Tutaj jesteś: Motoryzacja > Zakup Samochodu > Zakup Samochodu Używanego > Jakich formalności dopełnić po zakupie używanego samochodu?

Jakich formalności dopełnić po zakupie używanego samochodu?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 4.1/5 (14 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Samo kupno samochodu to dopiero początek bieganiny. Odebranie kluczyków, dokumentów i przekazanie pieniędzy osobie, od której kupujemy auto nie kończy formalności. Po podpisaniu umowy kupna-sprzedaży będziesz musiał załatwić jeszcze kilka spraw, dzięki którym bez problemu będziesz mógł cieszyć się samochodem. Poniżej znajdziesz wskazówki, które krok po kroku pomogą ci dopełnić wszelkich formalności i uniknąć niepotrzebnych kłopotów.
Rzeczy, których potrzebujesz:
cierpliwość, cierpliwość, cierpliwość...
1
Jeżeli w dniu zakupu OC nie jest już ważne, powinieneś wykupić 30-dniową polisę OC, aby móc dojechać do domu „na kołach”. Jeżeli nie chcesz jej kontynuować i wolisz zmienić ubezpieczyciela, nie musisz jej wypowiadać – nie zostaje ona przedłużona automatycznie. Jeżeli nie chcesz kupować takiego ubezpieczenia – pozostaje tylko laweta, ale ważnego OC i tak będziesz potrzebować przy rejestracji.
2
W ciągu 14 dni od daty zakupu samochodu powinieneś udać się do właściwego dla twojego miejsca zamieszkania Urzędu Skarbowego i zapłacić podatek od czynności cywilno-prawnych. W przypadku samochodów wynosi on 2% wartości rynkowej auta. Dla tych, których wszelkie urzędy przerażają – to naprawdę bardzo proste. W odpowiednim okienku zapytaj o stosowny druk, wypełnij go, a następnie pani w okienku wyliczy kwotę podatku do zapłaty i z rachunkiem odeśle do kasy. Zapłać i możesz opuścić urząd.
3
Obowiązek zapłacenia podatku dotyczy tych, którzy kupili samochód od osoby prywatnej, zwykle właściciela. Jeżeli natomiast nabyłeś swoje auto w komisie, to komisant, jako osoba prawna, ma obowiązek uiścić tą opłatę.
Jak kupić auto w Niemczech?
Jak sprawdzić rzeczywisty przebieg samochodu?
Jak kupić samochód w Anglii?
Jak negocjować cenę samochodu?
4
Na zarejestrowanie swojego nowego nabytku masz trochę więcej czasu – 30 dni od daty kupna. W tym celu udaj się do Wydziału Komunikacji, gdzie będziesz musiał wypełnić odpowiedni wniosek. Musisz zabrać też ze sobą stare tablice rejestracyjne. Oprócz nich weź: dowód osobisty, umowę sprzedaży bądź inny dowód własności pojazdu, dowód rejestracyjny z ważnym przeglądem technicznym (względnie – decyzja o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu), kartę pojazdu, jeżeli została wydana, ważną polisę OC.
5
Rejestrowanie pojazdu może potrwać do miesiąca, a na ten okres otrzymasz tymczasowy dowód rejestracyjny oraz nowe tablice.
6
Podobnie 30 dni masz na wypowiedzenie polisy OC poprzedniego właściciela (o ile oczywiście była ważna w momencie zakupu). W tym czasie powinieneś zawrzeć nową, a starą wypowiedzieć drogą pisemną, lub udając się do najbliższego oddziału danej firmy ubezpieczeniowej. Liczy się data wpłynięcia wypowiedzenia do firmy.
7
Aby zawrzeć umowę OC, pojazd musi być już zarejestrowany na ciebie.
8
Chcąc ułatwić sobie porównanie ofert, możesz skorzystać z kalkulatorów dostępnych na stronach internetowych firm ubezpieczeniowych, bądź zamówić kontakt telefoniczny. Poproś o przesłanie wyliczenia składki na twój adres e-mail.
9
Możesz zdecydować się też na dodatkowe ubezpieczenie AC, jeżeli twój pojazd nie ma więcej, niż 10 lat. Składka wtedy znacznie wzrasta, ale ty też śpisz spokojniej.
10
Jeżeli zawierasz umowę OC telefonicznie lub przez Internet, do czasu otrzymania pocztą dokumentów, zabieraj ze sobą potwierdzenie zawarcia polisy, które otrzymasz niemal natychmiast pocztą elektroniczną, w każdą podróż samochodem.
Przeczytaj teraz: Jak odczytać VIN?
 4.1/5 (14 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (3)

ubezpieczony - 2016-02-11
Mój samochód ma 17 lat i ma AC. Co za bzdura z tym, że samochód ma mieć nie więcej niż 10 lat. Starszych samochodów nikt nie naprawia? Chyba autor artykułu za dużo zarabia...
jazda2 - 2015-11-25
"W tym celu udaj się do Wydziału Komunikacji, gdzie będziesz musiał wypełnić odpowiedni wniosek."
to jak by powiedzieć wsiądź do rakiety i poleć na księżyc.

Drogi autorze tracisz mój i swój czas na pisanie dyrdymał. Chcesz pisać napisz konkretnie i dokładnie jakie to dokumenty
HeronX - 2015-07-15
Punkt 4 sprzeczny z p.7 - przy rejestracji potrzebujesz polisy OC, ale żeby mieć polisę OC, musisz mieć pojazd zarejestrowany na siebie.
Chyba każdy z nas marzy o nowiutkim samochodzie. Marzenia te przybierają na sile zwłaszcza wtedy, gdy stary samochód...
Jak sprawdzić czy auto nie jest kradzione?
Chyba każdy z nas marzy o nowiutkim samochodzie. Marzenia...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt