Tutaj jesteś: Dziecko > Nastolatki > Młodzież i zagrożenia > Jak zareagować gdy nastolatek wraca do domu pijany?

Jak zareagować gdy nastolatek wraca do domu pijany?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 1.8/5 (13 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Raczej nie ma co liczyć na to, że nasze dziecko poczeka ze spróbowaniem alkoholu do swojej osiemnastki. Pierwsze eksperymenty z alkoholem zaczynają się już w gimnazjum. Mimo zakazu sprzedaży alkoholu nieletnim, młodzi ludzie nie mają problemu ze zdobyciem tego, co chcą. Nie zakładajmy też od razu, że nasze dziecko wychodząc ze znajomymi upija się za każdym razem do nieprzytomności. Jednak istnieje możliwość, że pewnego pięknego dnia nasza pociecha spróbuje uciech dorosłości i wróci do domu w stanie wskazującym na spożycie.
1
Gdy już się taka sytuacja zdarzy, nie należy reagować od razu. Dyskusja z człowiekiem będącym pod wpływem alkoholu jest absolutnie bezsensowna. Najrozsądniej będzie dać mu tego dnia spokój i wysłać do łóżka, oczywiście uprzednio się upewniwszy, że zdrowiu nastolatka nic poważnego nie zagraża.
2
Nie krzyczmy, nie rozmawiajmy, najlepiej nie róbmy nic. Nie starajmy się też ulżyć nastolatkowi w cierpieniach, które zazwyczaj następują w wyniku przesadzenia z dawką alkoholu. Na drugi dzień także nie żałujmy delikwenta, nie pomagajmy mu robiąc herbatę, śniadanie lub podając tabletki przeciwbólowe. Dziecko powinno dosadnie odczuć skutki swojego zachowania.
3
Czas kaca też nie jest jeszcze dobrym momentem na rozmowę, ale za to idealnym na karę. Nastolatek jest zmęczony i czuje się podle na własne życzenie. Jeśli chcemy, aby na długo zapamiętał ten koszmarny poranek, możemy dodatkowo zlecić mu prace domowe, np. odkurzanie, mycie okien lub kopanie ogródka i przypilnujmy, aby zadanie zostało wykonane. Praca fizyczna będzie trudna i nieprzyjemna w takim stanie, ale ostatecznie pozwoli nastolatkowi dojść do siebie.
Jak poznać, że to miłość?
Anonimowa walentynka
Co jest lepsze, podpaski czy tampony?
Jak zrobić łuk z długopisu?
4
Gdy młody człowiek będzie już normalnie rozumował, przychodzi czas na najtrudniejszą część, czyli rozmowę.
5
Postarajmy się być spokojni, nie rozpoczynajmy od krzyków, jeśli nie chcemy, żeby rozpętała się awantura, która do niczego tak naprawdę nie doprowadzi.
6
Postarajmy się dowiedzieć, skąd nastolatek zdobył alkohol oraz z kim go spożywał. Jest to ważna informacja, ponieważ towarzystwo nastolatka ma olbrzymi wpływ na jego zachowanie, dlatego warto wiedzieć z kim nasze dziecko spotyka się w wolnym czasie.
7
Ważne są też powody, dla których dziecko sięgnęło po alkohol, jeśli był to eksperyment z ciekawości, nie jest to najgorsza sytuacja. Gorzej, jeśli młody człowiek próbował przy pomocy alkoholu dodać sobie odwagi lub utopić w nim smutki. W takiej sytuacji należy spokojnie wytłumaczyć, że picie nigdy nie jest rozwiązaniem.
8
Spytajmy, czy młody człowiek wyciągnął jakieś konsekwencje z tego zdarzenia i czy ma zamiar je powtórzyć.
9
Jeśli rozmowa przebiegła w miarę spokojnie i zakończyła się bez kłótni i obrażania, możemy być całkiem zadowoleni.
10
Po kilku dniach, gdy sytuacja się uspokoi, możemy poszukać i podsunąć dziecku jakiś ciekawy film traktujący o skutkach uzależnień i wpływie alkoholu na organizm.
 1.8/5 (13 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (3)

matula zyly - 2017-02-13
super poniewaz z synem tak zrobilam a on dalej to sie uzalezni od alkocholu i wtedy mu ten film puszcze to nauczy sie ze matki trzeba sluchac :)
pozdrawiam
JA - 2014-03-05
Jakbym miał rodzica który w taki toksyczny sposób podszedł do sprawy picia to chyba zacząłbym ćpać...
JA - 2014-03-05
Ogólnie to te wasze metody są na miarę jakiegoś podłego skurwysyna który jest pierdolnięty i nie potrafi zrozumieć, że nie jest Bogiem, żeby robić swoje kopie.
 
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt