Tutaj jesteś: Zdrowie > Stomatologia > Zęby i Dziecko > Jak wzmocnić szkliwo zębów?

Jak wzmocnić szkliwo zębów?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3.6/5 (25 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 7 
Szkliwo na zębach jest najtwardszą substancją w ciele człowieka chroniącą zęby przed dostaniem się do wewnątrz zarazków i zepsuciem. Niestety szkliwo i zęby niektórych ludzi są słabsze, przez co zęby często się psują mimo ich częstego mycia i płukania. Jak zatem wzmocnić szkliwo i uniknąć częstych wizyt u dentysty?
1
sposoby na mocne szkliwo - krok 1

Przestań pić napoje gazowane.

Najlepszą rzeczą jaką możesz zrobić dla swojego szkliwa, oprócz częstego mycia zębów i płukania jamy ustnej jest wyeliminowanie z menu wszystkich napojów gazowanych (Cola, Fanta, Sprite itp). Napoje gazowane zawierają kwas fosforowy, który zakłóca przyswajanie wapnia przez organizm, wypłukuje go z kości i w konsekwencji powoduje ubytki w szkliwie zębów. Im więcej pijesz napojów gazowanych tym bardziej szkliwo staje się cieńsze, bardziej kruche a zęby żółkną i się psują.

Poza tym kwas fosforowy szkodzi zębom nie tylko od wewnątrz ale i od zewnątrz a mianowicie: ph śliny jest zasadowe i wynosi 7,4. Napoje gazowane są skrajnie kwaśne (właśnie przez obecność kwasu fosforowego) i ich ph wynosi 2 (100 tyś razy kwaśniejsze od wody). Picie napojów gazowanych pozostawia więc w ustach kwaśny osad, który obniża naturalną zasadowość śliny. Zaistniały tutaj brak równowagi zostaje przywrócony przez nasz organizm. Jak? Aby zneutralizować kwaśne ph organizm zabiera z zębów jony wapnia znacznie osłabiając w ten sposób szkliwo.

2
sposoby na mocne szkliwo - krok 2

Unikaj słodyczy i słodzonych napojów

Cukier (również zawarty w napojach gazowanych, ale również w napojach niegazowanych) jest olbrzymim wrogiem zębów i szkliwa. Bakterie żyjące w naszej buzi żywią się cukrami a następnie przetwarzają je w kwasy, które rozpuszczają szkliwo zębów. Zatem im mniej będziesz jeść i pić słodkich rzeczy, tym będziesz mieć mocniejsze szkliwo.

3
sposoby na mocne szkliwo - krok 3

Pij więcej mleka i jedz jajka

Mleko może zrobić bardzo wiele dobrego dla twoich zębów i kości. Wszystkie produkty mleczne (z wyjątkiem masła) są wspaniałym źródłem wapnia. Poza tym mleko zawiera również witaminę D, dzięki której wapń jest lepiej wchłaniany przez organizm. Mleko ma również właściwości zobojętniające kwas dzięki czemu jego picie pomaga neutralizować kwas pochodzący z innych produktów żywnościowych (kwasy osłabiają szkliwo zębów).

Źródłem wapnia oprócz mleka i jaj są również: sardynki w oleju (a głównie to ich ości, dlatego należy je jeść z ościami), żółte sery, szczypiorek, natka pietruszki, rośliny strączkowe, pestki słonecznika, ziarna sezamu, orzeszki laskowe, ziemne, migdały, figi.

4
sposoby na mocne szkliwo - krok 4

Wyjdź na słońce.

Każdy promień słońca, który dotyka twojej skóry pomaga organizmowi wyprodukować witaminę D. Witamina D ułatwia organizmowi przyswajanie wapnia, a wapń jest głównym budulcem szkliwa i kości.

5
sposoby na mocne szkliwo - krok 5

Pij zieloną herbatę.

Naukowcy jeszcze nie odkryli dlaczego kobiety, które piją co najmniej 5 razy w tygodniu zieloną herbatę mają mocniejsze kości, jednak z całą pewnością zielona herbata ma wpływ na odbudowę zarówno kości jak i szkliwa zębów. Zielona herbata ma w sobie trochę witaminy D i fluor, jednak istnieje teoria, że herbata ta sama w sobie działa tak jak witamina D czyli pomaga w przyswajaniu wapnia przez organizm. Zwykła herbata również tak działa, jednak jest jeden problem - czarna herbata pozostawia ciemny osad na zębach.

6
sposoby na mocne szkliwo - krok 6

Żuj gumy bez cukru.

Jedną z rzeczy, która jest bardzo dobra dla twoich dziąseł, zębów i szkliwa jest ślina. Ślina nie tylko nawilża jamę ustną, ale również zawiera wapń, fosfor i wiele innych zdrowych składników. Dzięki przepływowi śliny, zęby znajdują się stale w nasyconej kąpieli mineralnej. Najlepszym sposobem na pobudzenie wydzielania śliny jest żucie czegoś. Żucie gumy z cukrem nie jest najlepszym rozwiązaniem, bo jak wcześniej zostało wspomniane, cukier jest pożywką dla bakterii w naszych ustach. Zatem trzeba żuć gumy bez cukru!

Wskazówki
  • Ubytki w szkliwie na zębach prowadzą do żółknięcia zębów i próchnicy.
  • 70% napojów bezalkoholowych gazowanych zawiera kwas fosforowy. Puszka Coca-Coli zawiera od 44 do 62 miligramow kwasu fosforowego!
  • Pod spodem link do artykułu "Gazowane napoje - trucizna w butelce - część 1"
 3.6/5 (25 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (12)

hote - 2016-04-21
Zdrowa dieta, odpowiednie do niej podejście, systematyczność i problem rozwiązany. Pewnie, że do tego konieczna jest odpowiednia pasta, szczoteczka - najlepiej jeśli będziecie używali ajony bez fluoru. U mnie przy tym ta zmiana była diametralna.
pawel - 2015-10-08
Ja mylem zemby po posilkach i po pewnym czasie szkliwo mi polecialoa w tv eksperci mowia zeby tak robic czyli myc zeby po kazdym posilku i komu tu wiezyc
Janusz - 2015-10-01
Ogólne przekonanie, że im więcej czyszczenia, tym więcej zdrowia, prowadzi do powikłań. Nie tylko za częste mycie niszczy zęby, jak każda przesada w życiu, jest szkodliwe.
Jak na ironię: wybielacze, lub nadmiar pasty do zębów z fluorem wypłukuje wapń z zębów i powoduje ich łamliwość. Czyli lepiej stosować pasty bez fluoru, jeśli problem łamliwości wystąpił. To sprzeczne z reklamami w TV ale zgodne z fizjologią.

Podstawowe znaczenie ma dieta. Dieta bogata w produkty, które podnoszą poziom insuliny, stymuluje czynniki zaburzające przepływ płynów odżywiających zęby. To popularna przetworzona żywność: rafinowana mąka, cukier i produkty słodzone, konserwy, polerowany ryż. Radykalne ich ograniczenie poprawi nie tylko stan zębów.
Dodatkowo zalecam suplementację witaminą D3, decydującą o przyswajaniu wapnia.
eedgar - 2015-01-29
Dlaczego nie ma gumy do żucia o innym smaku niż słodki. Zawsze muszą słodzić cukrem, ksylitolem, czy aspartamem. Czy nawyk słodkości ma nas uzależniać od cukru?
DOJZAŁOŚĆ MARKETOWA - 2015-01-29
Takiego jabłka nigdy bym z w zyciu nie ugryzł -widać ,ze to specjalnie zbierane do supermarketów,gdzi\e liczy sie tylko jego przetrwanie do pólki -musi wytrzymać do momentu KUPNA ,a SMAK,ZAPACH ,ZDROWIE juz się NIE LICZĄ !!!
Zbierany jako KARTOFEL i TAk SMAKUJE ....
kali - 2015-01-29
Szczególnie końcowa zachęta jest dobra
ŻUJ GUMY BEZ CUKRU (tylko z aspartamem)
Ale że aspartamem powoduje raka mózgu to już nie poinformowali
No tak po śmierci zęby są już nie potrzebne
ale widok zmarłego z wybielonymi i z pełnym uzębieniem BEZCENNY
Więc jedz, pij i żuj gumę z rakiem ( twój Or...)
Majka - 2015-01-29
Ludzie zero mleka zwierz. w diecie tak jak ja - mam 54 lata i zdrowe zęby bez próchnicy - mleko to trucizna nawet dla zdrowych jedynie jego przetwory czyli nabiał...osoby chore jak ja mam alergie i nieolerancję pokarmową zero mleka i nabiału do końca życia...wtedy zęby na medal i zero osteoporozy...
naturalshred.blogspot.co.uk - 2015-01-13
Cały artykuł miał w sobie nadzieję do momentu w którym napisano iż częste mycie zębów wzmacnia szkliwo. Co to znaczy częste? Myjemy zęby dwa razy dziennie, nie więcej. Mycie zębów więcej niż rano i wieczorem prowadzi do starcia szkliwa a w efekcie nadwrażliwości i dyskoloracji. Szczotkowanie zębów nie służy niczemu innemu jak ściągnięciu osadu i nasączeniu ich fluorem zawartym w paście.
Pozdrawiam
Milka x3 - 2014-02-27
Kurcze mam problem. Mam podrażnione dziąsła od wybielania i bardzo boli zwłaszcza gdy piję coś zimnego lub gorącego. Jeżeli ktoś może mi pomóc to w jaki sposób mogę to jakoś wyleczyć? Byłam u dentysty i dostałam specjalną pastę do zębów ale jak na razie nie pomaga i bardzo boli. Proszę o pomoc. ;c
Uther17 - 2013-05-31
Jak zwykle bez sensu. Człowiek potrzebuje cukrow co z tego że będzie miał zdrowe szkliwo jak nie będzie miał sił... Napoje to rozumiem można odstawić i słodycze ale nie cukry
mela - 2013-05-06
kurcze mega mnie bola zeby od wybielania paskami masakra ;-( juz nigdy nie zrobie sobie pasków obiecuje to sobie...ból dziwny nieprzyjemny , czuje taka kwasowosc w ustach...tak jakbym zdarła szkliwo;-( modle sie teraz zeby mi troche przeszło.. wziełam nimesil i napiłam sie priobiotyku actimela,który niby pomaga
Venet - 2013-04-22
Ja żułem przez jakiś czas codziennie gumy i ząb mi się ukruszył
Nitka dociera do miejsc niedostępnych dla szczoteczki i pomaga usunąć resztki jedzenia i osadu nazębnego. Nitką...
Jak czyścić zęby nicią dentystyczną?
Nitka dociera do miejsc niedostępnych dla szczoteczki...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt