Tutaj jesteś: Zdrowie > Choroby i Leczenie > Kości, Stawy i Mięśnie > Jak leczyć koślawość kolan?

Jak leczyć koślawość kolan?

Stopień trudności: trudne
, specjalista Tipy.pl
 3.7/5 (20 ocen)
Oceń 
Udostępnij

Koślawość kolan charakteryzuje się tym, że oś podudzia tworzy z osią uda kąt otwarty na zewnątrz. Mówiąc prościej oś kończyny dolnej nie tworzy linii prostej. Przy złączonych kolanach kostki wewnętrzne są nadmiernie oddalone od siebie i jest to więcej niż pięć centymetrów. Bardzo często koślawym kolanom towarzyszą wady stóp jakimi są stopa koślawa, lub płasko-koślawa. Tej wadzie bardzo często towarzyszy chód koszący.

1

Są różne przyczyny powstania koślawych kolan, ale najczęstszą przyczyną jest niewydolność mięśni odpowiedzialnych za prawidłowe utrzymanie kończyn dolnych. Do powstania tej wady może przyczynić się również nadwaga ponieważ kolana są zbyt mocno obciążone.

Bardzo zaawansowane koślawe kolana muszą leczyć specjaliści za pomocą specjalistycznych urządzeń i aparatów ortopedycznych, zaś koślawość o mniejszym stopniu zaawansowania można korygować poprzez wykonywanie ćwiczeń korekcyjnych. Celem tych ćwiczeń jest wzmocnienie takich mięśni jak czworogłowy uda, krawiecki, smukły, półścięgnisty, półbłoniasty i pasmo biodrowo-piszczelowe.

W przypadkach niewielkiej koślawości zaleca się dążenie do odciążenia stawów kolanowych np. przez zredukowanie masy ciała, unikanie pozycji stojącej przez dłuższy czas, dźwigania dużych ciężarów, podczas uprawiania sportu unikania pozycji rozkrocznej, unikania sportów które w sposób długotrwały obciążają kończyny dolne. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest uprawianie pływania ponieważ w wodzie dochodzi do odciążenia kolan, a mięśnie nóg pracują.

Poniżej przedstawiam kilka ćwiczeń na koślawość kolan, które można wykonać w domu.

Jak pozbyć się zakwasów?
Jak leczyć kolana szpotawe?
Jak naturalnie leczyć zespół cieśni nadgarstka?
Jak leczyć haluksy?
2

Napinanie mięśnia czworogłowego uda.

Pozycja wyjściowa, siad prosty. Ćwiczenie polega na napinaniu mięśnia czworogłowego uda.

3

Nożyce pionowe.

Pozycja wyjściowa leżenie na brzuchu, ręce pod głową. Ćwiczenie polega na wykonywaniu nożyc pionowych z maksymalnie wyprostowanymi nogami.

4

Podnoszenie nóg.

Pozycja wyjściowa, siad głęboki na krześle, stopy maksymalnie zbliżone do siebie, a między kolanami należy umieścić np. małą poduszeczkę (lub inny przedmiot, który spowoduje powstanie przerwy między kolanami). Ćwiczenie polega na maksymalnym prostowaniu nóg połączone z zgięciem grzbietowym stopy. Na stopach można umieścić np. piłkę lekarską o wadze dopasowanej do możliwości ćwiczącego.

5

Przysiady.

Pozycja wyjściowa, swobodne stanie, stopy blisko siebie, a między kolanami poduszeczka. Ćwiczenie polega na wykonywaniu przysiadów.

6

Spychanie kolan w dół.

Pozycja wyjściowa, siad skrzyżny, dłonie swobodnie oparte na kolanach. Ćwiczenie polega na spychaniu dłońmi kolan w dół.

7

Wstawanie z siadu skrzyżnego.

Pozycja wyjściowa, siad skrzyżny, ramiona splecione na karku. Ćwiczenie polega na tym aby przejść do stania bez pomocy rąk.

8

Ćwiczenia należy wykonywać codziennie przez około dwadzieścia minut, po piętnaście powtórzeń w jednej serii.

 3.7/5 (20 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (5)

fizjo - 2016-05-09
jak można splesc ramiona na karku??? powodzenia
miszka - 2015-10-26
u mojej corki stwierdzono koślawośc kolan i niewiem co dalej... gdzie sie udać co zrobić jestem bardzo zaskoczona ta wiadomoscia. masakra!!!
tuniaawf - 2014-12-11
absolutnie nie jest wskazane wzmacnianie pasma biodrowo-piszczelowego, mięśnia dwugłowego uda, półścięgnistego oraz smukłego ponieważ w tej wadzie kolan są one już mocno skrócone, stąd najlepszą terapią dla tych mięśni będzie ich relaksacja poizometryczna lub stretching. Natomiast wzmocnić należałoby mięśnie przywodziciele oraz prosty uda.
adalberth - 2013-09-26
Dlaczego nikt nie pisze, że bardzo częstą przyczyną koslawosci kolan jest siedzenie dziecka pupa pomiedzy rozwartymi kolanami ze stopami na zewnatrz. Dzieci uwielbiaja tak siedziec. U mnie w rodzinie nikt na to nie zwracał uwagi, a teraz córka ma powazne klopoty z koslawoscia kolan.
adalberth - 2013-09-25
Kaszel występuje zazwyczaj w jednym z dwóch rodzajów – suchy i mokry. W zależności od tego jaki rodzaj kaszlu nam...
Jak wyleczyć kaszel?
Kaszel występuje zazwyczaj w jednym z dwóch rodzajów – suchy i mokry. W zależności...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt