Tutaj jesteś: Nauka i Edukacja > Podstawówki i Gimnazja > Problemy w Szkole > Jak uczyć dzieci z autyzmem?

Jak uczyć dzieci z autyzmem?

Stopień trudności: trudne
, specjalista Tipy.pl
 3/5 (2 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Autyzm, inaczej zespół Kannera, to zaburzenie w rozwoju dziecka. Dzieci autystyczne mają problemy z wyrażaniem uczuć, nawiązywaniem relacji społecznych oraz integracją wrażeń zmysłowych. Najczęściej autyzm pojawia się w pierwszych trzech latach życia dziecka. Należy również dodać, że występuje cztery razy częściej u chłopców, niż u dziewczynek. Autystyczne dzieci przeważnie mają problemy z nauką oraz koncentracją. Dlatego też bardzo ważne jest umiejętne podejście do takiego dziecka. Wymaga ono specjalistycznej opieki nauczyciela, który ułatwi mu rozwój umysłowy.
1
Po pierwsze trzeba powiedzieć kilka słów o charakterystyce tej choroby. Jest to konieczne, żeby zrozumieć dzieci autystyczne oraz odpowiednio do nich podejść. Jakie zachowania są charakterystyczne dla tego zaburzenia? Dziecko może izolować się, jest niezdolne do interakcji społecznych. Występują u niego zaburzenia mowy (np. odwracanie zaimków). Dziecko niechętnie zmienia otoczenie, jednak z łatwością przychodzi mu zapamiętywanie.
2
Co jeszcze jest ważne? Dzieci autystyczne nadmiernie porządkują zabawki. Muszą one być na odpowiednim miejscu. Nie przeszkadzajmy w tym dziecku. Dodatkowo, do charakterystycznych objawów tej choroby możemy zaliczyć także słaby kontakt wzrokowy, brak bądź bardzo rzadki uśmiech, a także różnego rodzaju urojenia. Gdy będziemy świadomi objawów tej choroby, będzie nam łatwiej pracować z dziećmi autystycznymi.
3
Jak wiadomo, dzieci cierpiące na autyzm lubią rutynę i łatwiej się w niej odnajdują. Dlatego też podczas nauki należy ustalić plan. Dzieci muszą wiedzieć co się wydarzy po czynności, którą właśnie wykonują. Umieść w sali zegarek oraz rozpiskę z planem dnia. W ten sposób dzieci łatwiej odnajdą się w rzeczywistości. Jeśli musisz zmienić kolejność czynności, zrób to w sposób delikatny, żeby nie zakłócić drastycznie porządku dnia.
Jak rozpoznać dziecko wybitnie uzdolnione?
Jak postępować z dzieckiem autystycznym?
Jak nauczyć dziecko tabliczki mnożenia?
Jak powiedzieć komuś, że śmierdzi?
4
Środowisko do uczenia się w klasie powinno być uporządkowane, tzn. wszystko powinno leżeć na swoim miejscu. Unikaj bałaganu. Możesz na przykład podzielić klasę na kilka stref: miejsce do zabawy, miejsce do pracy, miejsce do jedzenia itd. Ułatwi to dzieciom wykonywanie zaplanowanych zadań. Nie rób przemeblowań w klasie. Mogą to być małe subtelne zmiany, ale nie rób tego zbyt często.
5
Rozwijaj talent dzieci autystycznych. Dlatego tak ważne jest rozpoznanie talentu dziecka. Większość dzieci autystycznych ma talenty artystyczne, idące w kierunku rysowania, czy tworzenia czegoś własnymi rękoma. Jeśli dziecko wykazuje takie zdolności, zapewnij mu odpowiednie narzędzia do rozwoju tych umiejętności. Dzięki temu połączysz przyjemne z pożytecznym.
6
Zapewnij odpowiednie miejsce do uczenia się. Miejsce takie powinno być odpowiednio oświetlone i nie może rozpraszać dziecka. Unikaj wieszania dużych, kolorowych obrazów oraz fluorescencyjnego oświetlenia. Często rozpraszają one dzieci. Nie umieszczaj w pomieszczeniu urządzeń, które wydają nagłe i dość głośne dźwięki. Może to przestraszyć dziecko autystyczne.
 3/5 (2 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Współcześnie nie mówimy już o autyzmie, a raczej o „zaburzeniach ze spektrum autyzmu”. Dotknięte nimi osoby mają przede...
Jak rozpoznać autyzm?
Współcześnie nie mówimy już o autyzmie, a raczej o „zaburzeniach ze spektrum autyzmu”...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt