Tutaj jesteś: Święta i Uroczystości > Wielkanoc > Pisanki > Jak ozdobić pisanki woskiem?

Jak ozdobić pisanki woskiem?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 4.3/5 (51 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 24 
Ozdabianie jajek woskiem jest starą tradycją słowiańską. Najładniejsze pisanki można zachowywać przez wiele lat dla pamięci przyszłych pokoleń. Poniżej przedstawiam krok po kroku jak ozdobić pisankę woskiem.
Rzeczy, których potrzebujesz:
Jajka. Najlepiej duże jajka o gładkiej i grubej skorupce. Przed ozdobieniem można je umyć ciepłą wodą z dodatkiem octu winnego., Ołówek, Cieniutki pędzelek do malowania jaj, Wosk, Świeczki, Barwnik żółty, czerwony, czarny, zielony, Słoiki, Plastikowe łyżki, Papierowe ręczniki, Szmatka, Szelak, Papier woskowy
1
Ozdabianie pisanek 1
Barwniki rozrób z wodą według instrukcji na opakowaniu. Do ich zmieszania przydadzą ci się słoiki i plastikowe łyżeczki. Jajka ugotuj na twardo. Możesz zrobić również wydmuszki, jednak skorupki będą wówczas bardzo delikatne i mogą popękać.
2
Ozdabianie pisanek 2
Na jajkach zrób ołówkiem prostą kreskę przechodzącą przez pół jajka. Jeśli się pomylisz to nie używaj gumki, ponieważ później może nie złapać barwnik. Po prostu popraw i zostaw tak jak jest. Dobrze jest jest pracować na piance lub folii bąbelkowej przykrytej ręcznikami papierowymi - wówczas jest mniejsze prawdopodobieństwo, że jajka się potłuką.
3
Ozdabianie pisanek 3
Teraz zrób drugą linię po środku jajka poprowadzoną prostopadle do linii pierwszej. Linie podzielą jajko na cztery równe części. Zrób trzecią linię - powinna przechodzić ona znów w połowie jajka, przecinając pod kątem prostym pozostałe dwie linie. Teraz jajko będzie podzielone na 8 części - po 4 części z każdej strony jajka.
4
Ozdabianie pisanek 4
Zrób małe kropeczki w połowie odległości pomiędzy sąsiadującymi ze sobą liniami a następnie je połącz. W ten sposób zrobisz kolejne linie.
5
Ozdabianie pisanek 5
Zrób kolejne linie w przeciwnym kierunku jajka.
6
Ozdabianie pisanek 6
W każdej sekcji jajka zrób kropki a następnie poprowadź linie od linii ciągłych tworząc coś na kształt gwiazdy.
7
Ozdabianie pisanek 7
Gwiazda powinna wyglądać tak jak na zdjęciu obok.
8
Ozdabianie pisanek 8
Do malowania jajek najlepsza jest igła wbita w drewniany patyczek. Wosk rozgrzej, aby był płynny. Aby malować jajka woskiem trzeba być szybkim, ponieważ wosk szybko zastyga. Nałóż wosk wzdłuż narysowanych wcześniej linii.
9
Ozdabianie pisanek 9
Upewnij się, że cały wzór został pokryty woskiem (linie). (Na zdjęciu wosk jest czarny ponieważ jest to wosk pszczeli).
10
Ozdabianie pisanek 10
Poczekaj, aż wosk zaschnie, połóż jajko na łyżce i pomalutku zatop w słoiku z żółtym barwnikiem. Jajko powinno się zafarbować po około 15 minutach. Lepiej jednak wyciągnąć jajko nieco wcześniej i sprawdzić kolor. Jeśli będziesz chcieć mocniejszy to włóż je na kolejne minuty.
11
Ozdabianie pisanek 11
W każdej części gwiazdy zrób woskiem małą łezkę - teraz te łezki pozostaną w żółtym kolorze aż do końca farbowania jajka.
12
Ozdabianie pisanek 12
Zrób woskiem również coś na kształt piór na liniach odchodzących od gwiazdy
13
Ozdabianie pisanek 13
Pióra zrób również z drugiej strony jajka. Powinny one się stykać w połowie, tak jak pokazane na zdjęciu obok.
14
Ozdabianie pisanek 14
Zamocz pędzelek w zielonym barwniku i zamiast moczyć jajko po prostu zrób na nim pędzelkiem małe zielone kropki w tych miejscach nad ramionami gwiazdy.
15
Ozdabianie pisanek 15
Teraz zielone kropki pokryj warstwą wosku. Dzięki temu pozostaną zielone.
16
Ozdabianie pisanek 16
Zanurz jajko w czerwonym barwniku. Jak już jajko będzie dobrze zafarbowane to je wyciągnij z barwnika i połóż na papierze, aby ociekło i wyschło.
17
Ozdabianie pisanek 17
Całą gwiazdę wypełnij woskiem. Upewnij się, że gwiazda jest nim bardzo dokładnie pokryta. Dobrze, aby warstwa wosku była nieco grubsza. Każde małe niedociągnięcie będzie bardzo widoczne po zakończeniu pracy.
18
Ozdabianie pisanek 18
Pokryj woskiem również gwiazdę z drugiej strony.
19
Ozdabianie pisanek 19
Teraz włóż jajko do czarnego barwnika. Poczekaj, aż jajko się zafarbuje a następnie wytrzyj je do sucha papierowym ręcznikiem.
20
Ozdabianie pisanek 20
Już jesteśmy prawie na finiszu. Teraz przytrzymaj jajko nad zapaloną świeczką, aby rozpuścić naniesiony na nie wosk. Ogrzewaj tylko małą część jajka na raz i nie trzymaj jajka zbyt długo nad ogniem, aby się nie poparzyć i nie spalić skorupki. Weź jajko znad ognia i szybko przetrzyj ogrzewane miejsce szmatką.
21
Ozdabianie pisanek 21
W ten sposób zetrzyj wosk z całego jajka.
22
Ozdabianie pisanek 22
Teraz możesz natrzeć jajko szelakiem, aby nadać mu śliczny połysk. Zamiast szelaku możesz użyć oliwy z oliwek.
23
Koszyk pisanek
W taki sposób możesz zrobić cały koszyk pisanek! Powodzenia
Przeczytaj teraz: Jak zrobić wydmuszkę?
 4.3/5 (51 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (5)

Baszon - 2013-03-29
Ja mam taki problem, może ktoś już się z tym spotkał. Pisanki już zrobione, leżakują sobie drugi dzień i zaczyna się na nich skraplać woda. Na początku myślałam, że to wilgoć w domu, albo coś się wylało, ale nie. Po obserwacji zauważyłam, że kropelki wody pojawiają się tylko na woskowych pisankach, tych skrobanych już nie. Problem w tym, że woda rozpuszcza barwnik i robią się brzydkie zacieki. Niestety w google pod hasłem "pocenie się jajek" znalazłam nie taką odpowiedź jakiej się spodziewałam.
ja:) - 2012-04-05
Nadzia a świeczki w domu nie masz?
Nadzia - 2012-03-21
Fajne ale nie wiem gdzie mogę kopić wosk
lolek - 2012-03-20
jakie zarombiste
aneta - 2011-04-21
te pisanki sa przesliczne.male dziele sztuki .podziwiam i pozdrawiam.aneta
 
Masz dosyć tradycyjnych pisanek? W tym roku chcesz zaskoczyć wszystkich czymś zupełnie nietypowym? Jeżeli tak...
Jak zrobić pisankę świnkę?
Masz dosyć tradycyjnych pisanek? W tym roku chcesz zaskoczyć wszystkich czymś zupełnie...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt