Tutaj jesteś: Motoryzacja > Naprawa Samochodu > Mechanicy > Co oznaczają kontrolki w samochodzie? Cz. 2
Co oznaczają kontrolki w samochodzie? Cz. 2

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 1.9/5 (327 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Oto część druga przewodnika po kontrolkach na desce rozdzielczej. Przeczytaj go, a dowiesz się, co chce ci powiedzieć twój samochód. Pierwszą część przewodnika znajdziesz tutaj.
1
Kontrolki pomarańczowe sygnalizują usterki, które choć są poważne, nie wymagają od ciebie natychmiastowego przerwania jazdy. Często sygnalizują awarię różnych systemów pomocniczych, bez których można dalej jechać.
2
awaria systemu esp
Awaria systemu ESP. Jeżeli kontrolka ta świeci się cały czas, oznacza to istotnie awarię. Auto zachowuje się, jakby nie było wyposażone w ESP. W niektórych samochodach można wyłączyć ten system i wówczas też kontrolka ta będzie się świeciła na stałe. Lepiej jednak pozostawić ESP aktywnym – docenisz go zwłaszcza, kiedy będzie ślisko. Mrugająca kontrolka oznacza natomiast, że ESP akurat działa – np. kiedy dodasz zbyt dużo gazu podczas ruszania, kiedy utrzyma tor jazdy w zakręcie, czy kiedy jedziesz zbyt szybko.
3
awaria systemu wtrysku
Awaria systemu wtrysku. Zapalenie się tej kontrolki może sygnalizować wiele różnych rzeczy. Może to być awaria silnika, dlatego też najlepiej będzie, jeżeli udasz się do serwisu. Nie musisz co prawda jechać już, natychmiast, ale dla dobra twojego auta i twojego własnego lepiej, byś zbytnio z tym nie zwlekał. Nie musi to być koniecznie awaria – przyczyną może być zatankowanie paliwa niskiej jakości, zwłaszcza na tańszych stacjach. Jeżeli nie działa prędkościomierz, przyczyną może być zerwana linka prędkościomierza. Przyczyna może więc być zarówno błaha, jak i bardzo poważna, więc jej nie bagatelizuj.
Kiedy i jak wymienić płyn hamulcowy?
Co robić w przypadku zgubienia kluczyków od samochodu?
Jak zapobiegać parowaniu szyb w samochodzie?
Co robić gdy samochód ściąga?
4
grzejące się świece żarowe
Świece żarowe. Oczywiście tylko w dieslach. Zapala się po pierwszym przekręceniu kluczyka w stacyjce i oznacza, że świece się grzeją. Kiedy się nagrzeją, kontrolka gaśnie, a ty powinieneś cofnąć kluczyk do pozycji wyjściowej i dopiero uruchomić silnik – tylko wtedy diesel będzie pracował prawidłowo. Jeżeli uruchomisz silnik przed jej zgaśnięciem, silnik zacznie pracować bez zapłonu i do katalizatora dostanie się niespalone paliwo, i uszkodzisz silnik. Jeżeli zaś kontrolka zapali się podczas jazdy, oznacza to awarię i konieczność wizyty w serwisie.
5
awaria systemu abs
Awaria systemu ABS. Jeżeli świeci na stałe, a nie gaśnie chwilę po włączeniu silnika, oznacza to, że ABS nie działa i auto zachowuje się tak, jakby go nie posiadało. Jeżeli zajdzie więc taka konieczność, pamiętaj, by hamować pulsacyjnie, zwłaszcza, gdy jest ślisko. Najlepiej zaś wybierz się do mechanika.
6
poduszka powietrzna po stronie pasażera
Wyłączona poduszka powietrzna po stronie pasażera. Należy ją wyłączyć, jeżeli na przednim siedzeniu przewozisz w specjalnym foteliku dziecko. Kontrolka świeci się wtedy cały czas.
7
spadek ciśnienia w oponach
Ciśnienie w oponach. Zapalenie się tej kontrolki sygnalizuje spadek ciśnienia (np. w wyniku dziury w oponie lub nieszczelności). Dalsza jazda na „kapciu” jest niebezpieczna, dlatego też jak najszybciej odwiedź wulkanizatora, zwłaszcza, jeżeli usterka dotyczy więcej niż jednego koła – raczej nie wozisz ze sobą więcej, niż jednego koła zapasowego, więc tylko jedno możesz w razie usterki zmienić.
8
zużyte klocki hamulcowe
Zużyte klocki hamulcowe. Jak sama nazwa wskazuje, zaświecenie się tej kontrolki oznacza, że przednie klocki są zużyte i należałoby je wymienić.
9
awaria czujników parkowania
Awaria czujników parkowania. Ta kontrolka sygnalizuje ich usterkę i przy parkowaniu lepiej załóż, że nie zadziałają.
10
awaria
Sygnalizacja ogólna. Sygnalizuje – ogólnie – awarię, która może dotyczyć szeregu rzeczy. Może to być awaria czujnika oleju silnikowego, czujnika deszczu, świateł zewnętrznych, czujnika parkowania, oraz różnych innych rzeczy. Diagnozę i naprawę zleć mechanikowi.
11
awaria świateł zewnętrznych
Awaria świateł zewnętrznych. Oznacza, że nie działa jedno lub więcej świateł, w wyniku przepalenia się żarówki, bezpiecznika, zwarcia, przerwy w elektryce.
12
Jeżeli jednocześnie zapalą się kontrolki ABS oraz hamulca ręcznego, będzie to sygnalizowało awarię systemu EBD. Możesz jechać dalej, ale unikaj gwałtownego hamowania, gdyż w jego wyniku mogą zablokować się tylne koła i wpadniesz w poślizg. To temat dla mechanika.
 1.9/5 (327 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (3)

rbrzeczyszczykiewicz250 - 2014-09-23
Fajny artykuł. Pracuję w specjalistycznej stacji regeneracji, naprawy wtryskiwaczy i pomp common rail www.wtryskiwacz.com dla wszystkich czytających ten artykuł bonus.
kruk1911 - 2012-09-22
"Świece żarowe. Oczywiście tylko w dieslach. Zapala się po pierwszym przekręceniu kluczyka w stacyjce i oznacza, że świece się grzeją. Kiedy się nagrzeją, kontrolka gaśnie, a ty powinieneś cofnąć kluczyk do pozycji wyjściowej i dopiero uruchomić silnik – tylko wtedy diesel będzie pracował prawidłowo. Jeżeli uruchomisz silnik przed jej zgaśnięciem, silnik zacznie pracować bez zapłonu i do katalizatora dostanie się niespalone paliwo, i uszkodzisz silnik. Jeżeli zaś kontrolka zapali się podczas jazdy, oznacza to awarię i konieczność wizyty w serwisie." - poza ostatnim zdaniem: KTO TO PISAŁ??? hahaha
Manta - 2012-07-02
to jest posrane : >
Rano wstajesz, śpieszysz się do pracy, biegniesz do samochodu a tu niespodzianka. Drzwi przymarzły... W tej sytuacji...
Jak otwierać zamarznięte drzwi w samochodzie?
Rano wstajesz, śpieszysz się do pracy, biegniesz do...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt