Tutaj jesteś: Motoryzacja > Jazda i Bezpieczeństwo > Bezpieczna Jazda > Jakie powinno być ciśnienie w oponach?
Jakie powinno być ciśnienie w oponach?

Jakie powinno być ciśnienie w oponach?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 5/5 (3 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Kierowcy często zapominają o kontroli ciśnienia w oponach, a jest to ważne dla utrzymania prawidłowego oporu toczenia, osiągów, spalania oraz odpowiednio szybkiej reakcji na drodze. To jedna z podstawowych czynności obsługowych samochodu.
1
Powietrze ucieka z opon nawet, jeżeli masz nowe zawory. Oczywiście nie dzieje się to z dnia na dzień, ale stopniowo, cząsteczki powietrza są bowiem w stanie przeniknąć pomiędzy cząsteczkami gumy, a także poprzez zawór. Dlatego pamiętaj, by okresowo kontrolować ciśnienie w oponach.
2
Jeżeli nie jesteś pewien, jakie ciśnienie jest prawidłowe dla twojego samochodu, sprawdź zalecenia producenta w instrukcji lub w informacji umieszczonej gdzieś na pojeździe. Najczęściej wytyczne dotyczące ciśnienia znajdują się na jednym z następujących miejsc: klapka wlewu paliwa, w otworze drzwi, obok fotela kierowcy, na tylnej krawędzi drzwi kierowcy. Jeżeli jednak nie możesz nic znaleźć, poszukaj tabel ciśnień w Internecie.
3
Dobierając ciśnienie, weź pod uwagę obciążenie samochodu. Instrukcje czy informacje dotyczące ciśnienia zawsze podają różne wartości, przystosowane do danego obciążenia.
4
Ciśnienie sprawdzaj rano, przed jazdą, najlepiej w cieniu. Powietrze w oponach nie powinno być bowiem nagrzane. Rób to raz na miesiąc oraz przed dłuższą podróżą, choć dobrze jest robić to częściej.
Jak hamować biegami?
Jak zrobić naturalny odświeżacz powietrza do samochodu?
Jak i po co glinkować samochód?
Jak odpalić diesla zimą?
5
Oto krótka lista nieprzyjemnych skutków, na jakie narazisz się zaniedbując regularną kontrolę i korektę ciśnienia w oponach: pływanie na zakrętach, zwiększone spalanie, ściąganie, brak odpowiednio szybkiej reakcji, skrócenie żywotności opony, droga hamowania wydłużona nawet o 22% - takie rzeczy dzieją się, kiedy ciśnienie jest zbyt niskie. Zbyt wysokie oznacza natomiast problemy z zawieszeniem, gdyż twarda opona nie amortyzuje wstrząsów tak jak powinna. Jest też bardziej narażona na np. przebicie.
6
Pamiętaj również o wymianie wentyli kauczukowych przy każdej zmianie ogumienia, czyli średnio co pół roku. Zmniejsza to ryzyko zbyt szybkiego uciekania powietrza. Ponadto stare wentyle mogą przyczynić się do uszkodzenia opon.
7
Przed wymianą opon felga powinna być dokładnie oczyszczona i wypastowana odpowiednią pastą montażową.
8
Jeżeli zauważysz spadek ciśnienia o 0,2 bara lub większy w ciągu miesiąca, to znak, że coś się dzieje i powinieneś udać się do serwisu opon.
9
Dostosuj ciśnienie, jeżeli zamierzasz jechać z przyczepą. Przy każdej zmianie ciśnienia pamiętaj natomiast, aby w prawej i lewej oponie tej samej osi było ono identyczne. Nawet niewielkie różnice mogą spowodować ściąganie auta.
10
Na stacjach benzynowych znajdziesz miejsca, gdzie można skontrolować ciśnienie i skorygować jego wartość. Uważaj jednak i nie polegaj na nich zbytnio, chyba że masz jakąś sprawdzoną. Często bowiem przekłamują o duże wartości. Lepiej zaopatrz się we własny sprzęt.
Przeczytaj teraz: Jak walczyć z sennością?
 5/5 (3 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Z pewnością wielu z nas przydarzyła się ta nieprzyjemna sytuacja, gdy doszło do zamknięcia kluczyków wewnątrz...
Jak otworzyć samochód bez kluczyków?
Z pewnością wielu z nas przydarzyła się ta nieprzyjemna...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt