Tutaj jesteś: Zdrowie > Choroby i Leczenie > Choroby Nerek > Jak rozpoznać chorobę nerek?

Jak rozpoznać chorobę nerek?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3.1/5 (55 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 12 
Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że ma problem z nerkami, ponieważ pierwsze objawy mogą być bardzo subtelne. Może minąć wiele lat zanim choroba się rozwinie do przewlekłej choroby nerek lub nawet do niewydolności schyłkowej, którą trzeba leczyć już dializami lub przeszczepem nerek. Wiedza jest siłą, zatem nawet jeśli jesteś zdrowy powinieneś poznać objawy chorób nerek, aby móc w razie choroby szybko zareagować i zacząć się leczyć. Jeśli ty, lub ktoś znajomy ma jeden lub kilka z poniższych objawów, należy niezwłocznie udać się do lekarza rodzinnego i przeprowadzić badania krwi i moczu. Pamiętaj, że wiele z poniższych symptomów może być spowodowane czymś innym, niż chorobą nerek. Jedynym sposobem, aby poznać przyczynę objawów jest skonsultowanie się ze swoim lekarzem.
1
objawy choroby nerek - krok 1

Zmiany w moczu

Nerki odpowiedzialne są za powstawanie moczu, zatem wszelkie zmiany w moczu mogą być spowodowane chorobą nerek. Przykładowo:

- Budzisz się w nocy i idziesz do łazienki oddać mocz.

- Mocz może być pienisty (spowodowane to jest białkiem w moczu, które jest w nim nieobecne przy zdrowych nerkach).

- Oddajesz mocz częściej niż zazwyczaj lub w większej ilości (wielomocz, poliuria). Mocz jest rzadki, blady i prawie przezroczysty.

- Oddajesz mocz rzadziej lub w mniejszej ilości niż zwykle (skąpomocz oliguria). Mocz jest gęsty i ma ciemny kolor.

- Mocz może zawierać krew - jest ciemnobrunatny lub czerwony. Krwinki czerwone w moczu oznaczają, że nerki są uszkodzone.

- Odczuwasz parcie na pęcherz lub masz problemy z oddawaniem moczu.

- Odczuwasz ból lub pieczenie przy oddawaniu moczu (zwykle to zakażenie dróg moczowych).

2
objawy choroby nerek - krok 2

Opuchlizna i obrzęki

Gdy nerki są chore wówczas nie radzą sobie z odfiltrowaniem i regulacją poziomu wody w organizmie człowieka. Wówczas dochodzi do zatrzymania wody co odzwierciedlają obrzęki na nogach, kostkach, stopach, twarzy i/lub rękach.

3
objawy choroby nerek - krok 3

Nadciśnienie tętnicze

Nadciśnienie jest objawem większości chorób nerek. Jeśli masz nadciśnienie to powinieneś zrobić sobie badania kontrolne krwi i moczu.

4
objawy choroby nerek - krok 4

Zmęczenie

Zdrowe nerki produkują hormon zwany erytropoetyna, który odpowiada za powstawanie czerwonych krwinek odpowiedzialnych za przenoszenie krwi po organizmie. Kiedy nerki są chore, to produkują mniej erytropoetyny a razem z nią produkowana jest mniejsza ilość czerwonych krwinek. Mniejsza ilość czerwonych krwinek przenoszących do tkanek tlen powoduje, że zarówno twoje mięśnie jak i mózg się szybko męczą. Taki stan nazywa się anemia i jest uleczalny. Dlatego, jeśli czujesz ciągłe zmęczenie i najchętniej ciągle byś spędzał czas w łóżku to należy udać się do lekarza.

5
objawy choroby nerek - krok 5

Swędzenie skóry

Nerki odprowadzają wszelkie zanieczyszczenia z krwi. Jeśli są chore to toksyny nie są odfiltrowywane co może powodować swędzenie. Wysypka może się nie pojawić, jednak swędzenie będzie odczuwalne nie tyle na skórze co pod skórą.

6
objawy choroby nerek - krok 6

Metaliczny posmak w ustach / Amoniakowy zapach oddechu

Toksyny i zanieczyszczenia we krwi (tzw uremia) mogą spowodować nieświeży oddech jak również inne odczucie smaku potraw. Możesz również zauważyć, że nagle nie smakuje ci uwielbiane dotąd mięso lub nagle zaczniesz spadać na wadze, ponieważ mało jesz z braku apetytu (nic ci nie smakuje).

7
objawy choroby nerek - krok 7

Nudności i wymioty

Zatrzymanie w ustroju różnych produktów przemiany materii (toksyn i zanieczyszczeń) może również spowodować nudności i wymioty. Utrata apetytu i nudności powodują spadek wagi.

8
objawy choroby nerek - krok 8

Krótki oddech

Problem ze złapaniem oddechu może być powiązany z nerkami na dwa sposoby. Po pierwsze, woda może odkładać się w płucach. I po drugie, anemia powoduje niedotlenienie ciała a z tym krótszy oddech.

9
objawy choroby nerek - krok 9

Odczucie zimna

Anemia może spowodować stałe uczucie zimna, nawet w nagrzanym pomieszczeniu.

10
objawy choroby nerek - krok 10

Zawroty głowy i problemy z koncentracją

Anemia związana z chorobą nerek oznacza, że twój mózg nie otrzymuje wystarczającej ilości tlenu. Może to prowadzić do problemów z pamięcią, kłopoty z koncentracją i zawroty głowy. Możesz nie pamiętać, co robiłeś ostatniego tygodnia lub dwa dni temu, możesz mieć problemy z koncentracją przy czytaniu czy rozwiązywaniu krzyżówek.

11
objawy choroby nerek - krok 11

Ból dolnej części pleców

Niektóre osoby z chorobami nerek mogą odczuwać bóle pleców lub boków tułowia będących obok zainfekowanych nerek. Te bóle mogą być spowodowane wielotorbielowatością nerek, która z kolei powoduje duże, wypełnione płynem cysty na nerkach i czasami na żołądku.

 3.1/5 (55 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (8)

Zaniepokojona - 2015-11-12
Dotychczas oddawałam mocz do muszli klozetowej w WC, teraz czytam, że mam go oddawać w łazience? czyli szczać do wanny?
kss - 2015-11-12
Po tym artykule to własciwie kazdy rozpozna u siebie jakieś objawy choroby.
Andrzej - 2015-11-12
Pamiętam jak moja babcia dziadkowi gotowała obieżyny z ziemniaków on to pił i to mu pomagało w oddawaniu moczu. Dzisiaj gdy można wiele takich informacji wyczytać na dr google, też robię to samo
Na pewno ta mikstura nie zaszkodziła, w smaku jest dobra i pomogła.
Polecam i poczytać i stosować.
ola - 2015-11-12
To mnie Chris nastraszył
hejka - 2015-11-12
Chodzę, chodzę. Co z tego? Wyszło niezbyt na TK i nic. Dla pewności lekarz dał na rezonans, a tu mam rok czekania. Nie pójdą prywatnie bo mnie zwyczajnie nie stać. Pacjent chodzi, tylko lekarze lekceważą. Wiele by pisać.
bbb - 2014-11-18
hahahah jakbym latala do lekarza z kazda ta dolegliwoscia to nie mialabym czasu na nic innego ,,, opamietajmy sie troche z tym samodiagnozowaniem ,,,,
Majka - 2014-11-18
idziesz do lekarza. i jak człowiek ma rozpoznać - mówisz boli cię cewka, ciągle sikasz, w badaniu na mocz masz białko, masz śluz, mocz jest mocno barwiony a winien być jasny - a lekarz nic ci nie dolega tylko Pani udaje że jest chora...przecież lekarz nawet nic nie widzi - prosto ślepy.
Chris - 2014-11-18
Wielotorbielowatosc nerek to bardzo powazna choroba. Jest to choroba dziedziczna. Niestedy, na dzien dzisiejszy nie ma na nia stutecznego lekarstwa :( Obok zmian w nerkach, u chorych z ADPKD stwierdza się:
torbiele wątroby, czesto bezobjawowe
torbiele śledziony, trzustki i płuc (rzadziej)
tętniaki tętnic podstawy mózgu
wypadanie płatka zastawki mitralnej lub inne zastawkowe wady serca (niedomykalność zastawki mitralnej, niedomykalność zastawki trójdzielnej)
tętniaki aorty
uchyłkowatość jelita grubego
przepukliny brzuszne.

Najczęstszymi powikłaniami prowadzącymi do zgonu pacjenta są nadciśnienie tętnicze i jego następstwa, udar mózgu spowodowany pęknięciem tętniaka i zakażenia dróg moczowych.

Zdrowa nerka jest wielkosci zacisnietej pięści i wazy okolo 150 gram. Nerka z torbielami (cystami), i nie mam tu na mysli 3-4 czy 5 cyst, ale np 60 i wiecej na jednej nerce, moze dojsc do wielkosci pilki futbolowej (takiej jak w futbolu amerykanskim) i wazyc nawet okolo 3 kilogramow :(
 
Z roku na rok rośnie liczba osób z niewydolnością nerek (w chwili obecnej jest to ok. 15% społeczeństwa). Leczenie...
Jak zbadać nerki?
Z roku na rok rośnie liczba osób z niewydolnością nerek (w chwili obecnej jest to...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt