Tutaj jesteś: Motoryzacja > Jazda i Bezpieczeństwo > Wypadki i Stłuczki Samochodowe > Jak prawidłowo kręcić kierownicą?
Jak prawidłowo kręcić kierownicą?

Jak prawidłowo kręcić kierownicą?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 4.5/5 (2 ocen)
Oceń 
Czynność, wydawałoby się, banalna. Tym bardziej zaskakujące jest, jak wiele błędów popełniamy wykonując ją. Prawidłowe posługiwanie się kierownicą znacznie zwiększa bezpieczeństwo jazdy.
5
Chwytanie kierownicy od wewnątrz, a następnie ściąganie jej na dół spowoduje dodatkowo to, że nie wyczujesz, kiedy wpadniesz w poślizg. Ponadto, jeżeli dojdzie do wystrzelenia poduszki powietrznej, zrobisz sobie krzywdę własną ręką.
6
Nigdy nie pozwalaj kierownicy samodzielnie powrócić na swoje miejsce! Nie ma wielkiej różnicy, czy jej w ogóle nie trzymasz, czy jednak delikatnie przytrzymujesz. W sytuacji, kiedy zdarzy się wypadek, nie będziesz już mieć czasu na jej odkręcenie.
7
Jeżeli jeździsz autem z napędem na przednią oś i mocno dodasz gazu w zakręcie, może dojść do poślizgu przednich kół, przez co kierownica nie będzie chciała sama się odkręcić? Skutków możesz się domyślać.
8
Przed dojechaniem do długiego łuku skręć kierownicę w taki sposób, abyś mógł na takim skręcie przejechać cały łuk. Po skręceniu kierownicy chwyć ją w pozycji „za piętnaście trzecia”.
9
Kręcenie z przekładaniem rąk sprawdza się, kiedy manewrujesz po parkingu, wykonujesz głębokie kontry, musisz jechać slalomem (np. między pachołkami, a nie między innymi autami na dwupasmówce), nawracasz.
10
Tzw. skręt gokartowy przydaje się przy wyprzedzaniu innych pojazdów, zmianie pasa, pokonywaniu łagodnych zakrętów. Polega on na skręcaniu kierownicy trzymając ją w pozycji „za piętnaście trzecia”. Cały czas trzymaj kierownicę w tym samym miejscu. Jeżeli potrzebujesz jeszcze bardziej skręcić, przełóż ręce. Trzymanie ich w tym samym miejscu aż do całkowitego skrzyżowania nie jest dobrym pomysłem.
Jak zapobiegać parowaniu szyb w samochodzie?
Jak wybrać kombinezon motocyklowy?
Jakie narzędzia zabrać do samochodu na wypadek awarii?
Jak zachować się po stłuczce samochodowej?
Wskazówki
  • Oprócz pozycji "za piętnaście trzecia" istnieje jeszcze "za dziesięć druga". Kierowcy wciąż się spierają, która jest bezpieczniejsza i skuteczniejsza. Ty najlepiej sam oceń, która bardziej ci odpowiada.
  • Wszelkie zasady dotyczące trzymania kierownicy i manewrowania nią nie istnieją po to tylko, by istnieć. Znacznie ułatwiają kontrolę nad samochodem i wyczucie maszyny, a te cechy są niezbędne, by być dobrym kierowcą.
< poprzedniastrona 2 z 2
Przeczytaj teraz: Jak jeździć we mgle?
 4.5/5 (2 ocen)
Oceń 
  • Komentarze Tipy.pl (1)

Wyprzedzanie to najbardziej niebezpieczny manewr - to każdy z nas słyszał setki razy. Nie każdy jednak bierze to sobie...
Jak bezpiecznie wyprzedzać?
Wyprzedzanie to najbardziej niebezpieczny manewr - to każdy z nas słyszał setki razy...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Dołącz do nas!
Tipy.pl to źródło pełne porad, pomysłów i inspiracji.

  • Zdzislawa Grabowska
  • Kamil Korejwo
  • Greg Rich
  • Zofia Kogut
  • Paulina Biernat
  • Wieslawa Libera
  • Tadeusz Kowalski
  • Maria Romaszko
  • Waldemar Zakrzewski
  • Paulina Ośmiałowska
  • Dorota Bilinska
  • Janina Glowińska
  • Paweł Gromek
  • Marzena Łyszczarz
  • Michalina Schodnik
  • Iwona Tauer
  • Łukasz Czub
  • Aga Wu
  • Anna Michalak
  • Tadek Brzezinski
  • Paweł Szułek
  • Barbara Spyrka
  • Radek Karkut
  • Karolina Błasiak
  • Mira Bednarczyk
  • Jacek Kazmierczak
  • Anna Szklarska
  • Gabrysia Filipczak
  • Judyta Golubska
  • Zbigniew Czernicki