Tutaj jesteś: Zdrowie > Stomatologia > Czyszczenie Zębów > Jak usunąć osad z zębów?

Jak usunąć osad z zębów?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3/5 (23 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 8 
Dla tych którzy nie wiedzą czym jest osad nazębny: chodzi o ten paskudny, oślizgły i żółty osad, który powstaje na zębach. Szczerość to podstawa, więc dodam, że jest to nawet bardziej obrzydliwe niż gdy się o tym słucha. Osad nazębny to nagromadzone masy bakterii, ich obumarłe szczątki i cząstki jedzenia, przyczepione do Twoich zębów i spokojnie relaksujących się w Twoich ustach. Jest to dość wstrętne. Jeżeli osad nie będzie usuwany regularnie i zawczasu, sytuacja może się pogorszyć i doprowadzić do powstania kamienia nazębnego. To w zasadzie ta sama rzecz, oprócz tego, że kamień nazębny jest super-utwardzony. Zaczyna on twardnieć w przeciągu 24-48 godzin, a po tygodniu lub dwóch staje się jak skała. Także staje się jasnym fakt, że usuwając regularnie osad możesz uniknąć powstania kamienia nazębnego. Usuwanie osadu jest w zasadzie jedną z najłatwiejszych rzeczy jaką możesz zrobić osobiście. Potrzebujesz jedynie nieco staranności i środków do usuwania osadu nazębnego. Jeżeli chcesz dowiedzieć się jak pozbyć się osadu, po prostu postępuj według wskazówek podanych w poniższym artykule i rozważ zakup środków pomocnych przy usuwaniu osadu z zębów.
1
szczotkowanie zębów

Szczotkuj swoje zęby tak jakby jutra miało nie być.

Znowu wspominam o najbardziej oczywistej rzeczy, ale tak naprawdę wiele osób nie myje zębów tak jak trzeba i nie robią tego tak często i tak długo jak należy. Podczas szczotkowania zębów powinieneś zawsze stosować małe okrężne ruchy i upewnić się, że we wszystkie miejsca docierasz równomiernie. Tyle samo czasu co przednim zębom, poświęć również tylnym. Powinieneś myć zęby co najmniej dwa razy dziennie przez przynajmniej 4 minuty za każdym razem. Mniejsze szczoteczki są lepsze, gdyż łatwiej dostać się nimi do trudno dostępnych miejsc. Wybierz miękką szczoteczkę z zaokrąglonym włosiem.

2
nitkowanie zębów

Nitkuj zęby

Skoro jesteśmy przy szczotkowaniu, możesz również użyć nici dentystycznej. Bakterie powodujące osad nie gromadzą się jedynie na płaskich powierzchniach zębów, ale również między zębami, dlatego nitkowanie jest równie ważnym aspektem w walce z kamieniem nazębnym. Nici dentystycznej należy używać przynajmniej raz dziennie, chociaż najlepiej byłoby znaleźć czas na wykonanie tego zabiegu dwa razy dziennie. Możesz używać dowolnej nitki dentystycznej, nie ma to specjalnego znaczenia, ważne jest to aby dostać się między wszystkie zęby: górne, dolne, przednie i tylne. Uważaj na dziąsła podczas nitkowania zębów, gdyż bardzo łatwo je uszkodzić i spowodować krwawienie.

3

Tabletki wybarwiające osad

Zastosuj jakieś tabletki wybarwiające osad. Użycie takich tabletek pozwoli Ci na dokładne usunięcie osadu. Ich działanie polega na tym, że pokazują Tobie lub Twojemu dziecku dokładne miejsca, w których nagromadził się osad i które miejsca ominąłeś podczas szczotkowania zębów, poprzez zabarwienie osadu na czerwono. Łatwiej walczyć z osadem, kiedy wiesz gdzie się znajduje. Tabletki są również przydatne, ponieważ pokazują Ci miejsca trudno dostępne i dzięki temu będziesz pamiętać, że musisz im poświęcić dodatkową uwagę w przyszłości. Tabletki wybarwiające są całkowicie bezpieczne i dostępne w każdej aptece.

4
płukanie ust

Płucz usta.

Próbując się pozbyć osadu, płukanie ust wydaje się najprostszym sposobem aby to zrobić. Powinieneś przepłukać usta wodą jak najmocniej, zarówno przed jak i po szczotkowaniu zębów. Płukanie pomoże pozbyć się osadu i cząstek jedzenia, które zostały odczepione w wyniku szczotkowania, ale które wciąż znajdują się w ustach. Z tego samego powodu powinieneś przepłukiwać usta także po użyciu nici dentystycznej. Jeżeli jadasz poza domem, nie krępuj się przepłukać usta po posiłku, w toalecie w restauracji. Ta prosta czynność pozwoli Ci pozbyć się z zębów cząstek jedzenia i tym samym odbierze bakteriom źródło pożywienia.

5
wizyta u dentysty

Chodź do dentysty.

Niezależnie od tego jak mocno przestrzegasz higieny jamy ustnej, osad i kamień nazębny i tak będzie się tworzył. Kiedy osad zamieni się w kamień, jest w zasadzie niemożliwym usunięcie go na własną rękę. Z tego powodu powinieneś odwiedzać dentystę, aby dokładnie oczyścić zęby, przynajmniej dwa razy w roku. Dostajesz w życiu tylko dwa zestawy zębów i w momencie kiedy ten drugi ulegnie zniszczeniu, nie ma już odwrotu. Także dbaj o swoje zęby. Nie ma nic złego w protezach, ale czy nie byłoby lepiej zatrzymać swoje własne zęby, skoro poświęciło się tyle czasu na ich czyszczenie?

6
waterpik

Narzędzia przydatne w usuwaniu osadu nazębnego.

To, że masz już wszystko co potrzebne do usuwania osadu nazębnego, nie oznacza, że nie będziesz chciał jeszcze więcej. Jest trochę naprawdę świetnych narzędzi dostępnych na rynku, które bardzo ułatwiają proces usuwania osadu, a przy tym sprawiają że jest on bardziej przyjemny. Pierwszą rzeczą godną polecenia jest Waterpik, który jest świetną alternatywą dla nici dentystycznej. W założeniu Waterpik jest nawet do 93% bardziej efektywny i powoduje mniejsze krwawienie niż nitkowanie. Szczególnie dobrze sprawdza się przy usuwaniu osadu, w trakcie noszenia aparatu ortodontycznego, a jedyne czego potrzebuje jest pulsująca woda. Skoro jesteśmy przy dobrodziejstwach technicznych, istnieje szeroki wybór elektrycznych szczoteczek do zębów, jak na przykład te firmy Sonicare, Interplak czy Rota-dent, które są całkiem efektywne i dostępne w wielu sklepach on-line. Jeżeli nie lubisz wszystkich tych szalonych technologii, nie zapominaj o oldskulowych pomocach w usuwaniu osadu jak np. wykałaczki czy dentystyczne narzędzia.

Niezależnie od tego jaki jest Twój poziomu zaawansowania w nowinkach technicznych, poniżej znajdziesz kilka sposobów na usuwanie osadu nazębnego, bardzo pomocnych w ograniczaniu ilości brzydkiego nalotu na Twoich zębach.

7
soda oczyszczona

Naturalne środki usuwające osad nazębny.

Domowa pasta do zębów.

Zrobienie pasty do zębów w domu jest bardzo łatwe. Jedyne co musisz zrobić to wziąć łyżkę sody oczyszczonej i zmieszać ją z łyżeczką soli, następnie zmocz szczoteczkę, zanurz ją w przygotowanej mieszance. Wyszczotkuj zęby, a po chwili będziesz się cieszyć idealnie czystymi zębami.

Domowy płyn do płukania jamy ustnej.

Zrobienie go jest tak samo proste jak wykonanie domowej pasty do zębów i prawdopodobnie smakuje znacznie gorzej. Jednak jest za to całkiem skuteczny. Musisz zmieszać wodę i nadtlenek wodoru w konfiguracji 50/50 i płyn jest gotowy. Nabierz go w usta i płucz przez jakieś 30 sekund, wypluj i przepłucz usta wodą.

 3/5 (23 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (4)

aaaaaaaaaaaa - 2016-09-23
Woda utleniona to nadtlenek wodoru o stężeniu 3%. Jak ktoś spróbuje rozcieńczyć czysty nadtlenek wodoru do 50%, to czegoś takiego może jeszcze używać do odpalania rakiet kosmicznych, bo gębę to mu wypali w mig do gołej kości.
blogomodzie.com - 2015-02-11
Nadtlenek wodoru powinieneś mieć, jak nie w kuchni to przynajmniej w apteczce... Czy nazwa "woda utleniona" coś mówi?
ja - 2014-09-29
Super! Zawsze mam nadtlenek wodoru w kuchni!
super - 2013-11-15
super, czyść zęby sodą i ścieraj szkliwo...i za niedługo odsłoniete szyjki ...
 
<p>Kiedy Twoje usta dodatkowo wypełnione są tasiemkami, gumkami i drutami z aparatu ortodontycznego, mycie zębów staje...
Jak dbać o zęby z aparatem ortodontycznym?
Kiedy Twoje usta dodatkowo wypełnione są tasiemkami...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt