych serwetek, zamiast papierowych.
94
Zamiast używać jednorazowych talerzy, kubków czy sztućców, lepiej użyć porcelanowych.
95
Zamiast przechowywać żywność w folii aluminiowej czy papierze śniadaniowym lepiej włożyć ją do szczelnych pojemniczków, które można przecież użyć wielokrotnie.
96
Zakupy pakuj do toreb wykonanych z płótna, zamiast do reklamówek czy toreb papierowych.
97
Do urządzeń, których często używasz kup akumulatory, które można doładowywać.
98
Używaj ponownie starych gazet jako opakowań na różne rzeczy. Na przykład na porcelanę w podróży.
99
Żywność przerabiaj na kompost.
100
Zakup używane meble. Po pierwsze będzie taniej, po drugie jeśli je odnowisz i dasz im drugie życie nie będziesz mieć poczucia winy, że niszczysz kolejne drzewa.
 4.8/5 (166 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (5)

No elo - 2015-05-21
Michał to jednak jest przystojny
Moni - 2015-05-02
Co do wyłączania żarówek (ze względu na to, że teraz stosuje się świetlówki) wtedy, gdy wychodzimy nawet na chwilę: to wcale nie oszczędza energii! Przeciwnie - przy zaświeceniu żarówka musi się rozgrzać co pochłania więcej energii niż jakby przez te 10 min się świeciła

A co do pkt. 14, że komputer wyłączać jak gdzieś na chwilę idziesz - może i oszczędzasz na prądzie, ale nie oszczędzasz na tym, że będziesz musiał w najbliższym czasie kupić nowe urządzenie, gdyż to ci się szybko zepsuje od bezsensownego włączania i wyłączania
efi5 - 2013-04-18
To prawda, że wszystkie wymienione tu sposoby są dobre i korzystne dla środowiska.W domu postępijemy podobnie, bo rozumiemy sytuację i potrzebę chronienia środowiska.Również jadąc samochodem nie należy wyrzucać byle gdzie swoich śmieci podobnie w pociągach, autobusach czy w wielu innych miejscach.Czasem widzę w szpitalu zniszczone toalety zabrudzone, a przeciez wystarczy korzystać z nich kulturalnie.To samo widuje się w dużych sklepach, a wystarczy uszanować to , co mamy do dyspozycji.Nie należy wyrzucać papierków i reklamówek foliowych w Parkach,bo przecież to ma nam posłużyć na długie lata.
kasia88 - 2012-11-29
ta akcja ekoszkoła jest naprawdę pozytywną inicjatywą. dbanie o ekologiczne ogrzewanie to ważny krok jesli chodzi o ochronę środowiska
Wikuśka - 2012-11-20
Ahaaaa.........................................LOL.....................................
Coraz większą popularnością cieszy się prowadzenie ekologicznego trybu życia i dbanie o czystość naszej planety. Każdy...
Jak wprowadzić recykling w domu?
Coraz większą popularnością cieszy się prowadzenie...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt