Tutaj jesteś: Zwierzęta > Koty > Hodowla Kotów > Jak obliczyć wiek kota?

Jak obliczyć wiek kota?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 4/5 (13 ocen)
Oceń 
Wiele osób myśli, że wiek kota w przeliczeniu na ludzkie lata obliczamy mnożąc liczbę kocich lat przez 7. Nie jest to jednak prawdą. Koty starzeją się (a raczej – dojrzewają) znacznie szybciej przez pierwsze dwa lata ich życia. Jak dokładnie przedstawia się ten przelicznik, dowiesz się poniżej.
1
Kot osiąga wiek 15 lat ludzkich kończąc pierwszy rok życia, a wiek 24 lat w 2 roku życia. Każdy kolejny koci rok to w przybliżeniu 4 lata kalendarzowe. Z tego powodu 5-letni kot będzie miał około 36 lat ludzkich.
2
Istotny jest również tryb życia kota. Koty żyjące na wolności lub regularnie wypuszczane na zewnątrz starzeją się znacznie szybciej, niż koty domowe.
3
wiek kota - tabela
Wiek kota najlepiej odczytać ze specjalnego diagramu, np. tego pokazanego obok. Na białym tle podany jest wiek kota, a na brązowym przeliczenie tego wieku na lata ludzkie (jasnobrązowy kolor odpowiada kotu domowemu, ciemnobrązowy – kotu żyjącemu na wolności).
4

Jeśli nie znasz dokładnego wieku swojego kota, istnieją pewne oznaki, które pozwolą ci określić jego wiek w przybliżeniu. Zaliczamy do nich:

  • zęby – to doskonały wyznacznik wieku kota. Starsze koty mają na zębach więcej osadu (o ile poprzedni właściciel regularnie go nie usuwał), niż młode. Kociakom pierwsze zęby rosną między 2-4 tygodniem życia, a nieco bardziej kompletne uzębienie pojawia się około 4 miesiąca. Jeśli więc zobaczysz, że twój kot ma kompletny zestaw białych ząbków, oznacza to, że ma nie więcej, niż rok. Zęby zaczynają robić się żółtawe między 1-2 rokiem życia, a kamień odkłada się na wszystkich zębach, gdy kot jest wieku 3-5 lat. Jeśli zębów brakuje, oznacza to, że twój kot jest już seniorem.

  • umięśnienie – młode koty mają dobrze zaznaczone mięśnie ze względu na ich aktywny tryb życia. Stare koty są bardziej kościste (lub tłuste) i często mają nieco obwisłą skórę.

  • futro – młode koty mają miękkie, gładkie futro, a starsze – futro grubsze i gęstsze. Całkiem stare koty mogą mieć na futrze siwe ślady.

  • oczy – jasne, przejrzyste oczy to domena kotów młodszych. Jeśli oczy kota są nieco zamglone, ma on około 12 lat. Warto również zwrócić uwagę na tęczówkę, młode koty mają gładkie tęczówki, natomiast stare – nieco postrzępione na brzegach.

Jak wychować kota?
Jak zrozumieć kota?
Jak rozpoznać ruję u kotki?
Jak leczyć koci katar?
 4/5 (13 ocen)
Oceń 
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Jeśli masz więcej, niż jednego kota, zauważyłaś już pewnie, że nawet jeśli koty „rozmawiają” z tobą, rzadko kiedy...
Jak zrozumieć kota?
Jeśli masz więcej, niż jednego kota, zauważyłaś już pewnie, że nawet jeśli koty...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Dołącz do nas!
Tipy.pl to źródło pełne porad, pomysłów i inspiracji.

  • Zdzislawa Grabowska
  • Kamil Korejwo
  • Greg Rich
  • Zofia Kogut
  • Paulina Biernat
  • Wieslawa Libera
  • Tadeusz Kowalski
  • Maria Romaszko
  • Waldemar Zakrzewski
  • Paulina Ośmiałowska
  • Dorota Bilinska
  • Janina Glowińska
  • Paweł Gromek
  • Marzena Łyszczarz
  • Michalina Schodnik
  • Iwona Tauer
  • Łukasz Czub
  • Aga Wu
  • Anna Michalak
  • Tadek Brzezinski
  • Paweł Szułek
  • Barbara Spyrka
  • Radek Karkut
  • Karolina Błasiak
  • Mira Bednarczyk
  • Jacek Kazmierczak
  • Anna Szklarska
  • Gabrysia Filipczak
  • Judyta Golubska
  • Zbigniew Czernicki