Tutaj jesteś: Jedzenie i Picie > Dania Główne > Dania z wieprzowiny > Jak zrobić dobry bigos?

Jak zrobić dobry bigos?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 2/5 (5 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Bigos to słynne polskie danie, słynące z tego, że im więcej razy jest odgrzewane, tym jest lepsze. Przygotowanie go nie jest trudne, ale zajmuje sporo czasu, zwłaszcza, jeżeli zdecydujesz się przyrządzać je etapami.
Rzeczy, których potrzebujesz:
2 kg kapusty kiszonej, Mała główka białej kapusty, 1/2 kg łopatki, 30 dag boczku, 1/2 kg kiełbasy do zagrzania, 30 dag karczku, 30 dag cebuli, Pół szklanki czerwonego wina (opcjonalnie), 10 dag grzybów suszonych, 20 dag śliwek suszonych, 6-8 liści laurowych, 10 ziaren ziela angielskiego, Bardzo duży garnek z pokrywką, Bardzo długa łyżka, może być drewniana
1
Łopatkę pokrój na kawałki wielkości mniej więcej 2x3 cm i przypraw solą, pieprzem i majerankiem. Cebulę poszatkuj w drobną kostkę i mniej więcej połowę podsmaż razem z łopatką. Pamiętaj, żeby najpierw poczekać, aż tłuszcz się odpowiednio nagrzeje, ponieważ wtedy nie będzie wchłaniany przez mięso. Podsmażone mięso podlej rosołem do połowy jego wysokości i duś pod przykryciem, na małym ogniu, przez ok. godzinę.
2
Karczek również należy podsmażyć i udusić, z tą jednak różnicą, że nie kroimy go w kostkę, a smażymy w całości. Przypraw też solą, pieprzem i majerankiem. Mięso będzie odpowiednio podsmażone, jeżeli możesz wbić trochę widelec, a dalej napotykasz opór surowego mięsa. To znak, że czas wyjąć je i pokroić w kostkę takiej wielkości, jak łopatkę. Może być trochę większa. Następnie uduś tak, jak łopatkę.
3
Ugotuj kiełbasę – 20 minut wystarczy. Jeżeli chcesz, możesz zdjąć z niej skórę, ale poczekaj, aż ostygnie. Pokrój ją następnie w plasterki, ale niezbyt cienkie. Jeżeli jest to gruba kiełbasa, możesz najpierw przekroić ja wzdłuż, a dopiero potem kroić w plastry.
Jak zrobić bezy?
Jak zrobić masę marcepanową?
Jak zrobić kartacze?
Jak zrobić żeberka w piekarniku?
4
Boczek najlepszy będzie surowy wędzony, jak najchudszy. Gotuj go przez maksymalnie pół godziny, a następnie wyjmij i pokrój na kawałki. Jeżeli kupiłaś boczek gotowany, nie musisz już go oczywiście dodatkowo gotować.
5
Obie kapusty poszatkuj i podgotuj przez najwyżej pół godziny – zależnie od pory roku. Młodej kapusty nie musisz wcale wcześniej gotować, stara będzie tego potrzebowała, a taka średnia wymaga ok. 15-minutowego gotowania. Musisz jednak uważać, by nie rozgotować kapusty, zwłaszcza, że bigos będzie jeszcze kilka razy odgrzewany.
6
Wszystkie mięsa dodaj do podgotowanej kapusty i jeżeli trzeba, dolej trochę wody. Powinna sięgać połowy garnka.
7
Dodaj 2 słoiki koncentratu pomidorowego. Możesz dodać także pół szklanki czerwonego, wytrawnego wina. Jeżeli chcesz dodać grzyby suszone, wystarczy, że je wcześniej namoczysz, gdyż i tak ugotują się podczas duszenia. Co ważne, nie oddadzą w ten sposób swojego aromatu do wywaru, ale wprost do bigosu. Dodaj też śliwki suszone, sprawdź wcześniej jednak, czy nie ma w nich przypadkiem pestek. Oprócz tego wsyp ziele angielskie i liście laurowe.
8
Całość powinna być duszona ok. 4 godzin, jednak możesz zrobić to na raty, np. jednego dnia 2 godziny, drugiego reszta. Możesz też dodać koncentrat pomidorowy dopiero przy drugim duszeniu.
9
Bigos smakuje tym lepiej, im więcej razy był odgrzewany, a najlepszy jest 4 dnia.
 2/5 (5 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (1)

goplechu - 2014-07-16
Dobry bigos tylko z dodatkiem pasty z pomidorów. Zawsze dodaję do smaku chociaż odrobinę koncentratu pomidorowego (najchętniej z Pińczowa), to dobry i tani sposób na uskutecznienie mojego bigosu. Przebogaty smak.
<p>Przygotowanie ciasteczek z wróżbą to doskonały pomysł zarówno na Andrzejki, jak i każdą inną imprezę....
Jak zrobić wróżby do chińskiego ciasteczka?
Przygotowanie ciasteczek z wróżbą to doskonały...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt