Tutaj jesteś: Dziecko > Nastolatki > Wychowanie młodzieży > Jak wychować nastolatkę?

Jak wychować nastolatkę?

Stopień trudności: bardzo trudne
, specjalista Tipy.pl
 4.2/5 (16 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Okres dorastania jest okresem buntu, wolności i niezależności. Bywa, że dorastająca córka zaczyna traktować dom jak hotel. Przychodzi po to, aby się przespać i coś zjeść. Na każdy Twój nakaz czy nawet prośbę reaguje histerią i robi awanturę, nie uczy się co odzwierciedla się miernymi ocenami w szkole, zaczyna stosować rygorystyczne diety, czy zaczyna palić papierosy. Rodzice rozkładają ręce i zwykle nie wiedzą zupełnie co robić i jak pomóc swojej córce. Poniżej przedstawiamy kilka porad i wskazówek, które może pomogą w poradzeniu sobie w tym trudnym okresie.
1
Musisz pogodzić się z faktem, że Twoja córka dorasta. Prędzej czy później musiało się to stać. Jeśli nie pozwolisz jej na to stanie się w przyszłości niezaradna i całkowicie uzależniona od swoich rodziców.

Pozwalaj jej zatem na wyjścia, spotkania z rówieśnikami, koncerty czy wyjazdy na festiwale. Za nic w świecie dorastająca córka nie powinna być zamknięta w domu.
2
Popieraj swoją córkę w jej działaniach. Zamiast zabraniać jej wyjazdu na festiwal muzyczny lub starać jej to wyperswadować, porozmawiaj z nią o muzyce jaka tam będzie. Poproś, żeby puściła Ci kilka piosenek wykonawców którzy tam będą itp. Wykaż się swoim zaangażowaniem. Porozmawiaj z nią przy okazji na temat różnych zagrożeń jakie mogą tam na nią czekać. Nie mów jej "nie pij alkoholu". Jeśli zechce to przecież i tak wypije. Poproś raczej, aby się nie upiła po to, aby mogła kontrolować co się w okół niej dzieje, żeby nikt nie zrobił jej krzywdy i powiedz jej że się bardzo o nią martwisz.
Jak dogadać się z rodzicami?
Jak zareagować gdy nastolatek wraca do domu pijany?
Jak postępować z nastolatkiem?
Jak poradzić sobie z dzieckiem w okresie dojrzewania?
3
Dorastająca kobieta szuka swojego ja. Chce ona się podobać i być lubiana w swojej grupie rówieśników. Często zdarza się, że będzie się kierowała kryteriami o jakich dowie się z kolorowych magazynów czy telewizji. Zatem zacznie się ubierać oraz zachowywać w pewien określony sposób.

W tym przypadku powinnaś pomóc swojej córce w odnalezieniu jej osobowości. Porozmawiaj z nią i wytłumacz, że jest wspaniała i nie ma potrzeby, aby się upodobniała na siłę do którejś z modelek czy aktorek. Rozmowa jest bardzo ważna. Nie chodzi tu, abyś zakazywała jej jakiś zachowań, jednak powinnaś mieć rękę na pulsie. Czasami zdarza się, że młode dziewczęta zaczynają chorować na anoreksję lub bulimię, aby mieć sylwetkę dziewczyn na okładkach. Jeśli zatem zauważysz, iż Twoja córka mniej je niż zazwyczaj lub wymiotuje, zaproponuj jej że przejdziesz z nią na dietę i zapiszesz się na zajęcia fitness. W ten sposób wszystko będziesz mieć pod kontrolą a Twoja córka będzie Ci wdzięczna za okazane jej zrozumienie.
4
Jeśli zauważysz, że córka zaczyna popalać papierosy wówczas nie krzycz na nią i nie rób awantury. To i tak nic nie da. Prawdopodobnie będzie paliła jeszcze więcej, aby Ci zrobić na złość. Raczej mów o sobie i o swoich uczuciach. Jeśli sama kiedyś paliłaś to powiedz o tym, jak również o tym dlaczego przestałaś. Jeśli palisz nadal to powiedz jej jak trudno jest rzucić palenie. Może wpłyniesz jej na ambicję i będzie chciała udowodnić Tobie, że ona jest silna i potrafi to zrobić. Przytocz kilka argumentów dla których nie warto palić. Zdrowie - to nie jest argument dla nastolatki, której się wydaje, że będzie żyła wiecznie. Lepiej będzie czasami wspomnieć jej, że brzydko pachnie jej z ust lub jeśli spyta o zapach nowych perfum powiedzieć że ich w ogóle nie czuć poprzez dym jakim przesiąknęła.
5
Musisz mieć swoje zdanie na każdy temat, ale nie powinnaś być apodyktyczna. Jeśli czegoś odmówisz swojej córce nie powinnaś zmieniać zdania jeśli ona wpadnie w histerie itp (chyba jeśli przekona Cię swoją argumentacją). Twoja córka musi czuć, że ma w Tobie oparcie. Że jesteś od niej znacznie silniejsza. Dzięki temu będzie czuła się bezpiecznie i będzie wiedzieć, że będziesz mogła jej pomóc jeśli ona wpadnie w tarapaty.
6
Musisz dbać o to, aby Twoja córka była pewna siebie - tylko ludzie pewni siebie mogą przetrwać w dzisiejszym świecie. Nie krytykuj córki bo straci pewność siebie i stanie się "ofiarą". Nie mów, że jest głupia, brzydka, czy nie potrafi nic zrobić. Jeśli chcesz skrytykować jej jakieś zachowanie wówczas musisz pochwalić ją za kilka innych rzeczy. Naucz się krytykować. Zamiast mówić "źle się uczysz" powiedz, "jesteś bardzo inteligentną dziewczyną i wiem, że stać Cię na lepsze oceny".
7
Obserwuj córkę i zwracaj uwagę na jej nastrój. Jeśli zobaczysz, że siedzi naburmuszona to nie przechodź koło niej obojętnie. Podejdź i spytaj co się stało. Jeśli odpowie, że nic to powiedz, że widzisz, że coś się dzieje i że się o nią martwisz. Może na początku będzie miała opór, aby Ci się zwierzyć, ale prędzej czy później powie Ci o co chodzi. Jeśli będzie milczała, zacznij coś mówić. Opowiedz jak tobie minął dzień i co Ciebie dzisiaj zezłościło. Może jeśli Ty się najpierw przed nią otworzysz to będzie jej łatwiej zrobić to samo.
 4.2/5 (16 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (13)

jajko - 2012-05-08
Witam wszystkich. Jestem nastolatka , a dokładnie mam 14 lat. Wiadomo że każdy z nas musi przeżyć ten "głupkowaty" okres. Dlatego piszę do wszystkich rodziców czytających tę stronę. Artykuł jest na prawdę dobry . Gdyby każdy rodzic miał takie podejście do wychowywania swoich dzieci,było by całkiem inaczej . Jestem jedynaczkom więc moi rodzice nie mają doświadczenia jak podchodzić do danych sytuacji , nie wiem jak mam ich poinformować o tym że każda rozmowa z nimi pogarsza mój humor . Gdyby stosowali się do powyższych punktów było by okej , ale oni robią wszystko odwrotnie . Nie czuje w nich oparcia , a moim zdaniem mama powinna być dobrą kumpela a nie dyrektorką całego domu .
MOKOJU - 2012-04-04
Moja córka zaczęła palić papierosy. Cały czas mówi,że chce się zabić.. uczyć to się nawet dobrze uczy... Co mam zrobić ?!
Proszę o szybką odpowiedź! Dzięk..:D
Aki - 2011-11-09

do pusiapusia: oczywiście jestem zdania że nie można nastolatków zamykać w domu, jednak ustalonych granic dziecko MUSI przestrzegać. Nieodbieranie telefonu od rodziców jest niedopuszczalne dopóki dziecko jest na utrzymaniu rodziców. Rodzice mają prawo wiedzieć co dzieje się w danej chwili z ich dzieckiem i gdzie się ono znajduje. Wszystko powinno być w granicach rozsądku - zarówno zachowanie rodziców, jak i nastolatków, którzy muszą wiedzieć, że nie są całkowicie bezkarni bo inaczej może pojawić się dużo większy problem.

pusiapusia - 2011-11-09
My rodzice mamy problem wychowawczy z naszą 14 letnią córką- przestała uczyć się, zbiera same jedynki a jest inteligetna dziewczynką.Przestało jej zależeć na nauce, obowiazkach, woli spędzać czas z koleżankami i kolegami ,zaczęła palić papierosy i pić piwo chciałaby chodzić tylko na imprezy najlepiej całonocne.Pozwalaliśmy jej wychodzić z domu do koleznek,kina itp.Chcielismy aby wracała do domu na ustaloną razem godzinę a jak wystąpił jakis problem z powrotem żeby dzwoniła do nas.Przecież rodzice 14 latki powinni wiedzieć co się dzieje z ich dzieckiemCórka początkowo zachowywała ustalone zasady.Jednak z czsem zaczęła je lekceważyć. Ja bardzo martwie się kiedy wyłacza telefon bo nie wiem czy tylko nie chce z nami rozmawiać czy coś się stało niedobrego.Mam wrażenie, że straciliśmy w bardzo krótkim czsie kontakt z dzieckiem, zrobiła się bardzo tajemnicza jak jest w domu to naczęściej zpędza czas przy komputerze.Staram się z Córką rozmawiać ale ona niewiele mi chce mówic. Kto z nas potrzebyje bardziej pomocy dziecko czy rodzice?
Aneta - 2010-07-10
Uważam, że nastolatkom a szczególnie 16 latkom nie powinno się zabraniać wyjazdów na koncerty lub wyjść na imprezy. Zabraniając im robisz na złość sobie, bo będą robiły jeszcze wiecej na przekór Tobie.
Paulina bak - 2010-05-30
Ciekawy arytkuł. Zgadzam sie w 100%
Dzieci muszą wychdozić z domu. Przepraszma dzieci? hm... młodziez raczej :) od 13 lat powinno sie pozwalać dzieciom na wychdozenie z domu, a szczególnie na spotkania z koleżankami.
Pozdraiwam -Paulina Bak.
Justyna pękała - 2010-05-30
Idealny artykuł. Dzieci powinny wycjdozic z domu codziennie zeby sie rozerwac, poznawac młodych ludzi i aby nabrac kontaku z ludźmi.
Dziekuje i pozdrawiam autorek jak i rodziców.
Danuta góralska - 2010-05-30
swietny artykuł. Po jego przeczytaniu doszłam do wniosku ze popełnilam dwa podstawowe błędy w wychowaniu mojej 13letniej córki. 1 błąd to taki iz nie pozwalam jej na wychdozenie z domu codziennie a drygi to taki iż nie pozwalam mieć jej chłopaka. MuSZE ZMEINIC SWOJE PRZEONANIA.
Dziękuje za ten świetny artykuł i pozdrawiam autora.
Magdalena - 2010-05-30
Pozwalaj jej zatem na wyjścia, spotkania z rówieśnikami, koncerty czy wyjazdy na festiwale. Za nic w świecie dorastająca córka nie powinna być zamknięta w domu. - święta prawda. Jestem matką 13letniej nastolatki i gdyz moja córka chce wyjśc z domu to pozwalam jej na to oczywiscie najpierw musze wiedziec gdzie idze ale zawsze jej pozwalam, bo nie chce aby potem wyrosla na osobę niesmiałą i nerwowa.
Izabella - 2010-05-30
Zamiast mówić "źle się uczysz" powiedz, "jesteś bardzo inteligentną dziewczyną i wiem, że stać Cię na lepsze oceny". - zgadzam sie w 100% dizecki znuszane do nauki nie uczą sie dobrze. Jęsli mówisz dizecku ''w tej chwili odrób lekcje" dzieko nich nie odrobi gdyz nastolatkowie nie lbuią nakazów.
Pozdrawiam rodziców
Tata-Marek - 2010-05-30
Doskonalne zgadzam sie z tym ze nie mozan trzyamc dziecka w domu. Fizevko powinno wychdozic z domu przynajmniej co dwa-trzy dni, bo inaczej stanie ise b.nerwowe.
Dziękje i pozdrawiam rodzicow
mama Aneta - 2010-05-30
Moim zdaniem nie wolno trzymać dziecka w domu. Powinno sie mu pozwalać wychodzić itp. I co najwazniejsze powinno sie zabierac dziecko na zakupy lub gdzieś indziej gdize będzie można zoabczyc co sie jej podoba, jaki ma styl. itp.
magda - 2010-05-30
Popieram pierwszy punkt za nic w świecie nie mozna trzymać dziecko w domu a tylko 2 razy na miesiać pozwol.ić mu wyjśc do koleżanki. Wtedy dziecko saje sie nerwowe i zamknięte w sobie bo nie ma kontaktu z rówieśnikami. Wiem to gdyż mam 13 córke, ktorej nie pozwalałam na wyjścia i teraz widze że popełniłam wielki błąd.
 
Każde dziecko w końcu zmieni się w nastolatka. Przejdzie w okres dojrzewania; zmian psychicznych i fizycznych. Wraz z...
Każde dziecko w końcu zmieni się w nastolatka. Przejdzie...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt