Tutaj jesteś: Zdrowie > Choroby i Leczenie > Skóra > Jak leczyć odleżyny?

Jak leczyć odleżyny?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 1.1/5 (195 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Dla osoby leżącej w szpitalu lub domu opieki odleżyny mogą być problemem. Pojawiają się one u osób przykutych do łóżka, nie mających wystarczająco dużo ruchu. Odleżyny w większości występują u ludzi sparaliżowanych oraz niepełnosprawnych i mają charakter brzydkich owrzodzeń skóry, często sięgających aż do kości. Odleżyny powodowane są długotrwałym naciskiem części ciała na podłoże u osób pozostających przez długi okres w jednej pozycji i nie będących w stanie wykonywać czynności ruchowych. Osoby sparaliżowane i niepełnosprawne powinny mieć zagwarantowaną pomoc w poruszaniu się na tyle by odciążyć ciało. Odleżyny są jednak częstym problemem w domach opieki, gdyż niestety pacjenci są zaniedbywani i zostawiani w łóżku bez jakiejkolwiek możliwości ruchu. Istnieją pewne naturalne sposoby na radzenie sobie z odleżynami.
Rzeczy, których potrzebujesz:
Mleko magnezjowe, Jodyna, Miód, Cukier, Maść z tlenkiem cynku, Aloes, Sok rabarbarowy lub buraczany, Mąka (opcjonalnie), Bandaże, Krem z nagietka, Środek dezynfekujący
1
W misce zmieszaj mleko magnezjowe oraz jodynę i na chwilę odstaw miksturę. Po około 30 minutach nałóż na odleżyny. Jeśli to potrzebne nakładaj mieszankę na rany kilka razy dziennie, a po kilku dniach odleżyny powinny zacząć się goić.
2
Wymieszaj razem odrobinę cukru i miodu, a następnie nałóż na odleżyny. Aplikuj dwa razy dziennie.
3
Wymieszaj 2 łyżki miodu i 1 łyżkę soku rabarbarowego lub buraczanego. Do wykonania tej mikstury możesz użyć shakera albo wymieszać składniki w misce. W shakerze jednak wszystko lepiej się połączy. Jeżeli uważasz, że mikstura jest za rzadka możesz dodać odrobinę mąki, aby ją zagęścić. Nałóż mieszankę na odleżynę i owiń bandażem. Zmieniaj opatrunek raz dziennie.
4
Oczyść miejsce, w którym powstała odleżyna i posmaruj ranę kremem z nagietka lub aloesu. Krem aplikuj raz albo dwa razy dziennie, w zależności od tego jak bardzo duża jest odleżyna. Nagietek i aloes ukoją rany i pomogą je wyleczyć.
5
Środek dezynfekujący przelej do butelki z atomizerem i spryskaj okolicę, w której powstała odleżyna. Płyn zabije zarazki, które mogą gnieździć się w ranie i pomoże wyleczyć odleżynę.
Jakie są objawy egzemy?
Jak leczyć swędzenie skóry?
Jak rozpoznać raka skóry?
Jak leczyć grzybicę jamy ustnej?
Wskazówki
  • Odleżynom należy zapobiegać kiedy tylko jest taka możliwość. Istnieje na to wiele sposobów, takich jak chociażby picie dużo wody, zdrowe odżywianie i dobrze zbilansowana dieta. Należy codziennie dostarczać organizmowi odpowiednich ilości witaminy C i cynku, a także zmieniać pozycję osoby unieruchomionej co kilka godzin w ciągu dnia.
  • Poza tym ważne jest utrzymywanie skóry w czystości i suchości tak często jak to możliwe. Pomocne będzie także stosowanie specjalnego karbowanego materaca, który zapewni ciągły i swobodny przepływ krwi.
  • Należy zapewnić organizmowi odpowiednią ilość błonnika, gdyż spowoduje on odpowiednią pracę jelit, co jest bardzo ważne u osób, mających odleżyny.
  • Jeśli masz odleżyny unikaj przetworzonej żywności i tzw. "śmieciowego" jedzenia.
  • Staraj się unikać jedzenia mięsa.
  • Jeżeli odleżyny krwawią natychmiast skonsultuj się z lekarzem.
 1.1/5 (195 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Jak każdy rak, tak i rak skóry (włączając w to czerniaka, raka podstawnokomórkowego i raka płaskonabłonkowego) zaczyna...
Jak rozpoznać raka skóry?
Jak każdy rak, tak i rak skóry (włączając w to czerniaka, raka podstawnokomórkowego...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

Dołącz do nas!
Tipy.pl to źródło pełne porad, pomysłów i inspiracji.

  • Irena Olejarczyk
  • Grażyna Lewandowska
  • Danuta Wojcieszyńska
  • Kazimiera Majka
  • Daria Lesik
  • Joanna Gac-Ciszek
  • Magda Niedowóz
  • Elżbieta Pyzio
  • Konrad Macel
  • Danuta Prusek
  • Osvaldo Rampin
  • Małgorzata Osińska
pasożyt