Tutaj jesteś: Jedzenie i Picie > Dania Główne > Dania z wieprzowiny > Jak zrobić dobry bigos?

Jak zrobić dobry bigos?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 2/5 (5 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Bigos to słynne polskie danie, słynące z tego, że im więcej razy jest odgrzewane, tym jest lepsze. Przygotowanie go nie jest trudne, ale zajmuje sporo czasu, zwłaszcza, jeżeli zdecydujesz się przyrządzać je etapami.
Rzeczy, których potrzebujesz:
2 kg kapusty kiszonej, Mała główka białej kapusty, 1/2 kg łopatki, 30 dag boczku, 1/2 kg kiełbasy do zagrzania, 30 dag karczku, 30 dag cebuli, Pół szklanki czerwonego wina (opcjonalnie), 10 dag grzybów suszonych, 20 dag śliwek suszonych, 6-8 liści laurowych, 10 ziaren ziela angielskiego, Bardzo duży garnek z pokrywką, Bardzo długa łyżka, może być drewniana
1
Łopatkę pokrój na kawałki wielkości mniej więcej 2x3 cm i przypraw solą, pieprzem i majerankiem. Cebulę poszatkuj w drobną kostkę i mniej więcej połowę podsmaż razem z łopatką. Pamiętaj, żeby najpierw poczekać, aż tłuszcz się odpowiednio nagrzeje, ponieważ wtedy nie będzie wchłaniany przez mięso. Podsmażone mięso podlej rosołem do połowy jego wysokości i duś pod przykryciem, na małym ogniu, przez ok. godzinę.
2
Karczek również należy podsmażyć i udusić, z tą jednak różnicą, że nie kroimy go w kostkę, a smażymy w całości. Przypraw też solą, pieprzem i majerankiem. Mięso będzie odpowiednio podsmażone, jeżeli możesz wbić trochę widelec, a dalej napotykasz opór surowego mięsa. To znak, że czas wyjąć je i pokroić w kostkę takiej wielkości, jak łopatkę. Może być trochę większa. Następnie uduś tak, jak łopatkę.
3
Ugotuj kiełbasę – 20 minut wystarczy. Jeżeli chcesz, możesz zdjąć z niej skórę, ale poczekaj, aż ostygnie. Pokrój ją następnie w plasterki, ale niezbyt cienkie. Jeżeli jest to gruba kiełbasa, możesz najpierw przekroić ja wzdłuż, a dopiero potem kroić w plastry.
Jak zrobić bezy?
Jak zrobić naleśniki z bananami i nutellą?
Jak zrobić białą kiełbasę?
Jak zrobić twaróg domowy?
4
Boczek najlepszy będzie surowy wędzony, jak najchudszy. Gotuj go przez maksymalnie pół godziny, a następnie wyjmij i pokrój na kawałki. Jeżeli kupiłaś boczek gotowany, nie musisz już go oczywiście dodatkowo gotować.
5
Obie kapusty poszatkuj i podgotuj przez najwyżej pół godziny – zależnie od pory roku. Młodej kapusty nie musisz wcale wcześniej gotować, stara będzie tego potrzebowała, a taka średnia wymaga ok. 15-minutowego gotowania. Musisz jednak uważać, by nie rozgotować kapusty, zwłaszcza, że bigos będzie jeszcze kilka razy odgrzewany.
6
Wszystkie mięsa dodaj do podgotowanej kapusty i jeżeli trzeba, dolej trochę wody. Powinna sięgać połowy garnka.
7
Dodaj 2 słoiki koncentratu pomidorowego. Możesz dodać także pół szklanki czerwonego, wytrawnego wina. Jeżeli chcesz dodać grzyby suszone, wystarczy, że je wcześniej namoczysz, gdyż i tak ugotują się podczas duszenia. Co ważne, nie oddadzą w ten sposób swojego aromatu do wywaru, ale wprost do bigosu. Dodaj też śliwki suszone, sprawdź wcześniej jednak, czy nie ma w nich przypadkiem pestek. Oprócz tego wsyp ziele angielskie i liście laurowe.
8
Całość powinna być duszona ok. 4 godzin, jednak możesz zrobić to na raty, np. jednego dnia 2 godziny, drugiego reszta. Możesz też dodać koncentrat pomidorowy dopiero przy drugim duszeniu.
9
Bigos smakuje tym lepiej, im więcej razy był odgrzewany, a najlepszy jest 4 dnia.
Przeczytaj teraz: Jak zrobić bezy?
 2/5 (5 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (1)

goplechu - 2014-07-16
Dobry bigos tylko z dodatkiem pasty z pomidorów. Zawsze dodaję do smaku chociaż odrobinę koncentratu pomidorowego (najchętniej z Pińczowa), to dobry i tani sposób na uskutecznienie mojego bigosu. Przebogaty smak.
Jeśli szukasz przepisu na miękką, plastyczną masę marcepanową, która doskonale nadaje się do dekorowania tortów i...
Jak zrobić masę marcepanową?
Jeśli szukasz przepisu na miękką, plastyczną masę...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt