Tutaj jesteś: Zwierzęta > Psy > Tresura Psów > Jak wytresować psa?

Jak wytresować psa?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 4.3/5 (305 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Masz nowego psiaka? Nie wiesz jak sobie z nim poradzić? Chcesz, żeby był posłuszny i reagował na Twoje polecenia niezależnie od sytuacji? To nie jest niemożliwe. Dzięki poniższym wskazówkom poradzisz sobie z tresurą najbardziej psotnego pieska. Tresura psa powinna zacząć się już w dniu, w którym piesek zagościł w naszym domu. Młode szczeniaki uczą się dużo szybciej, więc po co czekać, aż będzie za późno? Zacznij już dziś. Zanim jednak przystąpisz do tresury, musisz sam nauczyć się podejścia do psa. Psy nie rodzą się z wiedzą i umiejętnością rozszyfrowywania naszych oczekiwań. Trzeba ich tego nauczyć.
1

Pierwsza i najważniejsza zasada – nigdy, przenigdy nie bij swojego psa! Nie tylko jest to nie fair wobec niego (przecież się dopiero uczy różnych zachowań), ale również możesz tym psa do siebie zrazić. A pieski potrafią być pamiętliwe. Czasem też pies – zwłaszcza taki, który Cię nie zna – może się na Ciebie rzucić i pogryźć. Psy nie biją się wzajemnie i nie rozumieją dlaczego Ty miałbyś je bić i co to w ogóle znaczy. Według nich jest to zagrożenie ich zdrowia lub życia, czują ból, więc bronią się. Żadne więc bicie czy zastraszanie psa nie pomoże w jego wytrenowaniu, a może tylko odnieść odwrotny skutek.

2

Tresura pieska powinna się odbywać w zacisznym miejscu, abyście się z pieskiem mogli skupić na tym, co robicie i czego się uczycie. Im mniej rzeczy dookoła Was rozprasza, tym lepiej.

3

Pamiętaj, żeby tresura nie trwała zbyt długo. Piesek się zniechęci. Lepiej częściej, a krócej – da to lepsze i szybsze rezultaty. Piesek będzie bardziej skupiony na tym, co się dzieje, szybciej się tego nauczy.

Jak używać klikera?
Jak nauczyć psa komendy
Jak nauczyć psa zostawać w domu?
Jak nauczyć psa posłuszeństwa?
4

Zwiększaj swoje wymagania wobec pieska stopniowo i powoli. Ucz pieska jednej rzeczy naraz. W ten sposób piesek się nie zagubi i będzie dokładnie wiedział czego od niego wymagasz.

5

Każde zachowanie Twojego pieska jest okazją do jego tresury. Jeśli na przykład przyłapiesz pieska na gryzieniu buta, nie krzycz na niego. To dobry moment, aby nauczyć go gryźć zabawki, a nie buty. Zabierz buta i natychmiast zastąp go zabawką. Następnie pochwal go, że zajął się zabawką, a nie butem. Zamiast wyłapywania tylko tych sytuacji, kiedy Twój piesek robi coś źle, pamiętaj o tym, żeby wyłapywać tez te, w których robi coś dobrze i właśnie wtedy go chwal. Nie potrwa to zbyt długo, zanim piesek zorientuje się, że powinien właśnie tak się zachowywać, bo mu się to opłaca. W ten sposób i Ty i Twój piesek będziecie zadowoleni.

6

Właściciele psów często wpadają w pułapkę myślenia, że pies sam domyśli się, o co właścicielowi chodzi. A prawda jest taka, że psy przecież nie znają zasad panujących w domu i nie wiedzą co jest dobre, a co złe, zwłaszcza młode szczeniaki. Wyobraź sobie całą sytuację z perspektywy psa. Czy jeśli Ty znalazłbyś się w obcym dla siebie otoczeniu nie znając zasad w nim panujących chciałbyś, żeby Cię wszystkiego nauczono, czy wszystkiego od Ciebie wymagano bez tłumaczenia?

7

Nagradzaj każdy, nawet najmniejszy wysiłek Twojego psa. W ten sposób zachęcisz go do wykonywania Twoich poleceń, co w efekcie da pożądane rezultaty i piesek będzie wytresowany.

8

Kieruj do pieska proste polecenia. Mów do niego trybem rozkazującym, 'siad', 'waruj', 'chodź'. Polecenia typu 'Azorku, usiądź teraz proszę Cię' na pewno nie zdadzą egzaminu. Tak samo zaczynaj szkolenie - od prostych sztuczek stopniowo przechodząc do trudniejszych.

9

Każda tresura powinna być zabawą. Zarówno dla psa jak i dla Ciebie. Wtedy piesek szybciej się nauczy różnych sztuczek oraz wykonywania poleceń. Biegajcie razem i bawcie się ucząc.

10

Twoje odpowiednie nastawienie jest kluczem do sukcesu. Jeśli jesteś w złym nastroju, zapomnij o tresurze. Poczekaj, aż będziesz w lepszym humorze. Pies wyczuje Twoje negatywne wibracje i cała tresura nie będzie miała sensu.

11

Bądź cierpliwy. Każdy pies jest unikalny i uczy się w swoim własnym tempie, tak jak dzieci. Jedne załapią matematykę od razu, inne potrzebują więcej czasu, aby ją zrozumieć. Także cierpliwość jest tutaj bardzo potrzebna. Cały czas pamiętaj przy tym o chwaleniu psa, jeśli zrobi coś dobrze. Nie trać panowania nad sobą. Trenuj pieska częściej, a krócej, niż rzadko i długo. Wtedy uzyskasz najlepsze wyniki i nie stracisz cierpliwości oraz zainteresowania psa tak szybko.

12

Bądź hojny jeśli chodzi o nagradzanie psa za dobrze wykonane polecenia. Jak zobaczysz, że piesek zaczyna wszystko załapywać, stopniowo zmniejszaj nagrody, ale zawsze pamiętaj o pogłaskaniu psa.

13

Pamiętaj też o tonie głosu. Pies to wyczuje. Mów więc do psa łagodnym głosem, będzie wiedział, że jesteś z niego zadowolony. Psy wyczuwają takie wibracje. Czują kiedy jesteś na nie zły, a kiedy nie.

14

Coraz popularniejsze są szkoły dla psów, z których pomocy możesz skorzystać. Psie przedszkola działają w ten sam sposób jak przedszkola dla dzieci. Dają one szanse młodym psom na wyrwanie się z domu, spotkanie innych piesków i ludzi, nauczenie się podstawowych rzeczy, a przy tym to doskonała okazja by się trochę pobawić. Jest to dobra opcja szczególnie dla zapracowanych osób lub dla tych, którzy po prostu nie potrafią sobie z psiakiem poradzić. W szkole dla psów można się nauczyć tresury i podpatrzeć jak powinna ona wyglądać. Zazwyczaj pierwsza lekcja jest indywidualna, aby trener mógł wyczuć pieska i się o nim jak najwięcej dowiedzieć. Trener wyjaśni Ci wszystkie zachowania pieska i będzie się starał znaleźć najlepsze dla Was obojga wyjście z danej sytuacji. Piesek powinien się nauczyć przede wszystkim posłuszeństwa w przeróżnych sytuacjach. W takim miejscu pies nauczy się również 'socjalizacji', czyli prawidłowego zachowywania się w obecności innych psów i obcych ludzi. Sprawdź czy w Twojej okolicy nie ma podobnego miejsca i w razie potrzeby skorzystaj z usług szkoły dla psów.

15
Ważne jest również – jeśli jesteś osobą często wyjeżdżającą, żeby zastanowić się w ogóle, czy posiadanie pieska ma sens. No bo przecież ktoś musi się podczas Twojej nieobecności pieskiem zająć. Możesz też zabierać go ze sobą, ale trzeba pieska nauczyć podróżować. Zacznij naukę od zabierania pieska na krótkie wypady, stopniowo zwiększając czas podróży. Pamiętaj, aby dawać pieskowi w czasie podróży czas na opuszczenie samochodu i pobieganie. Pamiętaj o świeżej wodzie. Spakuj w podróż osobną torbę dla psa. Jego ulubione zabawki, jedzenie, jakieś leki w razie potrzeby.
16
Jeśli piesek jest niegrzeczny przy gościach, naucz go aby nie wchodził do pokoju, w którym przebywają zazwyczaj Twoi goście. W ten sposób unikniesz niepotrzebnych kłopotów z szalejącym pieskiem.
17
Jeśli piesek odchodzi i nie reaguje na Ciebie, widocznie nie potrafisz skupić na sobie jego uwagi, albo jest już zmęczony. Wykorzystuj na tresowanie ten czas, kiedy piesek jest podekscytowany. Skup na sobie uwagę pieska i zacznij z nim pracować.
18

Pamiętaj, aby powtarzać naukę niektórych sztuczek nawet kilka razy w ciągu dnia. Ale nie raz za razem. Tylko wtedy, kiedy będziecie mieli z pieskiem czas i ochotę. Pamiętaj, żeby psa do niczego nie zmuszać. Nie uzyskasz żadnych rezultatów. Staraj się raczej skupić jego uwagę na sobie. A zachęcisz go przekąskami, które piesek dostanie po wykonaniu zadania.

 4.3/5 (305 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (30)

kici.04 - 2016-05-28
fajne ale szukałam bardziej konkretnych
wojtek30 - 2015-12-14
nie-szowinista. Musisz ją nauczyć schodzić do parteru tak, żeby przyjmowała odpowiednią pozycję i wiedziała, że to Ty jesteś jej panem. Taką sukę trzeba trzymać krótko;)
Tofik - 2015-08-31
według mnie psy to bardzo inteligentne stworzenia
pytający - 2015-07-13
Chciałam zapytać, bo wczoraj adoptowałam psa ze schroniska i dziś podczas nauki komendy siad położył się wiec kazałam u wstać i powtórzyć bo zrobił to źle a on zaczął na mnie warczeć i podskakiwać o smakołyka nie wiem co robić żeby poprawnie wykonał komendę .
prześmiewca - 2014-11-18
eh... parę słówek i myślą, że wyszkolą psa :D - a poza tym, psa się nie tresuje, tylko układa i szkoli
mądry - 2014-11-18
Wiecie jaki jest ulubiony sport psiarzy? Zasrywanie wszystkiego dookoła. A konkurencja jest bardzo trudna, bo niemal wszystko już zasrali. Ale oni się nie poddają. Dążą do mistrzostwa. Zasrywają chodniki, skwerki, place zabaw, nawet piaskownice dla dzieci.
sol - 2014-11-18
A ja mam owczarka kaukaskiego. Łapie wszystko w mig i bardzo się angażuje,aż nie może usiedzieć żeby coś robić a ma już dwa lata. Poza tym doskonale pilnuje. Agresywny i niebezpieczny dla obcych i dosłownie owieczka-przytulinka dla domowników. Minus - uznaje tylko jednego Pana.
ja - 2014-11-18
nie doczytałam artykuł bo IN|TERIA MUUUUUUUUUUUsi zasłaniać pół tekstu reklamami. Przecież to chyba chore jest
zorro - 2014-11-18
lepiej powiedzcie jak wytresować głupich psiarzy żeby sprzątali kupy po swoim obslancach
nie-szowinista - 2014-11-18
Ja mam suczke rasy ludzkiej.Nic się nie słucha,kapci nie przynosi,warczy,szczeka na swojego...Jest ze mną 2 lata i juz nawet dochodzi do momentów, że zęby pokazuje.Ja już nie wiem co mam robić?! Chyba oddam w dobre ręce!
fred - 2014-11-18
wyjśc za mąż za policjanta!!!,he,he,he.
waruj - 2014-11-18
Znajoma wypominała psu: Nie tak się z tobą umawiałam. A wiesz dlaczego pies nie dotrzymuje umowy z tobą? Nie wiem. Bo nie dałaś mu umowy na piśmie.
ertve - 2014-11-18
naglowek to chyba jakis ulom pisal...
doma12513 - 2014-01-27
Ja mam howavarta którego już uczę rok.Umie już leżeć siad łapa noga i aport.Chcem wiedzieć jak nauczyć go waruj.Ma ktoś pomysł?
Psiok - 2013-06-24
Witam
Poszukuje pracy. Jestem swietnym weterynarzem mam 40 lat w wieku 12 lat juz mialem swietny kontakt z psiokami. Jestem bardzo wysportowany i poradze sobie z kazdym gatunkiem poczawszy od boxera skonczywszy na sznaucerze. Przy tresurze zawszze nagrac przecudownymi smakolykami i nigdy nie kopie w nerki. Odp8szcie hak najpredzej
Pozdrawiam
Pograca pupili
Minkaa14 - 2013-01-27
Nie
dominika - 2012-11-08
chyba skorzystam
Roxana13 - 2012-07-17

ja bede tresowac psa kolezanki za pare dni i mam nadzieje ze to zadziala :) ale wygląda na to że artykuł jest dobry :)

Ola - 2012-04-29
Ja mam 9 miesiecznego Jack Russella ktora wcale nie chce sie sluchac:( ale jak ja wytresuje to odrazu zalapie
sarasa - 2012-04-28
a mój pies ma już 6 lat a ja 12. jak byłam mała to nie wiedziałam jak go troche wyszkolić a jak teraz próbowałam to i tak mi wychodziło :D
Sarcia336 - 2012-04-21
Nie wiem kto wymyślił tę metodę ale mam 3 mies. psa i w ogóle mnie nie chce słuchać...
dejwid - 2012-04-15
już sie nie moge doczekać jak bede tresował":D
JULCIK884 - 2012-02-14
mam nadzieje że to zadziała mam 4 miesięcznego kundla i wogule mnie nie sucha
pati00 - 2012-02-12
Ja mam 4 miesięcznego pieska i wogóle nie chce słuchac
melody - 2012-02-09
Mój psiak ma dwa miesiące, ale zanic niechce robić co mu każe. Morze po tej tresórze się czego s nauczy
Ooo jojoj ! - 2012-02-05
A jak sie ma 2 psy to można je wytresować ? oba naraz?
Natusia14 - 2012-01-29
Ja mam swojego jak miał 5 miesięcy teraz ma już 1 rok w lipcu chyba już 2 lata . W wiosnę się muszę go wyszkolić .
d...d. - 2012-01-08
Czy to naprawdę działa?
Mam rotweeilera na niego też?
Edi - 2011-12-20
Mam 2 psy zacznę je uczyć chociasz bardzo już umią
xxx - 2011-12-16
dobre nawet
Przyznajmy: wydaje nam się, że potrafimy odgadnąć, co myśli nasz pies. Jednak czy na pewno? Przyszedł czas na to, byśmy...
8 rzeczy, których twój pies nie cierpi
Przyznajmy: wydaje nam się, że potrafimy odgadnąć...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt