Tutaj jesteś: Sport i Fitness > Sporty > Sporty Zimowe > Nauka jazdy na łyżwach

Nauka jazdy na łyżwach

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3.5/5 (20 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Aby nauczyć się jeździć na łyżwach trzeba pamiętać o kilku rzeczach. Nie da się tak po prostu założyć łyżew, wejść na lód i jeździć. Oto kilka porad dotyczących pierwszych doświadczeń z łyżwami. Pamiętaj, żeby nie poddawać się od razu. Zawsze trzeba się wszystkiego nauczyć. Zatem wkroczmy na lodowiska, zanim nadejdzie wiosna.
1
Zanim wyjdziesz na lodowisko upewnij się, że Twoje łyżwy są dobrze dopasowane do rozmiaru stopy. Dokładne zawiązanie łyżew do stopy jest równie istotne. Noga nie powinna uciekać z łyżwy i w niej 'latać'. Powinna dobrze opinać stopę i kostkę.
2
Dobrze też dobrać odpowiedni rodzaj łyżew. Mówi się, że dla początkujących najlepsze będą łyżwy do jazdy figurowej. Posiadają one z przodu płozy ząbki, które mogą być bardzo pomocne przy podnoszeniu się i zatrzymywaniu. Dodatkowo wysoki but chroni kostkę. Jednak wspomniane ząbki mają swoje minusy. Początkujący łyżwiarz może się na nich potykać, a co za tym idzie przewracać.
Możemy też zdecydować się na łyżwy hokejowe. Są one węższe i krótsze niż poprzednio wspomniane figurówki. W hokejówkach płozy nie mają czubków. Dlatego też wbrew powszechnej opinii bardzo dużo początkujących łyżwiarzy decyduje się właśnie na ten rodzaj łyżew. Można na nich też dużo szybciej jeździć - ale najpierw trzeba się nauczyć oczywiście, co na hokejówkach naprawdę powinno pójść najszybciej. Dla osób rozpoczynających dopiero swoją przygodę z łyżwami polecam więc właśnie ten rodzaj łyżew. Są też łyżwy do jazdy szybkiej, tzw. panczeny. Ale są one przeznaczone tylko dla wprawionych łyżwiarzy.
Jakie są ćwiczenia przygotowujące do gry w koszykówkę?
Jak skakać wyżej?
Jakie sporty są najlepsze dla osób cierpiących na bóle kręgosłupa?
Jak nauczyć się jazdy na waveboardzie?
3
Poćwicz upadanie i wstawanie z lodu. Ugnij kolana i zrób głęboki przysiad. Przechyl się lekko na jedną stronę i nachyl się lekko do przodu, gdy będziesz spadać. Połóż dłonie tuż przed kolanami i obróć się na dłoniach i kolanach. Jedną stopę umieść między dłońmi. Następnie dołącz do niej drugą. Odepchnij się rękami od podłoża i wstań.
4
Podejdź do bandy. Zdejmij ochraniacze z ostrzy łyżew i powoli trzymając się bandy wejdź na lodowisko.
5
Cały czas trzymaj się bandy. Postaraj się ujść kawałek od wejścia na lodowisko, aby nie zawadzać wchodzącym i wychodzącym. Pierwsze kroki na lodzie dla niektórych mogą być fascynujące, dla innych przerażające. Ale nie poddawaj się. Jazda na łyżwach to naprawdę fajna sprawa.
6
Teraz odważ się puścić bandę. Lekko się od niej odsuń. Ugnij lekko kolana. Nie wymachuj rękami. Jeśli jeździsz na łyżworolkach lub rolkach powinno Ci pójść łatwo.
7
Zrób głęboki przysiad. Ręce i powinny być mniej więcej na jednym poziomie z pośladkami. Wyćwiczysz mniej więcej utrzymywanie równowagi. Musisz czuć się pewnie stojąc na lodzie i robiąc przysiady. Na razie nie poruszaj się. Może sobie teraz pomyślisz, że robienie przysiadów w miejscu to żadna sztuka, ale uwierz mi, że na lodowisku to wygląda zupełnie inaczej. Naucz się balansować ciało. Dopiero potem będziemy się poruszać po lodzie.
8
Pamiętasz jak ćwiczyłeś upadanie? Teraz sprawdź jak Ci to pójdzie na lodzie. Trudniej, prawda?
9
Łyżwy prawdopodobnie będą się ślizgać. Możesz też stanąć na stopach i oprzeć się dłońmi o lód. Umieść dłonie między łyżwami i podnieś się. Najpierw jedna, potem druga stopa. Może w ten sposób będzie Ci łatwiej.
10
Spróbuj przejść się po lodzie. Spróbuj się odepchnąć i pojechać kawałek na dwóch nogach. Ćwicz utrzymywanie równowagi.
11
Jak się zatrzymać? Rozszerz lekko nogi. Skręć łyżwy tak, aby ich przednia część skierowane była do środka. W tym samym czasie odchyl lekko ciało do tyłu. Możesz też ugiąć jedną nogę w kolanie i jechać na jednej łyżwie. Drugą łyżwę ułóż prostopadle do pierwszej i hamuj nią. Wszystko wymaga praktyki oczywiście.
12
Po tych ćwiczeniach, które jednym zajmują więcej innym mniej czasu pora na prawdziwe jeżdżenie po lodzie. Najpierw maszeruj w miejscu. Następnie zacznij maszerować i przemieszczać się do przodu. Odpychaj się od tafli lodu raz jedną raz drugą nogą wewnętrzną krawędzią łyżew, aby zbliżyć do siebie ugięte kolana. Wykonuj ruchy biodrami, jakbyś nimi falował.
13
Pamiętaj, że jazda na łyżwach jest zabawą. Ciesz się tym! Nie poddawaj się po pierwszych niepowodzeniach. Nie od razu Rzym zbudowano! Możesz też założyć ochraniacze na nadgarstki czy kolana stawiając pierwsze kroki na lodowisku. Życzę przyjemnej jazdy!
 3.5/5 (20 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (7)

stumper - 2016-01-08
Po pierwsze to na lodzie trenuj równowagę, chodź na tzw. bociana szeroko ręce i wysoko kolana, potem to samo ale z głębokim przysiadem i na koniec z przysiadu spróbuj podskoczyć i wylądować na dwie nogi!!!
Po drugie naucz się zatrzymywać- ciągnąć czubek łyżwy za sobą, potem bokiem.
Po trzecie zaczynaj na hokejówkach!!!
tajemnicza - 2015-01-13
To że na figurówkach jeździ się wolniej niż na hokejówkach to nie prawda ja mam figurówki i jeździ mi się w nich o wiele szybciej :-D Jak nauczyłam się jeździć? Po prostu weszłam na lód poodpychałam się trochę. A po 10 min gdy nabrałam trochę wprawy jeździłam dość szybko :-D
lazy - 2014-02-05
Ciekawe co było jak Cię puściła!?
Eliza - 2014-02-02
Ja dzisiaj byłam na łyżwach. wcale nawet nie umiałam ustać .Cały czas się przewracałam . Może ktoś doradzi jak się nauczyć jeździć
Iwuś - 2013-01-30
byłam dziś na łyżwach, tragedia.... ale zarazem ubaw po pachy, zwłaszcza dla obserwujacych i wprawionych łyżwiarzy...
zigitrn - 2013-01-22
Zasada taka sama jak na rolkach, wystarczy trzymać pion i się odpychać
Martiś - 2012-02-02
To nie prawda , że się nie da wejść na lud i jeździć !
Ja byłam dzisiaj pierwszy raz na lodowisku i weszłam na lód i koleżanka chwyciła mnie za rękę i sobie jechałam !
Byłam pewna siebie i wiedziałam , że jazda na łyżwach nie jest taka trudna . Miałam rację !
 
Nie sposób ukryć, że nie da się uprawiać tego sportu bez dobrze dobranej odzieży. Ubranie na stok diametralnie różni...
Jak się ubrać na narty?
Nie sposób ukryć, że nie da się uprawiać tego sportu bez dobrze dobranej odzieży...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt