Tutaj jesteś: Jedzenie i Picie > Dania Główne > Dania z wieprzowiny > Jak zrobić bigos?

Jak zrobić bigos?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 4.4/5 (5 ocen)
Oceń 
Bigos to tradycyjne polskie danie. Jest bardzo apetyczny, a tradycja długiego gotowania na wolnym ogniu mięsa i kapusty sięga wieków. W dawnych czasach danie to serwowano tylko na specjalne okazje, jednak w dzisiejszych czasach możemy cieszyć się jego smakiem przez cały rok. Bigos możemy przygotować z dowolnej kombinacji kapusty z dziczyzną, wołowiną, wieprzowiną, drobiem i warzywami. Poniższy przepis to tylko jedna z możliwych wersji. Bigos to również doskonały sposób na wykorzystanie resztek gotowanego mięsa.
Rzeczy, których potrzebujesz:
1 szklanka suszonych śliwek bez pestek, 15 g suszonych grzybów, 2 szklanki wrzącej wody, 1 łyżka smalcu lub oleju roślinnego, 1 średnia cebula, 1 mała główka świeżej kapusty, poszatkowana, ½ kg kiszonej kapusty, odcedzonej, 25 dag wędzonej kiełbasy, pokrojonej na niewielkie kawałki, 25 dag gotowanej kiełbasy, pokrojonej na niewielkie kawałki, 1/2 kg mięsa bez kości, pokrojonego w kawałki, 3 duże pomidory, obrane ze skórki i drobno pokrojone, 1 szklanka czerwonego, wytrawnego wina, Liść laurowy, Sól i pieprz do smaku
1
Do średniej wielkości miski wsyp suszone śliwki i grzyby. Zalej je wrzącą wodą i pozostaw na około 30 minut do momentu, aż grzyby nieco zmiękną. Grzyby i śliwki można też drobno posiekać, ja jednak wolę gdy w bigosie znajdują się większe ich kawałki. Całość odstaw na bok.
2
Tymczasem do dużego garnka z pokrywką wsyp pokrojoną, zeszkloną na maśle cebulę, poszatkowaną świeżą kapustę i smalec lub olej roślinny. Duś na wolnym ogniu. Kiedy objętość kapusty zmniejszy się o połowę, dodaj do garnka kapustę kiszoną, mięso, kiełbasę, pomidory, wino, liść laurowy oraz śliwki i grzyby. Wodę, w której moczyły się suszone śliwki i grzyby wlej do garnka, uważaj jednak by nie wlać osadu znajdującego się na dnie miski.
3
Całość dobrze wymieszaj i doprowadź na średnim ogniu do wrzenia. Następnie zmniejsz ogień i gotuj pod przykryciem przez około 1,5 godziny do czasu do czasu mieszając. Zwróć uwagę na ilość płynu znajdującego się w garnku, w razie potrzeby dolej nieco wody, aby potrawa się nie przypaliła.
4
Gdy danie będzie już gotowe do podania, usuń z garnka liść laurowy i wszelkie kości z mięsa. Nałóż porcję do miseczki i udekoruj zieleniną. Bigos doskonale smakuje podany z gotowanymi ziemniakami.
5
Im dłużej gotujemy bigos, tym lepiej on smakuje. Danie nabiera najlepszego smaku dopiero następnego dnia.
Jak zrobić sos do spaghetti z pomidorów?
Jak zrobić amerykańskie naleśniki?
Jak zrobić grzyby w śmietanie?
Jak zrobić roladki wieprzowe z pieczarkami?
 4.4/5 (5 ocen)
Oceń 
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Twarożki mają wyjątkową wartość odżywczą. Pod względem zawartości białka mogą równać się z mięsem, dostarczając ponadto...
Jak zrobić twaróg domowy?
Twarożki mają wyjątkową wartość odżywczą. Pod względem zawartości białka mogą...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Dołącz do nas!
Tipy.pl to źródło pełne porad, pomysłów i inspiracji.

  • Hanna Zych
  • Weronika Zwolińska
  • Alicja Filus
  • Angelika Anna Stepien
  • Robert Witkowski
  • Król Marcin
  • Dorota Burkat
  • Elzbieta Mielcarz
  • Jerzy Kociołek
  • Anna Derek
pasożyt