Tutaj jesteś: Zdrowie > Zdrowie Publiczne i Bezpieczeństwo > Ekologia > Jak dbać o środowisko?

Jak dbać o środowisko?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 4.8/5 (21 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Rzeczy takie jak ciągłe zmiany klimatu, zanieczyszczenia powietrza, kwaśne deszcze, niszczenie warstwy ozonowej, globalne ocieplenie i wzrost ubóstwa, dają nam do zrozumienia, że nieprawidłowo z nich korzystamy. Wyobraź sobie, pewnego dnia wychodzisz z domu i wszystko co widzisz to kłęby czarnego dymu i żadnych drzew. Wszystko co słyszysz to dźwięk samochodów, a nie śpiew ptaków. Nie czujesz zapachu kwiatów, tylko zapach benzyny. Czy takiego chcesz życia? Aby zmniejszyć ten problem, musisz postarać się być bardziej oszczędnym. Oto kilka pomysłów, jak zadbać i swoje środowisko.
1

Odłącz z prądu wszystkie urządzenia zużywające energie elektryczną.

Spraw, by wyłączanie wszystkich urządzeń elektrycznych, gdy wychodzisz z pokoju, stało się twoim nawykiem. Jeśli nie będziesz ich uruchamiać w ciągu najbliższych 36 godzin, odłącz je od źródła zasilania. Nawet jeśli urządzenie jest wyłączone, nadal może pobierać prąd. Zaoszczędzisz dzięki temu setki złotych, które będziesz mogła przeznaczyć na cele charytatywne lub kupisz sobie coś ładnego.

  • Listwy zasilające to bardzo pomocny sprzęt dla twojego domu. Możesz podłączyć do nich wszystkie urządzenia – komputer, fax, drukarka, modem lub też toster, mikrofalówka, ekspres do kawy. Po zakończeniu korzystania z tych urządzeń po prostu wyłącz listwę przy pomocy przycisku.

  • Ważne jest, aby pamiętać, że wszystkie urządzenia typu telefon komórkowy, laptop czy ładowarki pobierają energie nawet po zakończeniu ładowania lub po odłączeniu urządzenia i pozostawieniu wtyczki w gniazdku. Pamiętaj zatem, by za każdym razem wyciągać ładowarki z prądu lub po prostu wyłączać listwę.

Jak nikotyna wpływa na organizm?
Jak możesz chronić środowisko?
Jak udzielić pierwszej pomocy w przypadku zadławienia?
Jak zrobić szynę?
2
Energia słoneczna

Wykorzystaj odnawialne źródła energii.

W USA około 71% energii elektrycznej jest wytwarzana w wyniku spalania paliw kopalnych. Spalanie węgla lub innych paliw emituje gazy cieplarniane, wywołując zanieczyszczenie środowiska. Wykorzystując energie odnawialną jako podstawowe źródło energii zmniejszamy ilość zanieczyszczeń emitowanych przez nasze gospodarstwo. Wiele firm oferuje nam dostarczenie energii z odnawialnych źródeł, jednak czasem za nieco wyższe opłaty. Warto również rozważyć zakup paneli słonecznych, które stają się obecnie coraz tańsze i bardziej dostępne. Skontaktuj się z lokalnym dostawcą, który z pewnością odpowie na każde twoje pytanie.

3

Zachęcaj lokalne władze do wsparcia ochrony środowiska i rozpowszechnienia odnawialnych źródeł energii.

4
Kapiący kran

Sprawdź krany i wszystkie urządzenia, które pobierają wodę bezpośrednio ze źródła.

Jeśli twoje zawory nie są szczelne, napraw je lub przynajmniej podstaw pod kran pojemnik, do którego woda mogłaby skapywać. Wykorzystaj te wodę. Aby sprawdzić szczelność spłuczki w toalecie, wlej do znajdującej się w niej wody kilka kropli mocnego koloru barwnika. Odczekaj 10 minut i sprawdź czy bez spłukiwania barwnik nie dostał się do toalety. Jeśli woda w toalecie jest zabarwiona, napraw spłuczkę.

5

Zakręć wodę, gdy jej nie używasz.

Po co wylewać wodę, gdy jest nam niepotrzebna? Postaraj się, by stało się to twoim nawykiem. Jeśli zapomnisz kilka razy, nic się nie stanie. Jednak jeśli notorycznie się to powtarza, zawieś na ścianie karteczkę z napisem "Zakręć kran! Nie marnuj wody!". Odnosi się to do golenia, mycia zębów, a nawet podczas prysznica.

6

Unikaj stosowania zmiękczaczy do wody na bazie soli.

Zanieczyszcza ona wodę, a jej usunięcie wymaga nakładu wielu energii. Jeśli masz twardą wodę, wykorzystaj lepiej elektroniczne urządzenia do usuwania kamienia.

7
Baterie

Używaj akumulatorów zamiast jednorazowych baterii.

Baterie nie tylko zajmują dużo miejsca na składowisku odpadów (nie mogą zostać spalone), ale znajdujący się w nich kwas może wyciekać do gruntu, powodując poważne jego zanieczyszczenie. Korzystaj z urządzeń zasilanych bateriami, tylko wówczas, gdy naprawdę musisz. Jeśli masz wybór, podłącz urządzenie do prądu zamiast zasilać go bateriami.

8

Zainstaluj w domu spłuczki do toalety o niskim przepływie lub umieść w zbiorniku cegły.

Cegły znajdujące się na dole zmniejszą pojemność zbiornika, co pozwoli na mniejsze zużycie wody do napełnienia spłuczki. Spróbuj również wyregulować odpowiedni dla ciebie poziom wody w spłuczce. Niektóre toalety mają możliwość korygowania położenia pływaka.

9
Liście zammiast papieru toaletowego

Używaj tylko tyle papieru toaletowego, ile jest ci potrzebne.

Nie musisz zużywać na raz całej rolki. Zachowaj rozsądek. To samo dotyczy stosowania ręczników papierowych. Aby chronić lasy przed ich wycięciem, kupuj tylko papier wykonany z makulatury.

10

Organizuj przejazdy do szkoły lub pracy.

Zamiast jeździć każdy swoim samochodem, wybierzcie się jednym lub jeśli jest was więcej zamówcie autobus. Dzięki temu zaoszczędzisz czas i pieniądze wydane na benzynę. Możesz również wykorzystać do tego celu wykorzystać hybrydy lub inne samochody, które zużywają mniej paliwa.

11

Zaplanuj wszystkie sprawunki i zlecenia, aby uniknąć krążenia w kółko.

Brak organizacji sprawi, że stracisz więcej czasu i zużyjesz więcej paliwa. Pogrupuj wycieczki na krótsze i te nieco dłuższe. Zapobiegnie to wystygnięciu silnika, a odpalanie samochodu na zimnym silniku powoduje większe zanieczyszczenie środowiska.

12
Manifestujący w obronie środowiska rowerzyści

Zainwestuj w dobry rower i kask.

Używaj ich, gdy wybierasz się gdzieś w miarę niedaleko. Możesz również kupić bagażnik do roweru lub koszyk na zakupy. Nabierz nawyku jazdy na rowerze. Dzięki temu nie tylko zadbasz o środowisko, ale dodatkowy ruch sprawi, że poczujesz się lepiej.

13

Unikaj używania jednorazowych przedmiotów.

Wszystko, co użyje się tylko kilka razy i wyrzuca się do śmieci, spędza potem wiele lat na składowisku. Możesz tego uniknąć poprzez noszenie prze sobie torby na zakupy, sztućców czy kubka. Trzymaj je w samochodzie.

14

Kiedy tylko możesz, unikaj używania plastikowych rzeczy (jednorazowe kubki, sztućce, talerzyki, worki plastikowe, inne przedmioty z tworzyw sztucznych).

Tworzywo takie nigdy się nie rozłoży i prowadzi do zatrucia i śmierci wielu stworzeń morskich. Poszukaj w swojej okolicy sposobu na utylizacje plastikowych rzeczy. Zamiast plastikowych woreczków, do przechowywania żywności używaj pojemników wielokrotnego użytku.

15

Używaj hybryd.

Jeśli jesteś w trakcie poszukiwań nowego samochodu, zwróć uwagę na coraz bardziej popularne hybrydy. Istnieje wiele odmian hybryd na rynku – od małych sedanów do dużych SUV-ów. Tego typu pojazdy nie tylko emitują mniej szkodliwych substancji do powietrza, ale również dzięki nim zaoszczędzisz nieco pieniędzy.

16

Rozważ stosowania pieluch z tkaniny.

Przebyły one długą drogę, nosiły je niemal wszystkie poprzednie pokolenia. Obecnie na rynku dostępnych jest wiele rodzajów takich pieluch, a specjalna folia chroni ciuchy przed przemoczeniem. Zaoszczędzisz majątek (szczególnie, gdy masz więcej niż jedno dziecko), twoje dziecko nie będzie miało styczności z potencjalnie niebezpiecznymi chemikaliami oraz zrobisz coś dobrego dla naszej planety.

17
Kubeczki menstruacyjne

Podczas miesiączki stosuj kubeczki menstruacyjne lub wielokrotnego użycia wkładki.

Ponowne użycie tego typu rzeczy może brzmieć okropnie, ale wyobraź sobie zebrane w jednym miejscu wszystkie podpaski i tampon, które zużyłaś w swoim życiu. Jeśli z jakichś powodów nie możesz używać tego typu ochrony, rozważ użycie tamponów i wkładek wykonanych z niewybielanej bawełny organicznej oraz stosowanie tamponów bez aplikatura. To lepsze rozwiązanie dla twojego zdrowia i naszej planety.

18

Kup starą tradycyjna suszarkę do ubrań.

Dzięki temu twoje ubrania będą świeżo i ładnie pachniały, a dodatkowo jest ona przyjazna dla środowiska. Jeśli używasz suszarki mechanicznej, sprawdź czy odpowietrznik jest czysty.

19

Zacznij używać żarówek energooszczędnych.

Chociaż kosztują one nieco więcej, są znacznie trwalsze od tradycyjnych żarówek, wykorzystując przy tym tylko 1/4 energii. Są one droższe, ale działają znacznie dłużej, więc ten wydatek z pewnością ci się opłaci.

20

Współpracuj z sąsiadami.

Jeśli lokalny punkt recyklingu znajduje się w znaczniej odległości od twojego domu, zbierz śmieci od sąsiadów i wywieź je na miejsce jednym samochodem. Garaż do dobre miejsce na przechowywanie odpadów, dopóki nie zostaną one wywiezione. Możecie również podzielić się rodzajem wywożonych surowców, takich jak papier, plastik, szkło, metal, itp.

21

Oszczędzaj wodę.

Bierz krótsze prysznice, napełniaj wodę tylko do 1/4 lub 1/3 wysokości. Uruchamiaj zmywarkę tylko wówczas gdy jest już pełna. Jeśli to możliwe ponownie wykorzystaj wodę, pamiętaj jednak by uprzednio ją przegotować. Jeśli myjesz swój samochód, zaparkuj go na trawniku, użyj do wykonania tej czynności wiadra i gąbki. Do płukania samochodu użyj węża. Jeśli posiadasz basen lub oczko, nakryj je. Dzięki temu ograniczysz proces parowania wody i nie będzie zmniejszała się jej ilość. W kranach zamontuj specjalne przyjazne środowisku baterie.

22
Kompost w ogrodzie

Kompost.

Wyznacz miejsce na swoim podwórku, gdzie mogłabyś wrzucać odpady, skórki owoców i niezjedzoną żywność. Znajdź organizmy, które odpowiedzialne są za rozkładanie odpadów i produkcje urodzajnych gleb. Trzymaj swój kompostownik z dala od źródeł wody. Jeśli to możliwe odgrodź go od trawnika, aby uniknąć bałaganu.

23

Kupuj odzież używaną lub jeśli twój sąsiad ma dziecko o rok starsze od twojego, zapytaj czy nie mogliby podsyłać ci starych ubrań.

W domach towarowych można również znaleźć wiele ubrań z ekologicznych tkanin. Wykonane są one z ekologicznej bawełny lub innych przyjaznych środowisku tkanin. Tego typu ubrania są w dzisiejszych czasach bardzo modne.

24

Ogranicz prenumeraty.

Jeśli posiadasz prenumeratę kilku niepotrzebnych magazynów, zadzwoń do redakcji i poproś o wstrzymanie wysyłania. W ten sposób ocalisz wiele drzew i zaoszczędzisz wiele ropy. Wszystkie te rzecz są bowiem wykorzystane podczas produkcji magazynu i dostarczenia go do ciebie. Pamiętaj o recyklingu starych gazet, których już nie potrzebujesz.

25
Okna na dachu

Świetliki w dachu.

Okna na suficie dostarcza do twojego pomieszczenia więcej światła, zmniejszając przy tym zużycie energii elektrycznej. Niektóre z nich mogą nawet przekształcać energię świetlną w elektryczną.

26

Dołącz do lokalnego punktu obrotu rzeczami używanymi.

Oferują one niechciane lub niepotrzebne komuś rzeczy za darmo. Nie wyrzucaj niechcianych rzeczy na śmietnik, oddaj je komuś, kto będzie ich potrzebował. Dzięki temu uszczęśliwisz kogoś, a i ziemia będzie szczęśliwsza.

27

Nie używaj pestycydów, herbicydów i innych chemikaliów.

Pestycydy zabijają w ciągu roku setki ptaków i innych gatunków zwierząt. Jeśli masz w ogródku niepożądane chwasty, wyrwij je. Sadź rośliny okrywowe lub stosuj ściółkę do zwalczania chwastów lub ograniczenia parowania. Jeśli jesteś ogrodnikiem, poszukaj alternatywnych sposobów na zwalczanie szkodników. Zmniejsz lub wyeliminuj konieczność stosowania związków chemicznych.

28
Szklana butelka

Butelki szklane ponownego użycia.

Kupuj szklane butelki i używaj je przez długi czas. Nie będą one gnić i psuć się jak plastik. Możesz zmniejszyć ilość butelek na wysypisku, używając w ciągu tygodnia jednej szklanej butelki zamiast 30 plastikowych. Butelki szklane są zdrowe. Plastikowe, nie! Wszystkie substancje chemiczne mogą uwalniać się z plastiku i dostawać się do wody.

29

Zamień niepotrzebne rzeczy na coś zabawnego, uroczego i modnego.

Biżuteria! Poszukaj na naszej stronie i w Internecie artykułów, które podpowiedzą ci jak to zrobić.

30

Zaprzestań czytania gazet.

Jeśli możesz sprawdzaj wiadomości na komputerze, wymaga to zużycia znaczniej mniejszego nakładu energii niż wycięcie drzew, zrobienie papieru i transport do domu.

31
Herbata liściasta

Zaparzaj herbatę używając liści zamiast jednorazowych torebek.

Tego typu herbatę kupisz w znacznie niższej cenie, niż w postaci torebek. Możesz zaparzyć ją na sitku, w dzbanku lub czajniku.

32
Kup lub samodzielnie wykonaj torbę wielokrotnego użytku i bierz ją ze sobą za każdym razem, gdy idziesz po zakupy. Możesz również ponownie użyć kupioną już wcześniej plastikowa reklamówkę.
33
Stare plastikowe torby poddawaj recyklingowi. Istnieje wiele rzeczy, które możesz zrobić ze starymi plastikowymi reklamówkami. Nie wyrzucaj ich! Mogą się bowiem przydać. Możesz przykładowo ponownie je wykorzystać podczas zakupów. Jeśli musisz je wyrzucić, wrzuć je do odpowiednio oznakowanego pojemnika.
34

Gdy idziesz do sklepu mięsnego, zapytaj się o resztki.

Jeśli będą one świeże, możesz wykorzystać je jako karmę dla psa lub kota. Resztki czasami możesz dostać nawet za darmo. Dzięki temu z pewnością zaoszczędzisz pieniądze na karmie. W niektórych sklepach możesz również za darmo dostać kości dla psa.

35

Odzież używana i przerabianie odzieży.

Możesz niektóre ubrania przerobić samodzielnie lub oddać je na cele charytatywne. Ze starego t-shirtu zrób szmatę do podłogi. Bądź kreatywna.

36
Sprzątanie okolicy

Opracuj plan sprzątania okolicy i zaangażuj w to sąsiadów.

Zorganizuj dyżury, tak by każdy wiedział, co i kiedy ma robić. Możesz rozszerzyć zakres obowiązków na lokalny park – to przecież dom każdego z nas.

37

Poddaj recyklingowi wszystko, co tylko się da.

W wielu krajach recykling traktuje się bardzo poważnie. Zorganizuj jeden kosz na plastik, jeden na szkło, inny na puszki, papier, a jeszcze inny na pozostałości żywności. Niech segregacja śmieci stanie się twoim nawykiem.

38

Umieść czujniki na lampach, które mogą być wyłączane każdego dnia o tej samej porze.

Urządzenia takie można znaleźć w elektrycznych lub w sklepach z lampami.

39

Kupuj mniej rzeczy.

Jeśli czegoś nie potrzebujesz, nie kupuj tego. Dzięki temu zaoszczędzisz pieniądze i nie zaśmiecisz swojego domu. Zastanów się czy dana rzecz jest ci naprawdę potrzebna, być może możesz ja od kogoś pożyczyć lub obejść się bez niej.

40

Zamykaj drzwi po wyjściu z pokoju.

Kiedy opuszczasz dom albo nawet schodzisz na dół na obiad, postaraj się zamknąć wszystkie drzwi od pokoi, z których nie korzystasz. Dzięki temu zaoszczędzisz wiele ciepła potrzebnego do ogrzania domu. To naprawdę proste.

41
Woda pod prysznicem

Ogranicz zużycie wody podczas prysznica.

Zużywaj mniej wody podczas kąpieli i nie siedź w wannie dłużej niż 15 minut. Zamontuj specjalne krany, które pomogą ci ograniczyć ilość ciepłej wody zużytej podczas kąpieli.

42

Nie używaj zbyt dużo nawozów.

Czy wiesz co stanie się z nimi po zmyciu z trawnika czy ogrodu? Dostają się one do wody powodując jej zanieczyszczenie. Nawozy organiczne są znacznie lepsze niż nawozy chemiczne. Następnym razem zanim zdecydujesz się na zakup nawozów sztucznych, rozważ stworzenie własnych.

43

Nie używaj elektronicznych przyrządów do ćwiczeń.

Zamiast bieżni czy stepera, wybierz rower. Spacer, bieganie, pompki i brzuszki również działają.

44

Posadź drzewa w swojej okolicy lub w pobliżu domu.

Pobierają one z powietrza szkodliwy dla nas dwutlenek węgla. Jeśli nie możesz posadzić drzewa, zdecyduj się na rośliny doniczkowe.

45

Jeśli nie jesteś zbyt brudna, wykorzystaj wodę z kąpieli do umycia swojego psa.

46

Energooszczędny sprzęt.

W wielu sklepach elektronicznych można kupić latarki bądź radio zasilane poprzez kręcenie korbką. Są one odrobinę droższe, ale wydatek ten z pewnością się opłaca, ponieważ nie potrzebują one baterii.

47

Kup listwę zasilającą i podłącz do niej komputer, telewizor, lampki, itp.

W nocy, gdy nie używasz żadnego z tych urządzeń, wyłącz listwę. Urządzenia te bowiem, nawet gdy są wyłączone pobierają energię. Dzięki temu nie tylko zaoszczędzisz prąd, ale również zmniejszysz swoje rachunki.

48

Używaj toreb z płótna ekologicznego.

Jest to bardzo korzystne dla naszego środowiska, ponieważ plastikowe torby mogą rozkładać się setki lat. To bardzo tani sposób, aby pomóc naszej planecie.

49
Żaba w stawie

Stwórz staw dla żab w swoim ogrodzie.

Liczebność populacji żab wciąż maleje. Jeśli utworzysz im w swoim ogrodzie siedlisko, będą tam mogły swobodnie się rozmnażać. Ich obszary lęgowe stale bowiem zanikają.

50

Jedz mniej mięsa.

Produkcja mięsa stanowi źródło poważnych problemów środowiskowych i wpływa na zmiany klimatyczne. Jego produkcja wymaga bowiem bardzo dużych nakładów energii. Wegetarianizm i weganizm to zdecydowanie jedna z najlepszych rzeczy, które możesz zrobić dla środowiska i własnego zdrowia.

51

Nigdy nie jedz fast foodów.

Wiele firm produkujących tego typu żywność ma pastwiska dla bydła tam, gdzie dawniej znajdowały się lasy deszczowe. Przyczynia się ona do wycinania lasów oraz zwiększenia ilości dwutlenku węgla w powietrzu.

52

Zawsze załaduj pralkę do pełna.

Jeśli musisz zrobić pranie, włóż do środka tyle ubrań, ile tylko jest możliwe. Dzięki temu zaoszczędzisz wodę, energie elektryczną oraz czas potrzebny do uprania ubrań.

 4.8/5 (21 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (5)

kasik - 2014-11-03
A ja np ostatnio duzo czytam o hybrydowych autach ze takie ekologiczne. Coo wy na to? Np widzialam test auris ktora pali jakies 4 l/ 100km. w szoku! moze warto zainwestowac jesli dodatkowo to sprzyja srodowisku
grazyna2 - 2013-04-18
Najbardziej podoba mi się punkt w którym piszesz o stworzeniu stawu dla żab, ale warto też uważać, aby nie jeździć po nich jak przechodzą przez ulicę. Porada - rewelacyjna !
janunowa - 2013-04-18
gdyby każdy stosował się tych zasad byłoby świetnie!
m - 2012-11-06
Jako mężczyźnie bardzo mi się podoba porada nr 35 "Możesz niektóre ubrania przerobić samodzielnie lub oddać je na cele charytatywne. Ze starego t-shirtu zrób szmatę do podłogi. Bądź kreatywna.". Najbardziej oczywiście podkreśleniem że w tym jednym punkcie w odróżnieniu od wszystkich innych porada jest skierowana do kobiety :) Tak trzymac ;)
czesiek - 2012-10-15
żeby ograniczyć wydatki na ogrzewaniu, dobrze sprawdzić czy okna są szczelne, albo może wymienić je na energooszczędne? albo zrobić ocieplenie ścian ok 30-40% ciepła ucieka właśnie przez ściany. dla tych którzy się zdecydują jeszcze w tym roku kilku uwag, na pewno warto popytać znajomych o ekipę która im wykonała ocieplenie, fachowcy mogą doradzić w kwestii materiału, na jakim im się dobrze pracuje, ale uwaga każdy materiał powinien mieć aprobaty techniczne np ITB
 
Coraz większą popularnością cieszy się prowadzenie ekologicznego trybu życia i dbanie o czystość naszej planety. Każdy...
Jak wprowadzić recykling w domu?
Coraz większą popularnością cieszy się prowadzenie...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt