Tutaj jesteś: Zwierzęta > Koty > Zdrowie Kotów > Jak się opiekować kotką po sterylizacji?

Jak się opiekować kotką po sterylizacji?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3.9/5 (10 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Jeśli zdecydowałeś się wysterylizować swoją kotkę powinieneś dowiedzieć się wcześniej, jak opiekować się nią po zabiegu sterylizacji. Właściwa opieka pozwoli uniknąć wszelkich powikłań takich jak np. rozejście szwów czy zainfekowanie rany. Jeśli kotka jest dzika, wówczas można ją wypuścić na wolność dopiero po 7-14 dniach po zabiegu.
1
Zanim zabierzesz kota do domu z lecznicy poczekaj aż się wybudzi z narkozy. Możesz poprosić weterynarza o zastrzyk wybudzający, jednak jest on dodatkowo płatny.
2
Zanim kotka się wybudzi, weź ją na ręce, aby obudziła się przy tobie, a nie na stole pooperacyjnym. Dzięki temu poczuje twój zapach i może być nieco spokojniejsza.
3
Po powrocie do domu połóż kotkę w bezpiecznym dla niej miejscu. Takim miejscem może być rozścielony na podłodze kocyk. Nie kładź kotki na łóżku czy fotelu ponieważ z niego spadnie.
4
Na posłanie kotki połóż stary ręcznik oraz kilka warstw papieru kuchennego. Kotka po narkozie nie kontroluje swoich odruchów i może się zsikać lub zwymiotować. Również z tego powodu nie należy kłaść kota na łóżku.
5
Bądź przy kotce. Może próbować gdzieś iść lub na coś wskoczyć a wówczas może sobie zrobić krzywdę. Jeśli nie masz możliwości przebywania z kotką to włóż ją do zamykanego koszyka. Kotka po wybudzeniu będzie przez dłuższy czas osłabiona i będzie mieć problem ze wzrokiem.
Jak rozpoznać, że kot ma robaki?
Jak pozbyć się zapachu psa z kanapy?
Jak uspokoić kota?
Jak przyzwyczaić kota do psa?
6
Podaj kotce wodę. Wodę kotka może pić od razu po przebudzeniu - jeść dopiero po co najmniej 12 godzinach. Jeśli kotka nie chce pić wody po 12-24 godzinach od czasu zabiegu, ani tym bardziej jeść to należy udać się do weterynarza na ewentualną kroplówkę.
7
Zapewnij kotce ciszę i spokój. Wyeliminuj wszelkie głośne dźwięki oraz odseparuj kotkę od dzieci. Jeśli jest taka możliwość to siedź z kotką, cicho do niej mów i głaszcz - dobrze, aby czuła obecność kogoś, kto ją kocha.
8
12 godzin po zabiegu podaj kotu jeść. Jedzenie powinno być wilgotne i lekkostrawne w niewielkich ilościach. Suchą karmę można podać kotce dopiero 3 dni po sterylizacji.
9
Uważnie obserwuj kotkę i natychmiast udaj się do weterynarza jeśli zobaczysz krwawienie z rany lub ropę, rozejście szwów, jeśli kotka często wymiotuje, straci przytomność, ma problem z oddychaniem, drgawki, nie oddaje moczu 12 h po zabiegu, ma biegunkę zabarwioną krwią, nie chce pić do 24 h po zabiegu lub ma ogólnie bardzo złe samopoczucie.
10
Na następny dzień warto pojechać z kotką do weterynarza na kontrolę oraz po witaminy, antybiotyk (osłonowo) i tabletki znieczulające.
11
Kotka powinna przez 10 dni po zabiegu chodzić w kubraczku. Nie będzie się on jej podobał, jednak będzie musiała się do niego przyzwyczaić (zwykle to następuje w 2-3 dniu). Dzięki kubraczkowi, kotka nie będzie wylizywać sobie rany i nie dojdzie do zakażenia. Ranka będzie najbardziej swędzieć kotkę w 6-7 dniu po zabiegu i wówczas może bardziej niż zwykle "walczyć" z kubraczkiem.
12
Ranę po zabiegu sterylizacji należy sprawdzać 2 razy dziennie. Gdyby wolno się goiła, wówczas należy zgłosić się do weterynarza lub jeśli nie mamy takiej możliwości to przemywać ją roztworem Rivanolu.
13
Przez cały okres rekonwalescencji należy bardzo uważać na brzuszek kotki oraz ograniczyć jej aktywność. Noszenie kotki za brzuch lub gwałtowne ruchy mogą spowodować uszkodzenie szwów, co grozi powstaniem przepukliny brzusznej.
14
Około tydzień do dwóch tygodni po zabiegu należy udać się do weterynarza na usunięcie szwów o ile szwy nie były rozpuszczalne.
 3.9/5 (10 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (2)

janko muzykant - 2014-01-20
do pieca na trzy zdrowaśki
kot - 2012-03-03
Trzeba też kota ogrzewac, np. butelkami z ciepłą wodą. Gdybym tego nie zrobiła to juz pewnie by nie żyła bo przeżywała hipotermię..
Dorosłe kotki, które osiągnęły dojrzałość płciową mają ruję. Oczywiście wiek ten nie jest taki sam dla każdego kota,...
Jak rozpoznać ruję u kotki?
Dorosłe kotki, które osiągnęły dojrzałość płciową mają ruję. Oczywiście...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt