Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Ogrody > Uprawa Warzyw > Jak uprawiać pomidory?

Jak uprawiać pomidory?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3.2/5 (29 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Czy uważasz, że jeszcze za wcześnie na myślenie o sadzeniu własnych pomidorów? Nie, jeśli jesteś typem ogrodnika, lubiącym współzawodnictwo i chcącym posiadać najwcześniejsze i najsłodsze pomidory w okolicy. Niestety wyhodowanie wspaniałych pomidorów nie dzieje się tak po prostu. Jeśli w to nie wierzysz, spróbuj kilku naukowych eksperymentów, które pojawiły się w sprzedaży tej zimy. Zacznij uprawę wcześniej, stosując się do dobrze już sprawdzonych wskazówek hodowlanych, aby zapewnić sobie prawa do chwalenia się swoimi pomidorami w tym roku.
1

Nie tłocz sadzonek.

Jeżeli zaczynasz uprawę pomidorów od nasion, upewnij się, że zapewnisz im wystarczająco dużo miejsca do rozwijania się. Zbyt ciasne warunki hamują wzrost sadzonek, dlatego kiedy tylko wypuszczą one swoje pierwsze prawdziwe listki, przesadź je, a jakieś 2 tygodnie później umieść w doniczkach.

2

Zapewnij roślinom dużo światła.

Sadzonki pomidorów będą potrzebowały albo mocnego bezpośredniego światła słonecznego, albo 14-18 godzinnego naświetlania pod specjalnymi lampami. Umieść sadzonki kilkanaście centymetrów od świetlówek, albo posadź je w najbardziej nasłonecznionej części Twojego ogrodu warzywnego.

3

Skieruj wentylator na sadzonki.

Sadzonki pomidora powinny poruszać się i falować na wietrze, aby rozwinąć silne łodygi. Zapewnij roślinom wiatr poprzez skierowanie na nie wentylatora przez ok. 5-10 minut dwa razy dziennie.

4

Rozgrzej glebę w swoim ogrodzie.

Pomidory uwielbiają ciepło. Nakryj grządkę czarną lub czerwoną folią plastikową na kilka tygodni przed planowanym sadzeniem roślinek. Tych kilka dodatkowych stopni sprawi, że pomidory wcześniej dojrzeją.

Jak zrobić ketchup z przecieru pomidorowego?
Jak zrobić sałatkę z pomidora, ogórka i sałaty?
Jak grillować pomidory?
Jak zrobić zupę pomidorową?
5

Zakop roślinki.

Zakop pomidory głębiej, niż były one włożone do doniczki, aż do kilku górnych listków. Pomidory mają zdolność do wypuszczania korzeni ze wszystkich swoich gałęzi. Możesz wykopać głębszy otwór albo płytki tunel, wzdłuż którego ułożysz sadzonkę. Roślina wyprostuje się i będzie rosnąć w kierunku słońca. Uważaj, aby nie wbić drążka lub kratki w łodygę.

6

Ściółka później.

Mulcz wysypujemy dopiero po tym, jak ziemia będzie miała szansę się rozgrzać. Ściółka ma za zadanie utrzymywać wodę oraz zapobiegać rozprzestrzenianiu się gleby i różnych chorób w niej zawartych na rośliny, jednak kiedy rozsypiesz ją za wcześnie, schłodzi się i tym samym ochłodzi glebę. Spróbuj użyć syntetycznej ściółki do uprawy roślin tak ciepłolubnych jak pomidory, czy papryka (spójrz wskazówka nr 4).

7
Dolne liście pomidorów

Usuń dolne liście.

Kiedy roślinki będą miały ok. 8 cm wysokości, usuń wszystkie liście od dołu, mniej więcej do 2,5 cm wysokości łodygi. Zazwyczaj te pierwsze liście mogą spowodować rozwinięcie się grzybicy. Otrzymują one najmniejszą ilość światłą, przez co różne patogeny powstałe w glebie mogą się przypadkowo na nich rozprzestrzenić. Spryskiwanie roślin raz w tygodniu herbatą kompostową również wydaje się być skuteczne w zapobieganiu grzybicy.

8

Wyłamywanie i przycinanie dla większej ilości pomidorów.

Wyłamuj i usuwaj wyrastające z łodygi głównej pędy boczne, które tworzą się w kątach liści. Nie będą one owocować, ale za to zabiorą energię pozostałej części rośliny. Uważaj jednak przy przycinaniu reszty rośliny, gdyż obierając ją z liści umożliwisz promieniom słonecznym dostęp do dojrzewających owoców, jednak to właśnie w liściach zachodzi fotosynteza i w nich tworzą się cukry, które nadają smak pomidorom.

9

Nawadniaj pomidory regularnie.

Podlewaj rośliny obficie i regularnie podczas ich rozwijania się. Nieregularne nawadnianie (opuszczenie jednego tygodnia i późniejsze staranie się, aby to nadrobić) prowadzi do zgnilizny wierzchołkowej i pękania owoców. W momencie gdy owoce zaczynają dojrzewać, należy zmniejszyć ilość wody, co nakłoni roślinę do skoncentrowania zawartych w niej cukrów. Nie wstrzymuj jednak podlewania zbyt drastycznie, gdyż doprowadzi to do jej zwiędnięcia i najprawdopodobniej utraty owoców.

10
Gałązka pomidorów

Zbiór pomidorów.

Gałązki mocno czerwonych pomidorów z reguły pojawiają się i dojrzewają w tym samym czasie, co zapewnia ich ogromną ilość w przypadku, gdy masz ochotę zrobić z nich sos. Jeśli chodzi o rośliny, które ostatecznie nie zdołały wytworzyć dojrzałych kiści pomidorów, możesz nakłonić je do wypuszczenia owoców poprzez wyłamanie końcówek łodygi głównej wczesnym latem.

 3.2/5 (29 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (3)

kuken - 2015-06-05
hehe , opis uprawy pomidora w 100 % nadaje się do kabaretu hehe
chłop - 2015-05-07
głupoty piszą znawcy....pół wiaderka obornika ...dołek , przykrywamy ziemią i sadzimy pomidory rosną .pilnujemy i usuwamy boczne pędy,podlewamy wodą z beczki,nie po liściach i wietrzymy...duża wilgotność to zaraza ziemniaczana....otrzymuje pomidory od 30dk do 70dk i niech wszystkie "marketowe " się schowają...żadnych sztucznych nawozów
dziejek19421 - 2013-10-19
Chodzi mi konkretnie o odczynnik pH jaki powinna mieć ziemia pod pomidory. Wszyscy piszą tylko o nawozach. A o pH jak do tej pory nie znalazłem. Bardzo proszę o wiadomość.
Pomidory są bardzo zdrowe, ale te kupowane w sklepach często są w różny sposób modyfikowane i ulepszane. Najlepiej mieć...
Jak sadzić pomidory?
Pomidory są bardzo zdrowe, ale te kupowane w sklepach często są w różny sposób...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt