Tutaj jesteś: Święta i Uroczystości > Boże Narodzenie > Przepisy świąteczne > Jak zrobić uszka wigilijne?

Jak zrobić uszka wigilijne?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3.2/5 (22 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 8 
Barszcz z uszkami jest jedną z dwunastu potraw wigilijnych. W przeciwieństwie do barszczu ukraińskiego jest on całkowicie przejrzysty i postny. Ciasto do uszek robi się tak samo jak ciasto do pierogów, zaś grzyby potrzebne do farszu gotowane są wcześniej podczas robienia barszczu i z niego wybrane. Coraz częściej jednak barszcz wigilijny robi się z gotowego zakwasu zatem grzybki musimy oddzielnie ugotować.
Rzeczy, których potrzebujesz:
20 dag mąki, żółtko jajka kurzego, 4 łyżeczki masła, 10 dag suszonych grzybów, 2-3 cebule, 2 łyżki tartej bułki, 2 łyżki tłustej śmietany, sól, pieprz do smaku.
1
Gotowanie grzybów
Grzybki umyj, zalej zimną wodą i pozostaw do namoknięcia na godzinę. Po tym czasie przełóż je do rondelka razem z wodą w której się moczyły i ugotuj aż zrobią się miękkie. Po ugotowaniu odsącz (jednak nie wylewaj wody - posłuży ona do zrobienia barszczu, będzie miał grzybowy, ładny zapach) i odłóż do przestygnięcia.
2
Podsmażanie cebuli
Posiekaj drobno grzyby i cebulę. Na patelni rozgrzej masło, przełóż na nią cebulą i podsmaż na złoto.
3
Podsmażanie grzybów i cebuli
Jak już cebula uzyska ładny kolor dodaj do niej grzybki, śmietanę i soli do smaku. Wymieszaj i duś kilka minut. Wsyp do grzybków bułkę tartą. Jeśli całość jest za bardzo gęsta dodaj odrobinę wody pozostałej po gotowaniu grzybów. Dodaj do całości trochę soli i pieprzu.
4
Robienie uszek
Przesiej mąkę, dodaj do niej łyżeczkę masła, żółtko i zagnieć. Stopniowo dodawaj wody w miarę ugniatania ciasta. Gnieć aż ciasto zrobi się elastyczne i przestanie przywierać do rąk i deski. Rozwałkuj cieniutko ciasto posypując je mąką jeśli jest taka potrzeba.

Z rozwałkowanego ciasta wykrawaj małe kółeczka o średnicy ok 2cm. Weź pod uwagę, że uszka im mniejsze tym są bardziej smaczne. Na każde kółeczko nakładaj grzybowego farszu sklejając je początkowo tak jak pierogi - na pół.
5
Uszka na stolnicy
Następnie krańce ciasta chwyć ze sobą, pociągnij i złącz, sklejając jeden do drugiego. Dobrze sklej brzeżki, aby ciasto się nie rozkleiło podczas gotowania.
6
Ugotowane uszka
Uszka wrzucaj na gotującą się, posoloną wodę. Po wrzuceniu zamieszaj, aby nie przywarły do dna i poczekaj, aż się ugotują (kilka minut od czasu wypłynięcia).
7
Uszka z barszczem
Gorące uszka zalewaj barszczem i podawaj na stół. Do barszczu możesz dodać jeszcze na wierzch łyżkę śmietany.
 3.2/5 (22 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (6)

spir - 2015-12-16
W kwestii formalnej. 12 potraw jest smutnym wymysłem-na potrzeby handlu i chęci obżarstwa.
Tak na prawdę potraw było zwykle trzy (postny barszcz) ryba i dodatek, zaś Święta były po to, by połączyć się z rodziną i we wzniosłym duchu miłości śpiewać kolędy. Być razem.
Teraz ludzie choć blisko - tak bardzo daleko są od siebie, co rekompensują jedzeniem (i nierzadko piciem).
szalonykucharz - 2013-08-11
Zrobiłam je w tamtym roku na wigilie wszyscy pytali mnie skont mam taki przepis na take pyszności .. polecamPi
meszekowy - 2013-08-07
Zrobiłem je w domu i wszyscy domownicy byli wniebowzięci
EmiliaGleba - 2012-12-25
Nie ma to jak domowe uszka, bo kupne to jednak nie to samo!
martakali2889 - 2012-12-05
I tak uszka mojej teściowej są najlepsze jakiekolwiek jadłam wiec chyba nie będę się ośmieszać tylko poproszę o uszka.
lol - 2011-06-04
supcio znam sie na uszkach ten przepis superrrrrrrrr
Karp zapiekany z pieca jest jedną z ulubionych potraw miłośników karpi. Niepowtarzalny smak potrawy sprawi, że Wigilia...
Jak zrobić zapiekanego karpia?
Karp zapiekany z pieca jest jedną z ulubionych potraw...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt