Tutaj jesteś: Miłość, Przyjaźń i Rodzina > Małżeństwo > Kryzysy Małżeńskie > Jak rozpoznać kłamstwo?

Jak rozpoznać kłamstwo?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3.5/5 (386 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 6 
Zdarza się, że podczas rozmowy z inną osobą mamy wrażenie jej nieszczerości. Po czym poznać, że osoba z którą właśnie rozmawiamy kłamie? Jak wykryć kłamstwo?
1
Język ciała
Język ciała

Mowa niewerbalna może powiedzieć nam więcej niż 1000 słów. Baczne obserwowanie zachowania rozmówcy pomoże nam wykryć niektóre kłamstwa jak również próbę ukrycia pewnych wiadomości. Podczas rozmowy zwróć uwagę czy rozmówca patrzy Ci w oczy odpowiadając na Twoje pytania oraz czy zachowuje się nerwowo.

Każdy wie, że kłamstwo jest złe. Kłamiąc zdajemy sobie sprawę z tego, że nie postępujemy w sposób należyty przez co zaczynamy się denerwować. Jednymi z symptomów takiego zdenerwowania są:

* Bawienie się palcami, lub swoim ubraniem - bawienie się czymś działa odprężająco i relaksująco.

* Podnoszenie dłoni w kierunku głowy - zabawa włosami, gładzenie się po ustach, drapanie w kark itp.

* Szybkie ruchy, mocna gestykulacja - odwracają uwagę odbiorcy od wypowiadanych słów.

* Uderzenie ręką w stół, podnoszenie głosu oraz wyraźniejsze akcentowanie wypowiadanych słów - mają przekonać odbiorcę o prawdziwości wypowiadanych słów oraz o zaangażowaniu.

* Zbyt częste lub zbyt rzadkie mruganie oczami.

* Odwracanie wzroku od rozmówcy. Kłamca może udawać nagłe zainteresowanie czymś innym, mające na celu odwrócenie Twojej uwagi zarówno od jego oczu jak i wypowiadanych słów.

* Kierowanie wzroku do góry w lewo - jest to sposób na poruszenie ośrodka mózgu odpowiedzialnego za naszą wyobraźnię. Każde kłamstwo wymaga użycia wyobraźni. Jeśli osoba nie potrafi kłamać skieruje swój wzrok właśnie w tamtym kierunku w celu wymyślenia wygodnej dla niej odpowiedzi.

* Krzyżowanie rąk, obejmowanie ciała, skulona pozycja - świadczy o spięciu i skrępowaniu. Często przyjmuje się taką pozycję podczas rozmowy z osobą nieznajomą. Jednak jeśli znasz swojego rozmówcę od kilku lat a temperatura otoczenia wynosi 25°C wówczas jedyny racjonalny powód takiego zachowania wskazuje na nieszczerość lub chęć ukrycia jakiegoś faktu przez Twojego rozmówcę.
2
Uważnie słuchaj
Uważnie słuchaj swojego rozmówcy

Staraj się zapamiętywać najmniejsze szczegóły o których opowiada Ci Twój rozmówca. Porównuj do siebie fakty oraz zwracaj uwagę na niezgodności.

Jeśli kłamstwo dotyczy odpowiedzi szerszej jak “tak” i “nie”, kłamca stara się często opowiedzieć nieprawdziwą historię w taki sposób, aby wydawała się ona prawdziwa dla odbiorcy (opis kolorów, smaków, zachowań, drobnych szczegółów itp.). Wypytuj o szczegóły - czas, otoczenie itp. Osoba kłamiąca może zacząć się plątać w swoich zeznaniach a jeśli nie - istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że 2 dni później nie będzie pamiętała już szczegółów swojej opowieści, a tylko jej ogólny zarys.
3
usprawiedliwianie się
Usprawiedliwianie się

Zwróć uwagę czy Twój rozmówca bardzo przystaje przy swojej odpowiedzi na zadane pytanie i stara się swoją odpowiedź usprawiedliwić. Jeśli osoba z którą rozmawiasz będzie szukała poparcia na swoją odpowiedź, wówczas istnieje prawdopodobieństwo, że coś ukrywa. Usprawiedliwienia szukają wyłącznie osoby winne.
4
oskarżanie kogoś
Oskarżanie

Zaobserwuj czy Twój rozmówca oskarża Ciebie o kłamstwo lub jakieś inne matactwo (pod warunkiem, że nigdy nic takiego nie zrobiłeś ani osoba ta nie ma powodów do oskarżania Ciebie o to). Bezpodstawne oskarżanie kogoś innego o pewne zachowania świadczy o właśnie takim zachowaniu przez oskarżającego. Zawsze porównujemy innych ludzi do nas samych. Jeśli ktoś kłamie lub zdradza wydaje mu się, że inni robią tak samo.

Dotyczy to każdego przypadku zachowania ludzkiego. Jeśli ktoś kradnie wówczas bardziej się boi, że sam zostanie okradziony. Ci, którzy nigdy nie kradną często zostawiają drzwi do domu otwarte, ponieważ nie biorą w ogóle pod uwagę, że ktoś chciałby im coś ukraść. Każdy sądzi według siebie.
5
kłótnia
Spytaj

Możesz również zapytać wprost: “Czy ty mnie okłamujesz”? Wiele osób czuje się bardzo źle, gdy jest przyłapana na kłamstwie. Często po zadaniu pytania wprost rozmówca chcąc zrzucić z siebie ciężar kłamstwa, przyznaje się do winy.
Wskazówki
  • Słuchaj swojego instynktu i instytucji. Możesz po prostu “wiedzieć”, że ktoś kłamie. Jeśli jednak nie jesteś pewien nie wyciągaj od razu pochopnych wniosków. Staraj się zdobyć dowody swojego przeczucia.
  • Staraj się być wyrozumiały i wysłuchaj wszystkich powodów dla których dana osoba Cię okłamała. Czy starała się Ciebie czymś nie urazić? Nie chciała Twojej złości lub rozczarowania?
  • Rozważ czy kłamstwo to nie było powodem Twojego zachowania. Może osoba, która Cię okłamała chciała coś osiągnąć na co Ty nie wyrażałeś zgody bez konkretnych powodów a było to bardzo ważne dla niej? Jest wiele osób z którymi ciężko dojść do porozumienia i kompromisu a jedynym sposobem na ich uzyskanie jest ucieczka właśnie do kłamstwa.
 3.5/5 (386 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (50)

anonim - 2015-10-27
z tym nie patrzeniem w oczy to nie prawda, kłamca zazwyczaj patrzy prosto na okłamywaną osobę (żeby ocenić czy udało mu się ją oszukać)
rydzio - 2015-02-17
Ciekawe czy uchował się ktoś kto mówi prawdę ? Z założenia każda informacja jest kłamstwem. No może tylko nekrologi są wyjątkiem Powiedzcie lepiej jak takiego wyjątka co nie kłamie znaleźć ?
frezja - 2015-02-17
Ja swoja tesciowa pozanalam juz na tyle dobrze ze nie musze sie bawic w analizowanie jej gestów i ruchów ciala podczas rozmowy,ja wiem ze ona jest fałszywa,to zycie pokazalo jak jest naprawde a nie tak jak ona mowi.Sama sie zdradzila juz nie raz ze zaprzeczyla swoim wlasnym zapewnieniom ze tego lub tamtego nie robi. Malo ktorej tesciowej mozna ufać.
Była żona - 2015-02-17
Co za bzdury!
Mój były mąż patrzył mi prosto w oczy kłamiąc jak z nut.
Przyłapywany na kolejnych kłamstwach odpowiadał wzruszając ramionami: "i co z tego".
Ewa Kłamacz - 2015-02-17
Wystarczy, że głosuje na PO i już wiadomo, iż mamy do czynienia z patologicznym łgarzem
romek - 2015-02-17
bzdury ja łapie sie za brode lub drapie po karku gdy mam jakis problem i musze pomyslec
hitler - 2015-02-17
no dziekuje - 25 lat prawie pod jednym dachem - ale ostatnio to budzi sie we mnie morderca
xcv - 2015-02-17
Jak rozpoznać kłamstwo? - Oglądać POlityków w tv
woooow - 2015-02-17
wypisz wymaluj tusk i komoruski!
obserwator - 2015-02-17
To w PO sami kłamcy
NERWOWYFLEGMATYK - 2015-02-16
wpatrywanie sie w kogos z wytrzeszczem maniaka moze powodawac mowiacego wlasnie takie nerwowe reakcje.Obserwujacy bedzie przekonany o nieszczerosci rozmowcy nieswiadom ze on sam wywolal te zachowania.
ss - 2015-02-16
ja jk widze posłow i rzad to juz wiem ze o kłamcy i oszusci
Luna - 2015-02-16
Jakieś głupoty tutaj wypisują, często zdarza się tak, że osoba która nie patrzy prosto w oczy podczas rozmowy po prostu się wstydzi, wtedy łatwiej się jej skupić na tym co mówi patrząc w bok.
gość - 2015-02-16
W tam pierdoły.... wystarczy przecież spojrzeć na Putina albo Ławrowa
100 obietnic - 2015-02-16
jak jest z PO, to na pewno kłamie cały czas i nic nie trzeba sprawdzać:/
tipek - 2015-02-16
Usprawiedliwienia szukają wyłącznie osoby winne. - to już jest totalna bzdura, aż takie generalizowanie jest zdecydowaną przesadą.
kill - 2014-11-24
Pomnik wolności zbudował niewolnik.
Aś - 2014-01-15

Nie wierze w to co tu piszą... Byłam z facetem, ktory doskonale kłamał, bo zależało mu tylko na seksie. Udawał moj ideał żebym mu zaufala i pojechała z nim na jakiś wyjazd, po niecalym miesiącu chodzenia. Ogolnie wciskał mi kity, ze jestem miłością jego życia ijakie to szczęście go nie spotkało. Nawet ślub juz ze mną planował!!! :P

feral - 2013-07-04
Ja splatam rece jak sie wstydze i moja kolezanka tez
Alina - 2013-07-03
Przykro tak pisać ale ten "artykuł" to pseudo psychologiczne brednie z dodatkiem zasłyszanych mitów z NLP. Tego typu wypowiedzi tworzą kiepska opinię o psychologii. Zgadzam się z niektórymi przedmówcami niech osoba, która chce coś napisać przeczyta choć jedną pozycję z tej dziedziny
efi5 - 2013-04-13
Kłamstwo jest wliczone w nasze życie.Osoba kłamiąca i nie szczera nie patrzy z reguły drugiej osobie w oczy.Jest stremowana, kręci się i patrzy wszędzie tylko nie w oczy rozmówcy.Zdarzyło mi się widzieć już takie sytuacje i potwierdzam te cechy kłamców.
zenek50zenek - 2013-03-11
wystarczy logicznie pomyśleć
Wzium - 2013-01-28
Stek bzdur. Nie mozna niczego w ten sposób generalizować. Każdy zestaw gestów w zależności od sytuacji oraz przyzwyczajeń lub tików danej osoby oznacza co innego. łatwo rozponać kiedy ktoś się denerwuje, czuje niezręcznie, wstydzi, gardzi, złości. Ale samo zjawisko kłamania nie jest takie jednoznaczne. Radziłabym autorowi poczytać więcej literatury na ten temat zamiast pisać co mu ślina na język przyniesie.;
babka - 2013-01-28
ten artykuł może wciągnąć odbiorcę w paranoję, czy na prawdę tylko ten co kradnie zamyka drzwi na klucz? a może ktoś słyszał o kradzieżach albo został okradziony i teraz stara się być ostrożniejszy, a splecione ręce mogą po prostu oznaczać problemy z górnym odcinkiem kręgosłupa i układamy w ten sposób odruchowo kończyny aby odciążyć i tak nadwyrężony już kark, diagnozy hehehe...
zenek50zenek - 2012-12-11
ja wole skojarzyc fakty
martakali2889 - 2012-10-25
Prędzej czy później kłamstwo i tak wychodzi na jaw. Nawet gdy nie będziemy go świadomi w danym momencie.
Specjalista - 2012-08-27
Artykul o klamstwie napisany przez klamcow :D
rex - 2012-04-15
kłamstwo zawsze można wykryć nawet u mistrzów kłamstwa zawsze jest coś co ich zdradza :)
Lightman :D - 2012-03-30
Niestety, ten artykuł to stek bzdur, odzwierciedlający głównie przekonania autora i nie mający nic wspólnego z rzetelną wiedzą:( Współczuję tym, którzy zaczną stosować powyższe "metody" w swoim życiu, macie wspaniałą szansę niesłusznie pomówić masę niewinnych osób. Tych, którzy są poważnie zainteresowane tematem kłamstwa i jego wykrywania odsyłam do dość obszernej literatury z tym związanej (np. autorstwa Paula Ekmana, gościa, który temu zagadnieniu poświęcił większość życia ). pozdrawiam
simi55 - 2012-01-04
baan to pisał jakiś laik nie mający pojęcia o czym mówi nigdy kłamca nie odrywa wzroku od rozmówcy zawsze chce wiedziec czy rozmówca uwierzył w kłamstwo to bardzo niewiarygodny artykół!!!
Argetlam - 2011-10-24
Całkiem dobrze opisane. Chociaż brakuje kilku mniej ważnych szczegółów takich jak np. kłamiącemu chce się iść do toalety lub musi się napić. Najważniejsze objawy kłamstwa wrzucili tutaj.
gadulka - 2011-06-26
mojego meza rodzina wiecznie klamie i bajki opowiada niczym basn nie wiadomo skad im sie to bierze najbardziej zenujacy jest fakt ze zawsze wybrna a ja tylko sie z moim mezem kloce o tych baranow. Tesciowej zycie oparte jest cale na klamstwie i dzieci najwidoczniej wyssaly to juz z mlekiem:))))
janas - 2011-05-31
Kłamstwo najłatwiej wykryć u osób uczciwych. Jeżeli ktoś jest hmmm mistrzem kłamstwa, to za nic nie wykryjemy łgarstwa. Wiem to po swoim przykładzie ;/
Boorka - 2011-04-22
do ktoś: z jego tzn jak ty kłamiesz to patrzysz w lewo. Jak ktoś kłamie to patrzy na swoje lewo.
ktoś - 2011-04-22
Kierowanie oczu w lewo i do góry patrząc z jego czy z mojej perspektywy???
gandi - 2010-12-19
Mowa niewerbalna mówi wiele o nas jednak można bardzo się pomylić odnośnie rzekomego przesłania. Uważam, że mowa niewerbalna została zbytnio zareklamowana przez współczesną psychologię i nie tylko.
Obo - 2010-10-28
Nie wszystko się zawsze sprawdza. Niektórzy podczas rozmowy wiercą się i kręcą chociaż wiem, że nie kłamią. Mają po prostu takie przyzwyczajenie. Sięganie dłoniął w kierunku głowy może świadczyć też i tym, że dana osoba krępuje się lub wstydzi.
andrys - 2010-06-12
ciekawe wiekszosc zeczy . ale ja tez lubie jakies zdarzenie opowiedziec z podekscytowaniem i szczegulowo i co ? znaczy ze lgam !!!
np2r kod z obrazka ;-) - 2010-06-04
te informacje na pewno się przydadzą.
JA - 2010-05-27
Z tym wzrokiem to nieprawda,jak ktos jest leworeczny to wyjdzie na to ze klamie
xxx - 2010-04-21
Większość to naturalny odruch człowieka.. A reszta.. czasem się sprawdza.
dominika ;d - 2010-02-25
DZięks
kam - 2009-11-23
Jak podejrzewasz, że ktoś kłamie przez gg to zadawaj mu pytania szczegółowe, gdzie dokładnie, o której, kogo widziałeś, kto był, co się działo, co ktoś mówił itp. Później jak go spotkasz to zapytaj o to samo. Jeśli zeznania będą się różnić to znaczy, że kłamał.
xd - 2009-11-23
Pomocy.! wie ktoś jak rozpoznać,że chłopak kłamie przez gg? błagam pomóżcie!!!
MAQ - 2009-11-22
migacz, charakterystyczne są błędy w pisowni i szybki ich poprawianie, niespójny tekst i długie odpowiedzi dla danej osoby. Oznacza to ze wymyśla lub sobie przypomina. Głowną rzeczą jest pisownia.
Gość - 2009-11-16
Przykro pisać, ale większość rad w tym artykule jest fałszywa. Jest znacznie więcej powodów do takiej mowy ciała niż kłamstwo. A jeśli chodzi o odwoływanie się do wyobraźni i ocenę ruchów gałek ocznych, to zdecydowanie nieprawda. Ponad 90% ludzi odwołuje się do przeszłych wydarzeń patrząc w lewo. Czyli do czegoś, co się faktycznie zdarzyło. Dlatego zanim kogoś zaczniemy podejrzewać, najpierw należy go dobrze skalibrować zadając pytania kontrolne. To nie jest łatwe, ale można się tego nauczyć.
Sarniak - 2009-11-02
Lol jak sie nie da... zreszta 'ą' i 'ę' nikt nie uzywa w tych czasach...
jak kogos znasz to latwo rozpoznac jak sie ten ktos czuje po samej pisowni; ... a jak ktos jest bardzo dobrym klamca to w tym momecie nie da sie tego okreslic nie widac mowy ciala itp.
Vi - 2009-02-16
No nie do końca tak, że "ą" i "ę", to jeszcze o niczym nie świadczy... :P Przez gg można owszem wykryć kłamstwo, trzeba tylko zwracać uwagę na szczegóły (ale szczegóły w treści a nie w formie - jeżeli ktoś Ci opowiada jakieś niestworzone historie, trzeba zwrócić uwagę na konkretne fakty i zacząć je sprawdzać czy to się trzyma kupy (może taki przykład dosyć przejaskrawiony i jak z filmów kryminalnych - że np. ktoś Ci pisze że był w operze tego dnia, a po sprawdzeniu repertuaru okazuje sie że opera tego dnia była zamknięta, więc widać że kłamie)
Lol - 2009-02-09
Ta jasne, ktoś kto kłamie nie zważa na pisanie ą i ę itp... wiesz co? na piśmie nie da się określić, czy ktoś kłamie. Nie wiem, czy przy rozmowie, ale przy piśmie na pewno nie.
migaacz - 2009-01-14
a są jakieś sposoby wykrywania kłamstwa poprzez rozmowę przez telefon lub pisaniem na gg lub sms??
Lista produktów oferowanych przez akwizytorów – zwykle osobom starszym – jest długa: dietetyczne patelnie, okulary...
Jak nie dać się oszukać akwizytorom?
Lista produktów oferowanych przez akwizytorów – zwykle...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt