Tutaj jesteś: Kultura i Społeczeństwo > Zjawiska Paranormalne > Tajemnicze zjawiska > Jak wywołać świadomy sen?

Jak wywołać świadomy sen?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 4.8/5 (115 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Świadomy sen to nic innego jak świadomość tego, że właśnie śnisz. Świadomość ta może mieć różny stopień, począwszy od przebłysku (który jest tak krótki i ulotny, że ciężko go nazwać w pełni świadomym), aż po pełne zadawanie sobie sprawy ze snu, w którym się obecnie znajdujesz. Świadomy sen może również kształtować sny, ich strukturę, bohaterów, kierunek.
Stopień świadomości zależy w znacznej mierze od danej osoby, jej zdolności i umiejętności. Można się go jednak nauczyć. Jak wywoływać takie sny, dowiesz się poniżej.
1

W trakcie dnia co jakiś czas zadawaj sobie pytanie „Czy właśnie śnię?” i przeprowadzaj różnego rodzaju testy (np. uszczypnij się w dłoń, itp.) Jeśli wyrobisz w sobie ten nawyk, automatycznie będziesz go również powtarzać podczas snu.

2

Prowadź dziennik snów. To prawdopodobnie najważniejszy krok w całym procesie świadomego śnienia. Trzymaj dziennik w pobliżu łóżka i zapisuj w nim sny natychmiast po przebudzeniu (choćby miało to nastąpić w środku nocy). Zamiast notesu możesz również skorzystać z dyktafonu. Dziennik snów (w postaci pisemnej lub dźwiękowej) pozwoli ci zidentyfikować pewne wspólne elementy snów (ludzi z przeszłości, powtarzające się miejsca itp.) i dać swojemu mózgowi sygnał, że ma podejść serio do kwestii zapamiętywania snów.

3

Naucz się, kiedy najlepiej zapaść w świadomy sen. Znając swoje senne przyzwyczajenia, możesz tak zaplanować cały proces zasypiania, by zwiększyć szansę na świadomy sen.

  • Badacze zdecydowanie zalecają kilkugodzinną drzemkę po przebudzeniu się rano. Wówczas świadome sny pojawiają się najczęściej.

  • Świadomy sen jest ściśle związany z fazą REM. Jest ona znacznie głębsza tuż przed całkowitym wybudzeniem (choć niektóre z badań wykazały, że ludzie potrafią śnić nawet po wybudzeniu ze snu, który nie osiągnął tej fazy).

  • Sny zazwyczaj pojawiają się w 60-minutowych cyklach. Jeśli zależy ci na pamiętaniu snu, najlepiej budzić się w trakcie trwania jednego z tych cyklów (przerwane sny zazwyczaj pamiętamy najlepiej).

Jak czytać z dłoni?
Jak czytać runy?
Jak wróżyć z kart?
Jak wróżyć z wahadełka?
4

Technika MILD.

  • Ustaw budzik tak, by obudził cię 4 ½, 6 lub 7 ½ godziny po zaśnięciu.

  • Kiedy obudzi cię dźwięk budzika, staraj się w maksymalnym stopniu przypomnieć sobie swój sen.

  • Gdy stwierdzisz, że nie jesteś w stanie przypomnieć sobie więcej szczegółów, połóż się z powrotem spać, odtwarzając w wyobraźni swój poprzedni sen i cały czas będąc świadomym tego, że śnisz. Powtarzaj sobie: „Będę świadomy/-a tego, że śnię” (lub coś w tym stylu). Rób tak dopóki naprawdę nie zaśniesz.

  • Gdy podczas próby zaśnięcia w twoim umyśle pojawią się jakieś inne, niezwiązane z tematem myśli, ponownie zacznij wizualizować sobie sen i powtarzać, że tym razem będziesz śnić świadomie. Nie martw się, jeśli z początku proces ten nie będzie przynosił efektów. Im dłużej będziesz pracować nad tą techniką, tym szybciej i skuteczniej wywołasz świadomy sen.

5

Technika WBTB.

Jest to jeden z najbardziej skutecznych sposobów na świadomy sen.

  • Połóż się spać.

  • Ustaw budzik tak, by zadzwonił 5 godzin po twoim zaśnięciu.

  • Po przebudzeniu, pozostań przytomny przez godzinę, skupiając swój umysł tylko i wyłącznie na świadomym śnieniu.

  • Ponownie połóż się spać stosując przed zaśnięciem opisaną powyżej technikę MILD.

6

Technika WILD.

W skrócie polega ona na tym, by w trakcie zasypiania swoją świadomość z momentu tuż po przebudzeniu przenieść prosto do fazy REM, czyli od razu zapaść w świadomy sen.

  • Najprostszym sposobem wcielenia tej techniki w życie jest popołudniowa drzemka lub spanie tylko po 3-7 godzin.

  • Staraj się medytować przed zaśnięciem, by wprowadzić się w spokojny, ale jednocześnie skupiony stan. Możesz próbować liczyć swoje oddechy, wyobrażać sobie spadające gwiazdy, podróżować w myślach przez wszechświat lub wyobrażać sobie, że znajdujesz się w cichym, dźwiękoszczelnym pomieszczeniu.

  • Słuchaj płyty z dźwiękami wprowadzającymi w stan Theta. To najprostszy sposób na osiągnięcie fazy REM.

7

Medytacja Diamentowej Drogi.

Jest kolejnym sposobem na świadomy sen.
Medytując staraj się wyobrazić sobie swoje życie (zarówno rzeczywiste, jak i senne) jako fasety (boki) diamentu. Niektórzy wolą nazywać ten „diament” Wszechświatem, inni Bogiem, jeszcze inni Duchem. Kluczową kwestią nie jest jednak nazewnictwo, ale uświadomienie sobie, że życie nie ogranicza się do jednego miejsca i czasu. Tylko nasza percepcja dzieli wydarzenia na rzeczywiste i urojone. Tak jak w przypadku diamentu, którego każda faseta wydaje się osobną częścią, jednak wszystkie są ze sobą połączone, tak samo nasze życie realne i senne są częścią tego samego „ciała”. Pamiętaj, że to tylko niewielka modyfikacja twojego spojrzenia na świat, jednak jej efekt może pomóc ci śnić świadomie.

8

Wyobraź sobie siebie jako bohatera świadomego snu.

Możesz zapoznać się z informacjami dostępnymi w internecie, poczytać specjalistyczne książki lub obejrzeć kilka filmów bazujących na idei świadomego snu (Incepcja, Vanilla Sky). Wykorzystaj te wizje, by wyobrazić sobie siebie śniącego świadomie.

9

Wyrób w sobie nawyk robienia testów rzeczywistości.
Rób przynajmniej trzy takie testy, kiedy coś wyda ci się nierzeczywiste, irytujące lub bezsensowne i wciel ten nawyk także sny. Pomoże ci on określić, kiedy śnisz, a co za tym idzie – zacząć śnić świadomie. Pamiętaj, że jedynym sposobem na opanowanie tej metody we śnie jest regularne powtarzanie jej w rzeczywistym życiu.
Innym sposobem określania czy jest się właśnie w trakcie snu jest szukanie charakterystycznych znaków (powtarzających się w wielu snach) lub elementów, które normalnie nie występują w rzeczywistości.
Wyrobienie w sobie tego rodzaju spostrzegawczości w połączeniu z testami rzeczywistości umożliwia wywołanie i podtrzymanie świadomego snu.

10

Niektóre testy rzeczywistości:

  • patrzenie na zegar i sprawdzanie, czy jego wskazówki pozostają nieruchome

  • patrzenie na fragment tekstu, następnie odwracanie od niego wzroku i ponowne sprawdzanie, czy tekst pozostał taki sam

  • włączanie i wyłączanie światła

  • patrzenie w lustro (we śnie twoje odbicie będzie rozmazane lub w ogóle się nie pojawi)

  • próba oddychania z zatkanym nosem

  • patrzenie na swoją dłoń i zadawanie sobie pytania „czy ja śnię?” (we śnie dłoń będzie miała więcej lub mniej niż 5 palców)

  • szczypanie się w rękę lub stukanie palcem w dłoń (we śnie nie będziesz mieć świadomości swojego ciała)

  • opieranie się o ściany (w snach często będziesz mógł przez nie przechodzić).

11

Staraj się podtrzymać świadomy sen odchylając swoje ciało do tyłu lub pocierając dłonie. Gdy zobaczysz, że obraz zaczyna się rozmywać, a sen kończyć, spójrz w dół i postaraj się zwizualizować sobie całe otoczenie, z powrotem przywołując sen.

12

Zawsze pamiętaj jaki jest twój cel i nie poddawaj się mimo początkowych trudności.

13

Podczas zasypiania słuchaj tzw. tonów binauralnych, pozwalających osiągnąć głębsze stany umysłu. Pozwalają one sprowadzić częstotliwość fal mózgowych do tej, która panuje w trakcie snu. Szukaj tonów wprowadzających w stan theta. W stan relaksu wprowadzą cie tony alpha i delta.

14

Przeglądnij dziennik snów. Zidentyfikuj schematy, które się powtarzają. Pozwoli ci to odróżnić sen od jawy.

Przeczytaj teraz: Jak postawić tarota?
 4.8/5 (115 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (17)

Bodzio - 2016-08-25
po 1sze by śnić świadomie musisz bardzo tego chcieć siła tkwi w tobie a ty dajesz mózgowi sygnał po 2gie jesteś marzycielem? to też daje duże szanse po 3 buduj wyobraznie to dośc ważny krok tyle z mojej strony. Mi się zdarza kontrolować sen wiem ze snie i robie co chce jak narazie żadko ale jest bosko :) Pozdrawiam As..
hania - 2016-08-16
maże by mieć świadomy sen ale niewiem jak to zrobić kto mi powie :(
Wiktoria - 2013-10-28
Chciałabym spróbować samobójstwa we śnie :O To normalne? W sensie. chciałabym skoczyć z bardzo wysokiego budynku żeby zobaczyć co się wtedy czuje ;/ Nie jestem pewna czy to narmalne dlatego się pytam. (chciałabym też spróbować kogoś zabić ale to akurat wiem, ze jest dziwne więc nawet nie pytam..)
sonia - 2013-02-16
heh ja od dzis bede sie tego uczyc. Ciekawe jakie to uczucie miec swiadomy sen ...
majkaku.95 - 2012-12-13

Udało mi się to kilka razy. Przed zaśnięciem musiałam się bardzo skupić na tym, że wszystko co teraz zobaczę, a nie będzie wstawaniem z łóżka rano, będzie, po prostu musi być snem; że cokolwiek by się działo, to mi się śni. Kiedy sen się już zaczął zwykle potrzebowałam chwili, żeby uświadomić sobie, że śnię i czułam pęd do robienia rzeczy, których nie robiłabym w zwyczajnych warunkach, ale sen jak to sen pędził sobie własnym torem i to, że śnię musiałam sobie uświadamiać jeszcze kilka razy :).

martakali2889 - 2012-12-12
W domu zaczną się zastanawiać czy padło mi już na głowę.
zigitrn - 2012-12-12
A później jak w incepcji, czy ja śnie czy żyję i skacze z okna... nie dziękuję :D
Marko - 2012-08-29
Ludzie to działa rewelacyjnie, ja po kilku tygodniach systematycznych ćwiczeń prawie codziennie mam jakiś świadomy sen xD normalnie tak to wyćwiczyłem, że sam w to nie wierzę. Nie można się tylko poddawać. Najlepsze jest to, że mając w pełni świadomy sen, nie tylko możemy robić co nam się podoba (np. latać w kosmosie rowerem ;D), ale także pokonywać własny słabości jak np. wystąpienia publiczne - to REWELACJA !! Bardzo dobry art, ja polecam jeszcze każdemu ten darmowy kurs - http://miejcel.pl/darmowy-kurs-swiadomego-snienia/ ja się z niego uczyłem i również sporo nowych rzeczy się dowiedziałem. Pozdrawiam serdecznie !
Spioch - 2012-08-16
Robilem testy, autosugestie i stosowalem tehcnike mild. W 1. W ogole nie moglem zasnac. Sprobuje drugiego dnia. Jedyne co bylo fajne to to ze od czasu do czasu jakby odlatywalem :
Bo ja wiem.. - 2012-08-07
Przeczytałam całe i nie rozumiem ..Mam przejść każdy krok po kolei?Czy wybrać jeden z nich?W ogóle nie czaję..ten "Damian" pisze o jakiejś metodzie ld a u góry nic o takiej nie ma..czy ta cała to jest metoda ld..
damian - 2012-07-05
LD cos pieknego !
poczytalem troszke o technikach LD i przez dwa dni baaardzo intensywnie stosowalem rozne techniki , testy rzeczywistowsci , autosugestie , ciagle powtarzalem sobie ze bede mial swiadomy sen .
2 giego dnia spalem sobie spokojnie i nagle sie obudzilem .. tzn tak mi sie wydawalo dopogi nie zobaczylem ze w moim pokoju stoi moja siostra i kuzynka .. nagle zapalilo sie swiiatlo one sie zasmialy i krzyknely BUUUU .

a ja uswiadomilem sobie ze wlasnie doswiadczam sswiadomego snu !!!
strasznie podekscytowany powiedzialem do nich ze jesli to moj sen to przeciez mozemy zrobic wszystko , otworzylem okno i po prostu sobie przez nie wylecialem razem z rozradowanymi dziewczynami ...

caly LD nie trwal dlugo , chyba z powodu podniecenie samym osiagnieciem LD nagle sen sie rozplynol ale i tak bylo to moze 10 min swietnej zabawy !

probuje dalej , to najlepszy high jaki mialem w zyciu !

wszystkim prubujacym zycze powodzenia i cierpliwosci !
ferris85 - 2012-05-08

Jak mi się coś śni i się w trakcie obudzę, to potrafię wrócić do tego samego snu i nakierować go w taką stronę na jaką mam ochotę :) Ale raczej rzadko coś takiego mi się przydarza.

bebiko - 2012-04-27
Dzisiaj miałem 3 sny.Po każdym z nich analizowałem je(dalej we śnie) w końcu porównując je i mysląc co je wywołało(też we śnie). Dziwne ;/
Soshee - 2012-01-10
Dzisiaj miałam przypadkowo świadomy sen, ale zanim zdążyłam coś zrobić to już się wybudziłam. Najgorsze jest to, że kiedy chcę coś zrobić cały czas coś mi to uniemożliwia. Może potrenuję to z medytacją - medytacja mi nieźle wychodzi.
lugruk - 2011-10-27

Ja też spróbuję, strasznie ciekawie to brzmi ...;)

aga - 2011-10-02
milam dzisiaj przez pol sekundy swiadomy sen zlapalam sie za nos we snie i moglam oddychac i nagle poczulam jak przechodzi przezemnie energia i podeksycytowanie bylam tak szczesliwa jak nigdy w zyciu...i nagle...jestem w swoim pokoju lapie sie za nos i co?nico...nie moge oddychac potem oróbuje wsadzic reke w sciane i sie tylko walnelam ale co gorsza gdy milam ld to nie zdarzylam nic powiedziec i zrobic nic po prostu nic!!!mam nadzieje ze dzis sieuda bede probowac tych sposobow...
11-latka - 2011-07-04
Super ja kocham świadome śnienie jeszcze nie wypróbowałam tych technik ,ale dziś wypróbuje mam nadzieje ,że sie uda!
 
Alfabet runiczny wywodzi się ze starej tradycji germańskiej. Runy uważane były za przedmioty magiczne, dawały możliwość...
Jak czytać runy?
Alfabet runiczny wywodzi się ze starej tradycji germańskiej. Runy uważane były za...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt