Tutaj jesteś: Święta i Uroczystości > Boże Narodzenie > Przepisy świąteczne > Jak zrobić uszka wigilijne?

Jak zrobić uszka wigilijne?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3.2/5 (22 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 8 
Barszcz z uszkami jest jedną z dwunastu potraw wigilijnych. W przeciwieństwie do barszczu ukraińskiego jest on całkowicie przejrzysty i postny. Ciasto do uszek robi się tak samo jak ciasto do pierogów, zaś grzyby potrzebne do farszu gotowane są wcześniej podczas robienia barszczu i z niego wybrane. Coraz częściej jednak barszcz wigilijny robi się z gotowego zakwasu zatem grzybki musimy oddzielnie ugotować.
Rzeczy, których potrzebujesz:
20 dag mąki, żółtko jajka kurzego, 4 łyżeczki masła, 10 dag suszonych grzybów, 2-3 cebule, 2 łyżki tartej bułki, 2 łyżki tłustej śmietany, sól, pieprz do smaku.
1
Gotowanie grzybów
Grzybki umyj, zalej zimną wodą i pozostaw do namoknięcia na godzinę. Po tym czasie przełóż je do rondelka razem z wodą w której się moczyły i ugotuj aż zrobią się miękkie. Po ugotowaniu odsącz (jednak nie wylewaj wody - posłuży ona do zrobienia barszczu, będzie miał grzybowy, ładny zapach) i odłóż do przestygnięcia.
2
Podsmażanie cebuli
Posiekaj drobno grzyby i cebulę. Na patelni rozgrzej masło, przełóż na nią cebulą i podsmaż na złoto.
3
Podsmażanie grzybów i cebuli
Jak już cebula uzyska ładny kolor dodaj do niej grzybki, śmietanę i soli do smaku. Wymieszaj i duś kilka minut. Wsyp do grzybków bułkę tartą. Jeśli całość jest za bardzo gęsta dodaj odrobinę wody pozostałej po gotowaniu grzybów. Dodaj do całości trochę soli i pieprzu.
4
Robienie uszek
Przesiej mąkę, dodaj do niej łyżeczkę masła, żółtko i zagnieć. Stopniowo dodawaj wody w miarę ugniatania ciasta. Gnieć aż ciasto zrobi się elastyczne i przestanie przywierać do rąk i deski. Rozwałkuj cieniutko ciasto posypując je mąką jeśli jest taka potrzeba.

Z rozwałkowanego ciasta wykrawaj małe kółeczka o średnicy ok 2cm. Weź pod uwagę, że uszka im mniejsze tym są bardziej smaczne. Na każde kółeczko nakładaj grzybowego farszu sklejając je początkowo tak jak pierogi - na pół.
5
Uszka na stolnicy
Następnie krańce ciasta chwyć ze sobą, pociągnij i złącz, sklejając jeden do drugiego. Dobrze sklej brzeżki, aby ciasto się nie rozkleiło podczas gotowania.
6
Ugotowane uszka
Uszka wrzucaj na gotującą się, posoloną wodę. Po wrzuceniu zamieszaj, aby nie przywarły do dna i poczekaj, aż się ugotują (kilka minut od czasu wypłynięcia).
7
Uszka z barszczem
Gorące uszka zalewaj barszczem i podawaj na stół. Do barszczu możesz dodać jeszcze na wierzch łyżkę śmietany.
 3.2/5 (22 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (6)

spir - 2015-12-16
W kwestii formalnej. 12 potraw jest smutnym wymysłem-na potrzeby handlu i chęci obżarstwa.
Tak na prawdę potraw było zwykle trzy (postny barszcz) ryba i dodatek, zaś Święta były po to, by połączyć się z rodziną i we wzniosłym duchu miłości śpiewać kolędy. Być razem.
Teraz ludzie choć blisko - tak bardzo daleko są od siebie, co rekompensują jedzeniem (i nierzadko piciem).
szalonykucharz - 2013-08-11
Zrobiłam je w tamtym roku na wigilie wszyscy pytali mnie skont mam taki przepis na take pyszności .. polecamPi
meszekowy - 2013-08-07
Zrobiłem je w domu i wszyscy domownicy byli wniebowzięci
EmiliaGleba - 2012-12-25
Nie ma to jak domowe uszka, bo kupne to jednak nie to samo!
martakali2889 - 2012-12-05
I tak uszka mojej teściowej są najlepsze jakiekolwiek jadłam wiec chyba nie będę się ośmieszać tylko poproszę o uszka.
lol - 2011-06-04
supcio znam sie na uszkach ten przepis superrrrrrrrr
 
Warstwowa sałatka śledziowa jest alternatywą dla zwykłej sałatki śledziowej. Czas jej przygotowania to 15 minut, jednak...
Jak zrobić warstwową sałatkę śledziową?
Warstwowa sałatka śledziowa jest alternatywą dla zwykłej...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt