Tutaj jesteś: Zdrowie > Choroby i Leczenie > Kości, Stawy i Mięśnie > Jak leczyć koślawość kolan?

Jak leczyć koślawość kolan?

Stopień trudności: trudne
, specjalista Tipy.pl
 4/5 (15 ocen)
Oceń 

Koślawość kolan charakteryzuje się tym, że oś podudzia tworzy z osią uda kąt otwarty na zewnątrz. Mówiąc prościej oś kończyny dolnej nie tworzy linii prostej. Przy złączonych kolanach kostki wewnętrzne są nadmiernie oddalone od siebie i jest to więcej niż pięć centymetrów. Bardzo często koślawym kolanom towarzyszą wady stóp jakimi są stopa koślawa, lub płasko-koślawa. Tej wadzie bardzo często towarzyszy chód koszący.

1

Są różne przyczyny powstania koślawych kolan, ale najczęstszą przyczyną jest niewydolność mięśni odpowiedzialnych za prawidłowe utrzymanie kończyn dolnych. Do powstania tej wady może przyczynić się również nadwaga ponieważ kolana są zbyt mocno obciążone.

Bardzo zaawansowane koślawe kolana muszą leczyć specjaliści za pomocą specjalistycznych urządzeń i aparatów ortopedycznych, zaś koślawość o mniejszym stopniu zaawansowania można korygować poprzez wykonywanie ćwiczeń korekcyjnych. Celem tych ćwiczeń jest wzmocnienie takich mięśni jak czworogłowy uda, krawiecki, smukły, półścięgnisty, półbłoniasty i pasmo biodrowo-piszczelowe.

W przypadkach niewielkiej koślawości zaleca się dążenie do odciążenia stawów kolanowych np. przez zredukowanie masy ciała, unikanie pozycji stojącej przez dłuższy czas, dźwigania dużych ciężarów, podczas uprawiania sportu unikania pozycji rozkrocznej, unikania sportów które w sposób długotrwały obciążają kończyny dolne. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest uprawianie pływania ponieważ w wodzie dochodzi do odciążenia kolan, a mięśnie nóg pracują.

Poniżej przedstawiam kilka ćwiczeń na koślawość kolan, które można wykonać w domu.

Jak leczyć grzybicę jamy ustnej u dzieci?
Jak czyścić uszy?
Jak leczyć kolana szpotawe?
Jak leczyć haluksy?
 4/5 (15 ocen)
Oceń 
  • Komentarze Tipy.pl (3)

tuniaawf - 2014-12-11
absolutnie nie jest wskazane wzmacnianie pasma biodrowo-piszczelowego, mięśnia dwugłowego uda, półścięgnistego oraz smukłego ponieważ w tej wadzie kolan są one już mocno skrócone, stąd najlepszą terapią dla tych mięśni będzie ich relaksacja poizometryczna lub stretching. Natomiast wzmocnić należałoby mięśnie przywodziciele oraz prosty uda.
adalberth - 2013-09-26
Dlaczego nikt nie pisze, że bardzo częstą przyczyną koslawosci kolan jest siedzenie dziecka pupa pomiedzy rozwartymi kolanami ze stopami na zewnatrz. Dzieci uwielbiaja tak siedziec. U mnie w rodzinie nikt na to nie zwracał uwagi, a teraz córka ma powazne klopoty z koslawoscia kolan.
adalberth - 2013-09-25

Ciekawe porady

Jak przeżyć upał?

Zachowanie dziecka, jest na ogół lepszym wskaźnikiem choroby niż temperatura ciała. Niemowlę może być poważnie chore,...
Jak rozpoznać gorączkę u niemowląt?
Zachowanie dziecka, jest na ogół lepszym wskaźnikiem...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Dołącz do nas!
Tipy.pl to źródło pełne porad, pomysłów i inspiracji.

  • Mieczysław Hromiak
  • Natalia Cech
  • Adam Lamb
  • Grazyna Zwariowana
  • Karolina Zboch
  • Aleksandra Krysińska
  • Małgorzata Kopeć
  • Michał Kowalczyk
  • Wiktoria Kwidzińska
  • Sylwia Dio Hadwig
  • Mieczyslaw Magiera
  • Lena Panek
  • Genowefa Krystyna Trocha
  • Karolina Siemko Szmelter
  • Joanna Żychska
  • Tomasz Zaborski
  • Marcin Sosinski
  • Kazimierz Bill
  • Adam Pilarski
  • Tom Tom
  • Ewa Skonieczna
  • Agata Kost
  • Anna Małgorzata Grabowicz-Dworaczek
  • Gabriela Obloj
  • Renata Moczulska
  • Andrzej Kowalski
  • Danuta Braun
  • Królikowska Izabella
  • Piotr Koza
  • Angelika Marcin Treder Röder
pasożyt