Tutaj jesteś: Zdrowie > Choroby i Leczenie > Kontuzje Sportowe > Jak leczyć skręconą kostkę?

Jak leczyć skręconą kostkę?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 2.8/5 (321 ocen)
Oceń 
Udostępnij

Kostka jest częścią ciała, którą łatwo skręcić. Prawie każdy z nas miał ją skręconą - jak nie w dorosłym życiu, to z pewnością w dzieciństwie. Poniżej przedstawiam krok po kroku jak leczyć skręconą kostkę oraz jej objawy.

Objawy skręcenia kostki I stopnia:

- niewielki ból
- obrzęk, opuchlizna okolicy stawu,
- delikatny ból podczas chodzenia

Objawy skręcenia kostki II i III-go stopnia - rozerwanie torebki stawowej, więzadeł stabilizujących staw:

- duży ból przy próbie ruchu stopą
- duży obrzęk
- podskórny krwiak/ siniak w okolicy stawu

1

Pierwsza pomoc i leczenie

Podnieś kostkę na wysokość piersi (połóż się lub usiądź z nogami opartymi o stół). W takiej pozycji powinieneś spędzać teraz jak najwięcej czasu. Im dłużej będziesz odpoczywać, tym szybciej kostka się zregeneruje.

2

Przyłóż do kostki woreczek z lodem lub zimny kompres na 30 minut. Po pół godzinie przerwy przyłóż lód na kolejne 30 minut. Kompresy przykładaj co pół godziny na 30 minut przez pierwsze 48-72 godziny od czasu skręcenia kostki. Lód powoduje zwężenie naczyń krwionośnych. Kiedy naczynia krwionośne są zwężone, wówczas zanika opuchlizna i zasinienie. W aptekach można kupić specjalne cold packi służące do kiroterapi miejscowej.

3

Skonsultuj się z lekarzem, jeśli opuchlizna jest duża. Lekarz zbada kostkę i możliwe, że zleci wykonanie zdjęcia rentgenowskiego, aby sprawdzić, czy kostka nie jest zwichnięta, złamana i czy nie wymaga nastawienia.

4
Sprawdzaj co 12 godzin czy paznokcie u stopy nie są sine. Dzięki temu będziesz wiedzieć, czy masz prawidłowe krążenie krwi w nodze.
Jak leczyć ból kolan w sposób naturalny?
Sposoby na siniaki i stłuczenia
Jak zabandażować kostkę?
Jak zabandażować rękę?
Ostrzeżenia
  • Jak już zawiążesz bandaż na zwichniętej kostce, upewnij się, że nie jest on zbyt ciasny. Kostka powinna być tak zabandażowana, aby można było włożyć palec pod bandaż. Zawiązanie bandaża zbyt mocno może spowodować ograniczenie dopływu krwi do stopy oraz podrażniać uszkodzoną już kostkę.
  • W pierwszych dniach po urazie nie wolno stosować ciepłych okładów ani maści rozgrzewających - może to nasilić ból, spowodować macerację naskórka i wydłużyć leczenie.
Wskazówki
  • Aby sprawdzić krążenie w stopie, naciśnij paznokieć u dużego palca. Jak tylko zwolnisz uścisk twój paznokieć powinien zrobić się różowy. Jeśli paznokieć nie zrobi się różowy po 6 sekundach, oznacza to, że masz zbyt słabe krążenie w stopie. Wówczas udaj się niezwłocznie do lekarza lub na pogotowie.
  • Jeśli nie jesteś pewien co do koloru paznokcia, powyższą czynność wypróbuj na zdrowej nodze, a następnie porównaj wynik z paznokciem w drugiej nodze (tej, w której masz zwichniętą kostkę).
  • Porównaj puls w stopie chorej i zdrowej.
5
Sprawdź puls w stopie. Połóż koniuszki palców na skraju stopy, około 5 cm poniżej wewnętrznej strony kostki. Powinieneś wyczuć puls. Jeśli puls jest słaby i nitkowaty wówczas należy skonsultować się z lekarzem.
6
Spójrz na stopę. Upewnij się, że nie jest szara lub sina. Jeśli tak jest, to znaczy, że masz słabe krążenie w stopie. Nawet jeśli masz skręconą kostkę, to krążenie powinno być na tyle sprawne, aby twoja stopa była w normalnym, lekko różowym kolorze.
7
Zapytaj lekarza o środki przeciwbólowe np. paracetamol lub aspiryna. Nigdy nie zażywaj więcej niż 8 tabletek w ciągu 24 godzin.
8
Po 2-3 dniach od czas skręcenia kostki przykładaj do niej ciepłe kompresy lub termofor, przez 30 minut co pół godziny (lub tak długo jak zaleci lekarz).
9
Owiń kostkę bandażem elastycznym kiedy jesteś na nogach (chodzisz, spacerujesz itp). Użyj długiego bandaża o szerokości około 5-8 cm. Zacznij owijać bandaż wokół nogi na wysokości ok 20 cm nad kostką.
10

Jeśli musisz chodzić od razu po skręceniu kostki zrób sobie prowizoryczną szynę

Do zrobienia szyny użyj buta. Rozsznuruj sznurówki, jednak ich nie ściągaj. Zwiń chustę lub ręcznik, tak jak temblak. Złożony materiał włóż do buta, kładąc go na środku na podbiciu stopy. Następnie włóż nogę do buta, chwyć dwa końce materiału, przewiąż je na krzyż za kostką i znów na krzyż z przodu kostki. Krzyżuj materiał raz z przodu, raz z tyłu, kierując się ku górze nogi. Na końcu zwiąż ze sobą obydwa końce. Chodź wolno, starając się większość ciężaru ciała dawać na zdrową nogę. Nie ściągaj prowizorycznej szyny, dopóki nie będziesz mógł usiąść/położyć się i odpocząć.

11
Jak tylko będziesz mieć możliwość musisz sobie kupić (lub pożyczyć) kule łokciowe, aby maksymalnie odciążyć nogę oraz profesjonalny stabilizator kostki.
Wskazówki
Ostrzeżenia
Przeczytaj teraz: Jak zabandażować kostkę?
 2.8/5 (321 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (3)

Jacek - 2013-12-02
Na różnego rodzaju kontuzje stosowałem zawsze żel dip rilif. Zaufałem mu i przy każdym bólu mięśniowym, czy choćby reumatycznym jest on dla mnie najlepszym środkiem.
Minkaa14 - 2013-01-27
Najlepszym sposobem na naprawdę szybkie uśnieżenie bólu jest umieszczenie tej kończyny w misce z zimną wodą i lodem. Choć można zastosować środki medyczne jak np. żel lub tabletki przeciwbólowe.
malwina - 2011-06-15
Hej,
ostatnio skreciłam kostke skaczac na trmapolinie. Ból niesamowity - na dzień bylam unieruchomiona w domu. Kostka wygladala znosnie, bez wiekszego obrzeku, ale ten bol. Cale szczescie znalazlam w apteczce zel przeciwbolowy (nurofen) mojego chlopaka i mialam spokoj prawie na caly dzien. Po kilku dniach wrocilam do zycia :-) polecam artykuł - porady skuteczne i sprawdzone :-)
 
Podczas różnorodnych podróży czy wycieczek czasami mogą zdarzyć się małe wypadki, typu skaleczenia, stłuczenia,...
Pierwsza pomoc na wakacjach
Podczas różnorodnych podróży czy wycieczek czasami mogą zdarzyć się małe wypadki...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt