Tutaj jesteś: Motoryzacja > Jazda i Bezpieczeństwo > Wypadki i Stłuczki Samochodowe > Jak prawidłowo kręcić kierownicą?

Jak prawidłowo kręcić kierownicą?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 4.5/5 (2 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Czynność, wydawałoby się, banalna. Tym bardziej zaskakujące jest, jak wiele błędów popełniamy wykonując ją. Prawidłowe posługiwanie się kierownicą znacznie zwiększa bezpieczeństwo jazdy.
1
Kręcenie jedną ręką, wycieranie talerzy, mydełko Fa… nazw znajdzie się pewnie jeszcze więcej, a kryje się pod nimi oczywiście kręcenie otwartą dłonią. Technika taka jest niebezpieczna, ponieważ po pierwsze – wydłużamy czas ewentualnej reakcji, a po drugie – ręka może się bardzo łatwo z tej naszej kierownicy ześlizgnąć.
2
Druga ręka zwykle spoczywa sobie wtedy na drążku zmiany biegów – takiego luzackiego stylu nauczyliśmy się niegdyś od Amerykanów. Nie jest to dobry pomysł, gdyż dla zachowania maksymalnej kontroli nad samochodem obie ręce powinny spoczywać na kierownicy.
3
To, że obie spoczywają, to też jeszcze nie oznacza, iż spoczywają prawidłowo. Trzymanie kierownicy na dole lub od wewnątrz znacznie utrudni, lub wręcz uniemożliwi, ewentualną błyskawiczną reakcję. Prawidłowo trzyma się kierownicę w pozycji „za piętnaście trzecia”.
4
Kierowcy zwykle nie potrafią oduczyć się tej niewłaściwej postawy. Nic dziwnego, tak jest przecież wygodniej, a komfort w samochodzie to rzecz bardzo ważna. Aby się z tego „wyleczyć”, proponuję przesiąść się na kilka dni do samochodu bez wspomagania, względnie – wyłączyć bezpiecznik wspomagania.
Jak zapobiegać parowaniu szyb w samochodzie?
Jak jeździć oszczędnie dieslem?
Jak walczyć z sennością?
Skrzypiące wycieraczki
Wskazówki
  • Oprócz pozycji "za piętnaście trzecia" istnieje jeszcze "za dziesięć druga". Kierowcy wciąż się spierają, która jest bezpieczniejsza i skuteczniejsza. Ty najlepiej sam oceń, która bardziej ci odpowiada.
  • Wszelkie zasady dotyczące trzymania kierownicy i manewrowania nią nie istnieją po to tylko, by istnieć. Znacznie ułatwiają kontrolę nad samochodem i wyczucie maszyny, a te cechy są niezbędne, by być dobrym kierowcą.
 4.5/5 (2 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (1)

Marek - 2015-04-28
"Druga ręka zwykle spoczywa sobie wtedy na drążku zmiany biegów – takiego luzackiego stylu nauczyliśmy się niegdyś od Amerykanów" Autor chyba amerykańskich samochodów nie widział w których 80% to automaty.
Hehehe, żenada:D
Pokonywanie zakrętów, zwłaszcza ostrych i zwłaszcza zimą, bywa niebezpieczne i czasem wcale nietrudno wypaść z własnego...
Jak utrzymywać tor jazdy w zakrętach?
Pokonywanie zakrętów, zwłaszcza ostrych i zwłaszcza...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Dołącz do nas!
Tipy.pl to źródło pełne porad, pomysłów i inspiracji.

  • Kasia Grzelak
  • Teresa Kalinowska
  • Karlol Ober
  • Wojciech Dyrkacz
  • Beata Adrych
  • Mateusz Hołodniuk
  • Albin Chudzinski
  • Sylwia Leśniewska
  • Agata Oroń
  • Mieczysław Mroziński
  • Borula Aniszewska Irena
  • Karolina Jasińska
pasożyt