Tutaj jesteś: Jedzenie i Picie > Dania Główne > Dania z drobiu > Jak zrobić swojską kiełbasę?

Jak zrobić swojską kiełbasę?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 2.2/5 (33 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Kupiona w sklepie nie umywa się nawet do tej przygotowanej w domu. Oprócz niepowtarzalnego smaku zyskujesz pewność, że nie dodano do niej niczego, czego teoretycznie nie powinno w niej być.
Rzeczy, których potrzebujesz:
mięso, jelita, maszynka do mielenia, sól, pieprz, woda, słodka papryka w proszku, gorczyca, czosnek, cukier, pektosol, gałka muszkatołowa
1
Zmiel mięso. Możesz użyć na przykład dwóch części wieprzowego i jednej wołowego lub z indyka, w zależności od twoich upodobań kulinarnych. Ważne, by razem było go 10 kg. Powinno też być chude, by kiełbasa nie była za tłusta, oraz pozbawione ścięgien.
2
Wieprzowina powinna być zmielona grubiej, niż wołowina lub indyk.
3
Wymieszaj mięso z kopiastą łyżeczką świeżo zmielonego czarnego pieprzu, trzema łyżkami słodkiej papryki, małym opakowaniem gorczycy, 5-6 ząbkami czosnku przeciśniętymi przez praskę, 2 łyżkami cukru, 18 dag peklosoli, gałką muszkatołową według uznania (nie za dużo). Zagnieć wszystko dokładnie, aby składniki równomiernie się rozłożyły. Spróbuj, czy nie trzeba bardziej przyprawić.
4
Dodaj szklankę wody i ponownie zagnieć. Jeżeli trzeba, dodaj jeszcze trochę wody, ale najwyżej jeszcze jedną szklankę.
5
Przykryj mięso i zostaw na około 2 godziny.
6
Napełnij jelita. Najwygodniej będzie zrobić to za pomocą maszynki do mielenia z końcówką do napełniania kiełbas. Zakręć i zawiąż jednej koniec jelita. Napełnij je na taką długość, jaką chcesz mieć kiełbaskę. Następnie ukręć koniec, utnij i zawiąż. Podobnie postępuj z resztą. Możesz też ułożyć kiełbasę w wianki.
7
Nakłuj każdą kiełbasę w kilku miejscach, aby usunąć powietrze, które dostało się podczas napełniania.
8
Sparz kiełbasy przez około 5 minut we wrzątku, jednak nie dopuszczaj do zagotowania wody.
9
Kiełbaski, kiedy już wystygną, uwędź w wędzaku, aż osiągną ładny brązowy kolor (ale nie za ciemny, gdyż jelita staną się twarde).
10
W zimnym i rzadkim dymie czas wędzenia wyniesie 3-5 godzin, w ciepłym i gęstym 1,5 godziny, a w gorącym około 1 godziny (w tym przypadku otrzymasz kiełbasę pieczoną, której nie należy wcześniej zaparzać).
Jak zrobić kurczaka w sosie grzybowo-śmietanowym?
Jak zrobić kurczaka w kokosie?
Jak zrobić gyros z kurczaka?
Jak zrobić makaron z kiełbasą i pieczarkami?
Wskazówki
  • Jeżeli chcesz mieć prawdziwie swojską kiełbasę, mięso kup nie w sklepie, a prosto od hodowcy.
 2.2/5 (33 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (7)

zako75 - 2015-01-19
Po jutrze biorę sie za wedzenie polędwiczki,szynki i schabu. Zrobię tez kielbache według powyższego przepisu.
zako75 - 2015-01-19
kriss - 2014-12-29
nie pektosol ale peklosól znany jako E250.
Rakotwórczy, zwłaszcza podczas gotowania takiej kiełbaski.
kyla - 2014-12-19
Po to, żeby mieć satysfakcje, że zamiast oglądać tv zrobiłeś sobie wyśmienitą kiełbasę, bez konserwantów, spulchniaczy, 10l wody i Bóg jedyny wie czego jeszcze. Dlatego napisane jest,że mięso najlepiej u producenta lub bezpośrednio od rolnika. Po to browar.
browar - 2014-02-22
ludzie, a po co robić swoją, jeśli w sklepie można dostać kiełbasę wiejską od henrk kani bez konserwantów? :)
Silminyel - 2014-02-06
Pamiętam jak robiłam taką z rodzicami, kiedy byłam nieco młodsza. Z tym, że tato dorzucał tam jeszcze majeranek, czosnku było więcej a nie było za to gorczycy i pektosolu. Z majerankiem smakuje bardziej ziołowo i jakoś lepiej wygląda. Niespecjalnie wiem czym jest pektosol, próbowałam wyszukać w google, ale znalazło mi tylko jakieś lekarstwa na kaszel. Może wykażę się teraz głupotą i kompletną ignorancją, ale mógłby mi ktoś powiedzieć co to jest?
Marcin86 - 2011-06-09
robiłem już ją raz i była bardzo smaczna choć wydaje mi się że za dużo papryki w zamian dam następnym razem troszke więcej czosnku.pozdrawiam
Letnia i ciepła pogoda sprzyja grillowaniu na świeżym powietrzu. Jeśli jednak zwykła kiełbasa czy karkówka już dawno ci...
5 przepisów na grilla, które warto wypróbować
Letnia i ciepła pogoda sprzyja grillowaniu na świeżym...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

Dołącz do nas!
Tipy.pl to źródło pełne porad, pomysłów i inspiracji.

  • Magdalena Majdak
  • Maria Brozio
  • Magdalena Barczak
  • Emilia Molenda
  • Karola Jankowska
  • Karolina Witulska
  • Grazyna Grazka Ziel
  • Madzia Madzia
  • Jan Kowalski
  • Danuta Janusz Pałczyńscy
  • Jarek Sobański
  • Halina Obrycka
pasożyt